Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 21:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hejsa.. Har længe gået og speculeret over hvorfor trippene på Psilocin og DMT er så store som de er, nu hvor at molekylerne ligner hinanden så meget.
Har selv tænkt på om det kunne være svampenes indhold af både Psilocybin og Psilocin.. Altså Psilocybinen der gør den store forskel?
Eller kunne det være det éne ilt atom som psilocinen har til forskel fra DMT molekylet?

Synes det er lidt mærkværdigt, og jeg gad godt at der var var en eller anden der kunne forklare mig hvorfor (på et simpelt niveau vel og mærket.. :oops: ).

Man kan sammenligne dem her.
http://www.erowid.org/cgi-bin/chem_comp ... 3d_mid.jpg

foreskellen bliver for mig, mindst hvis man vælger Psilocin 3D og dmt 3D.

/Cope

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
et enkelt molekyle kan betyde en stor forskel i effekt af en substans.. længere er den vel ikke?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

DR-D skrev:
et enkelt molekyle kan betyde en stor forskel i effekt af en substans.. længere er den vel ikke?

Du mener vel et enkelt atom? :wink:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Well, der hvor molekylerne binder sig i kroppen kaldes receptorer.
Det er proteiner, dvs de består af forskellige aminosyrer.
Hvordan proteinet er foldet og hvilke aminosyrer, der lige præcis sidder der, hvor stoffet binder sig afgør hvor godt et stof binder sig.
Den kavitet, der dannes kan have områder der er lipofile eller hydrofile, dvs det binder apolære eller polære dele af et molekyle godt og det er det, der afgør hvor stor affinitet, der er for et givent stof.

Tag feks DOB, det er amfetaminanalogen af 2C-B. Dvs den eneste forskel der er på molekylet er en methylgruppe (-CH3) men ved indtagelse går man fra en hyggelig omgang farver, der ikke piller for meget ved sindet (2C-B) til den formodentligt stærkeste og reneste psykedeliske oplevelse, der er lavet hidtil (DOB). Dosen er pludselig kun 1/10 og samtidig varer det det 30+ timer istedet for 4 timer.
Stoffet passer simpelthen bedre i receptoren fordi det har fået den lille methylgruppe sat på og det ændrer effekten en hel del.

Ovenstående er naturligvis en forsimpling af tingene men det skulle gerne forklare det lidt. Hvis der kræves en uddybende forklaring så giver jeg gerne det...

Det er iøvrigt et af de områder indenfor narkokemien, der interesserer mig allermest. Jeg syns det er SÅ fascinerende, at man kan ændre så lidt på et molekyle og effekten på kroppen bliver ændret så meget. Det er noget jeg kan få pænt meget tid til at gå med at tænke over...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

noname skrev:
Tag feks DOB, det er amfetaminanalogen af 2C-B. Dvs den eneste forskel der er på molekylet er en methylgruppe (-CH3) men ved indtagelse går man fra en hyggelig omgang farver, der ikke piller for meget ved sindet (2C-B) til den formodentligt stærkeste og reneste psykedeliske oplevelse, der er lavet hidtil (DOB). Dosen er pludselig kun 1/10 og samtidig varer det det 30+ timer istedet for 4 timer.
Stoffet passer simpelthen bedre i receptoren fordi det har fået den lille methylgruppe sat på og det ændrer effekten en hel del.

Der tager du svjv fejl. Grunden til at phenethylaminer som hovedregel bliver mere potente og varer længere når der kommer en methylgruppe på alphapositionen, er at de simpelthen er vanskeligere at nedbryde for kroppen, og dermed kommer en større andel af stoffet over blod/hjerne-barrieren, og bliver der længere.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, efter lige at have snakket med yeti og læst lidt mere op på det er det jo egentligt misinformation jeg har givet ovenfor.

Anyways, selvom det lige er et dårligt eksempel jeg valgte ovenfor så er det hvertfald det, der er tanken bag at mange stoffer giver forskellige virkninger, på trods af en meget ens kemisk struktur.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg mener at det er same deal med 4-OH-DMT vs. DMT.

Grunden til at Psilocin/Psilocybin er oralt aktivt, er svjv. fordi hydroxy-gruppen gør molekylet mere polært.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Infected Cope skrev:
DR-D skrev:

Du mener vel et enkelt atom? :wink:

ja self. hehe det er hvad der sker når man ikke er opmærksom mens man skriver :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hørte lidt Terence Mckenna, hvor han talte lidt frem og tilbage om virkningen af DMT og Psilocybin/Psilocin.

Han nævnte at fra 4-OH-DMT til DMT er det kun et spørgsmål om få nitrogen-rokeringer der skaber DMT. Efter som jeg kan se, så er det ét enkelt hydrogen der overtager ilt atomets plads.. og ilt atomet forsvinder..
Er der nogen der kan forklare om der er forskel på Terence'es forklaring og min forklaring..?

et andet spørgsmål.. Er der nogen der ved hvor ilt atomet ''forsvinder'' hen?

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Infected Cope skrev:
hørte lidt Terence Mckenna, hvor han talte lidt frem og tilbage om virkningen af DMT og Psilocybin/Psilocin.

Han nævnte at fra 4-OH-DMT til DMT er det kun et spørgsmål om få nitrogen-rokeringer der skaber DMT. Efter som jeg kan se, så er det ét enkelt hydrogen der overtager ilt atomets plads.. og ilt atomet forsvinder..
Er der nogen der kan forklare om der er forskel på Terence'es forklaring og min forklaring..?

et andet spørgsmål.. Er der nogen der ved hvor ilt atomet ''forsvinder'' hen?

/Cope

Du siger det som om du ved et eller andet sted fra at psilocin på en eller anden måde reduceres til DMT, men hvor har du det fra? Umiddelbart tror jeg ikke at de to stoffer sådan lige omdannes til hinanden, med svampenes biosyntese af psilocin som en mulig undtagelse(så vidt jeg er orienteret er det sidste led i den proces netop oxidering af DMT til 4-HO-DMT).

Så du bliver altså nødt til at forklare os hvad der er udgangspunktet for dit spørgsmål, ellers er det umuligt at besvare.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

nej nej :wink:

Jeg ved ikke noget om ''psilosin til DMT''.. Jeg spørger bare om hvad der helt præsist skal roteres/fjernes/(noget andet) for at man kan forklare hvad der sker hvis hydrogen/-erne eller ilt atomet ''gør noget'', så psilocin muterer til dmt..

PÆNT SVÆRT at formulere.. hvis det ikke er forståeligt for dig, sletter jeg lige indlæget og omformulerer det for dig/jer..

men please.. prøv at forstå det :oops:

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
altså - metoden til at gøre psilocin til DMT, er bare fjerne OH-gruppen, og få et hydrogen til at sætte sig, i stedet for.
Men hvilke kemikaler, og hvilke ydre faktorer der er nødvendige, ved jeg ikke... og jeg ville nok ikke forsøge, medmindre jeg pludselig stod med mange kg psilocin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]