Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 11:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

yeti skrev:
AoD skrev:
Yeti jeg nåede at rette det inden du fik skrevet din post færdig med det quote.

Så vidt jeg ved er det ikke alt serotonin/dopamin som bliver genoptaget gennem deres respektive presynaptiske neuroner, der bliver nedbrudt - en del bliver genbrugt. Hvis du vil se kilder skal jeg da gøre mit bedste for at finde nogle.

Jeg vil da gerne se noget om sagen, jeg er heller ikke rigtigt sikker selv. Men jeg tænkte nu på det signalstof som bliver optaget af receptorerne på den postsynaptiske celle, de bliver svjv nedbrudt allesammen, og eftersom amf i hvert fald også virker hæmmende på dopamins genoptagelse, vil det nok være langt størstedelen af dopaminen der får denne skæbne.

Der er ikke nogen signalstoffer, der bliver optaget af receptorerne på de postsynaptiske celler. Husk på at de postsynaptiske receptorer befinder sig primært på selve cellekroppen, altså soma, og neuronets dendritter. Og amfetamin blokerer ikke for genoptagelsen af dopamin - den stimulerer kun udløsningen af dopamin fra det præsynaptiske neurons synaptiske endeterminal. I øvrigt bliver en stor del af de transmitterstoffer, der befinder sig i synapsen, altså mellem et præ- og postsynaptisk neuron, optaget af gliacellerne, som i hjernen er dem der kaldes oligodendrocytter. Gliacellerne nedbryder transmitterstoffet og enten udskiller det til blodet, så det bliver udskildt genmem urinen eller sender det videre ind i det præsynaptiske neurons endeterminal, hvor det bliver genopbygget og indkapslet i en vesikel.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Treasure lige en foreløbig kommentar: i vores alles vens Rusmidlernes Biologi (udgave 2004) står der på side 29 spalte 2:

Citat:
Desuden vil amfetamin i store doser blokere genoptagelsen af serotonin og dopamin (se fase IV side 22). Resultatet bliver en længerevarende stimulation af det postsynaptiske neuron.

Hvad der så menes med store doser vides ikke (står der heller ikke på den henviste side 22).

Men mener også at have set andre kilder på at amfetamin i ringere grad blokerer for genoptagelsen af dopamin.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Der er ikke nogen signalstoffer, der bliver optaget af receptorerne på de postsynaptiske celler. Husk på at de postsynaptiske receptorer befinder sig primært på selve cellekroppen, altså soma, og neuronets dendritter.

Okay, vil du ikke forklare præcist hvad der sker når et signalstof binder sig til en receptor? Smider receptoren bare signalstoffet tilbage ud i synapsen?

Titel:
Insane psychedelia user!

yeti skrev:
Treasure skrev:
Der er ikke nogen signalstoffer, der bliver optaget af receptorerne på de postsynaptiske celler. Husk på at de postsynaptiske receptorer befinder sig primært på selve cellekroppen, altså soma, og neuronets dendritter.

Okay, vil du ikke forklare præcist hvad der sker når et signalstof binder sig til en receptor? Smider receptoren bare signalstoffet tilbage ud i synapsen?

Receptoren gør for så vidt ikke noget - et stof, f.eks. serotonin, bliver udløst ud i synapsen og bevæger sig over den korte spalte der er, hvor det så vil binde sig til en serotonin-receptor i et kort øjeblik, og derefter løsne sig. Måske vil det blive tiltrukket af receptoren igen og binde sig igen eller måske vil det blive nedbrudt. Selve dynamikken bag reguleringsmekanismerne har jeg ikke helt styr på, men jeg ved dog at receptorstimuleringen foregår ved at et transmitterstof binder sig i et kort øjeblik og herefter løsnes. I bindingsøjeblikket, vil receptoren reagere og, i nogle transmitterstoffers tilfælde, åbne for en ionkanal, så der strømmer ioner ind i neuronet. I serotonins sted, eller ihvertfald for de fleste typer af serotonerge receptorer, vil det sætte gang i nogle intracellulære mekanismer og aktivere cAMP (cyklisk AMP), som så gennem flere led åbner for en ionkanal. De fleste serotonerge receptorer er derfor det man kalder G-protein koblede (da de fleste serotonerge receptorer aktiverer et G-protein kompleks inde i cellen, som sætter processen i gang.).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Nu vi er ved emnet, er der ikke nogen som ved hvor hvor man kan læse lidt mere om g-protein reseptorer? I rus bio står det nemlig kun meget kort forklaret..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
yeti skrev:
AoD skrev:
yeti skrev:
AoD skrev:
når dopamin optages af serotonin-systemet mangler det i dopaminsystemet og kan ikke udføre sin plads der.

Det er vist ikke det store problem her, eftersom både amfetamin og i mindre grad MDMA netop gør at der er usædvanligt store mængder dopamin tilstede, i forhold til hvis man ikke indtager noget.

Nej, men det bliver et problem når rusen er ovre og dopaminen er nedbrudt til hydrogenperoxid fx.

Om det er dopaminceller eller serotoninceller der nedbryder dopaminen spiller vel ingen rolle?

Det vil sige at et dopaminrelease som udgangspunkt altid i en vis grad er neurotoksisk?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halifaxxx skrev:
Det vil sige at et dopaminrelease som udgangspunkt altid i en vis grad er neurotoksisk?

Nej, det tror jeg bestemt ikke. Neurotoksiciteten begynder først når der ikke er så meget serotonin at det kan holde serotonin-genoptagelsesmekanismen beskæftiget. Så sker der nemlig det at den af ren og skær kedsomhed begynder at optage dopamin i stedet for, hvis der lige er noget i nærheden, og det er ikke sundt for cellen.

:P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, det er jeg klar over, men er brintperoxiden da sundt for dopamincellen?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej det kan det umuligt være - men dopmain nedbrydes heller ikke nødvendigvis til det samme i serotoninsystemet som i des naturlige miljø i dopaminsystemet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ok, det var det jeg gerne ville vide. :) Har du en kilde på det?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Hva hvis man sniffer en masse speed, og så sidst på aftenen æder et par kiks, er skaden den samme den vej rundt ?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
Du har jo optaget amf'en i kroppen så rækkefølgen ville jeg da mene var underordnet.....

men ret mig hvis jeg er gal på den!

Titel:
Insane psychedelia user!

qarlo skrev:
Hva hvis man sniffer en masse speed, og så sidst på aftenen æder et par kiks, er skaden den samme den vej rundt ?

Det kommer selvfølgelig an på med hvor stort tidsinterval man indtager de to forskellige stoffer, men som tommelfingerregel er det en dårlig idé at blande de to.

Titel: Ja
Junior medlem

Dette kan så ordnes med nogen streger ;) hæhæ

Titel: Re: Ja
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
darios51 skrev:
Dette kan så ordnes med nogen streger ;) hæhæ

Hvad f***** mener du?

-Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Psyko skrev:
qarlo skrev:
Hvilke skader? kan du ikke lige prøve at forklare, for plejer normalt altid at slutte aftenen af med at rive en masse streger.
Men gider jeg da ikke hvis jeg blier dunm af det :)

Meget simplificeret, så risikerer du at blive deprimeret (måske uden mulighed for at blive kureret for din depression.) Depression er en følelse af at være i dårligt humør (næsten) hele tiden.

Det er selvfølgelig dit eget valg, men jeg vil kraftigt anbefale dig at ændre dine vaner, dvs: Ingen redosering, ingen speed.

Mvh. Psyko

Jeg har en ven der altid tog speed og keks sammen.. han er ALTID depri... og nu har han vært ved lægen og konstateret psykisk syg...
ikke så fedt.. har lært mig kun at tage E engang om måneden... ;)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Så vidt jeg ved frigiver Amfetamin primært Noradrenalin og ikke Dopamin...
Jeg har personligt kombineret (meth)amf med MDMA/kex adskellige gange (ja, slemme Dex, dååårlig HR) uden at føle mig synderligt hjerneskadet... At det så giver et slemt comedown er så en anden sag.

Titel:
Insane psychedelia user!

Amfetamin øger frigivningen af dopamin i basalganglierne - det kan måles med en EEG scanning og også mange andre typer scanninger - som netop er det område der er overaktivt under en psykose, som kan udløses af bl.a. amfetamin. Men ja, det frigiver også noradrenalin, men mest dopamin. Men fordi man har kombineret det er jo ikke det samme som at man automatisk får brændt hjernen af. Der er jo mange kix der indeholder både MDMA + amf, men det er klart at skadevirkningen af MDMA øges ved samtidig indtagelse af amfetamin.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Underbyg venligst din påstand om at der er mange kex der indeholder MDMA + Amfetamin... :P

Jeg har pløjet SST's Ecstasy-rapporter igennem, og mener endnu ikke at have fundet analyser af nogen piller på det danske marked der indeholder overnævnte kombination.

Typisk vil der være tilsat Koffein eller et andet lettilgængeligt stimulans ud over MDMA'en, men det ville være tåbeligt og dumt fra en pilleproducents side, at skulle besvære sig med at lave to synteser.

Iflg. SST's seneste Ecstasy-rapport indeholdt 98% af pillerne MDMA og intet andet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Men ja, det frigiver også noradrenalin, men mest dopamin.

Hvor har du det fra?
Siger du at mest af den følte virkning på amf er fra påvirkning af noradrenalin-systemet eller der påvirkes størst antal noradrenalin receptorer?

Dex kunne man ikke forestille sig det kunne være rimeligt svært at direkte mærke hjerneskader?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]