Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 11:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: GBL
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Så vidt jeg har kunnet forstå det, er GBL ganske lovligt i DK, men nu er jeg kommet i tvivl, for jeg kan ingen steder finde en virksomhed, som sælger det...

Er det lovligt?

Titel: Re: GBL
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Efter i lang tid at have troet at GBL var lovligt, har jeg fået at vide at politiet efter eget udsagn betragter det som narko. Derudover ved jeg at det kræver speciel tilladelse at købe det hvis man skal have det gennem BASF.

At det er ulovligt giver mening når man tænker på at estere og salte af ulovlige stoffer også er ulovligt, eftersom GBL i realiteten er en cyklisk ester af GHB.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
http://mushroom.dk/svampe/index.php?mod ... ay&ceid=16

Her er en lille oversigt over ulovlige euforiserende stoffer, jeg kan ikke finde GBL på listen, men det kan være at jeg er for skæv til at opdage det, men nu kan du selv kigge efter. ;)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
Har vi ikke selv inde liste inde på Psy. over ulovlige stoffer?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Den ligger under lexikon

Titel: Re: GBL
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
yeti skrev:
At det er ulovligt giver mening når man tænker på at estere og salte af ulovlige stoffer også er ulovligt, eftersom GBL i realiteten er en cyklisk ester af GHB.

Det giver mening...

men som bekendt er GBL brugt en del i industrien, og findes i visse rengøringsprodukter.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men så er spørgsmålet så, kan man overhovedet få lov at købe GBL nogle steder, eller skal man have en registreret kemisk virksomhed?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Der er kun 3 virksomheder i Danmark der har tilladelse til at importere større mængder GBL, så vidt jeg ved.

Mindre mængder GBL, blive som sagt brug industrielt til især rengøring, da det er et meget miljøvenligt og effektivt solvent.

Og ja, det har været tilgængeligt på det danske marked efter GHB-forbuddet kom i 1999.
Der har været mange mellemforhandlere der har solgt mindre mængder BASF-GBL specifikt til elektronikrens. (Det er sublimt til at rense tusch-afmærkninger af printplader eks.)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Utopia
Elektronikrens :twisted: :P

Titel:
Medlem

Nå kunne være man skulle til at lære at lodde igen :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har jeg kontakt til en virksomhed i USA, som sælger gbl, til rengøringsbrug, men nu står jeg jo med spørgsmålet. Bliver det konfiskeret, hvis jeg bestiller det hjem, eller er det en lovlig substans, som tolden intet kan gøre ved?

Er der et sted man kan læse den præcise lovgivning omkring GBL?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

xun skrev:
Nu har jeg kontakt til en virksomhed i USA, som sælger gbl, til rengøringsbrug, men nu står jeg jo med spørgsmålet. Bliver det konfiskeret, hvis jeg bestiller det hjem, eller er det en lovlig substans, som tolden intet kan gøre ved?

Jeg ville være MEGET betænkelig ved at bestille GBL fra USA.
For det første, så er GBL øverst på den "røde liste" over suspekte substanser, sammen med Lysergsyre (til LSD-produktion) og (iso)Safrol/MDP2P (til MDMA-produktion).
Det er mere sandsynligt at det er et DEA-frontend, som bevidst er sat op for at nakke køberne, da der har været så meget retssager i USA vedr. GBL.

Tolderne vil 110% konfiskere GBL'en, og du vil blive anmeldt til politiet.
Om det danske retssystem er klar over at GBL er et cyklisk ester af GHB (hvilket gør det lige så ulovligt som GHB, MDMA, Amfetamin, osv.) er jeg ikke helt klar over, men at dømme fra bekendtes (ulykkeligt dårlige) erfaringer med at få taget GBL i tolden, tror jeg nok efterhånden at det er gået op for retskemikerne.

Det skal så lige siges, at jeg taler om ren GBL her.

Hvis GBL'en derimod er et komponent i et rengøringsprodukt, og ikke umiddelbart kan separeres ved simple metoder, tror jeg dog at hverken toldere eller politi vil løfte øjenbryn over det.

xun skrev:
Er der et sted man kan læse den præcise lovgivning omkring GBL?

Ja, i dette post... jeg tror ikke du finder noget mere uddybende dansk information om GBL end lige her! :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Retskemikerne er ganske udemærket klar over GHB/GBLs eksistens. Jeg ved at de er igang med at lave en ny analysemetode til at bestemme koncentrationer af det i blod og den skulle gerne være færdig inden et halvt års tid, så pas på folkens!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg betvivler ikke at det danske retsvæsen kender til GHB/GBL (jeg er selv blevet taget med begge substanser for nogle år tilbage), men nærmere om de er klar over at GBL er et cyklisk ester af GHB, hvilket klassificerer substanset på Liste B sammen med GHB.

Jeg har en PDF på en analyse-metode til GHB/GBL i blod og urin, men eftersom GHB ikke kan spores i blodet 6 timer efter IV-administration, skal de da godt nok være hurtige...
Men jeg kunne nu også forestille mig, at metoden primært bliver brugt i situationer, hvor en person er bevidstløs og man skal bestemme hvad personen er påvirket af.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
noname skrev:
Retskemikerne er ganske udemærket klar over GHB/GBLs eksistens. Jeg ved at de er igang med at lave en ny analysemetode til at bestemme koncentrationer af det i blod og den skulle gerne være færdig inden et halvt års tid, så pas på folkens!

Det er da ikke ulovligt at have ulovlige substanser i blodet i DK (i modsætning til fx i Sverige) vel?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
AoD skrev:
noname skrev:

Det er da ikke ulovligt at have ulovlige substanser i blodet i DK (i modsætning til fx i Sverige) vel?

Nej, det mener jeg ikke, men det er måske i forbindelse med bilkørsel?

Titel:
Medlem

Hmm.. er det ikke noget med at politiet kan fratage ens kørekort hvis man har ulovlige substanser i blodet, også selvom man ikke er i bil?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
D|(@ skrev:
Hmm.. er det ikke noget med at politiet kan fratage ens kørekort hvis man har ulovlige substanser i blodet, også selvom man ikke er i bil?

De kan underlægge en kontrol i et halvt år (eller det et helt?) og hvis man så bliver taget i kontrollen, så får man konfiskeret kortet. Ellers hvis man nægter at møde op.

-Psyko

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Psyko> Er det ikke kun visse kommuner / amter der har taget den metode i brug (vist nok Ribe Amt, så vidt jeg husker...)? Jeg tror ikke at det en praksis der er taget i brug på nationalt niveau - men jeg kan sagtens tage fejl her, please correct me if I'm wrong...
Dex> *Dummeslag* Aaarj, nu spiller du jo rene guldkorn lige i armene på Retskemisk Institut! :P Verden var bedre tjent med de ikke havde gennemskuet at GBL rent faktisk ER dækket af den gældende danske analoglovgivning...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Prom > At dømme ud fra en bekendts uheldige forsøg på at importere GBL, så ser det ud til at de allerede er godt bekendt med det... Men det er vel ikke for sent at slette/redigere topic - går ikke ud fra at retskemisk tjekker vores board hver eneste dag? :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]