lidt offtopic, er der gode metoder som jeg og andre tilsyneladende har erfaret:
til folk der gerne vil prøve er det nemmest at kunne falde hurtigst muligt i søvn. Da man så ikke når at lukke helt ned for ens "logiske" sanser i hjernen. F.eks. efter en lang skole/arbejds-dag hvor hovedet bogstavlig talt kører på højtryk når man kommer hjem. Her vil en lur på 2-3 timer gerne medføre du drømmer. Dog kræver det selvfølgelig lidt "forberedelse" i den form at man ikke har været iseng før kl 2-4 dagen før. Ergo, man skal være godt træt så man hurtig falder i søvn.
Når ens hjernes logiske viden stadig kører rundt og ikke har haft tid til at slappe af, tro det eller ej, så virker det nemmere at opnå lucid dreaming stadiet i ens drømme. (personlig erfaring!).
Hvis man er kaffe drikker skal man heller ikke drikke for meget kaffe i dagen, da koffeinen godt kan fucke lidt op med ens søvnrytme, og få en til at sove lidt mere uroligt.
Anden ting er hvis folk, har den vane at se TV/musik og lade det stå på sleep timer for at falde i søvn til det, så igen er muligheden for lucid dreaming mindre - vil sige det skyldes man ikke bruger sin logiske del af hjernen ved at se tv i samme omfang som f.eks. matematik.
Læste i en "guide" (som jeg ikke lige har kunne finde igen) om lucid dreaming, at han plejede at holde meget øje med tiden. Og gjorde det til vane at hver gang han trådte ind i et rum, at se efter et ur(eller armbånds ur) og huske klokken, se væk og tilbage på uret igen, hvis tiden var den samme drømte han nok ikke

- ideen er at lede efter virkeligheds signaler som drømme har det med at ændre godt og grundigt på- som bla. tid og tekst (undertekst på tv). De fleste kan sikkert huske at have kigget på tekst i en drøm, uden det egentlig har givet nogen som helst mening!
Anden ting man skal være opmærksom på er når man går fra et rum til et andet. Ikke altid overgangen føre ind i hvad den nu burde. F.eks. kan din hoveddør fører dig direkte ud i dit køkken, hvorefter du havner på din arbejdsplads på tilbagevejen.
Sidste ting er at holde hjernen igang når mna ligger sig til at sove, og inden mna falder i søvn, sige til sig selv; Nu falder jeg i søvn og drømmer; en 10 gange.
Men som Jugg også nævner, er middagsluren nok den tid hvor man har størst chance for at opnå lucid dreaming generelt. Så mit råd ville da være hvis der sad noen som aldrig havde prøvet og kunne tænke sig det. At tage en middagslur og undgå at drikke kaffen dagen forinden
Videre hvordan man så kan kontrolere og udnytte det helt, har jeg ikke erfaret alt for mange teknikker endnu.
For da det er dig der drømmer, burde det for dig være muligt at styre din "verden" 100%. Altså drømme om charder ferier, man kører i sin drømme bil, er til et fed rave osv. For hvor vil man ikke kunne ende, blive genforenet med en nær som er gået bort og få snakket ud om tingene (hvor spirtuelt det så er, vil jeg stadig sige det kun foregår i dit hoved.. men uforklarlige ting sker

).
Dette med at dreje rundt om sig selv, plejer for mit vedkommende at skyde mig afsted i en ny verden, hvor den nuværende jeg var i, forsvinder. Virker som man springer uden for filmen man er med i, og kuliserne er forsvundet for så at komme igen i ny blandet form.
Har i ellers andre sjove ting man sku prøve når lucid dreaming indtræder vil jeg sku gerne høre det fra jer
sov sødt