Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Et enkelt spørgsmål.. Er der nogen der har smagt surströmning? Og kan man købe det i dk?

Titel:
Medlem

aner ikke engang hvad det er. hehe

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor fanden svarer du så?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
http://www.everything2.com/index.pl?node=surstr%F6mming

Jeg mindes nu ikke at have smagt det, selvom der var mange gale nordmaend der gjorde mange gale ting med deres fisk. Som alt var ret godt.... Nu ikke fordi jeg har smagt saa meget forskelligt af de fiskeretter.
Men det ser spaendende ud.. tror liiige jeg skal kigge lidt mere paa den opskrift, og proeve at lave det en enkelt gang :mrgreen:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Af en eller anden grund tiltaler tanken om at sætte tænderne i en rådden og gæret fisk mig meget. Det er bare noget jeg skal prøve.. :) Det er godt at udfordre sine smagsløg.

Og de få svenskere jeg har talt med om det, siger at det lugter fælt men smager himmelsk!

Lidt trivia jeg har hørt om surströmning: Dåsen med surströmning skal helst være udspilet og nærmest rund (af gas), så er den spiseklar. Dåsen skal åbnes ude i det fri, da der står en flere meter lang spray af gas og forrådnet sildevæske ud af den når der prikkes hul. Det tager flere måneder før stanken af surströmning forsvinder, hvis man er så dum at åbne den indenfor. Surströmning skal selvfølgelig spises med en kold snaps.

Odden, mener du seriøst du vil til gære dine egne sild :) ? Jeg tror sgu ikke de bliver henrykte i køkkenet.. hehe..

Guf guf..

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hehe, nu flytter jeg nok snart fra opgangen, saa skal der eksperimenteres med sild :D... hvis jeg stadig foeler for det til den tid, hehe.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Citat:
You must use the ventilator to prevent it from exploding becasue of gaese released during the fermentation.

Tale om sprængfarlige sager :D

Mvh Jonas!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Er det ikke det, der også kaldes 'ludfisk'?
Altså fisk, der i en del måneder har ligget i en spand med lud. Ligesom vi engang saltede vores fisk, så brugte svenskerne denne metode for at preservere deres fisk. Det skulle heller ikke være helt lækkert, men min far kan vist godt li' det... :shock:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, ludfisk (lutefisk) er noget andet, som egentligt også godt gad at smage. Surströmning er undersaltede sild der opbevares nogle uger ved 15-18 grader så det rigtigt kan gære.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Fy for satan!! Der må da komme en eller anden rus ud af, at æde en gammel fisk ;) :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Aha! Tænk at have hele to retter med halvrådne fisk...
Men ja... what ever floats your boat...

Titel:
Medlem

Citat:
Said not to taste that bad as long as you don't breathe through your nose

Tror jeg vil preloade med det inden en bytur, og se hvad vennerne og pigerne siger til mig ;)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
Det kan koebes i sverige hvor det er meget normalt blandt gamle mennesker, de har normalt nogle udehuse/skure hvor de kan spise det for konerne/damerne vil ikke have det ind i huset, vh. doeneg

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det er fisk med bakterier! Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske navnet på den bakterie, men man kan vist få det ret skidt af at spise det hvis man ikke er vant til det...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fenriz>> Tænk på det som et boost til dit immunforsvar. What doesn't kill ya makes ya stronger, son..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
har smagt noget lign. med hvalspæk istedet... smagte af flæskesvær der har ligget i alkohol. :?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Ha ha ha.... :lol:

Du bliver ved med at overraske mig Ash. Hvad i øvrigt med en SurströmmingSnapz, altså hvor det hele kører ned på een gang ??

Jeg tror sgu ikke det forhandles i DK, men jeg har oplevet en dåse blive åbnet i Sverige engang. Den sprøjtede nu ingen steder, og jeg havde altså heller ikke lyst til at smage selv. Men jeg kan meddele, at det med lugten er rigtig nok!

Til gengæld spiste jeg "Havkall" på Island, hvilket er lidt i familie med det: en nedgravet haj, som ligger og rådner og danner en masse ammoniak. Det smagte lidt a la gammel ost, og konsistensen var lidt a la vingummi. Og føj for satan hvor det stank.
Men jeg tror nu nok, at surströmming er mere blød (mjuk) i konsistensen.

Nå men det jeg ville sige med 'havkall' var egentlig, at de også har en variant på færørerne. Så hvis det bare skal være rådnet fisk der lugter fælt, og altså ikke absolut surströmming du vil ha', så kunne du måske få H* til at skaffe noget hjem (du ved hvem jeg tænker på, right?)...

Good luck, and don't invite me for that party (og så dog.. :? )

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for forslagene Uhrsump. "Havkall" lyder, ja hvad skal man sige, spændende. Jeg ville da helt gerne have retten med i mit nye projekt "udfordring af Ashoka's smagsløg anno 2005", og jeg kender en islænding, der kunne stå for leveringen. Ifølge H* dyrker de noget med nedgravede fårehoveder, skærpekød og restfisk på færøerne - så han kan måske få noget vakumpakket assortiment sendt til DK.

Angående sürströmningsnapzzzs, ved jeg at man drikker en sprut i kina, der stammer fra gæret fisk.

Jeg havde egentligt ikke plantlagt et dissideret "party" og jeg tror ikke at der mange der ville dukke op. Jeg har dog povervejet et "skidne æg" kom sammen, så det kunne være at du havde lyst til at forlade Jyllands øje, og tage et smut til byen på et tidspunkt?

Mvh
Ash

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kunne man ikke, når man nu alligevel laver Havkall, sørge for at pakke det ordentligt ind i vakuum, så gæringsprocessen var næsten helt anaerob? Det kunne jeg forestille mig tillagde yderligere nuance, og gav lidt ekstra bombe til festen, især hvis sådan en pakke blev varmet lidt op lige inden åbning.

Derudover: kunne man måske overveje, i stedet for for at lave en snaps af Surströmningen af alkohol, så måske bare dejse det ned i en beholder med urin i stedet - eller måske bare en 50/50 af urin og sprit. Den rigelige ammoniak kunne i nogen grad give en bismag i retning af Havkall.

Og det fik mig så til at tænke: kunne man ikke blande denne opløsning med en hvede-emulgator, og bearbejde det til at få konsistens, og endda form som en slags vingummi? Eller forme det hele som fx. en stor haj?

Jeg har flere idéer, men nu hører jeg lige ad.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

RedZenTerrorist>> Tak for dit input, er noteteret, lyder utroligt spændende. Venter spændt på flere idéer! ;)

Det var nu ikke meningen tråden skulle gå hen og blive "fuck hvor er jeg blæst", men der kan man bare se.. Udgangspunktet var seriøst. Selvfølgelig ikke så overraskende når man ser på emnet. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]