Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 09:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
Jeg mener ikke der findes misbrug overhovedet. Hvis alle stoffer var lige så frit tilgængeligt som feks kaffe og cigaretter, ville stoffer ikke være et problem. Problemet med stoffer (alkohol, kaffe og cigaretter inkluderet) er når man ikke har dem, for det er først på det tidspunkt man bli'r rigtigt frustreret over dem. Så kommer feks hovedpinen af den manglende koffein, og dermed også den manglende koncentration. Men så snart man så får sit stof igen, og kroppen bli'r mættet, ka' man igen begynde at koncentrere sig om andet end stoffer.
Jeg synes han prøver at sige, at stofferne ikke kan skade dig (misbrug), men den senere mangel på stofferne kan skade dig.

Det synes jeg er noget crap; i boldgade med at sige at kæresten ikke kan skade dig, men den senere mangel på hende kan skade dig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
yeah, fik bare sådan en lyst til at misfortolke det på en fornuftig måde :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

RedZenTerrorist>> Er du den jeg tror du er? CHOC? Umuligt langt navn der starter med L? ;) Giv mig lige en PB, så bliver jeg glad.

Til jer andre, misbrug er en flygtig størrelse som jeg tror de fleste psychedelia.dk medlemmer har forkastet, selvom mange af os nok ikke vil indrømme det.

Nogen gange kan noget så banalt som pilsnere binde folk til misbrug, andre gange jånker folk coke, heroin eller speed ind i armen for at blive høje; men det en person fordømmer synes en anden måske er ganske naturligt. Jeg har droppet alle de perspektiver på misbrug, for jeg tror ikke jeg ville kunne vurdere mit og mine venners stofbrug objektivt hvis jeg hele tiden skulle tænke på sådan noget.

/Tias

Titel:
Junior medlem

Suspekt skrev:
Så ingen er altså ude i et misbrug ifølge dig udover hvis de selv siger det?

'Misbrug' er for mig et subjektivt begreb, ligesom hvad folk synes om kunst. Nogle synes det er pænt, mens andre synes det er grimt. Derfor synes jeg ikke det gi'r meget mening at debatere.

Hvis man æder koffein-piller hver dag, så vil man typisk sige man har et misbrug af piller eller koffein. Men hvis man drikker 2 spande kaffe hver dag, så har man ikke noget misbrug. Der er ingen forskel; man tonser koffein i begge tilfælde. Alligevel er det ene ikke acceptabelt, og derfor ikke lovligt, mens det andet er fuldt acceptabelt, og derfor sælges frit i mange former lige fra eksotiske kaffe-blandinger i supermarkedet (i børne-højde) til færdig-bryggede capuccinoer på dyre in-steder.

Altså smags-tyranni, kort og godt.

Om man har et misbrug er kun noget man ka' gøre op med sig selv. Greenpeace synes feks folk der kører dyre biler misbruger benzin og olie bare for at ku' se flashy ud når de suser afsted på motorvejen istedet for feks at ta' toget, mens dem der kører bilerne ville blive sure hvis det blev dem forbudt. Er man råstof-misbruger når man kører bil? Nogen si'r ja, andre si'r nej. Er man råstof-misbruger når man ryger hash? Nogen si'r ja, andre si'r nej. Er man råstof-misbruger når man drikker alkohol? Nogen si'r ja, andre si'r nej. Det er ikke en debat der fører til noget, for folk holder ikke op med at køre bil bare fordi greenpeace si'r det, og folk holder heller ikke op med at ryge hash bare fordi politikerne si'r det.

Hvor længe ska' modstandere og tilhængere slås over den slags modsætningsforhold, hvornår noget er misbrug eller brug? Når de alligevel ikke får ændret noget, og istedet ku' bruge tiden på at samarbejde og skabe økonomi istedet (nye jobs så folk ku' forsørge sig selv, istedet for at ende som samfunds-social-slaver kommunen så istedet ka' misbruge)

Koffein er afhængighedsskabende, sprut er afhængighedsskabende, luxus er afhængighedsskabende, og hash er afhængighedsskabende, men kun hash ka' man tilsyneladende ikke finde ud af at ha' lovlydig virksomhed omkring.
Det er noget pjat, og det har intet at gøre med at hash er mere farligt end de andre ting (sammenlign hvor farligt hash er jævnført med sprut, og fortæl så hvorfor sprut er det lovlige af de 2), så grunden til hash er forbudt er en anden end den om hvor farligt det er.

Sprut er lovligt, men det er ikke alle der køber sprut af den grund. Kaffe er lovligt, men det er ikke alle der køber kaffe af den grund. Hash er ikke lovligt, og derfor er det endnu mere spændende for nogle end kaffe og sprut, men det er stadig ikke alle der køber det. Der er nogle der misbruger sprut, men det får ikke nogen til at forbyde sprut. Så en misbrugsdebat som argument for at forbyde hash synes jeg er alt for søgt til at ku' være saglig.

Man burde istedet forsøge at acceptere begge sider, og ikke forlange at den ene gruppe ska' lave om på sig selv mens den anden ikke ska'. Bare fordi der er flertal af jakke og slips på christiansborg, betyder det ikke at de ka' forlange alle andre også ska' gå i jakke og slips.
Der er rigelig plads til begge sider hvis de virkelig ville.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
DrugTV > man kan altså godt have et misbrug af kaffe, det går jeg da også stærkt ud fra at alle mennesker er enige om.

Kan ikke rigtig se hvorfor du mener vi ikke skal diskutere det, bare fordi der ikke findes en endelig konklussion vi kan komme frem til, kan vi da sagtens diskutere det, smage lidt på hinandens holdninger.

Synes du blander tingene sammen

Titel:
Junior medlem

Madpilot skrev:
man kan altså godt have et misbrug af kaffe

Det ka' man sikkert, men det er ikke min pointe. Min pointe er at man selv afgør om noget er et misbrug. Det er ikke 'alle andre mennesker' der afgør det.

Madpilot skrev:
Kan ikke rigtig se hvorfor du mener vi ikke skal diskutere det

Jeg er ikke imod man diskuterer det. Mit syn på emnet er bare at man kun selv ka' afgøre hvad der er misbrug.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]