Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nej
Jeg vil lige dele den her med jer:

LSD causes what they would call flashbacks because of the way the drug actually causes it's euphoric sensation. LSD actually causes your brain to form blisters that are full of the chemicals found in the drug. When these blisters pop, the brain will absorb the chemicals, which make you high. Flashbacks are when some of these blisters fail to pop and years later are finally popped by somekind of force or blow to the head, sending those chemicals still remaining in the blister onto your brain. That is why, many of these "flashbacks" were reported after the person bumped their head or otherwise jolted their brain in their skull.

PIS, nu kan jeg ikke lige huske hvilken side jeg fandt det på, men så fandt jeg også det her:

myths
1. LSD does not form "crystals" that reside in the body to be "dislodged" later, causing flashbacks.

LSD is a crystalline solid (though it is unlikely that one would ever have enough to be visible to the naked eye) but it is easily water soluble, thus cannot form bodily deposits. Furthermore, it is metabolized and excreted in hours. The bogus "loosened crystal" description in not necessary to explain flashbacks, which are psychological phenomena (see FLASHBACKS).

Well, there's the study by Sidney Cohen which was cited here recently, Journal of Nervous and Mental Disease, 130, 1960. The following is from Jay Stevens' Storming Heaven: "Cohen surveyed a sample of five thousand individuals who had taken LSD twenty-five thousand times. He found and average of 1.8 psychotic episodes per thousand ingestions, 1.2 attempted suicides, and 0.4 completed suicides. 'Considering the enormous scope of the psychic responses it induces,' he concluded, 'LSD is an astonishingly safe drug.'"

Jeg har sgu heller ikke hørt noget om det første der før.

Mvh

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
...after the person bumped their head or otherwise jolted their brain in their skull

Iht. forklaringen på myten, er det nok nærmere hjernerystelser, der har været tale om :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er så latterligt at læse sådan noget, og jeg har endnu mere ondt af de stakler der hårdnakket påstår at sådan noget rent faktisk er videnskabelig fakta. Det minder mig lidt om da Shulgin i TIHKAL snakker om en konference, som han først blev inviteret til og derefter af-inviteret, og som han senere fandt ud af handlede om anti-LSD propaganda i bedste stil, bl.a. med folk der snakkede om at LSD molekyler samler sig i den frontale pandelap og senere udløser flashbacks når noget af det bliver frigivet. Men som Shulgin også forklarer - så er flashbacks en naturlig psykisk proces, der sker når man pludselig kommer i en situation, der minder om en anden dramatisk situation, og man associerer derfor hurtigt den ene situation med den anden og den samme følelse fra en anden hændelse kan genopstå - lidt ligesom et deja vu. Man kan endda også få flashbacks uden nogensinde at have indtaget nogle former for psykedeliske stoffer, for andre dramatiske/intense situationer i ikke-påvirket tilstand kan gøre lige så stort indtryk og "oplagre" sig i underbevidstheden, som oplevelser med psykedelika. Flashback'et sker så når man kommer i en situation, der minder om den intense situation man tidligere var i, men den situation behøver ikke være noget negativt - tværtimod. Jeg tror vi alle får mindre flashbacks, hvis vi genkender forskellige dufte/lyde osv. men det er så snart man skal have en syndebuk, så bliver det noget, der i forvejen ikke er velset. Hvis man endelig skal give noget skylden burde det være den menneskelige psyke. LSD i sig selv er jo ikke et farligt stof og kan ikke alene skabe flashbacks - det varierer jo med den psyke og den oplevelse den individuelle bruger har/har haft.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Er det ikke relevant, at sondre mellem flashback og erindring / association?

Jeg synes at Treasure, med henvisningen til Shulgin, lægger op til at de omtalte flashbacks bare er et almindeligt callback til hjernens hukommelse, i stil med når jeg kommer i tanke om, at jeg engang har spist ærter når jeg står med en pose frosne ærter nede i Netto.
Som jeg har forstået det, så menes der noget andet når man taler om flashbacks i forbindelse med psykedelika. Noget i retning af visuals eller andre typiske psykedeliske oplevelser, uden at det umiddelbart kan forklares - dvs. uden at man netop har indtaget et psykedelikum.

Jeg argumenterer ikke for, at den første påstand om, at der dannes LSD blisters i hjernen er sand, men jeg finder måske heller ikke Shulgins forklaring helt plausibel. I det mindste må det uddybes og forklares som mere end blot det at "komme i tanke om noget" (det er sådan jeg forstår Shulgins pointe).

Hvad siger I andre? :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!

For at gøre det klart - lad mig derfor lige citere fra TIHKAL i afsnittet "Flashbacks" på s. 204-208. Shulgin skriver i et stykke:

"The truth is that once LSD is put into the body, it produces its effects, then it and its metabolites are washed out quickly. The half-life in the blood is less than three hours, which says that however much might be there initially, there will be only half that amount three hours later. Even if the metabolic machinery of the body ignores it, the dose would be over 99% excreted in a day. With a monster dose going in on Monday, there would be only one percent of it there on Tuesday, and there is no analytical tool known, that could detect it on Wednesday. If any molecule of a drug, or if even a trillion molecules of a drug, can precipitate a psychotic state, then that drug is of unprecedented potency. This is simply fantasy. It has never been observed. It exists only in the dedicated minds of law emforcement and in the publications of those who make their living on the drug scare."

"...Flashbacks are real. Everyone has experienced them. They have no unique releationship to LSD. They have nothing to do with psychosis. (...) A flashback is triggered by some connection to a memorable event. (...) A familiar smell, word, or sound, can catalyze a cascade of memories, which can be sufficiently intense to, in effect, allow some past event to be relieved. And, without question, an intense LSD-experience might focus your attention sharply on some sensory input. At some later time, a re-experiencing of that input might bring back the memory of the LSD event. The event involved might be objectively trivial but, to you, important. Blame the brain and the marvelous workings of the mind for the phenomenon, but certaintly don't blame the LSD. And, by all means, don't waste time looking for some lost molecule in the frontal lobes of the brain. It just ain't there."

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Tak for uddybelsen.

Jeg synes nu stadig - med al respekt for Shulgin i øvrigt - at det virker som en lidt mangelfuld forklaring, ved flashbacks der "fremkalder" hallucinationer. Ved mindre flashbacks, hvor der snarere er tale om en måde at genkende ting på, med basis i en forståelse/opfattelse der stammer fra LSD-trippet, finder jeg hans forklaring ganske plausibel.

Selvom de førstnævnte forskere, eller hvem det nu er, der taler om LSD blisters i hjernen tilsyneladende tager fejl (jf. LSDs vandopløselighed), så bifalder jeg deres (mislykkede) forsøg på at forklare flashback-fænomenet. Man skulle tro, at voldsomme flashbacks med hallucinationer kunne forklares kemisk. :roll:

Er der nogen der kender til andet videnskabeligt research materiale om dette emne?

Relevante, personlige beretninger om hvordan flashbacks er opstået hos brugere her, kunne også være interessante. :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Det kan garanteret forklares kemisk, men hvor vil du hen med det? LSD i sig selv har ikke evnerne til at fremkalde psykotiske tilstande - det samme har psilocybinsvampe eller meskalin - eller alverdens andre hallucinogener, for den sags skyld, ikke. Flashbacks er ikke stofudløst, men er en psykisk proces, forårsaget af oplevelsen. Jeg har en lille teori om at et slemt bad trip, kan sidestilles med en traumatisk oplevelse, og nogle flashbacks, derfor kan sammenlignes med PTSD (Post Traumatic Stress Disorder), hvor flashbacks også ses (f.eks. hos torturofre, voldtægtsofre, folk i biluheld osv.). Jeg tror ikke det handler så meget om de ydre omstændigheder, men mere om, den sanselige oplevelse, som, på et stærkt LSD trip, måske kan være så skræmmende eller pinefuld, som at få tortur.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]