Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Diazepam etc.
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jeg har nu ledt og ledt, men jeg kan ikke finde nogle steder, hvor der er oplyst en LD50 for Diazepam eller lign stoffer... Er der nogen der ved hvor meget der skal til, før man siger tak for turen?

Titel:
Insane psychedelia user!

LD50 (oral) rat 1200 mg/kg
LD50 (oral) dog 1000 mg/kg
LD50 (oral) mice 700 mg/kg

(Clarke, 1978)

Tror ikke det er blevet testet på mennesker :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Damn, det var ellers en del... Jeg kunne slet ikke forestille mig hvordan det ville være at indtage over 75mg... :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!

Diazepam har også en halveringstid på 48 timer, så det er ikke noget man skal guffe dagen inden man skal til køreprøve ihvertfald. Oxazepam og Nitrazepam har en på omkring 12 timer så vidt jeg husker. Diazepam, er ihvertfald et af de benzodiazepiner, med længst halveringstid, undtaget en lidt modificeret udgave af det, der vist nok ligger på næsten 100 timer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har selv brugt DZP nogle gange. Og ja, det er noget man skal gøre fredag, eller når man har ferie... :D
Men mener nu at have hørt at alprazolam skulle være den bedste udgave... Kortere halveringstid, men stadig lige så høj effekt.

Titel:
Tidligere holdmedlem

når du kommer > 75 mg så bliver det ikke markant anderledes, det varer bare længere er min erfaringd

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Thujoin: Så istedet for +75 hvor højt vurderer du så "loftet"?
(altså er 30 mg. omtrent ligeså effektivt som 75 mg.)

Titel:
Tidligere holdmedlem

huh? nej.... jeg siger at der ikke er den store forskel på 150 mg og 75 mg, bare at det virker længere er min erfaring.........

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Diazepam har også en halveringstid på 48 timer, så det er ikke noget man skal guffe dagen inden man skal til køreprøve ihvertfald. Oxazepam og Nitrazepam har en på omkring 12 timer så vidt jeg husker. Diazepam, er ihvertfald et af de benzodiazepiner, med længst halveringstid, undtaget en lidt modificeret udgave af det, der vist nok ligger på næsten 100 timer.

Jeg har da læst mig til at "alm" diazepam har en halveringstid på 20-100 timer.

Citat:
Jeg har selv brugt DZP nogle gange. Og ja, det er noget man skal gøre fredag, eller når man har ferie...
Men mener nu at have hørt at alprazolam skulle være den bedste udgave... Kortere halveringstid, men stadig lige så høj effekt.

IMO er alprazolam langt mere søvndyssende end diazepam, men langt kortere halveringstid. Har dog max prøvet at tage 2 mg. hvilket jeg meget hurtigt faldt i søvn af men var helt frisk efter ~8 timers søvn.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Insane psychedelia user!

Iodjini skrev:
Citat:

Jeg har da læst mig til at "alm" diazepam har en halveringstid på 20-100 timer.

Så burde du søge lidt på dine facts ;). Og hvad mener du med almindelig diazepam? Der er kun ét præparat med det navn :P. Men altså... Valium, Stesolid osv. har en halveringstid på godt to døgn, altså 48 timer. Det tal, altså forholdet mellem indtaget dosis og tid til halvdelen er udskilt, er jo en konstant, uanset dosis, i modsætning til f.eks. alkohol, hvor der kun bliver omdannet en bestemt mængde alkohol pr. tidsenhed, uanset hvor meget du har indtaget, så det er ikke et tal der ligger mellem 20-100 timer, da det er en konstant.

I fysik bruger du jo formlen T½=(ln(2)/k) for at regne ud hvor lang tid, det tager før halvdelen af et bestemt stof er nedbrudt (eller henfaldet). "K" er en konstant, som er halveringskonstanten og herfra regner du så ud hvor lang tid det tager, før halvdelen er ude. Man har naturligvis, i praksis, først udregnet halveringskonstanten, ved at tage blodprøver mm.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Så burde du søge lidt på dine facts . Og hvad mener du med almindelig diazepam? Der er kun ét præparat med det navn . Men altså... Valium, Stesolid osv. har en halveringstid på godt to døgn, altså 48 timer. Det tal, altså forholdet mellem indtaget dosis og tid til halvdelen er udskilt, er jo en konstant, uanset dosis, i modsætning til f.eks. alkohol, hvor der kun bliver omdannet en bestemt mængde alkohol pr. tidsenhed, uanset hvor meget du har indtaget, så det er ikke et tal der ligger mellem 20-100 timer, da det er en konstant.

Well, fandt det i lægemiddelkataloget og gik ud fra det holdte stik. Det jeg mener med "alm" diazepam var bare fordi du sagde "En modifideret udgave af diazepam", du mente måske et andet benzodiazepin? Men varierer halveringstid ikke fra person til person og dose til dose?

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Insane psychedelia user!

Altså... jeg tror også selv jeg har rodet lidt rundt i det, så det må du ihvertfald undskylde :). Halveringskonstanen, dvs. k, er konstant for hvert enkelt præparat (siger lidt sig selv), mens halveringstiden, altså den tid det tager fra du indtager et præparat, til plasmakoncentrationen af det pågældende stof, er halveret, afhænger af dosis og alder. Jo ældre jo er, jo langsommere er leveren om at nedbryde det. Så ja, selvfølgelig kan det godt passe at det er 20-100 timer, det kan tage, før stoffet er halveret, for det afhænger af hvor meget du har indtaget. Fuckede det lidt rundt før ;)

Mht. den "modificerede udgave af diazepam", så er det Desmethyldiazepam, jeg snakker om. Jeg vil tro, det er fordi der er mange aktive metabolitter, at halveringstiden er så lang, men dét afhænger naturligvis også af dosis.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Himlen over Kronborg
Gå ind på http://www.lmk.dk og læs om præperaterne hvis I er i tvivl. Jeg har netop indtaget 30 mg Valium (Plasmahalveringstiden er 2-4 døgn) og lige nu stener jeg for hårdt, men behageligt.
Har i øvrigt med god efffkt taget 15 mg Diasepam 24 timer før en fest med masser af stoffer, og det gad mig en rigtig behagelig rus UDEN nogle former for nøjer påi løbet af natten... Bare en lille sidekommentar..
:)
Cheers

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Han skriver jo netop halveringstiden og ikke konstanten. Desuden er begge dele bestemt eksperimentelt, og da der er stor forskel på metabolisme giver det da mere mening at der er lidt luft i regnestykket (20-100 timer i stedet for 48 fx).

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg mener vagt at huske at en god tommelfingerregel for diazepam's halveringstid for mennesker med normalt fungerende metabolisme fra 20 år og op, er at halveringstiden omtrent svarer til personens alder i år. Med alderen falder nedbrydningshastigheden altså markant, hvilket kan forklare at halveringstiden visse steder er angivet til noget så upræcist som 20 - 100 timer.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Treasure skrev:
Mht. den "modificerede udgave af diazepam", så er det Desmethyldiazepam, jeg snakker om.

Altså Nordiazepam..?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Dextrose skrev:
Treasure skrev:
Mht. den "modificerede udgave af diazepam", så er det Desmethyldiazepam, jeg snakker om.

Altså Nordiazepam..?

Ja, kald det lige hvad du vil. Det dækker over samme substans :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
At halveringstiden nogle steder er givet til 20-100 timer har vel også noget at gøre med at kroppen nedbryder mere jo mere af diazepam der er.

Jeg mener at have læst at som tommelfinger-regel så blev alle stoffer ud over alkohol metaboliseret mere stof pr tid jo mere af det pågældende stof, der er i kroppen.

God weekend

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Er der nogen der kan forklare hvad "half-life of active metabolite" betyder? Altså udover "den aktive metaboliserings halveringstid" (oversat frit fra en skadet lever.)

Den er nemlig på 36-200 timer for diazepams vedkommende(!)

Mvh. Psyko

/edit: Faktuel fejl.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Er der nogen der kan forklare hvad "half-life of active metabolite" betyder? Altså udover "den aktive metaboliserings halveringstid" (oversat frit fra en skadet lever.)

Den er nemlig på 36-200 timer for diazepams vedkommende(!)

Mvh. Psyko

/edit: Faktuel fejl.

Det betyder "den aktive metabolits halveringstid". En metabolit er et produkt af metabolisering, så det skal forstås sådan at diazepam metaboliseres til nordiazepam, som også er aktivt, og denne metabolit har så også en halveringstid, og det er den der bliver omtalt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]