Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Ved ikke om denne info kan bruges? Der står en del om svamp i lungerne, men det skulle primært være en risiko hvis man har nedsat modstandskraft. Bl.a. derfor må patienter på intensivafdelinger ikke have afskårne blomster i vand o.lign. stående ved deres seng, da disse svampesporer findes overalt i naturen.
Det skulle dog ikke være noget problem for almindelige mennesker, uden lungesygdomme eller nedsat immunforsvar.

http://www.dk.janssen-cilag.dk/disease/ ... fungal&s=4

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Citat:
Og at man bliver steril, hvis man ryger på sølvpapirshoveder?

Steril bliver man nok ikke ligefrem bare af at ryge på sølvpapirshoveder, men sølvpapiret (og PVC) udsender noget dioxin når du varmer det op. Dioxin kan udover sterilitet forsage mange sygdomme som f.eks. kræft.

Der er også dioxin i f.eks. fisk og mange andre steder i vores miljø, så undgås kan det ikke, men alligevel er det nok en god idé at smide sølvpapirshovedet ud og købe et ordentligt hovede i den lokale headshop for 40-60kr.

Titel:
Medlem

Der har også været noget debat om, at aluminium ophobes i kroppen, og det derfor skulle være usundt. Nogle forskere har haft en teori om at øgede aluminiumskoncentrationer i hjernen kan være en af årsagerne til alzheimers når man bliver gammel.
Der er dog ikke så meget info på området, og mange mener ikke at risikoen er så stor, i forhold til hvor meget aluminium vi er i kontakt med dagligt (sodavandsdåser, køkkenudstyr osv.). Jeg ville dog alligevel være lidt obs på det.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: The real world
Hvis svampeproblemet opstår ligesom legionella bakterier burde risikoen være mindre hvis man skifter vand ofte ?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hejsa,

Lang tråd, men jeg ville lige give mit besyv med (jeg har for nylig begået et dokument http://malkavian.topskud.dk/ som jeg naturligvis gerne modtager kritik for, hvis I har noget at bidrage med - der er referencer i det dokument).

Fusk: "hash hæmmer væksten"

Jeg har søgt og ledt og har ikke fundet skyggen af bevis for det. Selv undersøgelser af gravide kvinder, som ryger og drikker hash har ikke kunnet påvise en sammenhæng. En af de metodemæssige vanskeligheder i undersøgelser af hash skyldes her i Vesten, at mange hashbrugere af forskellige årsager tit kommer fra socialt og økonomisk dårligt stillede lag i samfundet. Ofte er der en overrepræsentation af andet stof(mis)brug (alkohol, tobak, piller, osv), og de lever generelt på dårligere fødevarer. En jamaicansk undersøgelse viste faktisk, at de storrygende hashbrugere fik sundere børn end de afholdende - men det skyldes sandsynligvis, de var i jamaicas øvre sociale lag, med uddannelse og penge.

Fusk: "indlæringsevnen"

Der er sandsynligvis en art tømmermænd forbundet med hash, som lidt ligner samme effekt som alkoholforbrug giver. Skolevæsenet kender udmærket til, at de ungens øldrikkeri i weekenden påvirker dem om mandagen. Generelt svækker hash dog kun indlæringsevnen mens man er høj og effekten er meget aftagende udenfor selve rusen (mens du er høj er indlæringsevnen svækket rigtig meget). Indlæringsevnet svækkes ikke på lang sigt at hash.

Fusk: "THC nedsætter immunforsvaret"

Der er videnskabelige indikationer af dette, men graver man dybt i de videnskabelige undersøgelser, kan man se at de klareste tilfælde er fundet ved mus der er blevet sprøjtet med THC i en koncentration, der svarer til at et menneske spiste et halvt kilo 10% THC hash i maven. Teknisk set er det lige omkring nogen af de lave opgørelser for LD50 for THC.

Treasure: "sociale færdigheder sent udviklet"

Angiveligt korrekt, hvis du tænker på en person, der ryger konstant. Enhver konstant beruselse gør jo, at man er i en anden verden end den virkelige og derfor ikke får bearbejdet sine følelser og problemer. Flugt kan gøre tingene værre.

Fusk: "vaporizer"

Ja, vaporizer forsøger at fordampe THC'en men uden at skabe forbrænding. Alle undersøgelser viser, at det er den metode, som giver mindst røg i lungerne.

Fusk: "THC og sædkvalitet og impotens"

Rygning kan sikkert være skadelig for sædkvaliteten ligesom tobak er det. Men tobakkens virkning på blodkarrene skyldes nikotinen. THC virker om noget udvidende på blodkarrene og skaber ikke den forsnævring, som nikotinen er berygtet for (derfor er det også alt andet lige bedre for hjertet at indtage THC end nikotin - selv om der er et pulsøgende element i hashen).

hamp: "potrygende sønner mere resistente overfor skadelige stoffer i hashen"

Helt sikkert en myte. Evolutionen fungerer ved at dem, der dør før de får sig formeret, ikke videregiver deres gener. Så hvis potrygning var skadeligt for bestemte mennesker og slog dem hurtigt ihjel, så ville kun de resistente videregive deres gener til næste generation og dermed deres resistens. Det sker simpelthen ikke (jo måske over flere tusind år...). En forælders resistens mod hash kan ikke nedarves direkte - det er videnskabelig ukorrekt lamarckisme.

hamp: "forskellige rygemetoder"

Bog har godt nok vandfilter, men ud over at sortere røgpartikler fra, så sorterer bongen også THC fra. Det kan betyde at man skal ryge mere på bong for at blive skæv. Røgmæssigt leverer en joint et fint forhold mellem røg og THC, mens vaporizer er den helt klare vinder i røg/THC forholdet.

Piercer: "cannabis røg er mindre skadeligt end tobak"

Set udelukkende på tjærestoffer/forbrændingsstoffer indeholder cannabis (pot/topskud) 50-70% flere kræftfremkaldende stoffer. Dog ryger en cannabisbruger typisk væsentlig mindre end den almindelige ryger, så for praktiske formål er det slet ikke så farligt som den afhængighedsskabende tobak. Det er anslået at vanerygere indtager op til 7 gange så meget røg som en vanehashryger. Laver man ekstra stærke joints (troldmænd f.eks.) er regnskabet endnu mere i favør af hashen.

Cannabis indeholder endvidere ikke nikotin, og det gør den meget sundere på dette område, da THC ikke i sig selv er farligt. Cannabissen udvidende virkning på blodkarene kan være gavnlig.

flex: "svamp i lungerne"

Dårlig rengøring og uskiftet bongvand kan nok bidrage - plus inficerede cannabisprodukter med mug/skimmel osv.

.oO( Malkavian )Oo.

Titel:
Medlem

Citat:
THC virker om noget udvidende på blodkarrene og skaber ikke den forsnævring, som nikotinen er berygtet for

Har du en kilde på at nikotin indsnævrer blodkarrene?
JEg har nemlig flere gange hørt at nikotin har den modsatte effekt (i hvert fald på kort sigt - under påvirkelse)
Udover det havde min farfar slem astma, på sine sidste år, og hvis han tog 3-4 hvæs af en smøg når han fik et anfald hjalp de kraftigt

Titel:
pc skrev:
Hvis svampeproblemet opstår ligesom legionella bakterier burde risikoen være mindre hvis man skifter vand ofte ?

Du skal bare holde dit bong vand over 60 Grader C så dør Legionella pneumophilia bakterierne !

Ja skift bong vand hver dag og brug en bong af noget der er let at gøre rent og sterilisere, jeg fortrækker klart at ryge på glas bonger hvis jeg ska ryge bong ellers så må jeg indrømme at Bambus bongen ellers er min favorit. (den er bare ikke nem at rense og holde ren og må ikke tørre ud)

Jeg er selv joint mand

Piercer :twisted:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

JEg har nemlig flere gange hørt at nikotin har den modsatte effekt (i hvert fald på kort sigt - under påvirkelse)
Udover det havde min farfar slem astma, på sine sidste år, og hvis han tog 3-4 hvæs af en smøg når han fik et anfald hjalp de kraftigt[/quote]

Den med nikotin og indsnævrede blodkar er god nok... Jeg mener enda også at det står på pakkerne engang imellem...!

Det med din farfar er nok fordi at nikotinen åbner mere op for noget nede i lungerne når det bliver inhaleret (kan ikke lige huske hvad det hedder).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Djeff skrev:
Citat:

Det lader til at være almindelig kendt: http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... n+arteries

.oO( Malkavian )Oo.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
En sikker vinder er altid lige at koge noget vand, og lade det køle af inden man hælder det i bongen.. Og så selvfølgelig skifte det hver dag.

Nu fatter jeg dog ikke at folk gider ryge bong, men hvis man nu godt kan lide det, er det vigtigt at huske og skifte vandet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så fik du vist svaret på lidt Malkavin. Merci!

Men ud fra alle dine modargumenter, så kan jeg ikke se nogen grund til at holde pause med THC'en når den kun nydes i weekenden!
Slevom der ingen kilde er, så kan jeg se på hashrygere, at hvis de har røget siden puberteten, så er de udviklet fuldt endnu!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kom lige til at tænke på noget mere (chokerende)! Motion er jo godt ved et rygestop siger mange, så hvis man nu dyrker en masse sport, får man så ikke THC'en hurtigere ud af kroppen? THC'en sætter sig jo i fedtet, og fedt brænder man af når man dyrker sport. Kan det have nogen sammenhæng?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]