Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: 5-htp + ssri
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg kom lige til at tænke på, om hvilken effekt der ville forekomme ved at indtage 5-htp jævnligt (2-3 gange om dagen á 100 mg.?) under samtidig behandling/indtagelse af ssri'er?

Med venlig hilsen

Emil

Titel:
Insane psychedelia user!

Du kan opleve symptomer på serotonin syndrom, så mit råd er at lade vær.

Mere serotonin + hæmning af serotonin re-uptake = større synaptisk koncentration og større receptorstimulans. For stor stimulering af serotonin-receptorerne kan medføre det man kalde serotonin syndrom, som ikke er specielt behageligt, og som i ekstreme tilfælde, kan være dødeligt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det vil jeg fraråde dig at gøre.
Det jeg har hørt om SSIR´s og 5HTP sammen skulle ikke være så godt.
Noget med angst og lign.
Også hvis man har været på SSIR´s længe,og stopper for brat (de skal trappes langsomt ud,noget lign.Benzoer),skulle det være en meget dårlig ide at prøve at mildne det med 5 HTP.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

100 mg 5-HTP 3 gange dagligt er da også en tand voldsomt er det ikk?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Hvis man nu er på SSRI'ere dagligt, ville det så skade at tage 100mg 5-htp en søndag, efter en mdmatur?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er nok en god idé at holde sig fra både MDMA og 5-HTP, så længe du tager SSRIs. I øvrigt vil du ikke få optimal virkning ud af din MDMA, så længe du er på SSRI.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fuck hvor nedtur... Det var da for lamt... Røv... hmm, så må jeg vel hellere tage det halve års pause med stimulanser... :(

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Mars
xun skrev:
Fuck hvor nedtur... Det var da for lamt... Røv... hmm, så må jeg vel hellere tage det halve års pause med stimulanser... :(

Lyder meget fornuftigt.. Er du lige begyndt på SSRI?
En historie du vil dele med os andre?

Syntes der rigtig mange der får udskrevet det pis!
No Offence.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har taget min første halve pille her til aften.
Det er min læge, som mener at jeg bør tage dem, da han synes at kunne se en mindre depression. Det handler i bund og grund om at jeg har brug for at jeg har noget papir på at jeg ikke kan arbejde, så jeg ikke bliver sendt i aktivering de næste to måneder, til jeg kan finde mig et nyt job... Men hvad, jeg får gratis psyk.hjælp og det kan man altid tage med...

Det er skam ikke fordi jeg har selvmordstanker eller noget i den stil. Har bare fået vendt min døgnrytme og har derfor lidt svært ved at fungere om dagen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Mars
Okay..
Håber du får det bedre. Men hvis jeg var dig ville jeg sku ikke tage de piller. Tror bare lægerne er _LIDT_ for gavmilde med at smide recepter ud til SSRI..

Har faktisk gået og tænkt meget i dag på SSRI, Fordi syntes virkelig der er mange folk her på psy der tager det. og det skræmmer mig faktisk en del.

Er det fordi folk der tager SSRI flygter fra virkeligheden og tager stoffer? Eller det fordi de har taget stoffer ???

Titel:
Medlem

xun skrev:
Jeg har taget min første halve pille her til aften.
Det er min læge, som mener at jeg bør tage dem, da han synes at kunne se en mindre depression. Det handler i bund og grund om at jeg har brug for at jeg har noget papir på at jeg ikke kan arbejde, så jeg ikke bliver sendt i aktivering de næste to måneder, til jeg kan finde mig et nyt job... Men hvad, jeg får gratis psyk.hjælp og det kan man altid tage med...

Det er skam ikke fordi jeg har selvmordstanker eller noget i den stil. Har bare fået vendt min døgnrytme og har derfor lidt svært ved at fungere om dagen.

Hvis du egentlig ikke har depression men bare har gjort det som du siger for at undgå aktivering så tag imod pillerne men lad være med at tage dem. Der er sq ingen grund til at proppe sig med medikamenter man ikke har brug for.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja medmindre du virkelig er landet i et dybt hul, så lad de SSRI'er være. Men prøv gerne med 5-HTP, hvis det bare er en "vendt døgnrytme" eller lidt tidlig vinterdepression. Det har hjulpet mig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan være svært at sige.
Det er nok mest den følelse af at jeg ikke har tid nok, til at gøre, selv de mindste ting. Og frygten for at jeg går igang med et nyt job, eller lign. Og så ikke er god nok til det, og derfor kun kan holde det i et par måneder. Eller at jeg ikke kan komme ud af det med nye mennesker. Jeg har ligesom bare mistet lysten til at prøve, for jeg har efter hånden oplevet så mange nedture, så mange "failures". Men det er svært, når man har regninger og gæld, som skal betales.

Titel:
Insane psychedelia user!

Som læge (ikke fordi jeg selv er læge) synes jeg det er vigtigt at skelne mellem dét, at have "ondt i livet" og så at være virkelig deprimeret. Der er altid op- og nedture gennem livet, medicin eller ej, men begynder det først at blive for uoverskueligt og der kommer symptomer på en klinisk depression, så har man brug for medicin til at komme ud af den onde cirkel og op af hullet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu vil jeg sige at jeg har haft ondt i livet for mange år nu, til at det bare er det. Det nægter jeg at tro på...

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu ved jeg tilfældigvis, af det jeg kender til dig fra boardet, at du har et betydeligt forbrug af diverse stoffer, og det vil jeg ikke mene er en særlig god kombination med en depression, specielt når du siger, at du har haft det sådan i lang tid. Har du bare helt mistet din sunde fornuft eller hvad? Stimulanser, er ihvertfald ikke en særlig god kombination med depression og du får det ihvertfald ikke bedre af SSRI, hvis du fortsat kører rundt i samme karussel.

Stop med narkoen og giv medicinen til at virke og du vil langsomt føle en smule løft i humøret, selv om medicin i sig selv ikke kurerer noget. Det kræver også at du ændrer vaner og ihvertfald holder dig fra narko.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mit forbrug af stimulanser er blevet kraftigt reduceret over den sidste måned. Jeg har ikke drukket ghb i 4-5 uger, har ikke taget mdma i 3 uger. Det eneste jeg har rørt, er alkohol og lsd, og en smule amf+keta... Det er klart at et stofforbrug ikke gør godt, når man har en derpression, og ja, jeg er udemærket klar over at der er ting jeg bliver nød til at stoppe med. Men jeg mener ikke at det er nødvendigt at stoppe 100% fra eks. psykedeliske stoffer. Og så er jeg stadig usikker på om hvorvidt jeg har lyst til at bruge SSRI. Overvejer kraftigt at bruge 5-HTP i stedet...

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Treasure@

Jeg tænkte nok du havde svaret på mit spørgsmål, tak for det! :) Og det var netop aspektet med overstimulering af serotonin-lagrene jeg skrev dette topic med i tankerne.

Iøvrigt var det udelukkende retorisk/teoretisk, da jeg hverken benytter mig af SSRI'er eller 5-htp. (kun 5-htp efter mdma)

Dr_prox stiller faktisk et meget godt spørgsmål, for har også selv noteret mig at der her på boardet bliver spist en del SSRI'er.

Vh. Emil

Titel:
Insane psychedelia user!

xun skrev:
Mit forbrug af stimulanser er blevet kraftigt reduceret over den sidste måned. Jeg har ikke drukket ghb i 4-5 uger, har ikke taget mdma i 3 uger. Det eneste jeg har rørt, er alkohol og lsd, og en smule amf+keta... Det er klart at et stofforbrug ikke gør godt, når man har en derpression, og ja, jeg er udemærket klar over at der er ting jeg bliver nød til at stoppe med. Men jeg mener ikke at det er nødvendigt at stoppe 100% fra eks. psykedeliske stoffer. Og så er jeg stadig usikker på om hvorvidt jeg har lyst til at bruge SSRI. Overvejer kraftigt at bruge 5-HTP i stedet...

5-HTP dur ikke i forhold til SSRI. Og jo du skal også stoppe med psykedeliske stoffer - det er nul narko, hvis du vil have det bedre. Jeg er sådan set ligeglad med hvad du gør, men det er dit eget ve og vel, som du skrotter. I øvrigt kan jeg ikke tro du er rigtigt deprimeret, så længe du stadig kan tage amfetamin, ketamin og LSD. Hvis du er virkelig deprimeret, så kaster man sig ikke ud i noget, som man ved vil ændre ens bevidsthed, mere end den allerede er, under en depression. Du kan jo se hvor længe du kan køre den med diverse stimulanser og hallucinogener, når du har det som du har det, for på et tidspunkt vil det ramle og så kan jeg love dig for det begynder at se sort ud. Så stop mens du kan og vend om, så du kan få det godt igen, hvis altså det virkelig er det du gerne vil.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Treasure skrev:
xun skrev:

5-HTP dur ikke i forhold til SSRI. Og jo du skal også stoppe med psykedeliske stoffer - det er nul narko, hvis du vil have det bedre. Jeg er sådan set ligeglad med hvad du gør, men det er dit eget ve og vel, som du skrotter. I øvrigt kan jeg ikke tro du er rigtigt deprimeret, så længe du stadig kan tage amfetamin, ketamin og LSD. Hvis du er virkelig deprimeret, så kaster man sig ikke ud i noget, som man ved vil ændre ens bevidsthed, mere end den allerede er, under en depression. Du kan jo se hvor længe du kan køre den med diverse stimulanser og hallucinogener, når du har det som du har det, for på et tidspunkt vil det ramle og så kan jeg love dig for det begynder at se sort ud. Så stop mens du kan og vend om, så du kan få det godt igen, hvis altså det virkelig er det du gerne vil.

Kloge ord, lyt til Treasure.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]