Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Har fået et par ting afvide. Både hørt A eller C vitaminer før xtc skulle give en bedre virkning? Og efter trippet skulle man spise multivitaminpiller? Har i nogle gode råd til før og efter. Gerne til e og ampf :) Mange tak.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hmm, jeg har hørt at B-vitamin skulle være godt. Ellers er 5-HTP uundværligt, når man snakker om MDMA-brug.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
En udemærket restitueringsmix ville være:

L-tryptophan
5-HTP
1 Multivitaminpille

nogle bruger også SSRI'er efter brug, men lav lige lidt mere research på denne. Det er blevet diskuteret før.

Titel:
Junior medlem

Kan i ikke forklare hvad de forskellige ting betyder og hvor man evt. kan få det? :) Er ikke specielt skrap til det :/ Er din liste til før eller efter?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
DR-D, hvorfor både Tryptofan og 5-HTP? Er det ikke rigeligt at nøjes med en af delene, eller skulle der være nogen fordele ved at tage begge dele sammen?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hmmm jeg bruger det ihvertfald som spredehagl :)

Titel:
Junior medlem

Kan man få det nogen steder?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er kun 5-HTP der bliver omdannet til serotonin - eller dvs. det er kun 5-HTP, der gør gavn, i forbindelse med serotonin. Tryptofan gør måske en smule, men tænk på at det ikke er al tryptofan, der bliver omdannet til 5-HTP. Noget bliver også brugt til proteiner o.lign., så det vil kun virke som kosttilskud.

5-HTP vil være at foretrække, eller endnu bedre, et eller andet antidepressiva. Evt. sammen med C og B-vitamin. Men bland ikke 5-HTP og et antidepressiv.

Titel:
Medlem

5-HTP kan købes flere steder på nettet, som et ekstrakt af planten Griffonia Simplicifolia..
Denne tråd ville du sikkert kunne få glæde af:
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... 50&start=0
Det vigtigste er vel næsten, at du husker ikke at blande amfetamin og ecstasy..

Titel:
Medlem

Treasure skrev:
Tryptofan gør måske en smule, men tænk på at det ikke er al tryptofan, der bliver omdannet til 5-HTP. Noget bliver også brugt til proteiner o.lign., så det vil kun virke som kosttilskud.

Hvad skal det betyde? Tryptofan er en aminosyre som ér i protein? Hvordan kan det blive brugt til proteiner?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Proteiner er jo lange kæder af aminosyrer bundet sammen med disulfid-broer. Antallet af aminosyrer, deres rækkefølge og strukturen af kæden bestemmer proteinets egenskaber.

Titel:
Medlem

Hehe, forstår godt hvad Treasure mener nu.. Mig der var lidt hurtig..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

5-HTP, L-Tryptophan og en vitaminbombe kan bestilles fra Holland på http://www.azarius.net

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg synes, I allesammen svarer enten ret diffust eller for kompliceret på Dunn3rs spørgsmål. Så her er et par simple råd:

- Jeg ved ikke, hvor du får fat i 5-HTP, men du skal gerne spise lidt af det i et par dage op til og et par dage efter xtc-indtagelsen. På den måde sikrer du dig, at du ikke får så stor nederen på, kort og godt.

- C-vitamin (appelsiner er jo en god ide, da det jo er endnu sundere end bare C-vitamin på piller) er en god ide at spise dagen efter. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men så vidt jeg husker, er det noget med, at hvis man blæser meget igennem, så begynder kroppen at bruge af ens "C-vitaminlager."

Så det er egentlig ikke fordi, det giver en bedre virkning, du skader såmænd bare dig selv mindre.

/edit: Jeg er i øvrigt på ingen måde ekspert på området, så korriger mig endelig. Og nu fik jeg også lige øje på linket til en tidligere tråd, som forklarer det ret godt :oops:

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ok, jeg tror jeg kan korrigere lidt mht. C-vitamin. MDMA bruger ikke ens "C-vitamin-lager". Grunden til, at det kan hjælpe at spise C-vitamin efter MDMA er, at C-vitamin er en anti-oxidant, der "renser" affaldsstoffer (der f.ex. dannes når man tager stoffer) ud af kroppen.

Det er derfor altid en god idé at tage 500-1000 mg C-vitamin i forbindelse med både indtagelse af extasy, amfetamin og coke.

Så vidt jeg husker bør man tage C-vitamin samtidig med at man tager sin MDMA.

Der er en glimrende guide til MDMA-harmreduction hér: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=6450

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Halifaxxx skrev:
Proteiner er jo lange kæder af aminosyrer bundet sammen med disulfid-broer. Antallet af aminosyrer, deres rækkefølge og strukturen af kæden bestemmer proteinets egenskaber.

Hmm, du får det til at se ud som om at disulfidbroerne binder aminosyrerne sammen, hvilket jo ikke er tilfældet. Det er vel kun cystein, der danner disulfidbroer ved oxidation, og funktionen er ikke at holde sammen på aminosyrerne men derimod at få en tertiær struktur frem i proteinet.

Aminosyrerne kædes sammen af peptidbindinger, der dannes ved kondenseringen af carboxylsyren fra den ene aminosyre til aminen på den anden.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
5-HTP vil være at foretrække, eller endnu bedre, et eller andet antidepressiva. Evt. sammen med C og B-vitamin. Men bland ikke 5-HTP og et antidepressiv.

Måske du lige skulle specificere hvad det er du taler om her, ovenstående er jo en gang sludder hvis man ikke i forvejen har viden om de ting jeg formoder du snakker om.

Hvorfor mener du at man ikke skal blande antidepressiver og 5-HTP? 5-HTP er i sig selv et antidepressiv, men du mener vel næppe at det er bedre end sig selv?
Jeg antager at du med "et eller andet antidepressiva" mener en SSRI, og så er det naturligvis nærliggende at tænke at eftersom SSRI'er indirekte øger mængden af serotonin over en periode, og at for højt serotoninniveau kan være farligt, så skal man ikke blande dem. Jeg antager også at formålet med at indtage den skulle være at forhindre optagelse af dopamin gennem serotonerge neuroners genoptagelsesmekanisme og den deraf følgende skadevirkning. Det vil altså sige at vi snakker om en enkeltstående dosis, ikke et forløb, og dermed kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle blande dem. Min egen erfaring med at bruge både 5-HTP og SSRI i forbindelse med indtagelse af MDMA er at de begge hjælper på hvert sit område, og jeg har ikke mærket noget til at det var en dårlig/farlig kombination, og har heller aldrig hørt om nogen der har. Har du?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
noname skrev:
Halifaxxx skrev:

Hmm, du får det til at se ud som om at disulfidbroerne binder aminosyrerne sammen, hvilket jo ikke er tilfældet. Det er vel kun cystein, der danner disulfidbroer ved oxidation, og funktionen er ikke at holde sammen på aminosyrerne men derimod at få en tertiær struktur frem i proteinet.

Aminosyrerne kædes sammen af peptidbindinger, der dannes ved kondenseringen af carboxylsyren fra den ene aminosyre til aminen på den anden.

Jeg skrev nu også at det var kædernerne og ikke aminosyrene der var bundet sammen på den vis. Men ja ok, den var ikke helt heldigt formuleret. Jeg burde have gjort det klart at disulfid-broerne udelukkende har betydning for proeteinets folding (tertiære struktur).

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg elsker topics hvor nørderne har bitchfights over at formulere sig klart og være så faglig korrekt som muligt :lol:

Zarathustra skrev:
Ok, jeg tror jeg kan korrigere lidt mht. C-vitamin. MDMA bruger ikke ens "C-vitamin-lager". Grunden til, at det kan hjælpe at spise C-vitamin efter MDMA er, at C-vitamin er en anti-oxidant, der "renser" affaldsstoffer (der f.ex. dannes når man tager stoffer) ud af kroppen.

En lille uddybbelse :) (jeg er en biologi-wanker, shoot me).

I vores krop har vi nogle stoffer, der kaldes frie radikaler. Disse stoffer har et uparret elektronpar og er dermed ret reaktive. Frie radikaler spiller en vigtig rolle i blandt andet cellulære signal processer og neutrofilers bekæmpning af bakterier. Men de kan også indgå i nogle mindre ønskværdige processer, eksempelvis mutation af DNA (der kan føre til kræft), ældning og meget andet. En af grundene til at disse stoffer kan være skadelige er at har tendens til at stjæle elektroner, dvs. at oxidere, og det sætter en kædereaktion igang, hvor det stof som er blevet frataget sine elektroner tager fra et andet stof, som så vil tage elektroner fra at andet stof, osv osv. En ting, som biologiske systemer ikke har særligt godt af. Og brugen af visse stoffer forøger tilsyneladende produktionen af frie radikaler. Antioxidanter virker ved at de glædeligt afgiver elektroner, uden at de kræver nogle igen, og dermed bremses/forhindres kædereaktionen.

Nu må I dog ikke gå ud og tro at frie radikaler er det værste i verden. Som jeg pointerer I starten af mit indlæg, så spiller de en vigtig rolle i kroppen. Det handler alt sammen om balance :)

Titel:
Dedikeret medlem

Rocco, skal det så forstås sådan, at vitamin C eller 5-HTP er frie radikaler?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]