Jeg elsker topics hvor nørderne har bitchfights over at formulere sig klart og være så faglig korrekt som muligt

Zarathustra skrev:
Ok, jeg tror jeg kan korrigere lidt mht. C-vitamin. MDMA bruger ikke ens "C-vitamin-lager". Grunden til, at det kan hjælpe at spise C-vitamin efter MDMA er, at C-vitamin er en anti-oxidant, der "renser" affaldsstoffer (der f.ex. dannes når man tager stoffer) ud af kroppen.
En lille uddybbelse

(jeg er en biologi-wanker, shoot me).
I vores krop har vi nogle stoffer, der kaldes frie radikaler. Disse stoffer har et uparret elektronpar og er dermed ret reaktive. Frie radikaler spiller en vigtig rolle i blandt andet cellulære signal processer og neutrofilers bekæmpning af bakterier. Men de kan også indgå i nogle mindre ønskværdige processer, eksempelvis mutation af DNA (der kan føre til kræft), ældning og meget andet. En af grundene til at disse stoffer kan være skadelige er at har tendens til at stjæle elektroner, dvs. at oxidere, og det sætter en kædereaktion igang, hvor det stof som er blevet frataget sine elektroner tager fra et andet stof, som så vil tage elektroner fra at andet stof, osv osv. En ting, som biologiske systemer ikke har særligt godt af. Og brugen af visse stoffer forøger tilsyneladende produktionen af frie radikaler. Antioxidanter virker ved at de glædeligt afgiver elektroner, uden at de kræver nogle igen, og dermed bremses/forhindres kædereaktionen.
Nu må I dog ikke gå ud og tro at frie radikaler er det værste i verden. Som jeg pointerer I starten af mit indlæg, så spiller de en vigtig rolle i kroppen. Det handler alt sammen om balance