Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 03:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey,

Vi er en gruppe på 3 journaliststuderende, der leder efter et par stykker der vil medvirke i en feature på tv.

Vi vil lave en feature om dxm. Det vil være et debaterende indslag, hvor der skal optræde forskellige eksperter.

Derfor søger vi nogle stykker, der bruger dexofan, og ku tænke sig at blive filmet før, under og efter et trip, og efterfølgende fortælle lidt om oplevelsen.

Ved ikke om det er dybt umoralsk, men vi tager chancen.
Skulle det have interesse kan man bare besvare dette indlæg, og så vil vi tage kontakt.

Med venlig hilsen
Journalisten

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
psychedelia.dk skrev:
Hvad psychedelia.dk IKKE er til:
Anskaffelse og køb/salg af rusmidler - det er din egen hovedpine, hvor du får dine stoffer fra.
Diskussion af de forskellige Ecstasy-piller - der findes andre sites lavet til dette formål.
"Scoop-søgning" (henvendt journalister) - vi har rigeligt med mediedækning, og vores forum er ikke til for at blive misbrugt til subjektive artikler.
Hvis du leder efter en stor historie, så led et andet sted! Endvidere er vi dækket af copyright-loven, og brud på denne vil blive anmeldt!

Motherfucker!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg synes det lyder ret amoralsk. Dexofan er ikke helt ufarligt, og der er ingen årsag til at drage mere opmærksomhed mod denne anvendelse af et middel der er tilgængeligt i håndkøb end højest nødvendigt. Hvilken effekt forventer I at få ud af at vise forløbet af et DXM-trip - ud over at et ukendt antal eksperimenterende teenagere får idéen til at prøve et sådant trip, og I kan konkludere at det er dybt uforsvarligt at et sådant middel kan fås i håndkøb??
Dette emne bedes flyttet til syntetiske... (I tror vel ikke at DXM findes i en plante??)

Senest rettet af Prometheus 28 nov 2005 17:56, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Flex> Det er nu helt i orden han spørger IMO. Han har jo ikke scoop-søgt for at skrive en artikel, men skriver et indlæg for at finde folk der er interesserede i at deltage i en optagelse.

Titel:
Junior medlem

Kan kun beklage, indlægget blev oprettet under visionære planter. Det var ikke lige planen. Kan ikke lige gennemskue hvordan man flytter indlægget. Sorry.

Journalisten.

Trippet skal være visuelt proof. Og det er jo på ingen måde en opfordring eller en reklame for stoffet til teenagere.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Journalisten skrev:
Kan kun beklage, indlægget blev oprettet under visionære planter. Det var ikke lige planen. Kan ikke lige gennemskue hvordan man flytter indlægget. Sorry.

Journalisten.

Trippet skal være visuelt proof. Og det er jo på ingen måde en opfordring eller en reklame for stoffet til teenagere.

Problemet er at mange teenagere bliver inspireret af et sådant program - også selv om i kommer med løftede pegefingre. Faktisk bevirker løftede pegefingre blot at det bliver endnu mere spændende fordi det er forbudt, unge teenagere er ofte villige til at løbe en risiko og prøve grænser af.

Fænomenet kunne fx. betragtes i forbindelse med kampangen mod Ecstasy for en del år siden, som havde den stik modsatte effekt af intentionen. Den skabte et boom i brugen af Ecstasy blandt unge.

Jeg vil intrængene bede dig om at overveje jeres moralske ansvar som medie og den "magt" i har til at påvirke og inspirere folk til at tage stoffer der er lettilgængelige og samtidig har alvorlige risici.

Mvh
Martin

Titel:
Insane psychedelia user!

Journalisten skrev:

Nej, men tror du ikke at den blotte eksponering af et håndkøbsmiddels potentiale som euforisant i et main-stream medie vil have den effekt at en masse unge prøver stoffet? I er vel ikke så naive at I tror det vil fungere som "skræk-og-advarsel" så ingen prøver det?
Psychedelia.dk er ikke et mainstream medie, og folk der kommer her har allerede en interesse i euforiserende stoffer. Derfor ser jeg ingen problemer i at her diskuteres anvendelse af forskellige stoffer som euforisanter, med en hovedvægt lagt på hvordan midlerne anvendes forsvarligt. Et TV-program vil ramme en, i min mening, for bred målgruppe, og fange interessen hos en masse der ikke selv har opsøgt emnet. Og jeg tvivler stærkt på at et sådant program ville formå at formidle hvordan man gør det sikkert HVIS man har tænkt sig at indtage DXM.

Titel:
Junior medlem

Featuren er et led i uddannelsen. Og skal som udgangspunkt ikke sendes i landsdækkende fjernsyn. Det vil selvfølgelig kræve de deltagendes accept hvis det skulle blive aktuelt.

Vi vil ikke lege moralens vogter, men fokusere på at politikkerne for 3 år siden vurderede, at der ikke var noget problem med dexofan. Og en skæv vinkel til det er, at det netop er blevet offentliggjort, at meget hostemedicin slet ikke fungerer mod hoste.

Hvordan flytter man indlægget.

Titel:
Insane psychedelia user!

flex, flot bidrag til vores image :roll: Jeg beklager overfor dig, Journalisten, vi er ikke alle ubehøvlede fjolser, der ikke engang selv forstår hvad vi poster.

Journalisten skrev:
Vi vil ikke lege moralens vogter, men fokusere på at politikkerne for 3 år siden vurderede, at der ikke var noget problem med dexofan. Og en skæv vinkel til det er, at det netop er blevet offentliggjort, at meget hostemedicin slet ikke fungerer mod hoste.

Men hvad har det at gøre med at stoffet DXM kan have berusende effekt? Det behøves I ikke at have lamme unge med for at dokumentere. Hvis I vil se kritisk på hostemidlets effekt (eller mangel på samme) ville det så ikke være mere logisk at teste stoffet for sin effekt mod (tør) hoste?

Titel:
Medlem

Jeg kan ikke se at det skulle være en dårlig idé, såfrem det ikke kommer til at blive sendt på landsdækkende TV - af grunde som tidligere er blevet nævnt.

Angående flytning af emnet, dette kan du ikke selv gøre, det kræver at man er oprettet som moderator i systemet.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Rocco, du siger ubehøvlet???
Mener du det seriøst? Sådan, HELT seriøst?
.... :lol:

Titel:
Junior medlem

Jeg tror ikke jeg ytrede mig klart nok. Vi vil ikke teste dexofanens effekt mod hoste. Det er der lige blevet gjort. Grunden til at jeg nævnte det, var at det giver historien en aktuel krog. Men ikke noget i skal spekulere i. Det har for så vidt intet med historien at gøre.

Mere det at politikkerne bagatelliserer problemet.

Og bare rolig jeg anser jer ikke for at være ubehøvlede. Kan da godt forstå, at man tager sine forbehold. Så no worries.

Titel:
Insane psychedelia user!

Journalisten skrev:
Jeg tror ikke jeg ytrede mig klart nok. Vi vil ikke teste dexofanens effekt mod hoste. Det er der lige blevet gjort. Grunden til at jeg nævnte det, var at det giver historien en aktuel krog. Men ikke noget i skal spekulere i. Det har for så vidt intet med historien at gøre.

Mere det at politikkerne bagatelliserer problemet.

Og bare rolig jeg anser jer ikke for at være ubehøvlede. Kan da godt forstå, at man tager sine forbehold. Så no worries.

"Problemet"?? Hvilket problem? Hermed har du vist nok ganske glimrende demonstreret hvilket fordomsbekræftende program I har i sinde at lave.
DXM indtages hovedsageligt (jeg ved at jeg generaliserer her) af unge mennesker der ikke kan få fat i "ordentlige", mere ufarlige og bivirkningsfrie stoffer. Hvis stofferne afkriminaliseret, eller legaliseres som foreslået for nylig, vil DXM ikke længere være noget folk tager i stort omfang.
Hvis I virkelig VIL have billeder af unge mennesker påvirket af DXM, burde i måske overveje at tage det selv - jeg ser en masse etiske problemer i at opfordre en flok unge mennesker til at lamme sig i et tvivlsomt stof for at deltage i et TV-program.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Room 420
Prometheus skrev:
Hvis I virkelig VIL have billeder af unge mennesker påvirket af DXM, burde i måske overveje at tage det selv - jeg ser en masse etiske problemer i at opfordre en flok unge mennesker til at lamme sig i et tvivlsomt stof for at deltage i et TV-program.

Hørt!
Hvorfor tager I det ikke bare selv?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

lige en historie for ekstrabladet. kan se over skriften for mig:

3 Journalist studerende opfordre unge til at tage stoffer i forbindelse med et projekt...

jeg syntes i skulle prøve at søge efter jeres forsøgskaniner i dagspressen. der er der nok størrer mulighed for at få opmærksomhed. for det er jo bare det i ønsker..

lykke til med jeres projekt...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
//Edit: Topic flyttet.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: København
@Journalisten: I virker på mig som de "åbne og forstående" journalist/samfundsvidenskabelige studerende, der i virkeligheden er fyldt med negative fordomme der former deres syn på verden. Jeg ved godt at i ikke har alverdens tid eller ressourcer til at undersøge disse ting på studiet - eller i et fremtidigt arbejde - men hvis i stak snuden blot en lille smule dybere ville i opdage at der er betydeligt mere interessante og revolutionerende historier at fortælle til jeres publikum. Jeres job som journalister er at forstå komplekse sammenhænge og formidle det videre på en simpel og overkommelig måde. Desværre er det ud over de fleste journalisters evner og de må i stedet ty til de simple velkendte historier. De fleste journalister genfortæller blot det samme og samme i en uendelighed uden at vide om der er hold i det eller ej. Det her har i øvrigt intet med EB at gøre (mange associerer straks til dem herinde. Go figure!). Næ, det sker stortset i alle medier. I må selv beslutte jer for hvad i vil bruge jeres uddannelse til. I har nu lagt ud med at tage den svage men lette vej til fast arbejde. Keep it up?

Om DXM: Der er en reel risiko ved netop dette stof. Hvis i forårsager hjerneskader på jeres forsøgskaniner har i et etisk ansvar. Husk dét!

Titel:
Junior medlem

Rolig nu allesammen,

Inden i begynder, at lære mig hvordan en journalist bør eller ikke bør arbejde, så stik lige fingeren i jorden og tæl til ti. For det første har jeg aldrig efterspurgt "unge mennesker," som i fremlægger det. Og vi har heller ikke prøvet, at lokke nogen til det. Vi efterspørger netop nogen der ville tage det under alle omstændigheder, og så derfor måske var ligeglade med eller interesseret i at blive filmet.

I snakker om, at vi er amoralske og lokker. Men i synes tilsyneladende ikke, at det er amoralsk at en 13-årig her på sitet kan læse om alverdens dejlige stoffer, eller vandre roligt ind på apoteket og købe dxm.

Det her er på ingen måde for at provokere jer, men bare et forsøg på at forsvare os selv.

Venlig hilsen
Journalisten

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Kære Journalist.

Nu er grunden til, at folk opfatter jeres besked som rettet mod "unge mennesker" nok at det som Prometheus også er inde på, mest er denne gruppe der vælger et stof som DXM. Med alderen falder interessen for "bare at blive lam" og et ønske om at sikre sin personlige velvære på længere sigt opstår. Hvis man læser lidt om DXM, så bliver det hurtigt de fleste (modne personer) klart, at det formentlig ikke er det mest velegnede rekreationelle stof der findes på markedet.

Vi vælger at holde vores site åbent for alle fordi vi tror på at saglig information er vejen frem. De folk der opsøger sitet, har allerede fået vækket interessen for stoffer - sjovt nok ofte igennem sundhedsstyrelsens pjecer eller lignende. Hvis du havde gidet at læse nogle indlæg igennem, ville du se at vi rent faktisk også ADVARER folk mod at indtage stoffer, dersom at vi vurderer det af forskellige årsager er uforsvarligt. De ældre brugere her på siden er ikke ude på at sætte stofferne i et ensidigt positivt lys, men vil derimod diskutere (bi)virkninger ved forskellige stoffer med folk der allerede har besluttet sig for at prøve disse.

Angående DXM status, så er "vores modstand" (husk på at psychedelia er en sammenslutning af individer og at vores holdninger til stoffer og lovgtivning langtfra er ens) mod et forbud ikke rettet så meget imod lige DXM, som mod den generelle tro på at forbudspolitikken kan løse de samfundsmæssige problemer, der opstår i halen på narkotika(mis)bruget. Personligt ville jeg ikke have noget imod, at man lavede en aldersgrænse på f.eks 15 år for køb af DXM.

Mvh. Psyko

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Room 420
Nej selvfølgelig har I ikke henvendt jer specifikt til unge mennnesker... Men hvis I seriøst tror, at I kan få nogen voksne ansvarlige mennesker til at æde dexofaner for at komme i fjerneren, så er i eddermanme på bar bund.
IMHO :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]