Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey folks..

Jeg har venligst et spørgsmål vedrørende min hensynsløse, uansvarlige og idiotiske tre dages brændert på mdma i sommers.

Som tidligere nævnt indtog jeg ca. mellem 2½ og 3 gr af det på tre dage (kender desværre ikke renheden af det)

Om søndagen hvor det sidste var indtaget havde jeg det nok så dårligt som jeg nogensinde har haft det, og som jeg forhåbenligt nogensinde kommer til.

Alle "følelser" var ligesom forsvundet fra min krop..
jeg kiggede ud af vinduet og verden virkede gold og forladt, som om det var 1000 år i fremtiden og solen eller en krig havde dræbt alt livet på jorden (egentlig var det bare en flot solskins søndag).
på et tidspunkt forekom det mig at jeg var "levende død" :shock:
(det var nærmest som om, jeg ikke var mere, end de øjne jeg kunne kigge rundt med (ved det lyder lidt skørt..))

Den efterfølgende uge havde jeg det mildest talt heller ikke særligt godt..
I flere dage efter havde jeg disse såkaldte "lyn" eller "stød" som især kom når jeg prøvede at falde i søvn om aftenen.. de var meget ubehagelige og særdeles kraftige.. hver gang måtte jeg i hast fjerne mig selv for den dvale eller afslappede tilstand jeg befandt mig i, fordi det føltes som om mine øretrommer ville sprænge hvis jeg lod "lynet sprænge".

Nu ville jeg så egentlig gerne høre om der er nogen som tror jeg kunne have pådraget nogle (permenente) former for skader på min hjerne (måske i form af permant afbrændte receptorer) ved denne uansvarlige handlig..?

Er der nogen der mener at der den mindste grund til bekymring?
Er det hensigtsmæssigt at jeg HELT holder mig væk fra mdma selv det kun er i små doser?
Findes ja, findes der så tests måske i form af hjernescanninger som kan sige noget om min hjernes tilstand?

Tanken om, at jeg pga. denne uansvarlige handling bliver ramt f.eks alzheimers eller demens eller lign. på et tidspunkt i mit liv, bliver ved med at vende tilbage..
Mener i der er nogen grund til bekymring her..?

Tusind tak for jeres tid.

Titel:
Insane psychedelia user!

Du skriver, at du havde det dårligt i dagene efter, hvilket vel er forståeligt nok, men hvordan har du det i dag? Er det stadig lige så slemt?

Der er helt klart noget tolerance som opbygges når man indtager MDMA hyppigt og den tolerance opbygges, som serotonindepoterne langsomt tømmes. Indtager man MDMA for ofte, vil serotonindepoterne i hjernecellerne aldrig blive helt fyldt og man tømmer så at sige, det der er, selv om der ikke er fyldt op. Men når man stopper med at indtage stoffet, bliver depoterne langsomt fyldt op igen, og man mærker også, at man får det bedre. Hangovers fra MDMA, hvor man måske er træt og lidt deprimeret, skyldes udtømningen af serotonindepoterne, samt en overstimulering af receptorerne, som får dem til at trække ind i membranen og blive inaktiveret. Der er altså to ting, der er gældende for, at man får det dårligt.

Mht. dit egentlige spørgsmål, så er der visse forsøg, der indikerer at fysiologiske skader på neuronerne er tilfældet, hvis man indtager MDMA hyppigt over en længere periode. Men der er ingen afgørende beviser endnu, som kan sige præcis hvad der sker og hvorfor. Man kan kun se antydninger og indikationer på, at noget sker, men man kan ikke konkludere om skaderne er uoprettelige (altså permanente) eller om de ikke er. Der er dog en ting, som er interessant med MDMA og som også er gældende for depressioner, nemlig at serotonin regulerer dannelsen af cortisol (stresshormon), som medfører at nogle stoffer, der virker vækstfremmende på neuronerne i hippocampus ikke bliver dannet.

Hippocampus er der hvor bl.a. korttidshukommelsen bliver lagret (ved tindingelapperne) og er det eneste område i hjernen man kender, hvor neuroner bliver gendannet. Og det gør de altså gennem det her vækstfremmende, lokaltvirkende hormon, som ikke bliver dannet når man er stresset, fordi der bliver så bliver dannet for meget stresshormon (cortisol). Under depressioner svækkes korttidshukommelsen og man føler sig stresset og mangler energi og overskud. Samtidig med at man mangler serotonin under en depression øges mængden af cortisol, så det vækstfremmende hormon bliver nedbrudt. Man kan rent faktisk se på hjernescanninger, at folk der har været deprimeret i længere tid, har en mindre hippocampus end folk, der aldrig har haft depressioner. Så man kan sige, at serotonin og cortisol virker modsat på hinanden. Serotonin mindsker stresshormon, og stresshormon mindsker serotonin. Stress gennem længere perioder kan føre til depressioner, hvilket delvist underbygger det, selv om der er mange årsager til en depression. Omvendt, når man har indtaget MDMA og dermed øger koncentrationen af serotonin, føler man sig afslappet og meget behageligt tilpas. Jeg tror slet ikke det er muligt, at føle sig stresset på MDMA :). Så det der altså kan være sagen er, at der faktisk sker nervedød efter indtag af MDMA, men at nye neuroner bliver dannet, efterhånden som koncentrationen af serotonin indfinder sig på et normalt niveau.

Det der kan være sagen i dit tilfælde er, at du pga. manglende serotonin (fordi det er blevet totalt udtømt ved større indtag af MDMA på kort tid) har fået det dårligt, dels pga. de psykiske effekter serotonin har, og dels pga. den hæmmende effekt det har på stress. Følelsen af tomhed og håbløshed som du beskriver den, er meget typisk for depressioner, og det er meget muligt, at du er løbet ind i en mindre depression efter dit lille binge. Og når først man ender i hullet, så starter de negative tanker, som afføder negative følelser, som igen afføder negative tanker. Det er en ond cirkel og det er derfor man bl.a. giver folk medicin - nemlig for at bryde den onde cirkel.

Jeg kan sige så meget, at Shulgin som testede MDMA igennem som en af de første, indtog 160 mg 5-6 dage i træk og han lever trods alt stadig den dag i dag, og har så vidt jeg ved ingen skader fået. Også selv om han har taget et sted mellem 3000 og 5000 trips på andre stoffer, igennem sit liv. Så jeg tror slet ikke du behøver at bekymre dig om, at du har taget skade på din hjerne. Hvis der overhovedet kunne være tale om skader, så har påvirkningen været i så kort tid, at det næppe er sket. Jeg tror heller ikke der er nogen fare for fremtidige psykiske eller fysiske skader - der er ihvertfald ikke rapporteret noget om hjernesygdomme som parkinsons eller alzheimers, som skulle have nogen sammhæng mellem et tidligere MDMA forbrug. Hvis det var sagen, er der nok en del unge der om 20-30 år sidder og savler på et plejehjem. Omvendt er der altså flere i 60'erne og 70'erne der tog MDMA og der har intet været udtalt om at der er større hyppighed for disse hjernesygdomme hos folk der har en baggrund med stofindtag af den slags. Men jeg forstår godt din bekymring for man hører jo så meget, men ærlig talt, tror jeg ikke det er noget at være bange for. Ihvertfald ikke med de mængder. Det er naturligvis en anden sag, hvis du havde taget MDMA flere gange om ugen over flere år. For selv om MDMA virker på serotonin er det stadig et amfetamin og har trods alt stimulerende egenskaber, som kan være psykoseudløsende, ligesom amfetamin.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Treasure skrev:
Jeg kan sige så meget, at Shulgin som testede MDMA igennem som en af de første, indtog 160 mg 5-6 dage i træk og han lever trods alt stadig den dag i dag, og har så vidt jeg ved ingen skader fået. Også selv om han har taget et sted mellem 3000 og 5000 trips på andre stoffer, igennem sit liv

Det er jo forskelligt hvordan stoffer virker på en. DU kan jo have taget det 3-4 gange også har du psykiske skader for resten af dit liv eller du kan, som Shulgin have prøvet uendelig mange forskellige trips uden at mærke nogen bivirkninger.

Men ellers rigtig spænde skrevet Treasure :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Rigtigt godt indlæg Treasure.
Skrevet på et sprog som også vi almindelige dødelige kan forstå :D

Men tak for det :)

Titel:
Junior medlem

Treasure skrev:
Du skriver, at du havde det dårligt i dagene efter, hvilket vel er forståeligt nok, men hvordan har du det i dag? Er det stadig lige så slemt?

Nej det er det ikke. Det tog mig måske lidt mere end en uge at blive hel frisk igen.

En af grundene til jeg var bekymret er en form for uro (et pres) som jeg en gang i mellem har inde bag min hjerneskal.. men det kunne self have mange forklaringer.

Men tak for din gode besvarelse Treasure. Det gav lidt ro til min sjæl, lige hvad jeg havde brug for :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Også selv om han har taget et sted mellem 3000 og 5000 trips på andre stoffer, igennem sit liv.

Hehe nu har jeg tilfældigvis snakket med ham, og han sagde at han aldrig prøver stofferne igen efter han har testet dem, så det der er måske lidt af en overdrivelse :)

Mahadva skrev:
En af grundene til jeg var bekymret er en form for uro (et pres) som jeg en gang i mellem har inde bag min hjerneskal.. men det kunne self have mange forklaringer.

Det der tryk har jeg haft en enkelt gang, men det var fuldstændig ude af sammenhæng med rusmidler. Det lod til at jeg havde en masse undertrykte følelser, og efter lidt tid var der en dag hvor det gjorde virkelig ondt. Jeg sad og spiste med min mor og mormor. Jeg følte mig sur og vred, og blev nødt til at gå op på mit værelse og lægge mig i min seng hvor jeg brød ud i en så voldsom gråd. Aldrig har jeg grædt så meget, og bagefter havde jeg det perfekt og har ikke mærket noget til det siden. Det er nok 2 år siden efterhånden.

Titel:
Insane psychedelia user!

G00 skrev:
Hehe nu har jeg tilfældigvis snakket med ham, og han sagde at han aldrig prøver stofferne igen efter han har testet dem, så det der er måske lidt af en overdrivelse :)

Jeg læste et interview med ham hvor han og Ann fortalte at de hver især havde taget et sted mellem 3000 og 5000 trips (Shulgin) og omkring 2000 trips (Ann). Jeg kan ikke huske de nøjagtige tal lige nu, men det var vist deromkring.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Flot skrevet, Treasure - det fatter manden helt sikkert noget af!

Til gengæld har jeg noget personlig erfaring jeg kan bidrage med:

Jeg har selv høvlet lidt over 2 gram MDMA i løbet af 1½ døgns tid her i julen, med en smule søvn og en god del 5-HTP (ca. 3/4 gram) involveret...

Jeg var ikke deprimeret på nogen måde, men havde små "stød" et par dage efter - sniffede dog også god del kokain efter at MDMA'en ikke længere virkede (ja, især jeg burde vide bedre! :roll: :lol:), men alt i alt forsvandt det efter et par dage.

Køb du dig et par gram 5-HTP og nogle B6-vitaminer, og tag en vitamin og 200 mg 5-HTP hver aften inden du lægger dig i seng i en uges tid eller to, så burde du være på højkant igen!

Titel:
Junior medlem

Dextrose skrev:
Køb du dig et par gram 5-HTP og nogle B6-vitaminer, og tag en vitamin og 200 mg 5-HTP hver aften inden du lægger dig i seng i en uges tid eller to, så burde du være på højkant igen!

Må jeg spørge hvad 5-HTP er, og hvor man kan anskaffe sig det?
Og er du sikker på det har nogen som helst virkning nu, da det er 7+ mdr siden jeg tog mdma´en?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Mahadva skrev:
Må jeg spørge hvad 5-HTP er, og hvor man kan anskaffe sig det?
Og er du sikker på det har nogen som helst virkning nu, da det er 7+ mdr siden jeg tog mdma´en?

Brug vores søgemaskine til at finde ud af hvad 5-HTP er.

Jeg er ikke i tvivl om at det stadig vil være effektivt, jeg har før brugt det efter adskellige måneders "kex-selvdestruktion".

Evt. så tag først 4 uger med 200 mg. 5-HTP, derefter 2 uger med 100 mg som nedtrapning... Det er jeg overbevist om at alle der har ædt deres del af Ecstasy vil have brug for før eller siden.

Titel:
Dedikeret medlem

Så vidt jeg har forstået er 5-htp lovligt nok, så jeg går ud fra, at mit spørgsmål ikke er i strid med reglerne: Hvor kan man billigst købe 5-htp? Jeg har fundet et sted, hvor det koster ca. 200,- for 30 kapsler med 100mg i hver, men det synes jeg nu er en smule dyrt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Sidst jeg købte det var det inde fra maya-ethnobotanicals, hvor det kan fås i form af 20% griffonia ekstrakt. Ren 5-HTP er ulovligt, men 20% ekstraktet er ikke.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ren 5-HTP er ikke ulovligt, men er ligesom mange andre aminosyrer, ulovligt at sælge til indtagelse i Danmark.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Dextrose skrev:
Ren 5-HTP er ikke ulovligt, men er ligesom mange andre aminosyrer, ulovligt at sælge til indtagelse i Danmark.

Nu forlanger jeg ikke at du/i kan svare, men hvorfor er det ulovligt at sælge til indtagelse?
Det giver såvidt jeg ved ikke nogen yderligere psykoaktivitet?

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:

Hvis man ikke skulle indtage en aminosyre, hvad fanden skulle man så gøre med den? Tage den på hovedet?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Dextrose skrev:

Hvis man ikke skulle indtage en aminosyre, hvad fanden skulle man så gøre med den? Tage den på hovedet?

Bygge proteiner evt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Treasure skrev:

Der er forskel på om det sælges i kapsler med doseringsforslag på, eller som teknisk pulver til noget som tåbeligt som forskning! :roll:

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
det er forbudt at salge rene aminosyrer til indtagelse i DK, ligsom det er forbudt at tilføje det til madvarer, hvis det ikke er af virkningsmessig vigtighed i produktet.... har lidt svært ved at forklare hvorfor, endet end...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]