Gachine skrev:
SmølfeSkak Aka. Farmer skrev:
Man kan da ikke forvente af en kultur der er hundrede år eller mere bagefter os lever op til vores idealer, og slet ikke at de forstår noget så kompliceret og forholdsvist nyt i vores verden som ytringsfrihed.
Bare lige en kort bemærkning: der findes ikke ét universelt, prædestineret historisk forløb, og derfor giver det ikke rigtig nogen mening at tale om, at en kultur er x antal år bagud ift. en anden.
Jeg synes også, det er forkert formuleret, Smølfeskak.
Regionen, du omtaler, er ikke
bagefter os. De har bare taget en anden rute. Det er faktisk ret nedladende at sige sådan. Jeg er da enig med dig i, at der er stor forskel på vore kulturer, og skulle jeg vælge, ville jeg nok også vælge et vestligt land, selvom jeg ikke er videre stolt af at være vesterlænding (eller dansker) i disse år.
Men trods alt har vi en bedre "folke-oplysning", adgang til internet m.v., som ikke alle islamiske lande har. Derfor er det også svært for dem at forstå begreber som en fri presse og ytringsfrihed. De er vant til at religiøse regeringer går ind og censurerer eller ændrer i avisernes indhold. Det kan de ikke forstå, at vores regering ikke
må gøre! Vi kan ikke straffe tegnerne, for de har ikke gjort noget ulovligt. De har været tankeløse, men modige. Derfor er det også helt hen i skoven, at en pakistansk imam har udlovet en dusør på 1 mio dollar$ og en ny bil til den, som dræber én af Muhammed-tegnerne. (Uden pis!!)
En ting jeg efterlyser i den muslimske verden er humor, for den er ret begrænset, efter min opfattelse. Som ateist kan jeg ikke sætte mig ind i, hvordan nogle tegninger kan virke så stærkt. De må virkelig tage deres religion seriøst!
Ikke at jeg siger, de skal grine ad Mohammed tegningerne, men i tråd med Dextrose's tegneserie, mener jeg ikke de kan tillade sig at blive så forargede som de er, over nogle tegninger. Ikke når man tænker på, hvad der blevet gjort i
Allah's navn indenfor de seneste 5 år.
Jeg tror simpelthen tegningerne var en af dråberne, der fik bægeret til at flyde over! Vesten behandler ikke eksempelvis Mellemøsten på en særlig pæn måde, så denne sag er næsten som at gnide salt i såret.
Jeg efterlyser stadig noget mere dialog fra vores "stats-minister", som lige nu har travlt med at frakaste sig ethvert ansvar for at have håndteret Muhammed-sagen forkert. Hvilket jeg jo mener, han har. Fogh er inddirekte skyld i, at sagen er kørt løbsk.
Dextrose> Læs lidt flere aviser, og ryg en joint så du kan slappe af.
Pas lidt på dit blodtryk.
PS! Danskerne er ifølge eksperter de mest velinformerede mennesker i Verden, men samtidig også dem, som ryger og drikker mest!
Hvad siger det om os?