Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 17:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hvis jeg skal give dig et råd, så ville jeg starte med bare at lære at omgås alkohol på en naturlig måde. Altså ikke bruge det, som et middel til at drikke sig FULD på, men som et nydelsesmiddel, der smager godt til mad. Jeg tænker her på vin.
Selv nyder jeg ofte at dele en flaske god rødvin med kæresten til maden. Det bliver jeg ikke FULD af, dog får jeg en behagelig sinds-løsnende virkning, som kan inspirere til insigtsfuld samtale og kærlige følelser.
Når du skriver, at al form for beruselse er TABU i din familie, så virker det ikke som om at du nogen sinde har lært om god og mild brug af vin og øl. Skalaen mellem det sobre sind og den stinkende berusede er lang, og man behøver ikke at være inten eller.

Ved ikke om du kan bruge dette, men det er i hvert fald mit bud på, hvad du måske ville have godt af.
-Skal lige siges, at jeg ikke selv bryder mig om at være rigtig fuld, men som sagt godt kan lide en svag beruselse :D .

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Jeg vil klart anbefale at ryge en pot-joint først. Det er sjældent den store oplevelse, men giver en tilbagelænet og åben følelse i kroppen. Som nogle har været inde på er det ikke engang sikkert at du kan mærke det første gang. Start med en moderat mængde, hvis din kæreste ryger så ved hun ca. hvor meget du kan starte med.
Alkohol og MDMA er IMO sværer at styre, en smule pot sammen med din kæreste på en rolig aften det er klart min anbefaling. Er det noget du synes om så kan du altid læse mere om det og finde ud af hvor meget du har lyst til at prøve.

- Anarkrig

Psychedelia Sponsor

Jeg kan godt forstå din søgen, jeg har den selv, men mit råd er at du holder dig langt fra alt der har med stoffer at gøre, hvis du har været depressiv tidligere, er i starttyverne og "gerne vil lidt væk fra det hele". Det er jo helt uansvarligt. Skrøbelighed og hallucinogener funger ikke sammen.

Det koster ikke noget at vente. Du kan vende tilbage når du er blevet 40, har store børn, uddannelse og ikke er så usikker. I mellemtiden kan du glæde dig over at der er store oplevelser som ligger og venter.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Sikke en masse forskellige råd du får...
Hvis jeg var dig ville jeg være ret forvirret lige nu, jeg håber at du kan finde en rød tråd i besvarelserne.

Med det sagt vil jeg gerne give dig endnu et...
Hvis du har tænkt dig at prøve nogen former for beruselse vil jeg ligesom Fanny anbefale dig at lære at omgås alkohol med måde.
Det er ikke så svært alligevel, det kommer nok til at gå galt et par gange og du ender på toilettet, men når man først har lært sin rus at kende så ved man hvornår man stopper for ikke at blive en lallende idiot.
Nogle mennesker (en masse herindefra fx.) har desværre ikke denne stopgrænse indbygget, det er nok meget godt om du finder ud af hvordan din egen virker.

En potjoint med din kæreste på en stille og rolig aften hvor i har alt den tid i skal bruge ville heller ikke være ringe, men jeg ville bestemt ikke anbefale dig at kaste dig over bords i svampe eller MDMA (ecstasy) før du har sat dig meget mere ind i rusmidlernes verden og har lært din egen krop og grænser lidt at kende først.

Jeg håber du kan bruge svarene du har fået til noget!

Mvh Jonas!

PS: burde dette emne ikke flyttes til generel diskussion?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

RJ skrev:
Jeg har brug for at kunne "komme lidt væk" nogengange og ikke altid bare være den lille, søde perfekte, men triste og ulykkelige..

Tanken om en rus af en eller anden slags gør mig ret ambivalent. På den ene side er jeg møg nysgerrig, men det skræmmer mig samtidig også hvad det evt vil kunne gøre ved mig. Jeg vil nødig tilbage til hvor jeg tidligere sindsmæssigt har været i mit liv, men føler mig samtidig fuldstændig uerfaren med livet og trænger til at mærke det

Hvis du alligevel har tænkt dig at ryge, så studer emnet. Du har allerede fået nogen links (bl.a. til min Cannabismyter, der også har et afsnit med råd til førstegangsbrugeren).

Du er speciel derved at du kommer fra en familie, hvor selve konceptet "beruselse" var tabu (må man gætte: religiøs familie?). Én af de ting, som du nok bør prøve at studere og forlige dig med, er selve tanken om beruselse og dens funktion.

Du er med garanti vant til at undertrykke dine naturlige impulser, og det er derfor du er så god til at fremstå som den "lille, søde, perfekte" overfor omverdenen, mens du indeni lider og er i konflikt med dig selv. Du er midt i en konflikt mellem det dionysiske, ukontrollable, mørke og kaotiske, som trækker i dig og så det styrede, afmålte, appolinske. Hvis du vitterligt har et meget religiøst ophav, så kender du sikkert retorikken med, hvad beruselse og medrivende, kropslig rockmusik åbner for?

Jeg vil sige, at din intuitive følelses har fat i noget: nemlig at det er risikabelt at lukke op og give slip, især når man har din baggrund. Det er sådan med undertrykte følelser, at de ofte slår meget voldsomt ud, når det er første gang man slipper dem fri - for først senere at falde til ro i deres eget leje. Så mit råd er to ting: 1. små skridt og 2. find din indre mønsterbryder frem og bryd nogen regler og konventioner også i ædru tilstand, bryd én regel om dagen eller tænk én forbudt tanke om dagen.

Angående cannabis så vær opmærksom på, at urten groft sagt har to sider: en sløvende og afslappende "feel good" side, samt en psykedelisk, åbnende effekt der er lettere hallucinatorisk. Hvis man ikke er god ti lat flyde med sidstnævnte effekt, hvis man er vant til at stille mentale barrierer op for at stilne impulserne ... ja så tror jeg personligt at den psykedeliske effekt af hash nemmere kan bide dig i haserne.

Efter min mening kan beruselse være et udmærket værktøj og det kan hjælpe, men det er ikke løsningen. Løsningen er inde i dig selv, ikke i et udefrakommende stof. Pas på psykologisk afhængighed - måske er du disponeret for det (uanset om det er hash eller alkohol).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
Jeg er helt klart enig i hvad Anarkrig og Fanny skriver.. få et afslappet forhold til alkohol med et glas vin til maden i ny og næ og en dag hvor du er klar til så smag et hiv eller to på en pot joint...

... held og lykke med det ... læs muligvis lidt om cannabis virkningen men igen .... alt efter hvad du læser kan det også gøre dig mere nervøs og derved frembringe en dårlig oplevelse.

Medlem

Geografisk sted: hasselager
hej rj..

nu har jeg læst hvad du har skrive.. og det folk har skrive.. hmm ja drenge ryster sku på hoved over jer.. :D

har kun en ting og sige vis du er i tvivle så lade være til du er sikker på det er det du vil.. du kan opleve den spæning og lykkefølelse på en mere naturlig måde..

men ja vis det er det du vil.. så starte stille og rolig med en jay.. men være klare over hvad det er for et skridt du tage ud i en ande verden..

men ellers held og lykke.. vis du tage det stille og rolig skal du nok få en gode oplevelse..

trold... :)

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvis du beslutter dig for at du gerne vil prøve at beruse dig, vil jeg ligesom en del andre anbefale at dig at ryge en joint med kæresten. Vær forsigtig, tag ét sug af gangen og giv dig god tid til at vente på en effekt før du ryger mere. Du kan godt risikere at du ikke kan mærke det store første gang, lad være med bare at ryge løs hvis du oplever dette, vent istedet noget tid og prøv igen. Ellers prøv at drikke alkohol forsigtigt, lidt af gangen og se hvor det bærer dig hen.

Helt alternativt vil jeg også foreslå "Holotropic Breathwork" eller "holotropi", som de fleste danskere kalder det. Du kan læse om det på http://www.holotropi.dk. Det er en stoffri teknik hvor man bruger åndedrættet til at åbne som bevidstheden, på en måde der minder utroligt meget om det mange (psykedeliske) stoffer gør. Fordelen er her, at du selv har kontrollen 100%, og kan "stå af" oplevelsen nårsomhelst du føler at det bliver for meget. Samtidig foregår det i et trygt og kontrolleret miljø, hvilket gør det en del nemmere at "give slip". Her kan du også få mulighed for at kigge nærmere på de ting i dig selv der hæmmer dig, og blive bedre til at give slip.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]