Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psychedelia.. er en ny bruger her, hedder philip og kommer fra Odense.

Har et problem. De sidste gange jeg har røget, har jeg fåed extrem nedtursrygere. Bliver hele tiden paranoid over min puls. Pulsen er jo en del højere når man har røget, men det er intet problem...

Det er først når man tænker over det, det bliver et problem. Når man tænker over det, bliver det nemlig værre, den stiger og stiger indtil den er rimelig høj, hvilket ikke er så behageligt fordi man skal leve med det i omkring en halv time før det går væk.

Nogle der har nogle tips til hvordan jeg kan undgå at få sådan en irriterende puls-stigning?

Skal man bare undlade overhovedet at skænke det en tanke?
Og i så fald, hvordan? For så tænker man jo netop over, at man ikke skal tænke over det!

Mange tak

Philip

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Sker det hver gang ? - Eller kun når du ryger meget ? :)

Titel:
Junior medlem

Tror det sker når jeg ryger meget på en gang (altså hvor mixen består f.eks. af 80% hash og 20% tobak), og derefter mærker på mit hjerte og tænker over min puls..

dvs mest bare når jeg får et hash "kick" og så mærker på mit hjerte.. og så blir jeg let paranoid - hvilket forstærker hele følelsen af at være skæv 100 gange, på et tidspunkt så meget, at alt blinkede efter min hjerterytme som var meget hurtig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Well, syns ikke rigtig jeg kan mærke nogen forskel på min puls, men har faktisk ikke tænkt over det.. tror jeg vil tjekke næste gang ;) - Men.. prøv evt at lave noget mildere mix og drik noget koldt vand :)

Titel:
Junior medlem

det er lige præcis det med at tjekke det.. har røget i lang tid, aldrig tænkt over pulsen, men så en dag mærkede jeg den lige, og fik paranoia og total nedtursryger.

vil ikke anbefale dig at tjekke pulsen. det er som om man overdriver, og blir lidt nervøs, og så blir pulsen bare endnu hurtigere, og så får man det nedern. ren nervøsitet.

men jaa.. vil da prøve og drikke noget koldt vand, og slappe af og ikke tænke over det. måske bare ryge en lille smule.

ihvertfald noget pis hvis det bliver ved, så er der jo ingen grund til at ryge længere.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
man skal bare lade det passere har selv mærket efter min puls et par gange det nu mest når det var hash jeg røg jeg ikke syntes det var så fedt

Titel:
Junior medlem

har læst på erowid, nogle der havde samme oplevelse som mig, som stoppede med at ryge pga. det.

nogen der kan hjælpe? vil helst fortsætte med at ryge :\ håber ikke jeg behøver stoppe ..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Jeg er helt overbevist om at den høje puls hænger sammen med din paranoia, som der jo desværre rammer en del hashrygere. Når paranoiaen har fat i en kan man ikke "bare lade det passere".

Prøv at læs tråden "paranoid på hash", der er måske noget hjælp at hente. Men du skal nok indstille dig på at stoppe med at ryge, ihvertfald midlertidigt, hvis du vil af med paranoiaen.

Titel:
Junior medlem

Hmm... hvornår skal jeg da så begynde igen?
Eller skal jeg finde nogle alternativer?

Findes der overhovedet gode alternativer til pot?
Har da set mange "herbal legal highs" sider, men ved nu ikke :\

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Philip-boy skrev:
Hmm... hvornår skal jeg da så begynde igen?

Prøv med en pause på omtrent en måned eller to først. Det er meget forskelligt fra person til person.

Titel:
Junior medlem

Vil jeg prøve.. eller måske bare 2-3 uger..

men er den høje puls farlig? :S (føles som om ens hjerte kan eksplodere any time, nærmest)

Medlem
Brugeravatar

Philip-boy skrev:

men er den høje puls farlig? :S (føles som om ens hjerte kan eksplodere any time, nærmest)

Med mindre du har et svagt hjerte, så er det ikke farligt (for hjertet) at du ryger hash. Der er, som nævnt mange gange, aldrig set et dødsfald udelukkende med cannabis som eneste årsag.

En anden gang kan du prøve at google lidt. Se hvad erowid kunne byde på:

Erowid.org skrev:
Heart Issues:
Because cannabis increases heart rate, it could potentially increase risks of heart problems in those at risk of heart disease. One study found that cannabis use increased the risk of heart attack in men over 40, but its findings were weak and based on a very small number of individuals. In a large study of 65,000 individuals in California by Sidney et al in 1997, cannabis was not found to increase mortality rates among users under 50.

Din paranoia omkring din puls på hash er selvforstærkende. Hash ØGER automatisk pulsen - og dette skræmmer dig, hvilket gør at din puls stiger endnu mere. Du får altså geilet dig selv op til paranoiaen, uden nogen rigtig grund. Hvis du vil bekymre dig om hash, skal du nærmere tænke på dine sarte lunger, fremfor dit hjerte. Et rygestop er da en ok ide hvis du ryger meget, men din puls stiger altså også om 2 uger - det sker helt automatisk når du bliver skæv.

Mit råd: find noget mere aktuelt at bekymre dig om. Hvor gammel er du?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg kan varmt anbefale at drikke 3-4(-5) øl, før du ryger. Det plejer at gøre tricket for mig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Sapphie skrev:
Jeg kan varmt anbefale at drikke 3-4(-5) øl, før du ryger. Det plejer at gøre tricket for mig.

Skal man kun gøre hvis man ikke ryger så tit efter min mening. :) (hvert fald ikke hvis man ryger hver dag :roll:)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Sufix skrev:
Sapphie skrev:

Skal man kun gøre hvis man ikke ryger så tit efter min mening. :) (hvert fald ikke hvis man ryger hver dag :roll:)

Hvis man ikke ryger tit, og drikker 3-4 øl først, går man helt kold, eller det gør jeg ihvertfald.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ZlazkeDågge skrev:
Sufix skrev:
Sapphie skrev:

Hvis man ikke ryger tit, og drikker 3-4 øl først, går man helt kold, eller det gør jeg ihvertfald.

Kan du drikke meget hvis du ikk ryger ? :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
man kan da sagtens drikke et par øl før/imens man ryger, og ja, det hjælper meget på rusen, synes jeg... også selvom man ryger tit..

Junior medlem

Mecka skrev:
Philip-boy skrev:

Med mindre du har et svagt hjerte, så er det ikke farligt (for hjertet) at du ryger hash. Der er, som nævnt mange gange, aldrig set et dødsfald udelukkende med cannabis som eneste årsag.

En anden gang kan du prøve at google lidt. Se hvad erowid kunne byde på:

Erowid.org skrev:
Heart Issues:
Because cannabis increases heart rate, it could potentially increase risks of heart problems in those at risk of heart disease. One study found that cannabis use increased the risk of heart attack in men over 40, but its findings were weak and based on a very small number of individuals. In a large study of 65,000 individuals in California by Sidney et al in 1997, cannabis was not found to increase mortality rates among users under 50.

Din paranoia omkring din puls på hash er selvforstærkende. Hash ØGER automatisk pulsen - og dette skræmmer dig, hvilket gør at din puls stiger endnu mere. Du får altså geilet dig selv op til paranoiaen, uden nogen rigtig grund. Hvis du vil bekymre dig om hash, skal du nærmere tænke på dine sarte lunger, fremfor dit hjerte. Et rygestop er da en ok ide hvis du ryger meget, men din puls stiger altså også om 2 uger - det sker helt automatisk når du bliver skæv.

Mit råd: find noget mere aktuelt at bekymre dig om. Hvor gammel er du?

Hej
Tak for de gode råd og hjælpen

Ja du har ret, med at paranoiaen er selvforstærkende.
Når jeg tænker over det, indser jeg også at det nok ikke ligefrem er farligt at få lidt forhøjet puls, det svarer jo bare til en løbetur, og er ikke engang nær så belastende (for hjerte/lunger/etc).

Jeg er 15, forresten.

Har lært af det her, at hash virkelig bare forstærker ens følelser.

Jeg fik hallucinationer (onde) og blev 100 gange mere skæv end før, de gange jeg fik paranoia. Alt blinkede hvidt/sort efter min hjerterytme, og fik en slags fortsættende skift mellem blackout og bevidsthed hvor jeg næsten ikke kunne tænke, og alt var ekstremt fjernt. Kunne stort set heller ikke se, høre, eller huske noget. Det var virkelig nedtursryger.

Så var der andre gange hvor jeg bare var nervøs pga. det. Men tror jeg har lært min lektion, så fremover handler det bare om at tag den med ro, for under ingen omstændigheder er stress jo løsningen. Tror at grunden til jeg reagerede så voldsomt på paranoiaen (dog kun i 30 minutter af gangen) var at jeg stressede mig selv og som du sagde geilede mig selv op til at jeg fik endnu mere paranoia, og så begynde hashen at forstærke det hele, hvilket jeg så stressede endnu mere over, og så er det at det går helt galt.

Og hvad skulle jeg da bekymre mig om?

Igen, tusind tak for hjælpen..

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
hehe pas nu på dig selv :). Har dog også en gang fået den vildeste nedtur på noget sativadomineret pot men jaja det var okay dengang det var ved at aftage syntes jeg det var så latterligt, men kørte ikke mig selv op

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinsides godt og ondt
Har du prøvet at ryge dig skæv sammen med en sød pige?
Det plejer at virke :)
Du skal ihvertfald tænke over, hvilke personer du gør det sammen med. Det er allerbedst, at ryge sammen med nogle du er trygge ved.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]