Det er jo sjovt at stå og lege med lovlige sager. Jeg ville selv prøve at isolere pseudoen fra en pakke Duact, 24 stk~1440mg:
1. Overførte indholdet fra kapslerne over i en 100 ml rystekolbe, hvorefter der blev tilsat ca. 30 ml NaOH(Borup)-basificeret dH2O pH ca. 12-14.
2. Ca. 10 ml xylen(Borup) blev tilsat og kolben blev forsigtigt rystet i et par minutter og blev sat til faseadskillelse. (NB, den før hvide pillemasse blev nu gradvis mere og mere orange efter ca. 15 minutter. Jeg tror at acrivastinen er blevet hydrolyseret på en eller anden måde og et af produkterne har været orange(azofarvestof?). Den orangefarvede forbindelse var tilsyneladende delvis polær, da den ikke blev rystet over i xylenen.
3. Punkt 2 gentages og xylen-fraktionerne(let gulfarvet - ikke meget) pooles og blev overført til et ovnfastfast fad med stor overflade og inddampet natten over ved stuetemp. og god udluftning.
Jeg vil næsten æde min hat på, at acrivastinen er blevet påvirket af den stærke base, da den let gulfarvede inddampningsrest lugtede af benzaldehyd(mandelessens).*
4. Det let klistrerede, inddampede materiale, som forhåbentligt hovedsagligt bestod af pseudo-base blev opløst i ca. 10 ml saltsyret(Borup) dH2O. Omkring pH 4-5 stykker udfældedes nogle pladelignende krystaller, som godt kunne være acrivastin(nedbrydningsprodukter). Disse blev frafiltreret og den saltsyrede (pH 2-3) opløsning blev inddampet.
5. Den inddampede rest med PE-HCl blev opløst i en minimal mængde kogende isopropanol i en lille erlenmeyer, hvorefter kolben blev sat til udkrystallisering natten over ved stuetemp. Næste dag blev kolben sat i dybfryser indtil indholdet var afkølet. Herefter blev de flotte, hvide nålelignende krystaller af PE-HCl filtreret, skyllet med vandfri acetone (Borup), tørret og vejet.
Vægten sagde 0,7g hvilket svarer til et lousy recovery på <50%. Dog TROR jeg at krystallerne er tilpas rene til en videre reduktion
Det næste arbejde ligger i, at optimere udbyttet af PE fra kapslerne. Det kan f.eks være at ofre lidt mere tid på hver operation, f.eks. udrystningen, samt at lade PE-basen være opbevaret i atm. luft i kortest muligst tid. Måske et lille studie udi de forskellige stoffers opløselighed i de forskellige anvendte solventer, ville afhjælpe et større udbytte
Ovenstående metode kunne modificeres således at man udrystede HCl-saltet fra xylenopløsningen. Herved sparer man tid på inddampning af PE-base. Tjah...der er mange måder at drikke Rom på...
----------------------------------------------------------------------------
* Det kan være at en lettere basificering med f.eks. K2CO3 skåner acrivastinen??? Jeg kunne måske godt tage min McMurry og finde ud af potentielle kløvesteder på acrivastin med stærk base....men jeg er pt. for doven