Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ZlazkeDågge skrev:
Hvis du er meget kedelig af person og studerer jura eller matematik på højere niveau, så er der mindre sandsynlighed for du er disponeret.

Får du vilde idéer, og er kunstnerisk og filosofisk, og tænker anderledes end andre, så er der større sandsynlighed for du er disponeret.

Heh ... som med alle nye, interessante og rimeilg usubstantierede påstande, så påhviler det personen med teorien at sandsynliggøre sin teori.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Der er vist også flere eksempler på, at overbegavede matematik- eller fysik-genier kan have brister i sindet på andre planer (kan ikke lige komme med nogen eksempler, men jeg tror i kender eksemplerne).
De sundeste individer er dem som har fordelt "inteligensen" på alle planer i deres sind (følelsesmæssig-, logisk-, abstrakt-, social-, osv-intelligens)

Hilsen Fanny

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Fanny skrev:

De sundeste individer er dem som har fordelt "inteligensen" på alle planer i deres sind (følelsesmæssig-, logisk-, abstrakt-, social-, osv-intelligens)

Hilsen Fanny

Hvorfor er du så, så sikker på det?

Det giver da lige så lidt mening som det Zlaske sagde...

Jeg tror på ingen måde man kan sige at nogen er mere eller mindre udsat baseret på om de er kreative kunstnere eller logiske matematikere.

Jeg har ihvertfaæd aldrig set noget research på området der har vist andet.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Optimus Prime skrev:
Fanny skrev:

Hilsen Fanny

Hvorfor er du så, så sikker på det?

Du har ret. Det kan jeg heller ikke være sikker på. Og jeg mente heller ikke "sund" i den forstand at de var mere modstandsdygtige over for en evt. latent skizofreni. Med ordet "sund" mente jeg bare, at mennesker som kun er "intelligente" i deres forståelse af f.eks. fysik, godt kan virke meget "usunde" hvis de mangler den sociale og/eller følelsesmæssige intelligens. Derved ikke sagt, at de har større risiko for at udvikle skizofreni. Det ved jeg slet ikke nok om, til at udtale mig om.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Fanny skrev:
Der er vist også flere eksempler på, at overbegavede matematik- eller fysik-genier kan have brister i sindet på andre planer (kan ikke lige komme med nogen eksempler, men jeg tror i kender eksemplerne).

Nu fik vi godt nok at vide at film ikke galdt, men den matematiker hvis livs portrætteres i "A Beautiful Mind" blev jo ihvertfald skizofren.
Men det beviser jo ikke noget som helst, men jeg har heller ikke set nogle beviser fremlagt fra nogle andre sider, så det må jo være fint nok det her.

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Nu fik vi godt nok at vide at film ikke galdt, men den matematiker hvis livs portrætteres i "A Beautiful Mind" blev jo ihvertfald skizofren.
Men det beviser jo ikke noget som helst, men jeg har heller ikke set nogle beviser fremlagt fra nogle andre sider, så det må jo være fint nok det her.

John Nash fra filmen er helt sikkert bygget på en sand historie, og skal man tro kronologien, så var han allerede skingrende sindssyg, da han kom på universitetet.

Det der virkelig gør, at du har ret i, at Nash's historie ikke beviser noget, ligger i den kendsgerning, at der findes masser af helt normale og komplet ubemærkelsesværdige mennesker, som også er skizofrene.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: aarhus
super fed tråd...
Men husk der findes for de første mange former for skizofreni,,, og at alle personer er idivider dvs, det er enormt svært at vudere hva der er godt for den enkelte person,, også folk med lidelsen skizofreni..
Nogen som har overvejet at et moderat forbrug af hash faktisk ka gavne folk som høre stemmer, ser syner, og stresser meget,,, ligesom ligge en dæmper på,, istede for alt muligt antipsykotisk, og antidepresivt medicin,,
bare lige en tanke herfra...
Har selv meget gode efaringer med at ryge en joint i ny og næ, når skygger og stemmer lokker for meget,,
men selvfølgeligt er det jo meget idividuelt
Du ska sku ikke gå rundt at være bange for at blive skizofren bare fordi det ligger i familien,,, og husk ikke alt hva psykologerne bilder folk ind i de der pårørende grupper er helt sandt,,, hmm,, hva ved de om den sygdom,, kun hva man ka læse i bøger skevet af folk som ikke lider af skizofreni,,
istedet når det kommer til skizofreni og psykiske lidelser syns jeg det er vigtigt at vi som samfund ændre vores syn på den slags og ladvær med at kalde det en sygdom,,, hvem er vi at dømme hvilke sind der er syge,, hmm,, og hvornår har nogen mennesker fået det bedre af at få en dianose el blive kaldet syg i hovede,,, især folk som har det svært med sig selv i forvejen,,
Et forslag er at vi hermed ophæver begræbet psykisk syg og alle de dianoser og begynder at behandle hinanden som individer med forskellige behov,,, faktum er at ikke alle ka holde til at ryge hahs, el indtage hårdre stoffer,, men i bund og grund er det jo kun dig selv der ka vudrer hva der er godt for dig..

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

tamilde skrev:
Har selv meget gode efaringer med at ryge en joint i ny og næ, når skygger og stemmer lokker for meget

Det lyder spændende! Tager du nogen anden form for medicin, eller bruger du kun hash til at dæmpe "stemmerne"? Det kunne være interessant at høre, om hash rent faktisk kan dæmpe skizofrene symptomer uden anden medicin.

Citat:
istedet når det kommer til skizofreni og psykiske lidelser syns jeg det er vigtigt at vi som samfund ændre vores syn på den slags og ladvær med at kalde det en sygdom,,, hvem er vi at dømme hvilke sind der er syge,, hmm,, og hvornår har nogen mennesker fået det bedre af at få en dianose el blive kaldet syg i hovede,,, især folk som har det svært med sig selv i forvejen,,

Det kan der være noget om... Jeg synes også det virker som om at lægerne bare støtter sig til dianogserne, og rutinemæssigt udskriver den medicin som passer til den og den diagnose, istedet for rent faktisk at lytte og arbejde individuelt med patienten.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Til gengæld kan det altså også have en ganske gavnlige effekt at have fået udskrevet en dignose.. taler på venners vejne.

Det har været og er ikke just fedt for en af mine venner som først fik erklæret damp - han fik så de her amfetamin-piller, hvilke ikke var just gavnlige, da det senere skulle vise sig at han ikke havde damp. Han fik grove nedture undermedicineringen og fik en mindre psykose af at skulle stoppe senere. Så fik han erklæret OCD (tvangstanker) og fik så "medicin" herefter; nemlig lykkepiller. I dag er det så nærmere en slags kombination af damp og OCD.. :roll: Han får stadig lykkepiller - ene og alene af den grund at hjælper mere end damp-medicinen.
Det er smagløst. Det er alt andet end hjælp. Her kan man så nok en gang råbe at "man ikke kommer nogen vejne med at give folk en diagnose" (_men_ tillad mig at tilføje) så længe den ikke er korrekt.. - ellers vil det jo selvfølgeligt hjælpe en psykisk syg at lægerne i det mindste kan sætte en form for navn på patientens lidelse så bare en lille smule tiltro (først og fremmest, desværre) kan opstå.. Dernæst kan man jo altid håbe på en gavnlig behandling.

Det skal bare for god ordens skyld tilføjes at jeg for mit eget vedkommende har tiltro til lægernes behandling. Det hjælper ikke nogen at man stiller spørgsmålstegn til alt hvad lægerne gør og siger.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
(Censur) desvære...

Senest rettet af Astral 21 okt 2006 11:30, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg ved ikke om at man selv er manden til at vurdere om man er stærk psykisk. Om man har en stærk psyke eller ej er vist et ret flyvsk udtryk. Hvis soldater har en stærk psyke, hvorfor var der så nogle af dem der knækkede sammen dengang man testede LSD på dem (både i USA og i Storbrittanien).

Du er ligeså dum og skråsikker som alle de andre fjolser der en eller anden dag pludselig brænder nallerne og så fortryder det. Når du siger "jeg har en stærk psyke", er det i virkeligheden en anden måde at sige: "jeg kan sagtens klare det her, jeg bliver ikke skizofren".

Og nu siger du, at der kun sker noget, hvis man ryger meget og hyppigt... hvis du ryger et gram om ugen, så er det for meget. Et gram om ugen er meget. Det er måske ikke ligesom dem der sidder og ryger bong hver dag og ryger hvad du ryger om måneden på en dag, men det er stadig meget.

Jeg vil bare sige... lad vær med at vær så skråsikker om hvad du ved. Det kan hurtigt vise sig at være forkert og så er det dig der står tilbage og ærgrer dig. Der er altså en sammenhæng mellem hash og forekomst at psykoser - om de mennesker der bliver ramt så også har familiemedlemer der er psykisk syge er ikke til at sige, men i dit tilfælde er du i forvejen temmelig udsat/disponeret, og endda mere end hvis det var dine forældre der havde det, da du er nærmere beslægtet med din bror end med dine forældre.

Det kan godt være du har hørt det alt det før fra din mor og hendes "tudehistorier", men at ryge hash og i forvejen være disponeret for skizofreni er en farlig cocktail. Og det er kendt allerede kendt inde for psykiatrien, at hash har det med at fremprovokere psykiske sygdomme man i forvejen er disponerede for. Jeg kan kun sige for mig selv at jeg ikke ville gøre det, med tanken i baghovedet om, at jeg en dag kunne ende med at blive syg og så stå og fortryde, hvis man kunne have været det foruden. Skizofreni er altså en ret alvorlig sygdom.

Senest rettet af erusaerT 19 okt 2006 09:08, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Treasure skrev:
Der er altså en sammenhæng mellem hash og forekomst at psykoser -

Det kan lige så godt skyldes, at folk med psykoser, eller skizofreni bliver tiltrukket af hash. Som før diskuteret er der skizofrene som selvmedicinerer sig med det.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Fanny skrev:
Treasure skrev:
Der er altså en sammenhæng mellem hash og forekomst at psykoser -

Det kan lige så godt skyldes, at folk med psykoser, eller skizofreni bliver tiltrukket af hash. Som før diskuteret er der skizofrene som selvmedicinerer sig med det.

Hilsen Fanny

Nu vil jeg ikke kommentere på evt. statistikker jeg ikke har ved hånde, men jeg vil næppe tro undersøgelserne er foretaget ved at sige: "manden ryger hash, manden har en psykose - her er et sammenfald". Som du siger kan folk have fået sygdommen før de er begyndt at ryge hash, men sådanne oplysninger vil jo ikke være særlig brugbare i forbindelse med at kortlægge om der er en sammenhæng mellem hash og psykoser. Nærmere vil man nok undersøge om personen har haft et forbrug af hash op til selve episoden eller måske under episoden. Ellers vil det jo ikke give meget mening at lave en sådan undersøgelse, med mindre man altså ikke objektivt ønsker at vide om der er nogen sammenhæng, men snarere vise, at der er en sammenhæng - hvis du kan følge mig. Jeg skal ikke udelukke, at det sidste er tilfældet, men jeg vælger blåøjet at tro på en fordomsfri tilgang til en undersøgelse :D.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Treasure skrev:
Som du siger kan folk have fået sygdommen før de er begyndt at ryge hash, men sådanne oplysninger vil jo ikke være særlig brugbare i forbindelse med at kortlægge om der er en sammenhæng mellem hash og psykoser.

Jo det vil de da netop, fordi når folk normalt hører, at der er en sammenhæng mellem hash og psykoser, tænker de "aha, hash fører til psykoser!" . Hvis man undersøger om personen fik psykosen før eller efter han/hun begyndte at ryge hash, vil man derfor kunne komme den slags hurtige slutninger til livs.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Og hvad så hvis personen har røget hash for mange år siden og pludselig udvikler en psykose - så vil det vel også gå under "har røget hash før psykose", men hvor valid en sådan oplysning er, kan diskuteres. Umiddelbart vil jeg ikke mene moderat hashrygning for mange år siden har noget at sige, hvis man udvikler en psykose (og nu snakker vi kun hashrygning).

Jeg vil give dig ret i, det vil være godt at have med i en sådan undersøgelse, for at sætte det op mod et antal af folk der rent faktisk har fået en psykose, men for at få en statistik over hvor stor indflydelse hashrygning rent faktisk har på udvikling af psykoser bør personer, der har udviklet sygdommen før de har røget hash ikke tælle som "en person der har udviklet en psykose som konsekvens af hashrygning", hvilket vel lidt siger sig selv.

Titel:
Junior medlem

Hey... svare lidt sent... nu lider jeg ikke lige af skizofreni... men tilhøre bare omkring de 10% af befolkningen som har syns og høreforstryrelser, (som forkommer individuelt fra person til person),,
Det ka jo self forkomme stressende i hverdagen,, har derigemmen fundet ud af at at ryge en joint,, lukke lidt for de huller hvor de ting trænger ind,,, Bryger ikke længer nogen form for "psykoframika" men selv medicinere mig selv gemmen hash (og afprøver 5-htp) ,, Og det er sku hva der virker for mig,,,
Selv ka Hash som alt andet udløse en psykose hos folk hvor der er belæg for psykoser,, (hvem det så er ka jo diskuteres til evighed)

:)

Titel:
Insane psychedelia user!

Tamilde -> Nu ved jeg ikke præcis hvad du lægger i "syns- og høreforestyrrelser", men det er jo som oftest en del af de vrangforestillinger der opstår i en psykotisk episode. Nu vil jeg slet ikke sige noget om din "situation", men for mig lyder syns- og høreforstyrrelser som noget der bør tages alvorligt, og som jeg umiddelbart vil tro kan forværres af hashrygning...

Har du tidligere fået en eller anden form for psykofarmaka mod det? (altså som f.eks. risperdal eller zyprexa).

Titel:
Junior medlem

ja da da,,, i mange år har jeg prøvet forskellige antipsykotiske og stemningstabiliserende medecin,,, unden den ønskede effekt
Omkring de syns og høre forstyrrelser,,, ville jeg mene at selvf ska de tages seriøst,, men men,, ka man finde sig tilrette med at leve med det,, og kontrolere det så tror jeg ikke antipsykotisk medicin er et must,
Har selvf undersøgt det meget,,, og fundet ud af at mange mennesker lever hele deres liv med den slags,,, uden nogenside blive psykotisk el bryde sammen,,,
Ang. hash rygning,, ville jeg som jeg altid siger, sige det jo jo meget individuel, hvordan det påvirker folk,, nu jeg værken psykotiks el kontroleret af mine forstyrelser,,
Man ka jo aldrig afvise at man ka få en psykose grundet det ene eller andet,,
Men ville mene at hvis man gemmen hahs ka få den ønskede effekt, som man ikke har ku finde andre steder(medecin),, så ska man sku ikke lade sig påvirke af samfundes blik på hash og fylde sig med nymoderne psykoframika, hvor det er umuligt at vide om hva der sker med din hjerne senere hen i dit liv,,,( syns folk ska være meget forsigtige med psykoframica,) Har efaret at et længere forbrug af nogle preperater har været skadelige for resten af livet,,
Men tager skam alt derher meget seriøst,,,, Men men,, må endnu engang påpeje at der er stor forskel på at høre stemmer og se syner til at være skizofren el psykotisk,, Opfatter ikke de forstyrrelser som en sygdom og tror helt sikkert at det er den rigtige indstilling til det, vi har alle små ting der forstyrre os i hverdagen,, skam at nogen af den opfattes som syge.
Bom Bom

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg kan godt følge ZlaskeDåze noget af vejen ..
min far er skizofren og er kunstner og jeg tror at det er en måde at få alle de negative følelser ud på han maler Som jeg kalder det men han siger det bestemt ikke er " dæmoner "

Hvis det du skriver passer er jeg meget udsat jeg Tænker tit på sindet og alle dets muligheder osv. plus at jeg som min far er meget glad for at male og tegne / :

Men er det bare noget du tror eller kan du dokumentere det ?

Titel:
Junior medlem

nu ved jeg ikke helt hva du henviser til,,, om noget jeg tror el om fakta,,
Det blev for omkring 6år siden i england fakta inde for psykriatrien at mange folk hørte stemmer og så syner uden vidre syntomer på skizofreni, skizotypi el lignede.
Så jeps,,, inde for psykriatien er det fakta at nogen mennesker "bare" lide af syns og høre forstyrelser,, dermed vil jeg ikke sige at man bare ska ryge hash for det hjælper,,, det er bare min erfaring at det hjælper hos mig
Ved godt at psykofarmica ka være behjælplig i mange situationer... og at mange mennesker må ta det hele deres liv for at ku overleve,,
Men sysn, jeg oplever at det bliver delt ud til højre og venstre, uden vidre behandling,,, er stor tilhænger af at man prøve at finde ind til kernen i problemet,,, ka derigemmen henvise til noget nyt inde for psykriatien i USA; Holland og England... spiutuelle lidelser,,, hvor man ikke bare går ind og kalde folk syge,, men mener at nogen af de forstyrrelser der sker hos folk er med grund som en del af udviklingen i det menneskes liv, hvor man ska ha vejledning og hjælp til at forstå hva der sker og ikke bare ha medicin og gemmens væk
Boende en tid i Regnskoven hos nogle Indianer engang,,, der så de vild og "sindsyg" adfærd som noget spiutuelt, som man sku bruge til at komme vidre i den menneskelige udvikling ...
Må endnu engang sige,,, selv er det ikke alle der sidder i den situation,, og nogen lider selv af nogen slemme oplevelser som de aldrig kommer til at styre i dette liv, og derfor må mediciners,,, Men syns det er vigtigt at huske at nogen kriser og onde taker, må ha et formål på længrer sigt,,, som man ska ha støtte til at forstå og komme igemmen,,, og der syns jeg at vores civilicert vestlige smafund formår at svigte i høj grad
Håber det gav lidt forklaring
Og husk når det kommer til menneskes hjerne og sind,, så det sku svært at finde noget fakta (hvis vores hjeren var så stor at vi ku overskue hva der skete i den,, ville den nok være så stor vi ikke ku overskue den)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]