ZlazkeDågge skrev:
De tænker, eller det ved jeg ikke om de gør, måske de gør det ubevidst, men de gør det ihvertfald af den ene årsag at hvis de ikke gjorde det ville de have det dårlig med sig selv. At dette så er en evne der kaldes empati, udelukker ikke at man altid handler 100% udfra ens egne interesser.
Det gør det da? Hvis jeg giver penge til rødekors f.eks. gavner det da ikke min egen overlevelse..
Jeg kan slet ikke følge din logik. Hvis man gør noget som stider imod ens etiske overbevisning, vil man selvfølgelig få det dårligt med sig selv. Det er jo ikke af egoistiske grunde man får det dårligt, det gavner jo ikke ligefrem ens egne interesser.
Forresten så er empati evnen til at sætte sig i andres sted, det er ikke det samme som at man får det dårligt med sig selv, hvis man ikke handler overens med sin etiske overbevisning, det kaldes dårlig samvittighed.
ZlazkeDågge skrev:
Og selvfølgelig gør man det! det gør alle, selv regnorme! Sådan virker vi levende væsner, vi handler til fordel for egen overlevelse.
Så nej, jeg mener ikke der findes nogle handlinger der ikke er egoistiske.
Og det skal lige tilføjes, at der også er nogle vegetarer der ikke er vegetarer fordi de mener det er synd for dyrene, men gerne vil have opmærksomhed.
Ja regnorme har nok ikke følelser som empati, hvilket resten af dyrene nok heller ikke har. Det er jo en af de ting som adskiller os fra dem.
Hvilke vegetarer kender du, som er det for at få opmærksomhed? Du må jo kende nogen siden du siger den slags.