Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 14:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Jeg sad og så Contact her for et par dage siden, hvor et af temaerne er at religion og videnskab arbejder på to forskellige måder, men har det samme formål, nemlig at søge sandheden. Så var det det slog mig, at en psykedelisk rejse vel også er en slags søgen efter sandhed, og der rejste sig så flere spørgsmål som f.eks.: Er religion og psykedelika ligesom religion og naturvidenskab, altså at have et fælles mål, men søge efter den ad forskellige veje? Og hvis man vælger at søge sandheden med brug af psykedelika, er det så det samme som at fravælge religion? Og hvordan hænger det sammen med at psykedelika har været brugt som sakrementer i religiøse ritualer og arrangementer? Hvis det guddommelige har et svar (f.eks. eksistentialistisk mm.), er brugen af psykedelika så blot et værktøj ? - og i så fald, hvorfor er nogle religioner så i mod brugen af psykedelika, og hvorfor mener nogle, at nå det guddommelige gennem en psykedelisk oplevelse er at springe over hvor gærdet er lavest?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Interessante spørgsmål. Jeg hopper lidt rundt i dem..
Citat:
Hvis det guddommelige har et svar (f.eks. eksistentialistisk mm.), er brugen af psykedelika så blot et værktøj ? - og i så fald, hvorfor er nogle religioner så i mod brugen af psykedelika, og hvorfor mener nogle, at nå det guddommelige gennem en psykedelisk oplevelse er at springe over hvor gærdet er lavest?

En af forklaringerne kan være at religionerne mister deres magt overfor tilhængerne hvis det er hvem som helst beskåret at få store, religiøse oplevelser, og folk ikke skal spises af med at "opleve" religion gennem præster og hellige skrifter. Indsigter vundet på psykedeliske stoffer har det med at være nondogmatiske af natur, hvilket ikke harmonerer så godt med at følge en veldefineret religion. :P Det er også ganske uforskammet at besøge Gud selv, hvis religionen har sat sig solidt på taburetten som mellemmand.
Der findes stadig oplevelsesbaserede retninger gennem de mystiske grene af flere religioner, f.eks. sufi'erne. Citat fra en ukendt sufi:
"There are three ways of knowing a thing. Take for instance a flame. One can be told of the flame, one can see the flame with his own eyes, and finally one can reach out and be burned by it. In this way, we Sufis seek to be burned by God."
Altså et religiøst system som bygger på direkte individuelle oplevelser med dybere niveauer af virkeligheden, istedet for blot overbringelser - lige som indtag af psykedeliske stoffer. Syn for sagen frem for blind tro.
Jeg ser psykedeliske stoffer som et værktøj til at opnå spirituelle oplevelser i deres bredeste forstand, med både positive og negative sider i forhold til de mere "klassiske" discipliner. Det er hurtigere, ja, og kræver ikke nogen egentlig disciplin, men det er også potentielt mentalt og/eller fysisk farligt. Hvis man får tingene i for store bidder ad gangen, eller ændrer sin psyke i for store trin af gangen, risikerer man at havne i en usund, ubalanceret og ulykkelig tilstand. Dette er der ikke samme risiko for ved f.eks. meditation, ekstase-rettet dans eller andre "naturlige" bevidsthedsdiscipliner. Så jeg mener egentlig ikke at psykedeliske stoffer er at springe over hvor gærdet er lavest. Jeg tror virkelig at det for mange KAN være en gyldig vej til at opleve mange af de ting som de forskellige religioner forsøger at videreformidle, men der er altså også mange blindgyder, spejlkabinetter og farlige faldgruber undervejs. Og selvfølgelig "risikoen" for at der ikke gror nogen dybere mening med oplevelserne fast.
Citat:
Og hvis man vælger at søge sandheden med brug af psykedelika, er det så det samme som at fravælge religion?

Det synes jeg ikke - og så dog. Det kommer an på hvordan man definerer religion. Jeg kender nogen få (næsten) klassisk religiøse mennesker som tripper, men det lader dog til at folk ofte får en anden vinkel på hvad religion egentlig er når de har haft nogen kraftige psykedeliske oplevelser. Specielt lader det til at flere ser "Gud" som en integreret del af dem selv, og ikke som et almægtigt væsen udenfor deres egen eksistens. Ud over at psykedeliske oplevelser tilsyneladende kan "afspore" folk fra gængse religioner, er der også talrige eksempler på at folk som har haft en ateistisk basis er blevet trukker i en mere spirituel retning.
Jeg kan på det varmeste anbefale "Den Kosmiske Leg" af Stanislav Grof hvis du vil have nogen af hans vinkler på religion og psykedeliske oplevelser.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: u å æ lan
Følgende er et uddrag af en tekst skrevet af Claudio Naranjo. Jeg syntes det er et ret godt svar på, hvad det er visse religioner har imod brugen af psykedelika...

"Ligesom i Dantes rejse, kan mennesket først hæve sig over jorden efter fuldt og helt at have opnået den menneskelige tilstand (opnået efter helvede og skærsilden), så de fleste religioner/spirituelle traditioner erkender behovet for en renselsesvej førend en enhedsvej, behovet for at mennesket virkeliggør sin sande natur som et menneskeligt væsen, før det kan stræbe efter at realisere sin guddommelige natur, og for at det etablerer harmoni i sit liv, førend dets sjæl kan blive modtagelig for det "overnaturlige" - som kun er en del af det naturlige, der ligger hinsides menneskets almindelige forståelse og bevidsthed.
I den praktiske virkelighed er disse stadier dog ikke så skarpt afgrænsede, for ekstatiske og visionære oplevelser kan finde sted, før den menneskelige personlighed er parat til at leve op til eller endog forstå deres indhold. Vi finder at religiøse/spirituelle skoler i alle lande har en temmelig ambivalent holdning til disse eksalterede tilstande. På den ene side advarer yogi-guruen disciplene mod at blive fascineret af opnåelsen af særlige "kræfter", som kan føre ham ud på et sidespor i forhold til sit sande mål; den kristne mystiker advarer munkene mod "visionernes" og den følelsesmæssige ekstases fortryllelse; Zen-mesteren betragter hallucinationsoplevelser under meditation som makyo ("fra djævelen"); og i almindelighed finder vi henvisninger til den fare, der for den "uforberedte" er forbundet med kontakten til det okkulte. Forberedelse betyder i denne sammenhæng ikke så meget viden som en personlig udvikling, uden hvilken mystikkens vej bliver magiens vej: en søgen efter det overnaturlige for at stille det i egoets tjeneste snarere end en søgen efter en overnaturlig orden som egoet kan tjene, den levende forståelse for en større helhed, i hvilken individet kan finde sit sande formål.
På den anden side søger folk ikke bare gennem bestemte praktikker at opnå oplevelser af himlen uden skærsilden, nåde før den mystiske forening, usædvanlige bevidshedstilstande før opnåelsen af fuld spirituel modenhed, men betragter disse oplevelser som forvandlingens frø.
Jeg tror det samme dialektiske synspunkt kan anvendes på de højdepunktsoplevelser, som en række psykoaktive stoffer kan frembringe i nogle mennesker. Hyppigere end meditationsdiscipliner eller ritualer kan de frembringe himlen uden helvede og tilstande af indsigt i de universelle sandheder, som udgør religiøse mysteriers kerne, uden at være ledsaget af indsigt i eller forandringer af individets mangelfulde personlighed. Individet kan bruge sådanne oplevelser til at oppuste sit ego eller til personlighedsforandringer, til selvretfærdiggørelse og stagnation eller som et lys, der kan vise det vejen."

Titel: -
Junior medlem

hvad er sandheden ! ?
dit spørgsmål er for relativt til at kunne give et konkret svar- men ka godt se hva du mener :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ketamin har måske svaret :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Undergrunden, Djævleøen
Sub-lunar skrev:
Følgende er et uddrag af en tekst skrevet af Claudio Naranjo. Jeg syntes det er et ret godt svar på, hvad det er visse religioner har imod brugen af psykedelika...

"Ligesom i Dantes rejse..."

Godt uddrag..

dogg-goes-to-heaven skrev:
hvad er sandheden ! ?
dit spørgsmål er for relativt til at kunne give et konkret svar- men ka godt se hva du mener :D

Hvorfor sætte spørgsmålstegn :?:

Titel: Re: -
Insane psychedelia user!

dogg-goes-to-heaven skrev:
hvad er sandheden ! ?

Nu lægger jeg ikke op til hvad sandheden er (hvis der da findes et sådan koncept), men snarere om der er en lighed mellem forskellige måder at søge efter en evt. sandhed (i form af f.eks. hvad der er meningen med livet, hvor vi alle stammer fra osv.)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Alle mennesker søger vel sandhed, eller rettere evnen til at leve et lykkeligt liv!

Dem der bruger religion som værktøj, bliver efter min mening dikteret af en oldgammel bog og det kan i den være svært at tyde hvilke budskaber der er relevante for det man søger/føler man mangler deraf bliver folk fanatiske.. Med andre ord desperate (eller var det måske i forvejen)!

Folk der bruger psykadelika bruger på samme måde stoffer som et redskab, her tror jeg at nogle misforstår proceduren og tror at selve stoffets oplevelse er sandheden/lykken og det bliver deres virkelighed/fanatiske religion/gud...

Jeg mener at der er en ret stor lighed, men det afhænger naturligvis af individets forhold til religion/psykadelika!

Hvis man siger at brug af stoffer til at finde sandheden er at hoppe over hvor gærdet er lavest, så gør de mennesker der lader sig diktere af bøgerne præcis det samme!

:?:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]