Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 17:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Edit: Har omdøbt tråden igen til den generelle titel den har nu.
Jeg regner med at poste mine erfaringer som planterne bliver større,
og håber at nye skabsbotanikere kan finde de svar i tråden her, som
jeg selv finder undervejs.

Hej til alle på forummet, her er lige et spørgsmål fra en nybegynder i at dyrke.

Jeg har netop spiret en ti frø af en bubblegum x Jack herer hybrid, og går og roder med hvor seriøst et projekt det skal være. Jeg startede lidt for sjov, men man bliver helt bidt af det. :)

En af de ting, jeg overvejer er problemer med duften, når planterne bliver større. Det er planen at de skal ind og stå i et skab, med noget billig, men velovervejet belysning. Hvor stærk en duft kan jeg forvente?
Hvis det er noget, der kan blive et problem, findes der så nogle løsninger, der er overkommelige på SU :)

Jeg bor i lejlighed, og ved ikke lige hvor chill mine naboer vil tage det, hvis der begynder at sive kraftig duft af hamp ud af min dør.

Er der i øvrigt nogen, der ved hvor slemt jeg ville være stillet, hvis strømerne en dag banker på og opdager 4-5 fuldvoksne planter i min lejlighed? Har tidligere oplevet at de finder ud af den slags ting på de mest mystiske måder... man skulle tro de var detektiver eller noget. :)

Senest rettet af TheGreenNoob 19 maj 2007 15:43, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
velkommen

Dine fremtidige lugtgener kan løses via et kulfilter forbundet med en kanalventilator, der placeres inde i skabet.

Kulfilter --> kanalventilator --> slange ud af skabet --->

Søg evt. på google efter groshop og se det kæmpe sortiment de fleste har.

Titel:
jeg ville anbefale en 400w hps lampe til dig.

Kan fås for 500-700 kr med ballast og reflektor

Titel:
Junior medlem

Kaktus Klausen skrev:
velkommen
Kulfilter --> kanalventilator --> slange ud af skabet --->

Tak for de hurtige svar :)

Mht. kulfilter, forstår jeg det rigtigt, at kulfilteret filtrerer lugten ud af luften, så det der kommer ud af slangen ikke lugter mere? Eller jeg helt galt på den? :D

Mht. belysning havde jeg overvejet at købe en CFL 115W pære fra MaxGrow og en reflektor, og måske tilføje et par ekstra 2700K elsparepærer, eller nogle lystofsrør, når de bliver lidt større, når jeg få lidt flere penge.
Men hvis man kan få en 400W med ballast og reflektor til 500-700... det er nogenlunde det samme jeg skulle give for CFL med reflektor, der hvor jeg har fundet det.

Hvor varm bliver en HPS lampe? Jeg har ikke så meget plads, så hvis den bliver for varm er det måske en god ide at køre på amatør-dyrker-plan indtil jeg får et lidt større sted at bo :)

Igen, tak for de hurtige svar. Det virker som et forum, hvor der er rigtig god stemning og ingen smålige skænderier og kævl, som man så tit ser på andre fora. Fedt! :D :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

En HPS bliver meget varm, men køber du en mindre (150-250w) og et cooltube, kan du måske holde temperaturen nede i et mindre skab.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Mht. kulfilter, forstår jeg det rigtigt, at kulfilteret filtrerer lugten ud af luften, så det der kommer ud af slangen ikke lugter mere? Eller jeg helt galt på den?

Korrekt. Pga. aktivt kuls abnormt store overflade i forhold til størrelsen binder de duftmolekyler (og andet alt efter hvad du vil bruge det til) og resultatet er ren luft.
Aktivt kul bruges også til at opsamle shit i maven på folk der er blevet forgiftede, i gasmasker og i akvarier til vandrensning

Citat:
Igen, tak for de hurtige svar. Det virker som et forum, hvor der er rigtig god stemning og ingen smålige skænderier og kævl, som man så tit ser på andre fora. Fedt!

Vi prøver at holde et nogenlunde seriøst forum, da knark er en seriøs ting og der bliver slået hårdt ned på folk der bare poster lort :)

Velkommen til forresten

Titel:
Junior medlem

Hej igen

Jeg tror jeg har fundet en meget billig og økonomisk løsning til lys, der kan gøre det for mig, når nu jeg ikke går efter at få et helt vildt afkast, men mere bare dyrker for sjov.

Jeg faldt over en pære fra Megaman kaldet Megaman Jumbo 52W, som er en samling af 4 mindre elspare-pærer. Den giver 3700 Lumen og koster 130,- For 390 får jeg altså 11100 Lumen. Da jeg dyrker i 60cm * 60cm giver det mig 11100 Lumen / 0,6*0,6m^2 = 30833 Lumen pr. m^2

Lystemperaturen er 4000K, det som Maxgrows CFL linie kalder dual spektrum, altså til både vegetation og blomstring.

Christians Florestans guide siger "Til indendørs dyrkning, skal du bruge mindst 20.000 lumen pr. kvadrat meter. 25-30.000 lumen eller højere er optimalt." Så med 30000+ Lumen pr kvadratmeter og et farvespektrum, der dækker både vegetation og blomstring, så synes jeg da at jeg er godt dækket ind. De normale elsparepærer kører i 2700K som er godt til blomstring, så jeg kan tilføje et par af dem, når jeg når dertil.

Hvad siger de erfarne til det?? Er jeg en n00b uden en anelse om noget, eller har jeg fat i en økonomisk løsning til mit lille skab??

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
når du ikke går efter det vilde afkast, så synes jeg (især pga min egen nysgerrighed) at du skal fortsætte med projektet og se hvordan det går. det lyder som om du har sat dig fornuftigt ind i tingene, så det er jo bare at prøve sig frem.

jeg tror såmend nok at du kan fuldføre et grow på den måde, og sikkert ende op med en god røg (dog i mindre mængder end højst muligt).

men ja - man bliver bidt af det! så derfor kan du risikere at fortryde du ikke købte nogen lidt kraftigere lamper fra start af, når du har gået og fulgt dem hver dag i nogen måneder :wink:

men måske bliver du overrasket på den anden led! - og får et bedre resultat end du havde forventet det ville være muligt at dyrke under de betingelser. svært at sige, men prøv det da, og uanset om det går skidt eller godt så har du de erfaringer med i baggagen fremover.

held og lykke

Titel:
Junior medlem

Jeg prøver i hvert fald at købe sådan en omgang når butikkerne åbner igen efter helligdagen.
Mon ikke også jeg fylder lidt photos i tråden, når planterne får lidt mere pondus. :wink:
Hvor gamle er planterne normalt før man kan skelne køn

Titel: Øv!
Junior medlem

Synes ellers ovenstående løsning var så fantastisk. Men eder og forbandelser, om ikke pærerne på tilbud var udsolgt, og kun var på tilbud pga at det var sidste parti, der ville blive solgt. Øv øv øv... Det virker helt umuligt at købe elsparepærer der ikke allesammen er i warmwhite (ca 2700K). Nu har jeg kun 3700 Lumen i Coolwhite (4000K) og penge ude, jeg kunne have brugt på en reflektor til den CFL pære jeg ender med at måtte bestille...

Er der nogen herinde, der har erfaringer med at vegetere planterne i det lys-spektrum man normalt skal bruge i blomstring??
Hvis det kan lade sig gøre, kan elsparepæreløsningen stadig være i live. Men det er et kompromis, der virker lidt risky, selv med min begrænsede viden og erfaring.

Junior medlem

Nå... mit lys ender nok med at blive lidt dyrere end forventet... men what... får også flere lumen pr. kvm end forventet, så det giver jo nok også afkast i sidste ende.

Jeg har et spørgsmål til alle jer hoveder :wink: En Ion luftrenser, er det noget, der kan tage lugten?

Jeg har kun et 0,55*0,55*2,00 skab, så det er 0,6 kubikmeter. Kulfilteret virker som en god løsning, men jeg kan ikke lege tømmer på skabet, da det er udlejerens, og vil gerne kunne lukke skabet. Kan man evt. filtrere luften i skabet uden cirkulation? så luften blot kører igennem luftfilteret?
Jeg har besluttet mig for at prøve uden HPS, så varme bliver nok ikke det store problem.

Hvis der er nogen, der har prøvet ScroG i et skab, og har lyst til at fortælle om deres erfaringer, så kunne jeg godt tænke mig at høre mere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
du skal såmend ikke være så ked, gennemsnitsprisen på dit skunk i sidste ende vil stadig være ufatteligt meget under markedspris. og du får bedre/mere røg ;)

ved desværre ikke særlig meget om udluftning og luft- og duftrensere, men eftersom varmen ikke er et problem og de bare skal have frisk luft - så kan du gøre det at du laver et hul et sted i toppen af skabet og åbner et vindue med jævne mellemrum. af hensyn til duften/lugten kan man få nogle rimelig effektive "duftspredere" som kan neutralisere lugten af dine planter. du ved - ligesom dem man kan få på badeværelser som man trykker på, hvorefter de sprayer noget duft ud for at fjerne stanken.

http://www.youtube.com/watch?v=G9YFlmmRenY

jeg har set dem benytte sig af det samme i den film^^
- den er opdelt i 3, så det er ikke sikkert du lige ser noget i ovenstående del, men under alle omstændigheder er filmen god underholdning.

EDIT: der er 4 dele af filmen - sidste del hedder bare "last part" i stedet for fx "part 3". duftsprederen kan du se de monterer i rummet i slutningen af del 3, men jeg vil anbefale at du ser hele forløbet :D

Junior medlem

Øv... Det lader ikke til at jeg kan få den pære jeg vil have nogle ordentlige steder. Ellers bliver det for dyrt lige nu. Og når jeg ikke ved om jeg overhovedet kan løse lugtgener (jvf at jeg ikke kan bore ventilation i mit skab), så er det for mange penge at poste i et projekt, som jeg måske alligevel skal stoppe senere hen.

Så jeg trækker stikket ud imens min konto stadig er i plus, og gemmer udstyret til jeg enten finder flere penge eller får andre muligheder for at dyrke.

I mellemtiden har jeg dog fået en bekendt, der guerilla dyrker, til at tage sig af planterne, og lover at jeg får lidt godter hvis de giver afkast, så de går ikke til spilde og pengene er stadig ikke tabt.

Jeg vender tilbage hertil og poster hvis jeg engang går i gang igen. Seacrest out!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]