Jeg har nu endelig fået taget mig sammen til at formulere et spørgsmål der har ligget mig meget på sinde i længere tid. Teksten bliver måske lidt rodet, men det må i leve med. Jeg har ikke læst noget faglitteratur om disse emner, så mine metaforer og udtryk skal forstås og ikke bedømmes ud fra et kunsterkritisk´synspunkt.
Som overskriften antyder lyder mit hovedspørgsmål, om det er muligt, måske endda nødvendigt at bygge indre teorier op som fundament for ens eget velbefindende. Jeg søger i næsten lige så høj grad interessant debat som jeg søger svar; alt efter hvor gode svar jeg får.
Jeg har tænkt en del over det og jeg er kommet frem til at mit egen velvære er det vigtigste, og at mit mål her i livet altså primært er at gøre mig selv lykkelig. Her taler jeg om mit "overjeg" og i min nuværende bevidsthed. Altså ikke noget med god karma og at et med universet, men en god følelse der er til at tage og føle på så at sige.
Jeg er klar over at man for at være glad også må have nogle ydre ting i orden; lave noget meningsfyldt, have nogle gode venner og/eller god familie, regelmæssig mad og søvn etc.
Alt dette har jeg nogenlunde i orden, men alligevel svinger mit humør mere end jeg bryder mig om. Nogle gange føler jeg mig ensom, nogle gange har jeg det lidt dårligt med mig selv, og nogle gange keder jeg mig bare og er rastløs. Det skal siges at jeg i det hele taget har det fint, og at jeg ikke betragter mig selv som værende mere deprimneret end de fleste andre. Alle har deres problemer, og alle søger efter at få det bedre på den ene eller den anden måde.
Nå, men efter mit sidste lsa trip blev jeg meget inspireret af de tanker jeg fik. Det var som om jeg fik nogle værktøjer i hånden til at bearbejde min psyke, og anvist en vej til "lykken".
Siden da har jeg været mere i harmoni i mig selv, men jeg er lidt bange for om det bare er noget jeg bilder mig ind, og jeg bare klamrer mig til spejlingen af begrebet lykke, og i virkeligheden ikke er i nærheden af den og at det vil komme til at stå mere og mere klart for mig som tiden går.
Jeg har lært at hvile i mig selv på en anden måde (ja det lyder sikkert åndssvagt), og at acceptere den jeg er. Altså at elske mig selv ubetinget af af alt andet; det er ikke lykkedes mig 100% endnu, men jeg føler at jeg er på rette vej.
Her er det så at et af de begreber som jeg i mange år nu har holdt mig til, nemlig balance, kommer lidt i vejen. For hvis jeg fordyber mig i underbevidstheden må der da være en chance for at jeg bryder en balance imellem under-og-over-jeg og altså i stedet for at grave mig til skatter i undebevidstheden falder i en af sindsygens faldgruber.
Tillad mig at citere mig selv fra en tidligere tråd

:
Sådan som jeg ser det må det betyde at man i visheden om at verden er uendelig komplex, for at leve, enten bliver nødt til at skubbe sådanne tanker fra sig eller at leve 100% spontant. Jeg tor jeg at jeg gjorde fejl i at skelne mellem at skubbe tanker fra sig og at leve spontant.
Det jeg beskriver her er vel egentlig ved nærmere eftertanke en alternativ teori til min første (at man skal kunne finde lykken i underbevidstheden). Nemlig skæbneteorien (som sikkert har et mere fancy navn)
En teori som kommer til udtryk først og fremmest i græsk oldlitteratur (illiaden mm), men også i Karen Blixens forfatterskab.
"På din maske skal jeg kende dig", siger hun blandt andet og antyder at det vigtige er det vi kan se og ikke det usynlige /uforklarlige. Hun sammenligner i 7 fantastiske fortællinger også livet med en tyrefægterarena". Man har sit liv, hvad der ligger bagved er ikke vigtigt. Det gælder om at udfylde sin rolle. Go with the flow.
For lige at afslutte (og gøre det hele endnu mere forvirrende), vil jeg give min definition af begrebet lykke, som jeg i øvrigt ikke er sikker på er rigtig.
Ordet Lykke dækker IMO over 3 ting, Eufori/ekstase, der er det øjeblikkelige heftige velbefindende, overordnet tilfredshed med sit liv, og endelig er ordet et symbol på "det gode". Det jeg søger er vel en kombination af alle 3 betydninger.
Som i kan se er der meget at forholde sig til og det er svært at drage en entydig konklusion tror jeg. Jeg er glad for endelig at have fået samling på de her tanker, og jeg håber på at nogen kan svare på om man kan finde ---Vejen til lykke gennem psykologisk selvhjælp?
Ciao