Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:48


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2007 12:55 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2006 15:20
Indlæg: 25
Geografisk sted: _LSD_Heaven_
Jeg vil gerne lige starte med at sige at dette er ikke en tråd, der har til hensigt at pisse nogen af, jo maaske lige [Malkavian] som skrev dette her til en kræftsyg fyr som ville tage mdma, men var i tvivl om hvordan det ville påvirke hans krop i forhold til hans sygdom og i forhold til hans kræftmedicin.

Umiddelbart er en begrænset dosis omkring de 100 mg. ikke - efter min mening - meget værre end at drikke 8 øl.



Jeg ved godt at jeg sikkert får på puklen for at dette er taget ud af en sammenhæng, men lur mig lige om jeg ikke har ret når jeg siger at fyren her nok ikke er læge (og jeg er det bestemt heller ikke selv),
det at drikke 8 øl er efter min mening 1000 gange værre end at tage 300mg mdma for den sags skyld, men det har lissom bare ikke noget at gøre med hvordan mdma vil opføre sig i den kræftramte drengs krop.

Det jeg vil frem til med denne tråd er at man måske lige skal passe på med hvad man poster herinde, og hvad man tror man ved om noget bare fordi man har taget en masse ecstacy.


SKAL VI IKK BARE BLIVE ENIGE OM AT VI ANER IKK HVAD DER SKETE, MEN VI SKAL DELE DENNE SMUKKE PLANET, UANSET OM VI TROR PÅ EN PROFET ELLER BAE TROR PÅ DET VI KAN SE!![/b][/u]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Der er stadig ingen direkte dokumentation for hvor skadelig mdma er. Det eneste man er 100% sikker på er at overforbrug giver depression, fordi brugeren har opbrugt serotoninen i hjernen. De forsøg man lavede på rotter i 90erne, kan ikke bruges til noget, da man gav dem al al for store doser mdma. De vil sikkert ha vist det samme hvis det var koffein man testede på rotterne.

Hvis der er tale om en enkel episode, vil jeg mene at der ikke er nogen special stor foreskel på at at indtage 100 mg mdma, eller drikke 8 øl. Men hvis du drikker 8 øl fire-syv gange om ugen, eller tage mdma hver weekend, er det klart at din krop ikke synes det er special morsomt i længden.

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 02 nov 2007 13:14, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2007 12:10
Indlæg: 143
Nu kender jeg ikke lige den tråd, men vil da kommentere at Malkavian der nok ikke svarede helt præcist på den tråd.
Men kan ikke se hva du mener med at 8 øl er "1000 gange værre end 300mg MDMA", overdriver du ikke alkoholens ødelæggende evne? Vil mene at 300mg MDMA er en del mere skadeligt end 8 øl (selvfølgelig, alt efter ens tolerance overfor alkohol).

Jo, man skal nok lade være med at poste noget uden at have bare en lille anelse om hva det er man siger. Men tror at det Malkavian mente var at rusen af 8 øl ikke er specielt stærkere end 100mg MDMA?!?!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2007 12:10
Indlæg: 143
eedeolla skrev:

Hvis der er tale om en enkel episode, vil jeg mene at der ikke er nogen special stor foreskel på at at indtage 100 mg mdma, eller drikke 8 øl. Men hvis du drikker 8 øl fire-syv gange om ugen, eller tage mdma hver weekend, er det klart at din krop ikke synes det er special morsomt i længden.


Agree :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:17 
Offline
Methylon Connoisseur

Tilmeldt: 20 jan 2006 21:23
Indlæg: 1079
Geografisk sted: Roskilde
2c-Bart skrev:
Men kan ikke se hva du mener med at 8 øl er "1000 gange værre end 300mg MDMA", overdriver du ikke alkoholens ødelæggende evne? Vil mene at 300mg MDMA er en del mere skadeligt end 8 øl (selvfølgelig, alt efter ens tolerance overfor alkohol).


jeg vil faktisk også tro at alkoholen er mere skadelig, dog er 1000 gange måske lidt vildt.. Og det er vel også svært at sige, kommer jo også an på om der er tale om flere gange eller 1 enkelt gang og om man mener psykisk eller fysisk?

Anyway, dum måde at stille det op på synes jeg..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:37 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2006 15:20
Indlæg: 25
Geografisk sted: _LSD_Heaven_
nej hør nu efter hvad det er jeg siger drenge....

det kan jo på ingen måde sammenlignes da mdma og alkohol altså kun har den ene ting tilfælles at det er et rusmiddel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:38 
Offline
Methylon Connoisseur

Tilmeldt: 20 jan 2006 21:23
Indlæg: 1079
Geografisk sted: Roskilde
Trip skrev:
nej hør nu efter hvad det er jeg siger drenge....

det kan jo på ingen måde sammenlignes da mdma og alkohol altså kun har den ene ting tilfælles at det er et rusmiddel


Det var os lidt det jeg prøvede at sige, men det kom nu nok lidt forkert ud :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:44 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2006 15:20
Indlæg: 25
Geografisk sted: _LSD_Heaven_
merci winta....

jeg ville helt og aldeles bare frem til, (og jeg har påpeget det før) at det altså ikke altid er de kolde facts der kommer på bordet i et forum som dette...
og det er vi mange der godt ved, men en helt ny bruger som kommer med et sådan spørgsmål skal måske lige gørs opmærksom på at det ikke er læger der sidder og svarer på hans spørgsmål, som i sidste ende måske kan ende med at være livsfarlige...


men udover det så synes jeg da ellers at dødeligt syge mennesker burde stoppes med mdma og 2c-b indtil det var slut så de i det mindste har fået en fed oplevelse ud at være her:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:51 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2007 12:10
Indlæg: 143
Winta skrev:
2c-Bart skrev:
Men kan ikke se hva du mener med at 8 øl er "1000 gange værre end 300mg MDMA", overdriver du ikke alkoholens ødelæggende evne? Vil mene at 300mg MDMA er en del mere skadeligt end 8 øl (selvfølgelig, alt efter ens tolerance overfor alkohol).


jeg vil faktisk også tro at alkoholen er mere skadelig, dog er 1000 gange måske lidt vildt.. Og det er vel også svært at sige, kommer jo også an på om der er tale om flere gange eller 1 enkelt gang og om man mener psykisk eller fysisk?

Anyway, dum måde at stille det op på synes jeg..


Lad os bare antage at det er over 1 gang at dette sker. Altså 8 øl: du blir "fuld", skaber sår i din mavesæk (som regenerer i løbet af 4-8 timer), leveren kommer på arbejde og selvfølge beskadiget lidt (men ikke det helt vilde jo).
300mg MDMA: jeg ser dette som en forholdsvis god dose til at blive blæst på. Der blir skabt en ubalance i hjernen der kan ødelægge din hukommelse en del de næste par måneder, du har en risiko for nedtur (stor eller lille, ligemeget lige nu), leveren kommer, så vidt jeg har læst på forskellige sider, også på arbejde her, men skader den ikke mega meget. Ligesom de 8 øl heller ikke vil skade leveren i stor stil.

Ifølge min cost-benefit analyse vil jeg mene at de 300mg MDMA ødelægger en del mere. Første gang jeg prøvede MDMA ku jeg nemt mærke at der skete nogle store ændringer i hjernen (ved ikke lige dosen, men det var ihvertfald 3 piller). Dog har alkohol givet mig pænt dårlig hukommelse efterhånden også, men det er også efter 3-4 års weekend forbrug på ca. 10-25 genstande fordelt på fredag og lørdag (altså drukket mig helt ned konstant), altså er det pænt meget min egen skyld. Men den ene gang MDMA ødelagde meget mere end 1 enkelt "hardcore" druktur.

EDIT: undskyld for evt. off topic, men ville bare ud med det :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 13:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Trip skrev:
nej hør nu efter hvad det er jeg siger drenge....

det kan jo på ingen måde sammenlignes da mdma og alkohol altså kun har den ene ting tilfælles at det er et rusmiddel


Faktisk kan alkohol meget mere end bare at være et rusmiddel. F.eks kan man rejse til det ydre rum, og alkohol er også fremragende til at rense sin computerskærm. Så faktisk kan man næsten ikke engang sammenligne dem på den måde (bemærk næsten)

Nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig klog på om mdma også er godt til at isolerer huse eller fremstille glas ud af. Og den her kommentar skal nu også ses mere som en joke, men man kunne jo goså drage den konklusion at alkohol bestemt heller ikke skal undervuderes når det kommer til skader.

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 14:01 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2006 15:20
Indlæg: 25
Geografisk sted: _LSD_Heaven_
eedeola:)

men stadig bare med henblik på hvad der er rigtigt og forkert at vare en kræftsyg dreng..


tror næppe det ville kunne svare sig at isolere med mdma uanset hvor fantastisk det så end lyder,
men det er tildengæld godt til at cutte ketamin med:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 14:13 
Offline
Methylon Connoisseur

Tilmeldt: 20 jan 2006 21:23
Indlæg: 1079
Geografisk sted: Roskilde
2c-Bart skrev:
Lad os bare antage at det er over 1 gang at dette sker. Altså 8 øl: du blir "fuld", skaber sår i din mavesæk (som regenerer i løbet af 4-8 timer), leveren kommer på arbejde og selvfølge beskadiget lidt (men ikke det helt vilde jo).

Du mangler at redegøre for at Alkohol er et opløsnings middel er går lige i hovedet og opløser hjernen :) Du ved ikke præcis hvad der sker, det gør jeg heller ikke, men jeg kan mærke på mit hoved at det gør ondt, der er noget der ikke er som det skal være..

2c-Bart skrev:
300mg MDMA: jeg ser dette som en forholdsvis god dose til at blive blæst på. Der blir skabt en ubalance i hjernen der kan ødelægge din hukommelse en del de næste par måneder,


Har du en kilde på det, at man ødelægger sin hukommelse, for har jeg aldrig været ude for, nærmere det modsatte..

2c-Bart skrev:
du har en risiko for nedtur (stor eller lille, ligemeget lige nu), leveren kommer, så vidt jeg har læst på forskellige sider, også på arbejde her, men skader den ikke mega meget. Ligesom de 8 øl heller ikke vil skade leveren i stor stil.


Ingen nedture til mig når jeg bare gør det enkelte gange, kun ved retarderet forbrug (flere gange på en måned) at skyggen af depresion kommer i mit tilfælde.

Synes stadig det er en latterlig debat, da det i mine øjne slet ikke kan sammenlignes..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 14:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Jeg synes at i alle skal lukke måsen, da malkavian alt i alt har forsøgt at give råd. Husker også at han frabedte syge mennesker at bruge rusmidler.

Og med hensyn til hvordan forskellige kan mærke brugen af stoffer efterfølgende,og hvorvidt dette indikerer noget omskadeligheden har jeg kun et at tilføje:

(jeg har aldrig prøvet MDMA godt nok)

Men hvis jeg drikker nogle øl, så kan jeg mærke det påmin krop i op i mod en uge. Primært i form af forringet balance, nedsat syn, omtågethed og dårlig koncentration. Jeg drikker sjældent og har ingen defekter i leveren eller andet. Andre kan intet mærke, og atter andre kaster op en hel dag.

Du kan ikke bedømme et stofs skadelighed på dine tømmermænd.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 14:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2007 12:10
Indlæg: 143
Nej undskyld for ikke at have nogen kilde. Men mærkede det jo på mig selv, så i må jo tro på hva jeg siger om mine egne erfaringer eller lade være (der er sikkert en kilde et eller andet sted, den synes jeg bare er ligegyldig når jeg snakker ud fra mine egne oplevelser). :)

Jeg har heller ikke haft nedture, men generelt er risikoen der jo.

Citat:
Du mangler at redegøre for at Alkohol er et opløsnings middel er går lige i hovedet og opløser hjernen Smile Du ved ikke præcis hvad der sker, det gør jeg heller ikke, men jeg kan mærke på mit hoved at det gør ondt, der er noget der ikke er som det skal være..


At det gør ondt? Mener du tømmermænd?
Der er da også noget der ikke er som det skal være når man er på MDMA ;)[/quote]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 14:32 
Offline
Methylon Connoisseur

Tilmeldt: 20 jan 2006 21:23
Indlæg: 1079
Geografisk sted: Roskilde
Luca-main skrev:
Jeg synes at i alle skal lukke måsen, da malkavian alt i alt har forsøgt at give råd. Husker også at han frabedte syge mennesker at bruge rusmidler.


Jeg er til dels enig, jeg fulgte også med i tråden og synes ikke malkavian har gjort noget forkert, generelt lever han jo også næsten for HR og gør et fantastisk arbejde! Og jeg har da også selv kommet til at sammenligne de 2 masser af gange, men et eller andet sted er det en dum sammenligning..

2c-Bart skrev:
Nej undskyld for ikke at have nogen kilde. Men mærkede det jo på mig selv, så i må jo tro på hva jeg siger om mine egne erfaringer eller lade være (der er sikkert en kilde et eller andet sted, den synes jeg bare er ligegyldig når jeg snakker ud fra mine egne oplevelser). :)


Det er sådan set også rigtigt, men så er det jo også rigtigt når jeg siger det virker modsat på mig, så det kan man vel ikke gå meget ud fra? Andet end så at sige det er forskelligt fra person til person?

2c-Bart skrev:
At det gør ondt? Mener du tømmermænd?
Der er da også noget der ikke er som det skal være når man er på MDMA ;)


Nej, dagen efter mdma kan jeg godt lave lektier, og ugen efter fungere jeg fint i skolen, drikker jeg derimod alkohol kan jeg ikke lave lektier dagen efter, fordi jeg har ondt i hovedet, og ugen efter føler jeg mig sløv og doven, og koncentrationen har det ikke for godt, så jeg er ikke i tvivl om hvad jeg synes virker mest skadeligt på mig..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 14:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2007 12:10
Indlæg: 143
Winta, vi to er meget forskellige med hensyn til hvordan vores krop reagere :) Jeg kan snildt bruge 2 timer dagen efter et MDMA trip ved at kigge ind i en væg, kun for at finde ud af at jeg skal lave noget, hvilket altid ender med det samme som det første xD

Prøver bare at hjælpe med mine egne erfaringer til forskellige ting så folk kan se en af måderne tingene virker på :) Så lad os bare lade den ligge her.

Men tror bare Malkavian forsøgte at sætte det meget firkantet op med det eksempel. Simpelthen for at give et billede af hvor kraftig rusen er i forhold til noget andet :) Vi forsøger alle sammen at hjælpe hinanden med diverse ting herinde. Og folk gør det bedste de kan, men vi er som du selv siger, Trip, ikke læger (eller, nogen er måske?) :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 16:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 apr 2007 15:24
Indlæg: 791
Geografisk sted: der hvor det sker...?
jeg synes bestemt osse godt at du kan fucke af med det der, malkavian er imo en af de mest givene brugere her på boardet, og så vidt jeg kan huske fra den tråd understreger han flere gange at vedkommende bør være forsigtig.

når man opretter en bruger her på boardet burde man osse vide at det ikke er læger der står bag dette koncept.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 17:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2007 21:08
Indlæg: 381
2c-Bart skrev:
Ifølge min cost-benefit analyse

Pfff... Management accounting?? :)

Jeg tror slet ikke det er så nemt, at sammenligne skadesvirkningen af forskellige rusmilder.

Har selvfølgelig lige en trumf i ærmet som kan lukke den her debat:

Dette er en mail jeg skrev for et par år siden til Henrik Rindom (I kender ham nok som forfatter af Rusmidlernes Biologi)

Min mail skrev:
> Hej Henrik.
>
> Jeg har med stor interesse læst lidt i "Rusmidlernes Biologi" og er i den
> forbindelse stødt på et par spørgsmål som jeg, i al diskretion, vil stille
> dig som forfatter.
>
> Stoffer og alkohol har for mig selv og mange i min omgangskreds været en
> 'weekend-ting' med passende pauser. Derfor er jeg meget interesseret i at
> vide mere om det, da jeg ikke umiddelbart (indtil nu) har læst andet end det
> mest basale information om amfetamin, ecstasy, kokain, lsd, psilocybin-svampe
> og alkohol.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan vægte de forskellige rusmidlier
> op imod hinanden og alkohol?
> Ved godt tolerance og flere ting spiller ind (fx renlighed af et stof eller
> uønskede 'side-stoffer' i fx ecstasy piller), men hvis man ser bort fra
> afhængighed m.m., kan man så fx. sige at indtagelse af 1 gram amfetamin og 5
> øl på en aften er mindre sundhedsskadeligt end 15 øl? Eller kan man sige at
> indtagelse af 1 gram kokain på en aften er mindre sundhedsskadeligt end
> førnævnte?
>
> Med hensyn til rangering kunne jeg forestille mig de nævnte stoffer kunne
> rangeres således: (ud fra et sundhedsskadeligt synspunkt af forbrug på én
> aften)
>
> psilocybin-svampe, lsd, kokain, amfetamin, ecstasy, alkohol.
>
> Denne rangering er også efter hvor dårligt man har det dagen efter, hvis man
> da kan rangere efter det? :-)
>
> Jeg siger tak for opmærksomheden!
>
> Glæder mig til at høre fra dig!
>
> Mvh.
> *SLETTET*


Henrik Rindom skrev:
Kære *SLETTEL*
Nej man kan desværre ikke opstille en liste over hvor skadelige stoffer er i
forhold til hinanden. Når man - som mig - arbejder med personer der har et
forbrug/misbrug af stoffer slår det mig igen og igen hvor forskelligt vi
sundhedsmæssigt reagere på rusmidlerne. Jeg har set mennesker der har røget
tobak i et langt liv uden lunge påvirkning, andere som har dukket alkohol i
svimlende mænger uden lever påvirkning og så er der ander som på et
alkoholforbrug der er mindre end mit får smadret lever på kort tid. De samme
betragtninger gælder for alle rusmidlerne. Nogle patienter på hospitalerne
bliver efter to til tre sprøjter med morfin svært afhængige af stoffet mens
andre får morfin i månedvis uden problemer.

Hilsen Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 17:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2007 12:10
Indlæg: 143
Af det som Henrik Rindom siger der kan vi jo så se faktisk er rigtigt når vi tager i betragtning af mig og Winta's forskellige reaktion på alkohol og MDMA.

Citat:
Prøver bare at hjælpe med mine egne erfaringer til forskellige ting så folk kan se en af måderne tingene virker på Smile Så lad os bare lade den ligge her.


Som jeg skrev der er jeg også indforstået med hvad du siger grappa_zappa. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007 17:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
Det er godt nok en elendig sammenligning.. Der er så mange ting i ikke tager i betragtning.

Snakker vi ecstacy tabletter kan du jo aldrig vide hvad der er i, ergo er der risiko for at du kan dø.

Rent mdma sammenlignet med alkohol, vil jeg kun mene at mdma er mindre skadeligt hvis man tager sine forholdsregler.

Ved overforbrug af mdma kan det føre til depressioner, (livsvarige?) ødelagte receptorer, smadret hukommelse, muskelproblemer og jeg skal komme efter jer.. Det kan ende så grusomt at man ikke længere føler sig sulten, tørstig, frisk, træt, glad eller sur. Selv en forelske slår ikke engang.

Kan dette ske ved at drikke sig fuld i byen hver weekend? I think not.

Tager man det dog derimod kun 4-6 gange om året med alt tænkeligt hr, vil jeg ærligt mene at det gavner mere end det skader, da du får nogen fantastiske oplevelser du kan reflektere tilbage på!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team