Anarkrig skrev:
Jeg siger ikke at teorien er 100 % gennemtænkt. Det er mere en følelse end noget andet. Men lad mig forsøge at svare på dine indvendinger.
Jeg forsøger heller ikke at påstå du ta'r fejl

. Jeg prøver bare din teori af ved at stille argumenter op der på den ene eller anden måde enten underbygger eller undergraver teorien (djævlen's advokat, om du vil)
En teori ska' ku' tåle enhver beskydning hvis den er korrekt. Og formålet med at beskyde teorier er ikke at genere udbyderen, men kun at finde ud af om teorien ka' holde

Anarkrig skrev:
I forhold til drøm og virkelighed vil man aldrig kunne skyde ideen om drøm/virkelighed ned. Det må handler om der man føler sig bevidst.
Men der hvor man føler sig bevidst er jo netop individuelt, hvilket udelukker at der ka' være tale om en objektivt defineret fælles-frekvens.
Fælles-frekvensen må være den frekvens 2 eller flere individer enes om er fælles-frekvens. Dvs fælles-frekvensen ka' være forskellig alt efter hvilken gruppe du spør'. 10 forskellige grupper ka' ha' hver deres fælles-frekvens. Derfor må en eventuel fælles-frekvens være relativ til en gruppe (hvilket gør den begrænset objektiv)
Anarkrig skrev:
I forhold til dyr er det en bevidsthedsfrekvens, derfor er dyr ikke på denne frekvens, jeg vil mene at de oplever verden på en helt anden måde også fordi deres sanser og disses samarbejde fungere forskelligt. Det du er inde på med fysisk frekvens, pga fysisk fælles grundlag, vil jeg kalde basis hvor bevidsthedsfrekvensen er overbygning. Basis er grundlaget for at dette kan være til stede, men det er ikke en del af det.
For lige at forstå dig korrekt her; du mener at bevidsthed ikke hænger sammen med den fysiske verden? Altså at bevidsthed og hjerne ikke er en del af hinanden?
Det jeg ikke rigtigt forstår her er hvad du mener med at det fysiske er grundlaget for, men ikke en del af, bevidstheden.
Hvis det fysiske er grundlaget for bevidstheden, må det vel nødvendigvis være en sammenhængende del af den? Uden et grundlag ville bevidstheden vel netop ikke ha' et grundlag for sin eksistens? Grundlaget må vel nødvendigvis være en del af det som det er grundlag for? Hvis bevidstheden er Uafhængig af det fysiske som grundlag, så si'r du jo at bevidstheden ikke behøver det fysiske som grundlag: dvs bevidsthed ka' eksistere uden krop. Er det sådan jeg ska' tolke det du skriver?
Anarkrig skrev:
Mht. til de kistne/troende kontra ateister, er der stadig en fælles verden mellem os. Hvis jeg sidder i bussen med en kristen person og buschefføren køre rådent(tænkt exempel:p) kan vi tale om det og have en fælles bevidst opfattelse af det. Det kan godt være at hans/hendes tro på hvorfor det er sådan er anderledes, men vi kan se/høre/føle tæt på de samme ting i situationen.
Jeg er ikke nødvendigvis enig i det du si'r her. Af 2 primære årsager.
Den ene årsag er at den anden i bussen ka' være en du selv projicerer frem (hvis det er en drøm så eksisterer den anden bus-passager måske ikke som selvstændigt individ, men istedet som produkt af din egen bevidsthed. Og så er det dig-selv der tillægger denne passager de attributer den besidder (og ikke kun passageren, men også bussen og måden den kører på, og alt andet du oplever))
Den anden årsag er 'ikke skue hunden på hårene'-problematikken. Altså at en oplevelse ikke behøver være korrekt bare fordi man oplever den. En person med mange tusser behøver feks ikke være rocker. En person der slingrer på gaden behøver ikke være påvirket. Osv.
Så at du måske opfatter bussen som kørende vildt, betyder ikke at den anden passager også opfatter det som vildt. Så igen må det du opfatter som normativt være en subjektiv størrelse. Hvis du feks mener 50 km/t er normen for vild kørsel, og den anden passager mener 60 km/t er normen for vild kørsel, så er jeres normative verden ikke længere ens.
Anarkrig skrev:
Var jeg på syre ville min fartfornemmelse være helt anderledes, farver og lyde vil også opleves forskelligt. I min teori, jeg har fjernet mig fra den fælles frekvens og vores fælles opfattelse af tingene er smeltet væk i nogen grad.
Jeg mener du gør en fejl her.
Sålænge du ikke _ved_ hvordan den anden passager oplever bus-turen (og det ka' du jo ikke vide med-mindre du _er_ den anden passager), ka' du ikke vide hvor du er i forhold til dén passager's fælles-frekvens.
Det ku' jo være passageren løg om sin opfattelse af bus-turen. Det ka' du Umuligt vide hvis du ikke har direkte adgang til passageren's bevidsthed.
Derfor må fælles-frekvensen være helt afhængig af hvordan du selv definerer den, og dermed være rent subjektiv (dvs du er på fælles-frekvensen hver gang du selv synes du er på den. Uanset hvilken frekvens du så måtte være på, så er det fælles-frekvensen hvis du selv synes det. Og dermed mener jeg det undergraver hele ideen om at der sku' være en reelt normativ fælles-frekvens)
Anarkrig skrev:
Dette fjerner ikke muligheden for betydningen af forskelligt udgangspunkt.Det betyder selfølgelig stadig noget hvad man tror, det er jo uhyr komplext og jeg har kun taget fat i hvordan en fælles verden kan forklares. Hvad man tror er jo de briller man ser alt igennem og vi oplever heller ikke den fælles frekvens helt ens, men den står alligevel som den verden vi mest af alt har til fælles.
'Vi'... hvem er 'vi'? Hvor mange bevidstheder _ved_ du med 100 procent's sikkerhed at der findes? Du kender din egen fordi du oplever den. Men hvis du kun oplever din egen bevidsthed, hvordan ka' du så med sikkerhed vide dén ikke er den eneste der eksisterer?
Hvis præmissen er at man kun ka' vide med sikkerhed det man selv direkte ka' erkende, og man kun ka' erkende sin egen bevidsthed, så må det nødvendigvis være en tro's-sag om der findes andre bevidstheder.
"I think, therefore I am", den er beviselig for ethvert eksisterende 'jeg', men "He, she or it, thinks, therefore he, she or it, is" er en Umulighed for ethvert 'jeg' at påvise.
Så når det er en tro's-sag, så må en eventuel fælles-frekvens også være en tro's-sag, og så ka' vi ikke komme tættere på det end vi ka' komme på en eventuel gud der jo også er en tro's-sag. Det er den samme problematik der gælder, da begge ting (gud, og andre bevidstheder end den selv-oplevede af 'jeg'et') er Ubeviselige.
Man ku' også sige at det er lige Umuligt at bevise om du er på fælles-frekvens med andre mennesker, som det er Umuligt at bevise om du er på fælles-frekvens med gud.
Du ka' _tro_ du er på fælles-frekvens med begge, men det er Umuligt at påvise for dit 'jeg' om det er noget du bare bilder dig ind. Dit 'jeg' ku' snyde dig så du opfatter dig-selv som værende på samme frekvens som alle andre, selvom du måske er på en helt anden. Feks; hvis den anden bus-passager, fra det tidligere eksempel, kigger på dig, så er det _din_ bevidsthed der afgør hvordan du opfatter måden passageren kigger på dig på. Måske opfatter du at passageren kigger underligt på dig, og tror derfor du er på en forkert frekvens. Eller også tror du passageren tænker det samme som dig, og føler derfor du er på samme frekvens. Men i begge tilfælde er det _dig_ der former hvad du tror.
Et godt eksempel ku' også være at forsøge at tyde ansigter. Nogle mennesker ser notorisk sure ud selvom de smiler, mens andre altid ser glade ud selvom de er mopsede. Hvordan du tyder et ansigt afhænger af dig (igen det der med at 'skue hunden på hårene').
Et andet eksempel ku' også være det klassiske med at en fuld person til en fest tror alle har det sjovt, men's alle de ædru slet ikke deler den fulde's opfattelse. Den fulde tror måske den er på samme fælles-frekvens som alle andre, og oplever måske fuldt og fast at være på samme fælles-frekvens. Den fulde har ikke en eneste reel mulighed for at bevise det ikke er korrekt, og dermed er _både_ den fulde og de ædru på fælles-frekvensen (det er bare 2 _forskellige_ frekvenser, der af hver betragter/observatør _subjektivt_ betragtes som værende den rigtige fælles-frekvens. Og dermed ka' det Umuligt være en objektiv frekvens. Og hvis den ikke ka' være objektiv ka' den ikke være alment gyldig for andre end det enkelte individ der oplever den subjektivt. Og dermed, mener jeg, falder hele ideen om at der overhovedet findes en reel fælles-frekvens væk. Det eneste jeg mener du ka' sige med sikkerhed, er om du tror andre befinder sig på _din_ personlige fælles-frekvens eller ej.)
"Beauty is in the eye of the beholder"
"Uglyness is in the eye of the beholder"
"Fælles-frekvens is in the eye of the beholder"

"Everything is in the eye of the beholder"