Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har nu været sammen med min kæreste i fem måneder, og har stille og roligt forsøgt at give hende et positivt indtryk på psykedeliske stoffer, og emphatogener som bla. mdma.

Jeg har forsøgt at forklare hende at vi ikke alle sammen er dopede narkomaner der ødelægger vores liv med hårde stimulanser. Og at det rent faktisk er muligt at føre et respektabelt og sundt liv, måske også anderledes, men ikke desto mindre ligeså positivt, med andre rusmidler end lige alkohol og cigaretter, i det lange løb.

Hvad jeg virkelig godt kunne tænke mig fra jeres side af, var at i kom med nogen gode oplevelser, konkrete argumenter og gode holdninger, der viser at psykedeliske stoffer kan være fysisk harmløse, såvel som psykisk hvis man ved hvad man laver. At alkohol faktisk er værre for kroppen end f.eks psilocybin svampe/lsd, og at man kan arbejde med sig selv på fantastiske måder, give sig selv indsigt og øge sin bevidsthed, hvis man benytter dem som tildels værktøjer.

Det jeg i sidste ende håber på, er at tydeligvis give hende et bedre syn på ulovlige rusmidler, og få fjernet nogen af de firkantede tanker, som samfundet indirekte har givet hende, ved at vise hende denne tråd. Hun er dog blevet meget forstående, men frygter stadigvæk at der sker mig noget, hvis jeg skulle benytte rusmidler udenfor den autoriserede statsnarkos række.

Det er også mere for at hun kan indse at der er andre end mig der har valgt at leve et "anderledes" liv, og deler de samme moraler og holdninger. Jeg tvinger hende til intet men beder hende som sagt bare om forståelse og accept.

Senest rettet af wEstzIde 12 jan 2008 00:41, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... 598#291598

samt at jeg kender din alder leder mig til én konklussion

du vil så gerne, og jeg forstår, men det her ender som med så mange andre... den glade tanke om en forbruger, ikke misbruger, men mange ligger på vippet?.. lige nu tager jeg fks. ikke stoffer særlig tit? men jeg har da også været på vippet til at have brændt nallerne..

hvor tit tager du stoffer resist?.. vær ærlig. hvor tit er det egenlig psychedelika?.. - dette er ikke ondt ment, men der er bare så meget utopi derude, tanken om rusmidler ikke er farlige og man kan hvad man har lyst til.. og det ender galt for dem der tror alt for meget på det.. folk derude skal huske på, at stoffer er farlige, og at alkohol har sine fordele.(langsom dosering fks) - og igen ud over det, elsker du ikke også statsnarko? jeg ryger smøger, jeg elsker at drikke bajer og gin, og kaffe.... mmm kaffe.. labber labber... - synes det er ærgeligt som de ting bliver syndebukke herinde.. - for normalt rekreationelt forbrug af dem, er heller ikke særlig skadende... - nikotin kan man så diskutere hvorvidt kan bruges rekreationelt ude man blir afhængig...

:roll: :roll: :roll:

Senest rettet af spiffeh 12 jan 2008 00:41, rettet i alt 2 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Til at starte med kan jeg citere sundhedsstyrelsen.

Sundhedsstyrelsen skrev:
Alkohol er hvert år skyld i 7.500 dødsfald.

Det vurderer landets første og foreløbig eneste forsknings-
professor med speciale i alkohol, Morten Grønbæk.

"De 700 som dør af skrumpelever er kun en lille del af det
samlede billede. Hvis en alkoholiker får lungebetændelse, har
han meget større risiko for at dø af den. Når man er ude i et
misbrug, svækkes kroppens immunforsvar, og derfor overlever
mange ikke almindelige sygdomme, der ikke i sig selv er
dødelige", siger Morten Grønbæk.

Hidtil har det officielle skøn været, at alkohol årligt koster
2.600 danskere livet. Det mener Morten Grønbæk er alt for
lavt sat.

Det ny opjusterede dødstal bringer alkohol højt op på listen over
de store dræbere i samfundet.
Kun overgået af rygningen, der årligt koster 12-13.000 danskere
livet, og kræft, som 15.000 dør af.

Health News 2003

Dødsårsager som tilskrives overdreven brug af alkohol:
Alkoholisme
Levercirose eller skrumpelever
Betændelse i bugspytkirtlen
Alkoholforgiftning

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

spiffeh skrev:
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=291598#291598

samt at jeg kender din alder leder mig til én konklussion

du vil så gerne, og jeg forstår, men det her ender som med så mange andre... den glade tanke om en forbruger, ikke misbruger, men mange ligger på vippet?.. lige nu tager jeg fks. ikke stoffer særlig tit? men jeg har da også været på vippet til at have brændt nallerne..

hvor tit tager du stoffer resist?.. vær ærlig. hvor tit er det egenlig psychedelika?.. - dette er ikke ondt ment, men der er bare så meget utopi derude, tanken om rusmidler ikke er farlige og man kan hvad man har lyst til.. og det ender galt for dem der tror alt for meget på det.. folk derude skal huske på, at stoffer er farlige, og at alkohol har sine fordele.(langsom dosering fks) - og igen ud over det, elsker du ikke også statsnarko? jeg ryger smøger, jeg elsker at drikke bajer og gin, og kaffe.... mmm kaffe.. labber labber... - synes det er ærgeligt som de ting bliver syndebukke herinde.. - for normalt rekreationelt forbrug af dem, er heller ikke særlig skadende... - nikotin kan man så diskutere hvorvidt kan bruges rekreationelt ude man blir afhængig...

:roll: :roll: :roll:

Jeg forstår udmærket godt din kritit, og vil forsøge at svare på det så godt som muligt.

Som du hentydede til har jeg vist haft mit sjov med hårde stimulanser som amfetamin og kokain, men dette hører alt sammen til et tidl. liv, da da jeg har brændt nallerne grundet et ikke respekteret forbrug.

Jeg har en utrolig stor respekt for psykedelika, og har den generale holdning at pauser på 1-3 måneder imellem kraftige selvudviklende trips, hvor ens bevidsthed virkelig bliver øget, er essentielt, da det er meget vigtigt at "fordøje" trippet rent psykisk. Dvs at få det tænkt igennem, få reflekteret over det på alle breder og fronter og tildels at få trukket oplevelsen ind i hverdagen. Hvis vi ikke kan gøre disse ting med psykedelika, hvorfor bruger vi dem ellers?

Også emphatogener som methylone og mdma, har jeg utrolig høj respekt for. De skal helst holdes på et meget moderat forbrug, og gerne med antioxidanter og 5-htp oveni. Nu har jeg så heller ikke taget mdma mere end to gange på de sidste to år.

Jeg forsøger ikke at stille statsnarko som smøger og alkohol op som syndebukker, selvom det godt kan virke sådan. Jeg forsøger blot at få gjort livs på den myte at ulovlige rusmidler ikke er så fandens meget slemmere end statsnarko. Man kan sammenligne det med usund mad. Det er fint nok at spise engang imellem, men gør man det for tit bliver man tyk. :P

Jeg drikker ikke så tit mere da jeg godt kan lide at leve sundt. Engang imellem nyder jeg dog alkohol i moderate doser og en sjælden gang imellem får den da også et par ekstra genstande. Det er dog også grundet at jeg synes det sløver min træning/kondition en del.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
yep, det er det, at tage psychedelika engang om måndeden, eller hver anden, det er én ting, men i kraft af at du sammenligner(alle gør) med alkohol, fremsætter man det somom, at et weekendforbrug er en "fin nok ting, det er jo mindre skadeligt end alkohol!" - men hvad sker der så?..

og du har brændt nallerne, måske du hellere burde fortælle hende det, og så komme med dine egne erfaringer, hvad der har gjort dig til den du er idag, fortælle hende du har lært af at brænde fingerne? fortælle at det er ting der skal tages seriøst, fordi hvis man fucker med dem, så fucker de med dig..

ud over det, jeg elsker når folk snakker om at man kan komme i specielle sindslag osv med psychedelika, kan i egenlig ikke også godt det hvis i drikker nogen øl, eller et jeg det eneste eksemplar på jorden af et menneske, der kan sætte sig og gennemtænke alle mulige ting, i en brandert?.. - nødvendigtvis ikke en hel flaske gin, men måske en kvart?...

ud over det, kan man også godt bruge psychedelika, til bare at have det sjovt(nu blir jeg flamed, men i gør det jo alle sammen...)

næh du, det er kosttilskud alt sammen, der skal bruges på rette måde, og alt til hvert individ. hvad du i stedet burde sige til hende var, at narkolovgivningen var bygget ud fra kapitalistiske(monopoltankegang) synspunkter, samt en beskyttelse af de svage lag af samfundet(hvis alle i dit område er crackjunkier, er der en størrer chance for du bliver det, og hvis du er fattig og ikke har noget i livet, og crack er let at få.. hvorfor ikke?.. jo der er folk der tænker sådan) - men efterhånden som man kan rykke den danske bevidsthed hen imod en nuanceret stofpolitik, burde vi kunne lamme os i hvad vi har lyst til, så længe vi betaler skat og smiler. men.. som det er idag?.. se på de idioter der er vant til øl, der går igang med spææd, og hash... de går AMOK.. de skal bare have.. - sådan er den danske mentalitet nemlig.. vi skal bare haaa!.. og den skal ændres, før jeg synes det ville være "smart" at afkriminalisere alle stoffer... mmm stoffer labber labber

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Var det ikke bedre, at du kom med dine egne holdninger, så det rent faktisk er dem hun forholder sig til, og ikke andres.
Hvis du har lyst findes der flere mere eller mindre videnskablige undersøgelser, der 'beviser' (eller i hvert fald laver en teori:) at alkohol er langt mere skadeligt end psykedeliske stoffer og hash, mm.. Så vil du have et 'bevis', der kan findes på en internetside er det bare at google.. Google giver bevis og belæg for alt, bare du søger på det rigtige. (Nogle af undersøgelserne har været her på psy.dk)

Hvis du ikke har lyst eller kan forklare hende hvorfor tager stoffer..

Så er der nok nogle forargede mennesker, der har fået svar i gæstebogen.. Jeg vil ikke give dig svar, som du selv burde finde svar på

Titel:
Insane psychedelia user!

Der er nogle historier i både Pihkal og Tihkal, jeg synes ville være rigtig gode for hende at læse.

Titel:
Dedikeret medlem

Årsagen til at jeg har smidt to triprapporter herind, er at jeg brugte psykedelika som et mentalt værktøj. Til det skal det siges, at den ene oplevelse var et bad trip, men det betyder ikke at man ikke kan lære noget der af.
Personligt bryder jeg mig meget sjældent om at indtage alkohol i doseringer større end 1-3 genstande. Jeg føler at ubehaget bliver større end glæden, og jeg kan stort set altid mærke tømmermænd. Det er for mig også et af de dejlige aspekter ved stoffer, hvis jeg lytter til hvornår min krop er træt og vil i seng har min krop det ganske rart der efter.

Håber du kan bruge svaret. Men så vidt jeg kender dig, har du allerede sagt de fornuftige ting til hende der kan siges.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der blev for nyligt oprettet denne tråd http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=22842 - hvori der blev sat meget fokus på at gøre svampe ulovlige, af en minister. Han blev dog jordet af en undersøgelse der viste sig, igen igen, at svampe var fysisk harmløse. Såvel er de desuden psykiske, hvis man sætter sig ind i tingene.

Her er et lille udklip fra erowid, som der bliver linket til i artiklen, om helbredet mht. svampe.

http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_health1.pdf skrev:
The Coordination Centre for the Assessment and Monitoring of new drugs (CAM) has carried
out a risk assessment on psychotropic mushrooms containing the active substances psilocin
and psilocybin.
This drug is not associated with physical or psychological dependency, acute toxicity is
largely limited to possible panic and anxiety attacks and, in terms of chronic toxicity, the worst
that can happen are flashbacks. Consequently, the use of paddos (hallucinogenic
mushrooms) does not, on balance, present any risk to the health of the individual.
The product is relatively easy to come by, yet there is little adequate information available to
users. The quality of the product is unreliable and the quality awareness of those who sell the
product is, for the most part, lacking. On the other hand, we have been pleasantly surprised
by findings relating to the scale of use, the vulnerability of the user and the number and
seriousness of incidents reported. The risk to public health is therefore judged to be low.
This drug adversely affects the user’s reactions (including his or her ability to drive), but there
is no danger of it lowering his or her violence threshold. Since usage is usually confined to the
home or the open air, there is no inconvenience caused to other people. The risk to public
order is therefore judged to be low.
There is no risk in relation to criminal involvement. Only a very small number of individuals on
the smart shop scene have ties with the designer drugs underworld.

Hvad der kort og konkret bliver forklaret er at psilocybin svampe ikke er fysisk skadelige eller psykisk vanedannende. Det værste der kan ske er at man går i panik under trippet og oplever et såkaldt "bad trip", hvilket chancen dog er minimal for, hvis man som sagt sætter sig ind i sagerne. Der er ingen chance som sådan for at man bliver voldelig på svampe, og det har jeg godt nok heller aldrig hørt om. Der er ingen kriminalitet relateret til svampe, da de ofte kan købes meget billigt og kan groes til absurde lave mængder penge.

Alt i alt er de derfor relativt harmløse.

Det er en af de fantastiske ting ved psykedeliske stoffer som LSD, svampe, meskalin osv. De er ikke fysisk skadelige, og heller ikke psykiske hvis man sætter sig en smule ind i tingene. :)

Senest rettet af wEstzIde 14 jan 2008 07:27, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

spiffeh skrev:
yep, det er det, at tage psychedelika engang om måndeden, eller hver anden, det er én ting, men i kraft af at du sammenligner(alle gør) med alkohol, fremsætter man det somom, at et weekendforbrug er en "fin nok ting, det er jo mindre skadeligt end alkohol!" - men hvad sker der så?..

og du har brændt nallerne, måske du hellere burde fortælle hende det, og så komme med dine egne erfaringer, hvad der har gjort dig til den du er idag, fortælle hende du har lært af at brænde fingerne? fortælle at det er ting der skal tages seriøst, fordi hvis man fucker med dem, så fucker de med dig..

ud over det, jeg elsker når folk snakker om at man kan komme i specielle sindslag osv med psychedelika, kan i egenlig ikke også godt det hvis i drikker nogen øl, eller et jeg det eneste eksemplar på jorden af et menneske, der kan sætte sig og gennemtænke alle mulige ting, i en brandert?.. - nødvendigtvis ikke en hel flaske gin, men måske en kvart?...

ud over det, kan man også godt bruge psychedelika, til bare at have det sjovt(nu blir jeg flamed, men i gør det jo alle sammen...)

næh du, det er kosttilskud alt sammen, der skal bruges på rette måde, og alt til hvert individ. hvad du i stedet burde sige til hende var, at narkolovgivningen var bygget ud fra kapitalistiske(monopoltankegang) synspunkter, samt en beskyttelse af de svage lag af samfundet(hvis alle i dit område er crackjunkier, er der en størrer chance for du bliver det, og hvis du er fattig og ikke har noget i livet, og crack er let at få.. hvorfor ikke?.. jo der er folk der tænker sådan) - men efterhånden som man kan rykke den danske bevidsthed hen imod en nuanceret stofpolitik, burde vi kunne lamme os i hvad vi har lyst til, så længe vi betaler skat og smiler. men.. som det er idag?.. se på de idioter der er vant til øl, der går igang med spææd, og hash... de går AMOK.. de skal bare have.. - sådan er den danske mentalitet nemlig.. vi skal bare haaa!.. og den skal ændres, før jeg synes det ville være "smart" at afkriminalisere alle stoffer... mmm stoffer labber labber

Hun er udmærket godt klar over at jeg har brændt nallerne, og at man skal respektere narko.

Hehe ja spiffeh jeg vil mene at du er en af de få der kan få dyb selvudvikling på en kvart flaske sprut :P

Ayers Rock skrev:
Årsagen til at jeg har smidt to triprapporter herind, er at jeg brugte psykedelika som et mentalt værktøj. Til det skal det siges, at den ene oplevelse var et bad trip, men det betyder ikke at man ikke kan lære noget der af.
Personligt bryder jeg mig meget sjældent om at indtage alkohol i doseringer større end 1-3 genstande. Jeg føler at ubehaget bliver større end glæden, og jeg kan stort set altid mærke tømmermænd. Det er for mig også et af de dejlige aspekter ved stoffer, hvis jeg lytter til hvornår min krop er træt og vil i seng har min krop det ganske rart der efter.

Håber du kan bruge svaret. Men så vidt jeg kender dig, har du allerede sagt de fornuftige ting til hende der kan siges.

Absolut! Ofte er et badtrip på psykedelika, når man ser noget dybt inde i sig selv man ikke er klar til at konfrontere. Jeg siger ikke at dette skete i dit tilfælde, men under alle omstændigheder er det sundt i det lange løb at få "renset" ud i sin underbevidsthed, og lære at forstå sig selv og sine tidligere oplevelser i livet.

Jeg kunne godt bruge svaret og tror efterhånden der er blevet sagt det der skal. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]