Øgler skrev:
Tak for svaret!
Men jeg fatter dog stadig hat, mht. navngivningen af benzendelen
Hvorfor 1,3-dioxol, når oxygen´erne går ud fra to nabokulstof´er?
Og hvorfor lige "-5-yl". Det burde vel kunne erstattes af et "-2-yl" jvf. "at tælle lavest".
Nå, det er vel ingen skam at være uvidende på områder, man ikke har beskæftiget sig med høhø - McMurry har sine begrænsninger ser jeg...
Det ser umiddelbart lidt underligt ud, ja. Jeg har tidligere tænkt over det, og kom frem til følgende mulige forklaring:
Af en eller anden grund starter man talrækken ved det ene O, og går over C til det andet O, så de to O-atomer har hhv. numrene 1 og 3. Det er på disse to atomer at benzogruppen sidder, deraf 1,3-benzodioxol.
Fortsætter man med denne logik, vil det lavest mulige nummer for den omtalte position være 5, da det er det andet C i benzenringen som ikke er substitueret allerede. Den anden mulighed er et 6-tal efter denne lgik, og derfor skal det være 5, da det er lavest.
Jeg checkede numrene i 1,3-benzodioxol med ChemDraws nummereringsfunktion, og den understøtter ovenstående forklaring. Jeg ville dog blive glad for en uddybning af en med bedre styr på navngivningsreglerne end jeg selv, da jeg ikke helt har styr på begrundelserne for dette navn. 1,2-methylendioxybenzen ville være mit umiddelbare forslag til et navn til dette molekyle.