fe_faqet skrev:
P.S. Det er da heller ikke bevist at han faktisk findes, det skulle jeg måske have skrevet i min tidligere post.
Nej det er jo netop det jeg ville frem til.
Derfor jeg skrev at man heller ikke kan bevise at JEG ikke har SKABT verden, og tilmed gjorde det sidste torsdag.
Det vil ingen nogensinde kunne modbevise, men det gør det ikke sandt. Fordi jeg har heller ingen beviser på det passer.
Det samme gælder Gud fra biblen, ånder og alt muligt andet. Vi kan ikke bevise at det IKKE eksisterer, idet man aldrig vil kunne bevise en negativ, men på den anden side, har der aldrig været noget evidens der tyder på at gud osv. eksisterer.
Lidt sjovt iøvrigt, at du omtaler "gud" som en han. Ikke alene går du udfra at der skulle være en gud, men tilmed osse at denne har et køn, og at det køn så er maskulint.
[EDIT] Man er ateist fordi man ikke tror på ting der ikke er en eller anden form for bevis på.
De fleste er jo ateister i et eller andet omfang. Mange tror på en kristen gud, men ikke på zeus, thor eller de mange tusinde andre guder der er skrevet om.
Ligesom vi heller ikke tror på påskeharen.
Gud, allah, vishnu eller hvad man nu ønsker at kalde det, har abselut ikke mere merit for at være "rigtigt" end påskeharen, julemanden eller det flyvende spaghetti monster har.
Min egen hypotese om at det er mig der har skabt jorden (I torsdags) bærer osse lige så meget merit for at det skulle være det rigtige, som kristendom, islam osv.
Samme merit har alle hjemmestrikkede new age "religioner" hvor folk blander frit fra gude posen og tror på ånder hist og her.
Her vil nogen så komme med argumentet at "Jammen der er jo flere milliarder religiøse, der må jo være noget om det", men nej, argumentum ad populum er ganske ugyldigt.
[EDIT2] Igen, vil nogen så sige "Jammen kan vi hverken sige om det eksisterer eller ej, så må jeg holde forholde mig agnostisk til alle ånderne osv. "
Men vi kan heller ikke bevise eller modbevise julemanden, det gør vel ikke at folk forholder sig agnostiske mod julemanden?