Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:10


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 mar 2008 18:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Når man nu aligevel har investeret i udstyret, til svampedyrkning, kan man vel ligeså godt, dyrke spise/medicinske svampe også.

Tråden er tænkt som en diskussionstråd, der kunne generer noget viden, som også ville være brugbart, ved dyrkning af Psilocybin svampe :wink: og hvor vi alle kunne bidrage og hjælpe, hvis der var problemer, med dyrkningen.

Placering af tråden er en anden ting, men nu har jeg lagt den her, for så har jeg fingeren på pulsen, med hvad der bliver skrevet. Alle er velkommene til skrive, også dem der synes det er en dum ide.


Og så lige en starter. Almindelig Østershat (Pleurotus ostreatus) Fra det lokale supermarked, klonet og dyrket i rug.


Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2008 02:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Lovlige svampe er ikke længere ulovlige! ;-)

Jeg synes i hvert fald det er en god idé, og ser frem til en opdatering på østershatte-piratkopi-eksperimentet, når det skrider frem. Vil nemlig gerne lure kunsten af. Med lidt held får jeg købt et par østershatte imorgen, som jeg når at skære nogle små stykker ud af til videre forarbejdning, inden alle svampene bliver en del af den almindelige mavekultur og tarmflora. :-)

God weekend!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2008 19:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Købte en halmballe. Satte noget i blød i lunkent vand tilsat lidt opvaskemiddel, i 2 timer. Så blev det skyllet og puttet i den store gryde (27 liter) og fermeteret ved 75 grader, en time.
Da det var koldt og afdryppet i pastasigte, blev det spawnet lagvis med myceliegennemvoksede rugkerner i fryseposer, ligesom en lasange.
:D
Derefter stak jeg 10 mm huller, med 10 cm aftstand og satte det ved 28 grader.
Billede

Samtidig spawnede jeg videre i ny rug og smed nogle korn i vand med dextrose.

Efter 4 døgn, ser det sådan ud.

Billede
Billede
Billede

Jeg har også lavet halm eksperimentet, dog tilsat noget komposteret kogødning, med P. cubensis.
Men det er en helt anden historie :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2008 19:34 
Offline
Wiki Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2000 02:01
Indlæg: 1890
Geografisk sted: Vest for Roskilde
Nogen gange får jeg mistanke om, at du bliver mere høj af at dyrke svampene end af at spise dem :wink:

Fortsat held og lykke med projektet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2008 19:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Drupe skrev:
Nogen gange får jeg mistanke om, at du bliver mere høj af at dyrke svampene end af at spise dem :wink:


Så absolut........................ikke. Jeg blander det da gerne :lol:
Men lidt høj bliver man vel altid, når det begynder at køre, med en så speciel hobby :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008 11:51 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Mit eget forsøg blev udsat i sidste øjeblik pga lidt sort uheld. Men jeg følger med fra sidelinien... 1 times pasteurisering, er det lang tid nok? Jeg krydser fingre..

Har lige et enkelt spørgsmål: Isolerede du en ren østershattestamme vha. agar, eller tog du den 'direkte' vej?

MVH


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008 15:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Fermetering er ikke det samme, som at slå det hele ihjel i en trykkoger. Her beholder man nogle mikroorganismer, der forhindre voldsomme udbrud af andre svampe/bakterier.

Kloningen var direkte i trykkogt rug, skåret fra kernen af stokken.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2008 16:31 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Flimmer skrev:
Fermetering er ikke det samme, som at slå det hele ihjel i en trykkoger. Her beholder man nogle mikroorganismer, der forhindre voldsomme udbrud af andre svampe/bakterier.


Nej, selvfølgelig. Jeg mente blot, at jeg ville have pasteuriseret i 1,5-2 timer, men jeg har kun læst om proceduren og har ingen praktiske erfaringer.

Flimmer skrev:
Kloningen var direkte i trykkogt rug, skåret fra kernen af stokken.


Tak!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 apr 2008 22:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Endnu en piratkopi :D Denne gang Shiitake (Lentinula elodes)
Klonet på rug i Lørdags.

Billede


Senest rettet af Flimmer 15 apr 2008 20:13, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2008 12:26 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg krydser fingre igen.. på mig lyder det som om det burde gå galt når du ikke engang fx dypper svampen i klor eller brintoverilte, en 10 minutters tid el. lignende, inden du tager vævet ud, og derudover endda dropper agar-trinnet. Men du må vel have en ekstraordinær god glovebox, en ren og sikker/hurtig kirurghånd og/eller ufattelig god karma! ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2008 15:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg bruger da H2O2 0.3 % til at lade svampestykket ligge i et min. inden det bliver sat fri i rug. Jeg fravalgte agar, fordi alt kan gro i det.
Jeg har forfinet min teknik lidt, da hakket svamp ikke var så godt. (mange kontamineringer)


1. Bruger mindre glas og mindre rug, men laver flere af gangen.
2. Lader rugen stå i blød i 24 timer og skyller i en sigte, til vandet er klart.
3. Glassene bliver dækket med et lag tyvek + elastikker og to lag alufolie + elastikker.
4. Trykkoger glassene og div. instrumenter (pakket ind i sølvpapir) i 90 minutter.
5. Bruger et akvarie, med HEPA filter overtryk. 80 m3/t og et rent viskestykke foran.
6. Afspritter akvariet og starter HEPA 1 time før brug.
7. Stiller glassene længst ind i akvariet og skære kernekød fra stokken, tættest på viskestykket.
8. Flambere skalpellen efter hvert snit.
9. Dypper svampestykket i 0.3 % H2O2 et minut.
10. Åbner glasset minimalt og prøver at lægge det synligt, gerne mod glasset. (så kan man følge med og kassere glasset, hvis der gror noget andet steds.)
11. På med tyvek, elastik, sølvpapir, elastik igen og prik et 5 mm. hul i sølvpapir.
12. Stilles til hævning, mørkt ved 25 grader et par uger eller tre.
13. Sidder iøvrigt på en barstol, når jeg kloner. Der er man tryg og har en rolig hånd. :lol:


Senest rettet af Flimmer 12 apr 2008 10:40, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2008 21:14 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
Flimmer skrev:
..HEPA filter...

Snyder du også i poker?

Du højner godt nok standarden helt enormt der. Konge!!

Jeg skal snart igang med rugkerner og dernæst vil jeg prøve at forædle min strain med agar i petriskåle og det hele, men jeg har godt nok ikke nogert HEPA filter eller en glovebox for den sags skyld.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2008 22:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 nov 2006 11:17
Indlæg: 1171
Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Halugenlampe skrev:
Snyder du også i poker?

Ja, jeg snyder i poker og går i seng med din mor :lol:
Her et billed, af mit mini flowhood akvarie :? Men det virker :D
Billede

Hvis du vil forædle din strain, vil jeg anbefale, at bruge frugtlegmer
og klone direkte i rug og springe agaragar over. Så har du en enkelt stamme.
Jeg laver multispore PF-tek for sjov og vælger så nogle fine og raske svampe, til at dyrke videre 8)
Så er de forædlet :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2008 10:16 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Tak for tips og visdom, så forstår jeg bedre. Ingen hekseri, kun behændighed. :-)

Jeg kan godt følge ræsonnementet for at undgå agar, som antageligt kræver endnu mere sterilitet end det her. Jeg prøvede at søge lidt efter HEPA filter herinde men fandt kun et par henvisninger til din mor og en pris.. Er det en "allergi-luftrenser"? Ionisator eller filter, eller begge dele?

Jeg var egentlig begyndt at tro at mugproblemerne i Danmark var nærmest ikke-eksisterende, men forleden har jeg konstateret både lyseblå penicillin og grøn trichoderma. Så helt forbigået er vi da ikke.. Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på, at det er de to pågældende, det er baseret på internetsøgning fortrinsvis på shroomery (http://www.shroomery.org/5294/Contamination) /mycotopia (http://forums.mycotopia.net/contamination-pests-bugs/).

I begge tilfælde fik jeg sådan en tør fornemmelse i munden, hvorefter jeg undersøgte casingen og fandt muggen. Gad vide om jeg er en smule overfølsom overfor det... :shock: :shock: Man vil i hvert fald helst ikke have spist sit ansigt, sandsynligheden for det er nok 1:1000000... men se her:
http://youtube.com/watch?v=_4dFU1MmL6c (OBS ikke for de sarte) !!

Jeg ved ikke helt, hvordan man skal forholde sig til mugfarer, andet end bare at smide lortet ud ASAP. Der findes jo nogle rigtig slemme mugarter. Eftersom 90% af verdens hobbysvampedyrkere nok dyrker svampe, der er illegale, skal man jo ikke forvente noget epidemiologisk studie lige foreløbig, men man må nøjes med hear-say fra trippende svampedyrkere, som kan berette, hvad de ikke er døde af endnu... :roll: Hvis man har svage lunger eller svækket immunforsvar bør man nok holde sig helt fra hobby-svampedyrkning.

Lige lidt strøtanker - vil ikke male fanden på væggen, det er for det meste kun de rigtigt grimme, der får deres ansigter spist .. men vil opfordre folk til at gøre sig lidt bekendt med mug. :)

God weekend :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2008 15:20 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
HEPA = High Efficiency Particulate Air filter

Renser luften for små partikler dvs. også de fleste bakterier.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2008 17:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Tak Halugenlampe, jeg havde prøvet at finde noget mere om Flimmers akvarie-HEPA-tek end reference til dinmor.dk! :) Det lader til at være et rigtig godt kompromis - som har mere eller mindre samme kvalitet som "rigtigt" laboratorieudstyr, men i et overkommeligt prisleje.

Jeg faldt over følgende sjove østershatte-toiletpapirs-rulle-tek, der måske kunne inspirere...: http://www.easy-lab.dk/vejledninger/oyster3.pdf
Altædende cubensis ville sikkert også spise den med glæde! :)

EDIT: http://www.ask-alex.dk/901_Hvordan_dyrk ... ignon.html ...simpel beskrivelse af champignondyrkning til dem, der har en have.. sæsonen starter snart! Man kan godt købe færdigt mycelie i Danmark til at starte på, ligesom man iøvrigt også kan til østershatte, men ellers kan man jo prøve at gøre Flimmers piratkopitek efter. Kunne også være en idé at forsøge sig med andre arter i drivbænk efter samme opskrift, måske mellem juni-august, afhængig af hvordan sommervejret bliver. Teoretisk burde det i hvert fald kunne lade sig gøre, men har nogen prøvet at dyrke cubensis udenfor i Danmark?

Beste hilsner


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2008 22:56 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Dejlig bekræftende tråd, hvor det står tydeligt at man skal være lidt stædig for at lykkes med sin hobby. Må vi ikke se "the mothership-flowhood"?

Ang. cubensis udendørs har jeg læst adskillige tråde omkring at folk har haft dem udendørs og jeg har også selv haft held med at dyrke dem på kompostbunken ved uheld og i drivhus med vilje, for år tilbage. Det kræver et meget stærkt mycelie og selvfølgelig bedst på kompost af en art ved udsætning. De gange jeg brugte korn gik det som regel galt, nok ikke fuldt koloniseret måske.

Keep it comming

østershatte-toiletpapirs-rulle-tek'en virker på alle træspisere, dog ikke cubensis.... :)
Billede

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2008 11:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Tak for erfaringerne! Blev de mislykkede ofre for mug eller ville de simpelthen bare ikke vokse?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2008 13:48 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
det var som regel mug, andre gange gik der mus i bedene :D

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2008 17:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2008 00:18
Indlæg: 244
Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
hej har lige et spørgsmål til dig flimmer om din kloning. kan du ikke forklarre hvordan du skærer dine svampe når du skal klone.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team