Som andre også er inde på, så lad din ven selv vælge sin karriere... Faktisk mener jeg du er en dårlig ven hvis du forsøger at tale ham frem det fordi det ikke lige passer dig, det han har valgt...
Jeg har flere betjente i omgangkredsen, de fleste kender til de dunkle aspekter af mit liv og flere af dem kommer faktisk fra selvsamme omgangskreds; men fordi man foretager sig noget ulovligt af og til, er det ikke ensbetydende med betjente pludselig er mine svorne fjender - jeg ved flere af dem ikke gå af vejen for lidt cola mm til (private)fester en sjælden gang i mellem, de er blot mere diskrete end tidligere... men synes ikke det før dem til dårligere betjente eller bedre mennesker - de viser bare betjente også er mennesker...
Dermed sagt, så har en af dem ikke rigtig kunne tåle magten og blevet en rigtig idiot og har ved flere lejligheder siddet og pustet sig op og truet folk med anholdelser i privat selskab, når talen er faldet på noget ulovligt... men det siger vist mere om mennesket end betjenten.
Jeg har ikke selv haft den store clinch med politiet udover en enkelt anholdelse for hærværk (den klassiske med en kæmpe brandert og ødelagte ting) - jeg blev behandlet rigtig pænt, måtte afgive navn osv - blev sigtet og kørt pænt hjem... ikke nogen knippelsuppe og ingen benlås - men opførte mig også selv pænt overfor dem, det var jeg mig der havde dummet mig og dem som passede deres arbejde.
Jeg har også læst og set om de mange uheldige episoder med politiet og deres magtmisbrug; men ofte glemmer man at fortælle den del af historien hvor politiet godt ved uanset hvordan de bærer sig ad, så taget de balladen... enten gør de ikke nok eller også har de misbrugt deres magt - der er tale om folk, som sætter deres liv på spil for en ussel løn og ofte helt mangler den politiske rygdækning når de træder i karakter i ofte stressede situationer. Det er ikke svært at forstå det kan gå galt med de betingelser...
Jeg synes generelt politiet gør et godt job i forhold til mange andre lande, vi har ikke ret meget (synlig) korruption og det er trods alt sjældent folk ligefrem dør i politiets varetægt. Men der er ingen tvivl om der er brodne kar i politiet, som burde smides på porten med det samme - jeg har selv overvejet at søge ind, men opdagede for sent at man skal være under 30... Det er så tilgengæld knald i låget for jeg tror mange af problemerne skylde uerfarenhed og manglede livserfaring hos alt for unge betjente.
Så lad dog din ven blive betjent hvis han har lyst til det - er i gode venner bør det ikke ødelægge jeres venskab hvis i begge tager hensyn til omstændighederne... så håber vi andre at han viser sig at være en af de gode betjente