Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 06:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Jeg synes tænderne er det mest Uintelligente ved den måde vores krop er designet på.

Det er dem der er sværest selv at holde i god stand, fordi de sidder så Ufremkommeligt.
Går de i stykker ka' det gi' en helt ekstrem Ulidelig smerte.
Man ka' ikke selv reparere dem, og de reparerer heller ikke sig selv.

Personligt ville jeg nok ha' valgt et design hvor føde og væske blev optaget på en måde hvor tygning ikke var nødvendig, feks gennem en eller anden slags opløsning. Måske ligesom slanger der bare sluger det hele. Hvis mennesket havde haft en mund der mere var som en slags pung hvor man bare puttede maden i og den så selv langsomt blev optaget i kroppen, så ville tænder ikke være nødvendige.

Tænder er simpelthen den mest elendige ide omkring designet af den humane krop. Alt andet ved vores krop er jo generelt 'low-maintainance', kun tænder er 'high-maintainance'.

Hvorfor er den egenskab ikke 'udgået' igennem tiderne? Eller erstattet af et bedre system. Tænder der ku' vokse sig sammen igen hvis de knækkede feks, eller som selv ku' hele sig selv ligesom knogler, eller som automatisk blev erstattet af nye med jævne mellemrum ligesom når mælke-tænder skiftes til blivende tænder.
Der er så mange ting ved tænder der ku' ha' været smartere designet, at de efter min mening er det mest elendige ved vores krops-design.

Hvad er det mest intelligente ved mennesket's design, og hvad er det mest Uintelligente?
(det handler ikke om hvor designet kommer fra, om det er tilfældig natur eller andet, men bare om kvaliteterne ved det design vi nu engang har)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
jeg kan følge pung ideen, meget smartere men tænder kan være et godt redskab engang imellem. Det er ret uintelligent at vi ikke har pels Hvorfor fanden er det forsvundet det er da en utrolig praktisk og fed ting at have.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
JEL skrev:
Hvad er det mest intelligente ved mennesket's design, og hvad er det mest Uintelligente?
(det handler ikke om hvor designet kommer fra, om det er tilfældig natur eller andet, men bare om kvaliteterne ved det design vi nu engang har)

Hvad mener du helt præcis med "intelligent"? Hvilken synsvinkel anlægger du? Hvem skal det gavne og på hvilken måde?

Måske er det ikke så fedt for det enkelte individ at dø når man bliver 80 år, mens det er smart for arten, vores økosystem, jorden osv. at den ikke bliver overbefolket.

Selv hvis du præciserer hvad du mener med "intelligent" tror jeg ikke rigtig det er muligt at udtale sig om det. Det kræver en slags guddommelig synsvinkel hvor du kan overskue mange flere ting og sammenhænge end det er menneskeligt muligt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
easy. det er bevidstheden.

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:
easy. det er bevidstheden.

Hvad gavner bevidstheden? Hvorfor er det smart at have en bevidsthed? Medfører det ikke bare smerte, depression og lidelse?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

hvis der ikke er en bevidsthed, er der intet formål med noget. hvis mennesker og dyr ikke fandtes var der ingen intelligens, foruden gud, hvis han da eksisterer som et intelligent væsen. det mest intelligente er naturligvis det som er årsagen til intelligens.

iøvrigt: smerte er konsekvensen af kærlighed.

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:
hvis der ikke er en bevidsthed, er der intet formål med noget. hvis mennesker og dyr ikke fandtes var der ingen intelligens, foruden gud, hvis han da eksisterer som et intelligent væsen. det mest intelligente er naturligvis det som er årsagen til intelligens.

iøvrigt: smerte er konsekvensen af kærlighed.

Der kan da godt være bevidsthed selvom der ikke er formål med noget.
Og der kan godt være formål med noget (f.ex. videreførelse af arten, formålstjenstlige tænder der tygger på den mest effektive måde) selvom der ikke er bevidsthed.

Jeg kan heller ikke se at smerte er konsekvensen af kærlighed. Jeg kan udmærket forestille mig en masse forskellig slags fysisk og psykisk smerte der ikke er konsekvens af kærlighed.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

vi er bare slet ikke på bølgelængde hva?

Citat:
f.ex. videreførelse af arten, formålstjenstlige tænder der tygger på den mest effektive måde

jamen prøv at forestille dig de begreber i en verden som er uden en bevidsthed af nogen art. så findes der ingen begreber.

eller lad mig sige det på en anden måde. hvad er formålet med dig, hvis du ikke eksisterer? huh. :o

og mht. kærlighed så er fysisk smerte, en kærlighed til livet på cellulært niveau. :o

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:
Citat:
f.ex. videreførelse af arten, formålstjenstlige tænder der tygger på den mest effektive måde

jamen prøv at forestille dig de begreber i en verden som er uden en bevidsthed af nogen art. så findes der ingen begreber.

eller lad mig sige det på en anden måde. hvad er formålet med dig, hvis du ikke eksisterer? huh. :o

Jamen dyrene har vel stadig mere eller mindre "intelligente" designs selvom mennesket og bevidsthed(erne) forsvandt?

Det er jo ikke samme situation som træet der falder i skoven og dermed ikke laver nogen lyd (da "lyd" er "noget der høres af nogen").
Der vil jo stadig være mere eller mindre smarte og effektive måder at overleve på for dyrene selvom menneskene ikke er der til at beskrive og begrebsliggøre dem. Eller hvad?
Jeg vil ihvertfald mene, at selvom træet der falder uhørt i skoven ikke skaber nogen lyd, så falder det dog, selvom der ikke er nogen der ser at det falder. Men jeg er også ret realistisk.

Halugenlampe skrev:
og mht. kærlighed så er fysisk smerte, en kærlighed til livet på cellulært niveau. :o

Den er lidt søgt, men ok.

Men hvad med sådan noget som eksistentiel kvalme og lede ved livet? Det er da ikke konsekvensen af kærlighed?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

hey man, Zara, det er altid en fornøjelse at diskutere med dig. jeg er ikke særlig avanceret filosofisk, og jeg er ikke særlig stringent i videnskabens verden. jeg har en tendens til at betragte alting fra et humanistisk perspektiv, så jeg ville være en rigtig dårlig videnskabsmand, og filosof for den sags skyld. så bær over med mig, hvis det jeg skriver bare er noget retorisk ævl, men for mig er logikken lysende klar: uden bevidsthed, intet formål. især set fra egoistisk perspektiv. vi er vel nået dertil at vi(som ateister/agnostiskere) siger, at hvis ikke vi skal gribe efter strå af mening i form af en guddom vi ikke ved om findes, så må vi selv give livet mening. i det perspektiv giver det ikke mening at tale om formål efter døden(jeg'ets død), medmindre man tror at sjælen lever videre som en metafysisk intelligens.

sådan som jeg ser det, så er lede ved livet en konsekvens af kærlighed. jeg tror evnen til at elske bliver grundlagt i barndommen. mors barm osv. alle de virkelig negative følelser kommer først, når man som voksen ikke længere er omgivet af den tryghed. smerten kommer i fraværet af kærlighed. livets skuffelser handler i bund og grund om at man ikke har fundet den kærlighed, som man ved findes. alle mennesker, uanset hvor mishandlede, har mødt kærligheden på et eller andet tidspunkt. det er yin og yang, manner. appropos, så er yin og yang-tegnet i mine øjne, det mest intelligente mennesket har præsteret.

jo, jeg mener også at dyrene har bevidsthed, men betydningen og formålet stiger i takt med at bevidstheden øges. hell, det er sgu da derfor vi tripper på psykedelika, hvad skulle formålet da ellers være. :P jeg er klar over det paradoksale i at se bevidstheden som formålgivende, for rent evolutionsmæssigt er det høvledes svært at se hvad vi skal bruge følelser til. hvorfor bliver man skide nervøs inden en eksamen. vi er jo ikke umiddelbart i fare. er det ikke rent galskab at vi med vores højtudviklede intelligens ser betydning i de mindste ting. hvis jeg blev sulten kunne jeg jo bare æde censor den fede sæk!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hej JEL
Tænderne er på ingen måde uintelligent "designet", der er bare ikke udviklet til den livsstil mennesket fører i dag. Prøv at kigge på fyren her:
Billede

Kraniet stammer fra før agerbrugen og har aldrig set skyggen af en tandbørste. Sagen er den at vores tænder slet ikke er udviklet til at indtage kornprodukter i den grad man gør det i den vestlige verden i dag. Det samme gælder i øvrigt for en lang række andre organer. En anden ting der er vigtig at lægge mærke til er at tænderne sidder pænt, de er ikke krogede eller skæve som man ser ved mange børn i dag. Det skyldes at de vitaminer (D3 og K2) der spiller ind i tændernes udvikling (og reparation) stort set ikke er tilstede i almindelig vestlig kost, og de fleste mennesker i dag er slet ikke i nærheden af at have deres behov dækket. Fyren på billedet har derimod fået rigeligt, hvilket afspejles i knoglernes udvikling.

Relativistisk båthorn

KingOfBongbong skrev:
Det er ret uintelligent at vi ikke har pels Hvorfor fanden er det forsvundet det er da en utrolig praktisk og fed ting at have.

Ha, ja i disse tider ku' pels nok være dejligt. Det er ihvertfald koldt nok til det :)

Men til det ka' man jo så sige at vi slet ikke burde bo i kolde lande. Huller i tænderne får man jo lige meget hvor man bor i verden. Kulde ka' man flygte eller flytte fra, mens tænderne's tilstand er påtvunget Uanset hvor man er.

Zarathustra skrev:
Hvad mener du helt præcis med "intelligent"? Hvilken synsvinkel anlægger du? Hvem skal det gavne og på hvilken måde?

Det var først og fremmest fra en's eget syns-punkt jeg tænkte, altså individdet vis liv det ville gavne, eller skade, at ha', eller ikke ha', den pågældende egenskab.

jim fear skrev:
Tænderne er på ingen måde uintelligent "designet", der er bare ikke udviklet til den livsstil mennesket fører i dag.

(...)

Kraniet stammer fra før agerbrugen og har aldrig set skyggen af en tandbørste. Sagen er den at vores tænder slet ikke er udviklet til at indtage kornprodukter i den grad man gør det i den vestlige verden i dag.

Tror du det ville være muligt at leve så længe som vi gør i dag, uden at få huller eller smertelige skader i tænderne, hvis bare vi omlagde samfundet's mad-vaner?
Vi ska' tilbage til en kød-spisende jæger-mentalitet?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Tænder spiller en stor del ind i udvikling af os som mennesker og inteligentsvæsner.

Tænder som vi har i dag gør at vi kan tygge os igennem den mad som giver brændstof til hjærnen, samtidig med at vi også kan spise mad som øger vores muskelkraft og energi.

Jeg vil sige at vores tænder er det der gør os unikke og jeg vil ikke undvære dem.

Folk burdte bare ikke gå til tandlæge, så ville vi være over problemer som ældrepleje og overbefolkning, lad dog folk dø når de ikke kan tygge deres mad mere, det kan nok også lære dem at passe bedre på dem.

Insane psychedelia user!

Opis skrev:
Folk burdte bare ikke gå til tandlæge, så ville vi være over problemer som ældrepleje og overbefolkning, lad dog folk dø når de ikke kan tygge deres mad mere, det kan nok også lære dem at passe bedre på dem.

Helt sikkert!

Jeg synes også at folk med sukkersyge bare burde lade være med at gå til lægen og få recept til insulin - så kan de dø ligesom den alvidende Moder Natur havde planlagt. Og når du brækker benet skal du heller ikke til lægen og have gips på - du skal bare ligge hjemme og uddø! Så kan du lære at passe bedre på dine knogler. Og man skal heller ikke give børn vaccinationer mod alle de dér børnesygdomme - lad bakterier, vira og Darwin skabe lidt lebensraum for de mere egnede individer.
Jeg har en smuk vision hvor folk ligger og dør i gaderne fordi de enten ikke kan slæbe deres kroppe ned til Aldi og købe rugbrød, eller fordi de ikke kan tygge den mad de har købt. Skal vi tage til Nordkorea sammen? Jeg tror det vil være lige noget for dig.

Medlem

Geografisk sted: ja
Endetarmen er også et uintelligent design. Altså, det ville vaere bedre hvis fekalier blev udskildt gennem huden, ligesom sved. Så ville folk ikke fristes til at stikke ting op i rumpen, og håne guds heterosexuelle utopia, og vi ville ikke faelde regnskoven for at lave toiletpapir. Sved-lort ville også kraeve at vi åndede gennem munden, så vores naeser var overfloedige/manglende. Farvel til forstoppede/snottede naeser + spray... og coke. Alt dette og så med JELs geniale "pung-mund" (og manglende selvbevidsthed) så ville mennesket vaere toppen af poppen. Et udoedeligt vaesen.

In our memories
Brugeravatar

Tænderne er noget af det mest "døde" i mennesket, og hvores hjerner har udviklet sig på en anden måde end hvores tænder, hvores hjerne er faktisk ganske elastisk.

Tænderne ser måske uintelligente ud, men det er ofte intelligente mennesker som får problemer med det, uden at være racist så er hvide, asiater, jøder og araber generelt mere intelektuelt begavede en negere og se hvor flotte hvide tænder de som regel har, de har slet ikke de samme problemer med tænderne, selv er det også genetisk betinget men det er nu aligevel en overbevisning jeg har at man som tænkende menneske bør børste sine tænder ordentligt, Harald Blåtand var en meget begavet tænker :D I gamle dage var tandproblemer grundet andre faktore, folk i gamle dage var slet ikke så begavede som vi er idag, måske blir man enda mere vis af at få trykket visdomstænderne ud ;) visdom eller Chokmah er det komplimenterende princip til Intelligens og Forståelse eller Binah

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Uden at være racist så er hvide, asiater, jøder og araber generelt mere intelektuelt begavede en negere "

Er det ikke noget underligt noget at sige?

http://da.wikipedia.org/wiki/Racisme

Edit: Og er du neger? (intelektuel)...

(Baudelaire 1860).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Pivo > Men er det at være intelektuelt begavet det samme som at være vis? ;)
Hvis vi antager at global opvarmning er menneskeskabt og sand, kombineret med al vores fantastiske teknologi og medicin, så er vi vel egentlig ikke så skide kloge? Efter som det meste af det vi laver skader os...

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Astral skrev:
Tænderne ser måske uintelligente ud, men det er ofte intelligente mennesker som får problemer med det, uden at være racist så er hvide, asiater, jøder og araber generelt mere intelektuelt begavede en negere og se hvor flotte hvide tænder de som regel har, de har slet ikke de samme problemer med tænderne, selv er det også genetisk betinget men det er nu aligevel en overbevisning jeg har at man som tænkende menneske bør børste sine tænder ordentligt,

Mon ikke det handler om at de ikke spiser så usundt som os andre, tror ikke der er ret mange i afrika der lever af cola og andre sukkerholdige indtageleser, som vi hvide er dumme nok til at ødelægge vores tænder med.

In our memories
Brugeravatar

Er glad for mine grovbrødskurer og for mine stærke tænder så må aligevel sige at du yder og har ydet en utrolig stor bistand, men ja synes at McD burde FORBYDES!!! :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]