hey man, Zara, det er altid en fornøjelse at diskutere med dig. jeg er ikke særlig avanceret filosofisk, og jeg er ikke særlig stringent i videnskabens verden. jeg har en tendens til at betragte alting fra et humanistisk perspektiv, så jeg ville være en rigtig dårlig videnskabsmand, og filosof for den sags skyld. så bær over med mig, hvis det jeg skriver bare er noget retorisk ævl, men for mig er logikken lysende klar: uden bevidsthed, intet formål. især set fra egoistisk perspektiv. vi er vel nået dertil at vi(som ateister/agnostiskere) siger, at hvis ikke vi skal gribe efter strå af mening i form af en guddom vi ikke ved om findes, så må vi selv give livet mening. i det perspektiv giver det ikke mening at tale om formål efter døden(jeg'ets død), medmindre man tror at sjælen lever videre som en metafysisk intelligens.
sådan som jeg ser det, så er lede ved livet en konsekvens af kærlighed. jeg tror evnen til at elske bliver grundlagt i barndommen. mors barm osv. alle de virkelig negative følelser kommer først, når man som voksen ikke længere er omgivet af den tryghed. smerten kommer i fraværet af kærlighed. livets skuffelser handler i bund og grund om at man ikke har fundet den kærlighed, som man ved findes. alle mennesker, uanset hvor mishandlede, har mødt kærligheden på et eller andet tidspunkt. det er yin og yang, manner. appropos, så er yin og yang-tegnet i mine øjne, det mest intelligente mennesket har præsteret.
jo, jeg mener også at dyrene har bevidsthed, men betydningen og formålet stiger i takt med at bevidstheden øges. hell, det er sgu da derfor vi tripper på psykedelika, hvad skulle formålet da ellers være.

jeg er klar over det paradoksale i at se bevidstheden som formålgivende, for rent evolutionsmæssigt er det høvledes svært at se hvad vi skal bruge følelser til. hvorfor bliver man skide nervøs inden en eksamen. vi er jo ikke umiddelbart i fare. er det ikke rent galskab at vi med vores højtudviklede intelligens ser betydning i de mindste ting. hvis jeg blev sulten kunne jeg jo bare æde censor den fede sæk!