Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/02/16/093711.htm

Citat:
Ny pille kan slette dårlige minder
16. feb. 2009 09.46 Udland Opdat.: 16. feb. 2009 11.36
I filmen Eternal Sunshine Of the Spotless Mind sletter hovedpersonerne minderne om deres kærlighedsforhold efter et ubehageligt brud. Nu kommer en ny pille tæt på at gøre filmens plot muligt i virkeligheden.
Hollandske forskere fra Amsterdam Universitet påstår nemlig at have haft held til at slette den emotionelle respons ved dårlige minder ved at bruge beta-blokkere, som normalt bruges til at behandle hjertepatienter. Det skriver avisen The Daily Mail.
Kan true identiteten
Ifølge forskerne vil pillen kunne hjælpe patienter, der lider af posttraumatisk stress, og folk der plages af tilbagevendende smertefulde minder.
Men britiske eksperter advarer mod de etiske problemstillinger, som det medicinske gennembruddet også rejser.
- Det, at fjerne dårlige minder, er ikke det samme som at fjerne en vorte eller en skønhedsplet. Det vil forandre vores personlige identitet, da hvem vi er, er forbundet til vores minder, siger Dr Daniel Sokol der underviser i medicinsk etik på St George's University of London til The Daily Mail.
Eksperimenter med dyr har allerede vist, at beta-blokkere kan påvirke, hvordan hjernen skaber og genskaber minder om skræmmende hændelser.
I de seneste forsøg, der er omtalt i det videnskabelige magasin Nature Neuroscience, testede Dr Merel Kindt fra Amsterdam Universitet pillerne på 60 mænd og kvinder.
Minder blev slettede
Forskerteamet skabte skræmmende minder hos testpersonerne ved at vise dem billeder af edderkopper og samtidig give dem små elektriske stød, skriver The Daily mail.
Forsøget viste, at de testpersoner, der havde modtaget beta-blokkere, havde færre symptomer på frygt, når de igen så billederne. Det viser, ifølge forskerne, at deres minder er blevet slettet.
Hver gang man husker et stærkt emotionelt minde, bliver det nemlig genskabt af hjernen. Og Beta-blokkere kan formentlig forhindre hjernen i at genskabe den emotionelle respons ved mindet.
I teorien vil man på den måde kunne slette den følelsesmæssige respons ved minder om ubehagelige hændelser, der er sket for flere år siden, mener forskerne.
Det vil dog vare flere år, før læger vil kunne udskrive pillerne til deres patienter, for der skal først forskes mere i pillernes effekt, siger den hollandske forsker.
- Det næste skridt er at undersøge, hvor lang tid pillerne har en effekt på hukommelsen. Og at teste dem på folk der, rent faktisk lider af en eller anden form for sygdom eller fobi, siger Dr Kindt til The Daily Mail.
Etiske dilemmaer
Men britiske forskere mener den nye teknologi giver flere etiske dilemmaer.
- Et interessant dilemma er, at ofre for eksempelvis vold måske vil ønske at slette deres ubehagelige minder, og dermed deres evne til at vidne mod deres gerningsmand, siger professor John Harris, der er ekspert i biologisk etik ved University of Manchester til The Daily Mail.
Mens Paul Farmer, der er administrerende direktør i velgørenhedsorganisationen Mind, har udtalt til Channel 4, at han er bekymret for at en uønsket konsekvens "kan blive at positive minder slettes."

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Når vi ikke engang har fundet ud af hvor hukommelsen ligger og hvad den består af, finder jeg det lige lovligt optimistisk at man kan "slette" minder. Virker mere som om det er lykkedes dem at dis-associere smerten fra den konkrete oplevelse. Endu et skud på stammen indenfor "kemisk fortrængning". Hurra for lægevidenskaben. For at citere Stanislav Grof: "There is basically two techniques in handling traumas: Unconvering and covering". Denne teknik må høre under sidsnævnte (tildækkende), sammen med diverse psykofarmaka. Men man kommer ikke fri af traumer ved at dække dem til.

Tror i øvrigt slet ikke det vil virke overfor "rigtige" traumer, der bliver påført langt fra deres kontrollerede laboratorie-virkelighed.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Billede
It's here! The new forget-it-all pill, take 2 a day and all your unhappiest memories will be forgot!

Jesus, er der virkelig nogen som ville udsætte sig selv for det? Kan godt se at en person som lider af PTSS kunne have glæde af sådan et stof, men jeg har bare svært ved at tro, at man kan nøjes med at fjerne den emotionelle respons fra et minde og lade mindet blive tilbage. At fjerne mindet er jeg næsten 100 på vil have alvorlige bivirkninger, og give anledning til personlig krise hos eventuelle testpersoner. Man kan ikke bare fjerne en del af sig selv og afvise den, og regne med at den ikke kommer igen for at hjemsøge én. :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hmm tja nogle mennesker har vel ting de er bedre tjent uden at have oplevet, så hvis man kan få det til at fungere efter hensigten er det da storartet.

8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skal man så også have en pille til at glemme hvorfor man tog en pille for at glemme en ubehagelig oplevelse? Og hvad så hvis man kommer i tanke om at man tog den pille, skal man så have endnu en pille?

Jeg tror at en medicinsk behandling som denne er starten på et meget heftigt beta-blokker misbrug!!

Medlem
Brugeravatar

Visias skrev:
Jeg tror at en medicinsk behandling som denne er starten på et meget heftigt beta-blokker misbrug!!

Det kaldes forbrug!

8)

Insane psychedelia user!

Drupe skrev:
Når vi ikke engang har fundet ud af hvor hukommelsen ligger og hvad den består af, finder jeg det lige lovligt optimistisk at man kan "slette" minder. Virker mere som om det er lykkedes dem at dis-associere smerten fra den konkrete oplevelse. Endu et skud på stammen indenfor "kemisk fortrængning". Hurra for lægevidenskaben. For at citere Stanislav Grof: "There is basically two techniques in handling traumas: Unconvering and covering". Denne teknik må høre under sidsnævnte (tildækkende), sammen med diverse psykofarmaka. Men man kommer ikke fri af traumer ved at dække dem til.

Tror i øvrigt slet ikke det vil virke overfor "rigtige" traumer, der bliver påført langt fra deres kontrollerede laboratorie-virkelighed.

MEGET fordomsfuldt indlæg. Du forholder dig jo slet ikke til studiet, dets baggrund eller konklusioner, men antager bare en masse, og hvilken relevans har Grof egentligt i forhold til neurobiologisk studier? Du kan finde gadefejere som er omtrent ligeså meget eksperter på det felt. Og du ved tydeligvist ikke meget om neurobiologi heller. Man HAR en stærk model for hukommelse, long term potentiation. Du peger jo bare fingre og siger at dit verdensbillede er i hvert fald meget mere korrekt end forskernes.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Dr. Phibes skrev:
Drupe skrev:

MEGET fordomsfuldt indlæg. Du forholder dig jo slet ikke til studiet, dets baggrund eller konklusioner, men antager bare en masse, og hvilken relevans har Grof egentligt i forhold til neurobiologisk studier? Du kan finde gadefejere som er omtrent ligeså meget eksperter på det felt. Og du ved tydeligvist ikke meget om neurobiologi heller. Man HAR en stærk model for hukommelse, long term potentiation. Du peger jo bare fingre og siger at dit verdensbillede er i hvert fald meget mere korrekt end forskernes.

Studiet er fint nok, men konklusionen er ude i hampen. For det første er det alligevel begrænset, hvor "skræmmende" en oplevelse af at kigge på et billede af en edderkop mens man får små elektriske stød, er. For det andet er det der sker tydeligvis ikke, at mindet bliver slettet, men blot at den i forvejen noget vage association der var skabt mellem billedet og ubehaget bliver gjort svagere.
Jeg nævnte tydeligvis Grof i forbindelse med artiklens idé om at anvende forsøgets resultater til at behandle traumatiserede individer, og ikke for at angribe forsøget i sig selv.

Det er dig der er fordomsfuld. Jeg påstår ikke at min verdensbillede er mere korrekt end forskernes, og du aner i øvrigt ikke en kæft om mit verdensbillede. Jeg pointerer blot at forsøgets konklusion er rimelig søgt.

Nu har du kun kritiseret og ikke selv forholdt dig til forsøget, så jeg kan ikke påstå at du ved mindre om traumeteori end en pensioneret fisker, men jeg har nu en mistanke om det...

Junior medlem
Brugeravatar

Er stoffer og alkohol ikke osse noget man bruger for at "glemme" sine problemer og negative minder?
Og et varigt misbrug for man osse hukommelsessvigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Tralala skrev:
Er stoffer og alkohol ikke osse noget man bruger for at "glemme" sine problemer og negative minder?

Nej?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
tror ikke jeg vil have sådan en pille, husker dårligt nok i forvejen, men på den anden side ville jeg måske glemme det også....!

Medlem
Brugeravatar

And skrev:
Tralala skrev:

Nej?

Det virker nu ellers meget godt...

8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Farveladeland
Blæste Nico skrev:
And skrev:
Tralala skrev:

Nej?

Det virker nu ellers meget godt...

8)

Haha, gang på gang falder jeg over disse mindre !hjernedøde! indlæg fra dig! :lol:

Bruger du stoffer og alkohol til at flygte fra en tilværelse som du ikke kan lide/er tryg ved?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]