Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 11:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Flashbacks
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Wild Wild Westjylland
Jeg kom her forleden til at tænke på om vi overhovedet at haft dette topic før, altså om vi før har snakket om, om folk har oplevet et rigtig flashback. Jeg kan ikke selv mindes vi har haft det (og har jo faktisk snart været med længe [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]) Så jeg tænkte: Har nogle af jer, oplevet et flashback?

personlig har jeg ikke, oplevet andet end lidt synsforstyrelser i øjnkrogen

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg har også været med et godt stykke tid, og har prøvet lidt af hvert, men jeg har aldrig haft noget der mindede om et rigtigt flashback.
Det er sket et par enkelte gange at jeg efter en hård weekend pludselig er faldet en smule i "tripmode" igen, men aldrig så meget at der var visuals, eller det var irriterende på nogen måde. Når jeg tænker efter, har det vist nok kun været dagen efter, så det skyldes sandsynligvis blot rester af substanserne i kroppen.
IMO er "flashbacks" blot en form for posttraumatisk stress, altså sindet der reagerer på en voldsom påvirkning. Det kan også fremkomme efter voldsomme ulykker, ved krigsveteraner osv.

In our memories

Geografisk sted: København
Well... da jeg var 17 år gammel havde jeg spist små og store mængder svampe en 5-10 gange og haft nogle trips som voldsomt forøgedes i styrke for hver gang... hvilket havde efterladt mit sind og verdensbillede mildt sagt revet itu.

Dengang havde jeg ikke så god balance i den sindstilstand, og når jeg trippede blev alt kaotisk og flød ud af min kontrol.

Det er jo ikke en rar fornemmelse, samtidig med at kosmos bliver hevet gennem ørerne og øjnene på een.

Derfor besluttede jeg mig for at stoppe med at spise svampe et stykke tid, for at samle de forskellige dele af puslespillet.

Så en dag ikke så længe efter havde jeg røget en masse hash. Lige fra kl 7 om morgenen, faktisk, fordi vi skulle til morgenfødselsdag... det var en rigtig lang dag, med et par øl og masser af joints. Jeg skulle slutte aftenen i Birkerød hos min vens veninde og der røg vi en chillum.

Lige da jeg pustede den første lunge ud igen trippede jeg... jeg peakede faktisk! Alting var som i midten af et stærkt svampetrip. Min tidsopfattelse, mit syn, lyden... ligesom når alle eens sanser forstærkes på et hallucinogen.

Det kom som et kæmpe chok og jeg blev meget forskrækket... jeg prøvede at huske om jeg havde spist svampe den dag, og overbeviste mig selv om at det havde jeg ikke.

Så regnede jeg ud hvad der var sket... havde jo læst om flashbacks... men det er ikke det samme som at vide hvad det er.

Jeg gik rundt i byen sammen med min ven i nogle timer og faldt til ro og fandt fred inde i mig selv, og overgangen til normal sindstilstand mærkedes ikke rigtigt, men jeg var alligevel ikke i tvivl da jeg var faldet ned igen.

Det skete et par gange derefter... men for hver gang det skete varede det i kortere tid. Nok fordi at jeg lærte mig selv at finde balance midt i stormen af indtryk, og fordi jeg i den periode læste meget op på psykedelisk forskning og filosofi og kunne relatere mine oplevelser til andre mere jord/himmel-forbundne menneskers erfaringer.

Med tiden blev det bare til små deja-vú agtige hændelser...

Dengang for 5-6 år siden skete det også nogle gange når jeg ikke lige havde røget. Det skal nævnes at jeg røg hver dag, måske for ikke at finde ud af om jeg også var i den sindstilstand når jeg ikke var skæv.

Jeg tilskriver hovedsageligt årsagen til mine flashbacks de barrierer i eens sind som åbnes på hallucinogener og som kan åbnes igen ved at fokusere sine tanker rigtigt.

Dengang var det bare uden nogen som helst form for fokus eller omtanke... det skete uden at jeg ligefrem prøvede at fremprovokere det.

Nu om dage får jeg stadig en psykedelisk virkning hvis jeg ryger hash af en vis kvalitet og med dages mellemrum... men det er noget jeg nyder og ser frem til.

Det er faktisk en af de ting, som gør at jeg stadig ryger hash. Jeg nyder at have en mild psykoaktiv substans, som alligevel er potentielt kraftig, alt efter hvordan din sind er rustet den dag.

Men i starten var det ikke sjovt overhovedet; jeg troede måske at dette var et de 'evighedstrips' man havde hørt gisninger om... og det er det vel egentlig også, hvis at man lader sig rive med af sin frygt og tror fuldt og fast på den verden.

Jeg tror ikke man er i tvivl hvis man oplever et flashback, ligesom med et 'bad trip'... hvis man er i tvivl, har man ikke oplevet det, og det skal man bare være glad for.

Mvh Zonker

[ 03 Oktober 2002: Besked ændret af: Zonker ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

flashback's har jeg squ aldrik haft, men Deja Vu'er har jeg haft i en del år efterhånden.. det er fandeme mærkeligt, men ganske underholdende

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Wild Wild Westjylland
Nu skal I fandme ikke dreje det her topic ind på deja vu.....

Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
Jeg har oplevet at få et hash-flashback hvis man kan kalde det det.. dette varede i 3 uger.
Skal lige siges at være skæv og jeg mener virkelig total stener skæv i 3 uger uden at have indtaget noget som helst er ikke fedt.
Når det samtidig medfører mindre panikangst anfald, hallucinationer og audiotoriske forstyrrelser i varierende styrke, så er det ABSOLUT ikke fedt.

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Sad hos nogle venner i københavn og skulle egentlig trippe svampe, hvilket ikke blev til noget pga. min daværende psykiske tilstand. Meeeen jeg havde også tidligere lovet mig selv at jeg skulle prøve blot at observere, at være tilskuer til et trip.
Personerne var i øvrigt nogen jeg tidligere har trippet (godt) med.

Så jeg nøjedes med at ryge nogle joints, mens vi hørte god psytrance, og kiggede på winamp visuals. Selvom det var standard hash, kunne jeg mærke at stemningen og rygeren bragte mig hen i nærheden af en tripopfattelse af musikken og tiden. Jeg er slet ikke sikker på at dette er et flashback, men jeg fornemmede virkeligt musikken, som var jeg på syre - hvilket var utrolig lækkert. Der var dog ingen visuals, ud over at det - også ligesom på et syretrip - var inspirerende og utrolig spændende at se på WA visuals :-)

Tiden var bare væk, og det var herligt.

Som sagt gætter jeg på at stemningen/menneskerne på svampe, gjorde at jeg fik en så forholdsvis stærk virkning af at ryge noget normal, ikke videre "grum" hash :-)

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Well, får alle mennesker ikke deja vú oplevelser? Jeg troede da det var helt normalt og ikke narko relateret.

Mvh. Psyko

Medlem

Geografisk sted: DK
Well, direkte deja vu's har jeg aldrig oplevet, men ifølge adskellige udenlandske triprapporter skulle det dog være muligt.
Jeg har det dog tit sådan at hvis jeg er mønstre fx et tortov og jeg kommer til at fokusere for meget på det begynder det at bølge.

Mange mønstre, især dem men lige linier begynder at bølge for mig hvis jeg fokuserer for længe på dem....fx persienner begynder altid at bevæge sig af en eller anden grund... [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Zonker-->Da en af mine venner skulle prøve svampe første gang, vidste han ikke en skid om dem. Dem han tog dem med, var også grønne, så det var ikke meget information han fik. Han havde røget tjald mange gange før og på en eller anden måde, forstillede han sig at virkningen ville være ligesom at drikke sig monster stiv og så ryge en gang tjald bagefter.Kort sagt, at man ville blive totalt blæst.Det blev han også, men slet ikke som han havde forstillet sig. Det gjorde det heller ikke bedre at det var Cambodia svampe han spiste. Svampenes stærke psykiske effekt, gjorde ham panisk. Det var slet ikke en verden han var forberedt på og han fik et slemt badtrip. En uges tid efter trippet ville han ryge noget hygge tjald med nogle venner og som du også var ude for, udløste det et flashback. Han røg direkte tilbage til sit badtrip. Han har ikke røget tjald siden, da han naturligvis er bange for at det samme vil ske igen.Det er et eksembel på hvor galt det kan gå, vis man ikke er psykisk forberedt. De fleste flashbacks jeg har hørt om er også relateret til badtrips. De har taget hårdt på folk psykisk og kan ikke altid slippes, det må jo være en form for trauma.

Amnesia

In our memories

Geografisk sted: København
Amnesia> Det kan jeg godt relatere til, eller i hvert fald forstå... Netop fordi et bad trip kan udvikle et traume er det vigtigt at bearbejde både oplevelsen samt sindet i det hele taget.

Især er det vigtigt at arbejde med sindet når man har 'leget' med bevidsthedsudvidende stoffer, og man får en dårlig oplevelse... fordi man får mange dårlige prægninger på sindet i løbet af et bad trip; det vil sige mange dårlige erfaringer hobet op på kort tid og imprintet på sindet...

Ikke specielt sundt kan jeg forestille mig... tror som regel det vil resultere i en depression eller det som er værre.

Derfor skal man ikke prøve at krybe i skjul når den slags sker, men finde ud af hvor problemet ligger rodfæstet og se det i øjnene.

Det kræver ro og fred til at kigge indad... måske endda et nyt svampetrip efter et års tid?

Håber din ven har det bedre i dag og husk at han kan komme stærkere ud af dette, end før han gik igang. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Mvh Zonker

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg ved ikke helt om det er et flashback jeg havde engang, eller om flashback defineres anderledes ... Men det var en dag på 2C-B, hele trippet var rigtig fedt og setting kunne ikke være bedre (i skoven sammen med gode venner [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] ) ... der går et stykke tid hvor vi tripper rigtig grundigt, ryger hash hele dagen lang. Trippet stopper helt og vi sidder bare og stener lidt og ryger igen.

Nogle timer efter starter et "trip" igen, meget federe og mange visuals begynder at komme, hele trippet varer i over 4 timer mere. Hele mit synsfelt bliver 5 dobbelt i 5 lag i 5 farver .. wauuuw det så godt ud. Det ser især fedt ud i et telt der åbenbart trækker vejret og har blodåre haha.

Men meget skummelt at prøve, at trippet kommer tilbage - hvad der har stoppet 2C-B'en ved jeg ikke, måske poppers og meget hash ?! dunno ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]