Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 11:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Narko-Pause
Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
de kommer ikke mens jeg tager narko (altså imens jeg er påvirket) men efter en hård weekend er de MEGET kraftige (stødende).

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg syntes det lyder rigtig sansynligt...

Jeg har selv oplevet det to-tre gange efter jeg har taget ecstasy - men efter jeg begyndte at bruge 5-HTP, har jeg aldrig mærket noget til de "stød"... føltes som 10000 volt gik igennem hjernen (ikke kroppen). Faktisk har jeg slet ingen bivirkninger haft.

Det har så ført til en teori om at det hænger meget sammen med serotonin-niveauet i den lille grå, hvilket jeg stadig finder sandsynligt.

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af speedy:
de kommer ikke mens jeg tager narko (altså imens jeg er påvirket) men efter en hård weekend er de MEGET kraftige (stødende).<HR></BLOCKQUOTE>

Ok, det er meget lig det andre beskriver og det er i sig selv godt vil jeg mene, for for de fleste forsvandt symptomerne igen efter nogle måneder uden stoffer (og nogle oplevede helt op til 5-10 voldsomme zap i timen, døgnet rundt og ku' hverken sove eller la' vær', men for dem gik det altså også helt væk igen)

Jeg har kun læst om 1 enkelt person der oplever stødende efter mere end 12 måneder uden medicin. Men det betyder ikke at alt er iorden og at det er helt harmløst selvfølgelig. Blot er der intet der tyder på (ligenu) at man ta'r skade af stødende (eller at de er permanente og bli'r hele livet).

Som sagt har forskellige læger/forskere forskellige teorier (bedre forskning er på vej) men den jeg selv synes lyder mest rigtig (men det er stadig kun en uafprøvet teori, så måske er det helt forkert), er en der går på at stød-symptomet svarer lidt til abstinens-symptomer.
Det ville passe godt med at folk først oplever stødende når de holder op med stofferne, eller sænker forbruget fra højt til lavt.

Mængden af medicin folk tog er der ikke den store sammenhæng i, så det ku' tyde på at symptomet også skyldes en delvis allergisk reaktion. Nogen fik stød da de stoppede med medicin selvom de kun havde fået relativt lave doser, mens andre ku' stoppe i et hug fra doser 3-6 gange større uden at få nogle stød.

Det er svært at sige noget sikkert ud fra den slags, men mængden af stød-historier kan tolkes på 2 måder som jeg ser det.
Enten er det et fænomen der først er ved at opstå nu (måske en bivirkning af de sidste 10-20 års eksplosion af antidep-medicin forbrug) og så er det for tidligt at sige om det er harmløst eller ej.
Men det kan også være at der kun er så få historier fordi det kun rammer ganske få.

Serotonin-forgiftning (serotonin-syndrome) har man kendt til siden 50'erne eller deromkring og det kan man dø af, men ekstremt sjældent, så hvis stødende er en bieffekt af dét så burde man ha' kendt til dette i langt større omfang langt tidligere, ville jeg mene. Men medicinen har selvfølgelig ændret sig og især siden 80'erne har antidep-stoffer været på fremmarch.

Men det kan også være årsagerne er nogle helt andre, eller at det viser sig at det er skadeligt på områder vi ikke har opdaget endnu. Det er der ganske enkelt ingen der ved med sikkerhed endnu.

Teoretisk set er der 2 måder du kan undgå stødene på helt konkret.
1: just say no! (stop med stoffer og se om de går væk, hvilket de sandsynligvis gør)
2: vær 'konstant' påvirket! (det skal ikke ta's bogstaveligt som at man skal lamme sig hele tiden, men at man skal tilføre det som hjernen mangler og her er 5htp måske en god ide)

Det vil jeg iøvrigt også lige sige lidt om.
5htp gør at man får mere serotonin i hjernen og på den måde kan det måske fjerne stød symptomerne. 5htp anses for at være generelt sundt, men man skal helst ikke gå over 100mg i dosis. Man må _ikke_ ta' det samtidig med kix, amf og coke og den slags, men skal ta' det som folk på heroin bruger metadon (som et supplement der fjerner abstinens symptomerne)
Feks 25-100 mg når man går i seng på dage hvor man ikke har taget andre stoffer.

Grunden til man skal forsøge at begrænse 5htp er at man kan blive tilvænnet så effekten forsvinder (og så hjælper det jo intet), men generelt tror jeg du vil ha' stor glæde af at bruge det på hverdage lige inden du går i seng feks.
Der er nogle ganske få der er allergiske overfor det og som kan få voldsomme udslet, men de fleste tåler det fint og uden problemer.
Men som sagt må det ikke bruges samtidig med stimulanser da du så kan få for meget serotonin frigivet.
Der er også nogle enkelte der skal ta' det i længere tid før det virker, så måske går der lidt fra du starter til du slipper for stødende (men måske hjælper de allerede samme nat for dig, det kan også ske)
Og sidst; nogle enkelte er mere tolerante og skal derfor ha' større doser (300-400 mg pr dag) men over 100mg pr dag er 'meget', så prøv først med 25 den første aften og så op det til 50 hvis de 25 ikke var nok. Men stop hvis du skal over 100mg pr dag.

5htp er også et relativt Uudforsket stof og det har en lidt omtumlet historie. Det kommer fra et træ eller en plante i afrika og har en overgang (for knap 7-10 år siden tror jeg det var) været forbudt da man fandt 'noget' i det som var giftigt, men som tilsyneladene ikke er der længere (jeg kender ikke lige detaljerne omkring dette, men det sku' ihvertfald være sikkert nok nu)

Jeg håber ikke jeg har gjort dig nervøs eller noget, for som sagt er der ingen historier om at stødende er farlige [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: DK
mmm...hvorfor kalder man dem pauser? man skulle da kalde det pause fra det virkelige liv når man tager stoffer.

ses speedy

Medlem

Geografisk sted: Århus - bøndernes hovedstad
Jeg ved ikke om jeg har prøvet lige det samme som dig, speedy, altså stødene - men nu tar jeg heller ikke kix længere; men jeg har prøvet MANGE at få ryk/spjæt i kroppen - sikkert pga. alt den tjald jeg ryger [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Det er osse derfor jeg har holdt pause siden i lør-/søndags (?) - har røget hver dag i ½-1 år, men nu er det NOK - jeg starter igen på fredag (men ikke før - jeg bilder mig selv ind at det er det der hedder viljestyrke [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] )

Held og lykke allesammen med jeres narkopause og jeg håber I får et fedt trip når I begynder igen!!

Slam Bong! (men hvornår [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] )

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hvad man kan ikke holde pause sådan en smuk fredag som idag hvor nu Infected mushroom besøger den natur skønne by Skive så vi ses forhåbentlig med et ordentlig smil på kæften [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem

jeg formåede at bryde min pause 100% begge efterfølgende weekender, og som jeg selv skrev modbeviser pauser bla. afhængighed, det er en lidt underlig følelse så ikke sådan lige at kunne stoppe... Nu prøver jeg så igen, og denne gang vil det lykkedes!

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
@speedy: Hvis ikke det lykkes for dig denne gang, kunne det godt være du skulle søge noget hjælp. Eller for nu ikke at være alt for overdrevet, så i det mindste tale med nogle af dine gode venner om det. Håber du kan bruge det til noget...

Mvh. Psyko

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Det behøver ikke at være fordi du er afhængig at du bryder din pause, det kunne også bare være fordi du ikke er motiveret til at holde pause, og så ovenikøbet er meget motiveret for at have det sjovt.

Dedikeret medlem

@Dankdawg, ja det er sq nok det...

Nej, jeg vil bevise overfor mig selv at jeg kan lade være.
Derfor var det lidt en psykisk nederlag ikke at kunne stille op for sig selv og sige nej... Men samtidig jeg kan godt sige nej, men har ikke lyst fordi det er så nice at lamme sig [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Nu ser vi hvad der sker... [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Hvordan gik det så idag? (lad være med at svare medmindre, det er blevet lørdag).

-Psyko

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
Det behøver ikke at være fordi du er afhængig at du bryder din pause, det kunne også bare være fordi du ikke er motiveret til at holde pause, og så ovenikøbet er meget motiveret for at have det sjovt.<HR></BLOCKQUOTE>

Pæcis sådan jeg har det. Det er dog lykkedes med smøgerne, men med Hash er jeg ik sikker.. Der er endda svampe i vente, så nu må vi se. Jeg har ellers i længere tid planlagt narko-pause, for at tage skolen mere alvorligt! Den dag hvor man så sidder og kan ryge et mix, så siger hjernen: "Ahh, det er sidste gang, du kan godt lige det er jo så dejligt." - Elller er det mit sind der påvirker mig?? - Er det mon nu jeg skal lede efter mit "Jeg?".. Jeg er meget forvirret!

[ 14 Oktober 2002: Besked ændret af: Thomhash ]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
omkring de "stød" flere har oplevet. Jeg har en kammerat som har trippet på svampe et par gange (med flere måneders mellemrum). Sidste gang klagede han også over at han fik nogle iriterende "stød" i tiningen, som forstyrrede et ellers fedt trip. Så vidt jeg ved har han ikke oplevet det efter trippet, kun under. Nogle der har haft samme oplevelse?

[ 14 Oktober 2002: Besked ændret af: Raoul Duke ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]