Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 14:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Brug LSD.....
In our memories

79 årig psykiater og forfatter opfordrer til at bruge LSD i behandlingen af psykisk syge:kig her

ellers så kig her >TV2/øst >arkiv >søndag, den 17. november 2002 >Brug LSD. 02:08

dEEP(alle gode gange 3)

[ 17 November 2002: Besked ændret af: dEEP ]

Medlem

Geografisk sted: nordjylland
lyder interessant men ik realistisk pt.. med den regering vi har nu tror jeg næppe der kommer nogle lempelser [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] .

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Ideen er som sådan god nok, da jeg tror på at LSD i den rette dosis, på den rette setting, med den rette stemning og med en eller flere *fornuftige og vidende* psykiatere kan gøre psykologiske underværker på en patient.

Det gik desværre fuldstændigt og aldeles galt i 60/70'erne (mener jeg det var), hvor der blev lavet forsøg med LSD på psykiatriske patienter (som begik selvmord eller blev endnu mere gak), og med denne sag i baghovedet, tror jeg desværre ikke der er basis for opbakning blandt politikerne. Også selvom faktum er at det var en utrolig høj dosis LSD (10x eller lignende) som patienterne dengang fik, og som gav det ufatteligt negative udslag. Den slags "små" detaljer vil nok blive "glemt" i en eventuel debat.

Tror desværre ikke at vores regering er villige til blot at _overveje_ en lempelse eller endog en debat til fordel for kontrollede forsøg med dette - imo - pragtstof. Men vi får se.

[ 17 November 2002: Besked ændret af: Jespar ]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
helt sikkert mere end tvivlsomt om hans forslag bliver taget seriøst af regeringen (eller politikere i det hele taget).

Så vidt jeg husker omkring LSD-skandalen fik de op til 760mg og, hvad der helt sikkert har betydet en masse, de fik ingen behandling eller vejledning overhovedet. Det var en del af filosofien at patienterne ikke måtte få input udefra så de blev efterladt alene i nogle små kællerrum (og det var psykisk ustabile mennesker de eksperimenterede med på den måde!).

Ud fra min begrænsede erfaring kunne jeg sagtens forestille mig at man ville kunne få positive resultater med små kontrollerede doser og ansvarlige læger.

Medlem

@jespar

vil give dig ret i at regeringen har en træls(ja jeg er fra jylland [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] ) tendens tilgenerlt at ignorer positive effekter og kun fokuserer på de negative når der diskutteres illegale stoffer. tror desværre heller ik det bliver til noget. det eneste der kunne hjælpe var hvis medierne ville støtte. på den måde ville at de småborgelige også ændre syn og derved ville flertallet have en positiv opfattelse af lsd som behandlings middel.

Relativistisk båthorn

Jeg er helt klart modstander af den slags forsøg. Man skal ikke begynde på at udnytte svage mennesker til den slags tests.
Narko skal være frit, så dem der har LYST vælger at spise det, men psykisk syge uden vilje skal ikke presses endnu længere ud af systemet. Idag pumper man dem fulde i hoved og røv med antidepressiv, antipsykotisk og alt mulig andet medicin, uden at de reelt kan sige fra.
Og nu vil lægen her så ha' endnu et stof han kan tilbyde dem og som de syge ikke kan sige nej til (da systemet presser dem økonomisk indtil de gi'r efter)

Det er inhumant fordi meget behandling af psykisk syge sker med det der fint hedder 'frivillig tvang' (man spør om de vil være med, men gør det klart for dem at siger de nej, mister de al indtægt fra det offentlige)
De syge og svage bli'r hunset med frem og tilbage mellem håbløse behandlinger, som skifter lige så tit som moden. Hver gang en ny læge kommer med en 'revolution' af en behandling, så er det altid de svage der er prøveklude.
Desuden tror jeg slet ikke lsd ville virke i et langsigtet perspektiv på de sygdomme han nævner. Jeg så dog gerne man lavede forsøg med frivillige (_rigtigt_ frivillige vel at mærke), men ikke med psykisk syge. De er mennesker og ikke forsøgs-klude.

Medlem

@JEL

skal man så bare give op? hvis man har grund til at tro at et nyt stof vil virker er der da al mulig grund til at teste. det gælder generalt at når nyt medicin bliver prøvet er kontrollen skrap og man holder konstant øje med patienterne. de sindsyge bliver formegentlig ik spurgt selv da der formegentlig er givet en fuldmagt til en af personens pårørende.

det er generalt frivilligt om man vil deltage i medicinal forskning.

det er ikke altid en kamp mod det onde system der kun tænker på at uddryde de svage [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 18 November 2002: Besked ændret af: DN ]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Wild Wild Westjylland
Nu har TJiLLe godt nok slet ikke sagt noget endnu, men hva

Junior medlem

Jeg kan ikke se video'en der hvor jeg befinder mig, er den omtalte psykiater, den geniale Stanislav Grof ?

Til alle jer der ikke kender Grof, SKAM JER!! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] http://www.erowid.org/culture/characters/grof_stanislav.shtml

Expand your mind.
H.R.

In our memories

Nej nej, det er ikke Stanislav Grof, men derimod en pensioneret speciallæge i psykiatri fra Holbæk, som er aktuel med en ny bog, med titlen "En beskidt sko".

dEEp

Junior medlem

Aha, mange tak for oplysningen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

H.R.

Medlem

@Liquid-

nej sry det var JEL jeg mente. ved ik helt hvorfor jeg skrev tjille men som du kan se var det sent på natten [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

ska nok li rette det...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

...forresten så skulle det vel egentlig være et krav til de læger der skulle behandle med LSD at de selv havde prøvet i hvert fald en lille dosis....

Medlem

Geografisk sted: min mors mave ; )
Jeg støtter op på JEL. Man skal ikke udnytte de svage i samfundet, det skal være frivilige. Og synes ogs' at lægene skal vide hvordan stoffet virker, altså at havet prøvet det! Selfølgelig er der risiko for at de bliver pysisk syge. men det må man tag med, hvis de vil udføre disse forsøg.

Men hvis man prøver det på en person der er fuldstændig rask, ville man da ikke kunne se de samme virkning, som på en psykisk syg.

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af DN:
@JEL

skal man så bare give op?
<HR></BLOCKQUOTE>

Gi' op??? Du får det til at lyde som om lsd er et mirakel stof vi lige har opdaget og som kan løse alle problemer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Alt hvad jeg si'r er at man ikke skal ku' tvinge de syge ud i en lsd behandling de måske dybest set ikke selv ønsker (og jeg ved at man allerede idag 'tvinger' personer ud i behandlinger mod deres vilje, hvilket som regel kun forstærker sygdomsbilledet og gør livet for disse mennesker endnu mere elendigt)

Hvis en person selv ønsker at spise narko, så støtter jeg skam det fuldt ud.
Jeg er tilhænger af fuld legalisering.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af DN:
det gælder generalt at når nyt medicin bliver prøvet er kontrollen skrap og man holder konstant øje med patienterne.<HR></BLOCKQUOTE>

HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA

de sindsyge bliver formegentlig ik spurgt selv da der formegentlig er givet en fuldmagt til en af personens pårørende.<HR></BLOCKQUOTE>

Det er skam ikke sindssyge mennesker der tales om, men OCD-ramte (en overordnet diagnose på forskellige tilstande, som alle er relateret i den, ofte invaliderende, måde folk tænker på) og de er fuldt myndige og 'klare' i hovedet.
Det er folk som Lars von Trier, Jarl Friis Mikkelsen og Ole Bornedal feks.
Det er fra den relativt milde ende af skalaen og så op til dem der er helt invalide og ødelagte og som også er dem der er hovedmålgruppen for LSD'en som jeg forstår lægen i videoen.

det er generalt frivilligt om man vil deltage i medicinal forskning.<HR></BLOCKQUOTE>

Ja hvis du bruger netop dét ord (forskning). Men det er bestemt ikke frivilligt hvis du er klient i systemet. Systemet prøver enhver tænkelig mulighed (og Umulighed) for at få syge mennesker ud på arbejdsmarkedet. Jeg synes det er inhumant at vi i et rigt samfund ikke engang kan gi' vores syge og svage et værdigt liv sammen med os andre, men at de absolut skal skubbes hele tiden.
Og hvis det her blev lovligt, ville man ha' endnu mere at skubbe dem ud i. Hvis en person ikke ønsker en medicinsk behandling, så SKAL personen ku' sige nej og det kan man ikke som systemet fungerer idag.

det er ikke altid en kamp mod det onde system der kun tænker på at uddryde de svage [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg si'r skam ikke at systemet er ondt, eller at lægerne der behandler er ude på at udrydde de svage. De fleste behandler fordi de gerne vil hjælpe. Ingen tvivl om det.
Problemet er; "misforstået godhed", ikke direkte ondskab.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>
originalt posted af JEL
Hvis en person ikke ønsker en medicinsk behandling, så SKAL personen ku' sige nej og det kan man ikke som systemet fungerer idag.
<HR></BLOCKQUOTE>

Jo selvfølgelig, men er det ikke lidt en anden diskussion end den om hvorvidt LSD ville kunne bruges til behandling af neuroser?

Frivillighed er et princip der selvfølgelig skal gælde alle former for medicinering, men grænsen mellem frivillighed og tvang kan i praksis være ret flydende (hvornår er en person i stand til at træffe beslutninger selv og hvornår skal pårørende indblandes? Hvornår skal man stole på lægernes ekspertice og hvornår skal man undgå at lade sige manipulere af dem til at træffe de beslutninger de mener er rigtige?)
null

[ 19 November 2002: Besked ændret af: acidDreamer ]

Relativistisk båthorn

Du ta'r fejl aciddreamer. Folk som lever af det offentlige har intet frit valg. Sådan er virkeligheden reelt.
Det kan godt være der står på papiret de har frit valg, men det har de ikke i dagens samfund (medmindre de selvfølgelig melder sig helt ud af samfundet og lever af det der vokser i grøftekanten)

Om lsd ville virke i behandling; Svært at sige, men Ja det tror jeg. Men for de fleste nok kun på kort sigt (5-10 år) hvorefter jeg tror de fleste ville få tilbagefald.
Ocd relaterede tilstande er kroniske og idag kan man stort set intet gøre. Omkring 40-50% hjælpes med antidepressiv medicin, men slipper alligevel ikke for alle symptomer.
Jeg tror ikke lsd ville højne 'success-raten' meget, men det må man jo lave nogle forsøg og finde ud af.

Det bedste middel ville være et benzodiazepin der IKKE mistede effekt over tid. Det er det stof der har haft bedst behandlingseffekt overhovedet af de her symptomer (men bd'er holder bare ikke i længden desværre). Så lsd er slet ikke den rigtige vej at gå, som jeg ser det.

Man skal også huske at hver eneste gang man tvinger et menneske i medicinsk behandling, så vil der indimellem være nogle der får bivirkninger og kommer endnu mere galt afsted, end hvis man ikke havde tvunget dem.
Jeg er imod enhver form for tvangsmedicinering og iøvrigt også imod det system vi har med at lægen ordinerer medicin. Lægen bør kun være en rådgiver og så burde patienten selv ku' købe den medicin patienten føler er rigtig. Der bør ikke være formynderi overhovedet, kun rådgivning.

[ 19 November 2002: Besked ændret af: JEL ]

Medlem

Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
JEL> Læs "Den indre rejse" af Stanislav Grof!!! Jeg tror ikke du er helt klar over hvad LSD-behandling går ud på. Det er IKKE symptombehandling som med fx. lykkepiller, hvor man forsøger at "dope sig ud af problemerne" så at sige.
Med LSD-terapi tager man fat ved problemets rod, og får forløst de oplevelser der er skyld i symptomerne. Hvis behandlingen udføres korrekt er der i teorien 0% chance for tilbagefald.

Relativistisk båthorn

Sve***; ocd behandling handler ikke om en persons 'oplevelser'. Det er ikke en psykologisk tilstand, men en fysiologisk.
Ocd er en neurokemisk uorden i hjernen og derfor virker psykedeliske stoffer kun sjældent på disse symptomer (på langt sigt, for på kort sigt kan de være meget positive)

Den eneste måde man kan 'helbrede' ocd relaterede tilstande på, er enten ved gen-terapi, eller ved at 'dope sig ud af problemerne' som du si'r [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Eller ved at ændre samfundet, så der ikke er så meget præstations-pres på alle mennesker. Det tror jeg faktisk ville mindske antallet af folk der fik problemer med denne tilstand, for den er ikke et problem i samme grad for folk i den 3. verden, pudsigt nok.

Jeg vil kigge lidt nærmere på Stanislav, for ham kender jeg ikke.
Rettelse: jo ham kender jeg jo godt, hehe. Det er ham med åndedræts-øvelserne [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Nogle spændende ideer...meeeen...jeg tror stadig det er nemmere med medicin end hans mere 'økologiske' metoder (ikke fordi hans metoder ikke virker, for det gør de sikkert for nogle, men de er meget mere besværlige end at æde en pille og derfor vil de aldrig vinde gehør.)

[ 19 November 2002: Besked ændret af: JEL ]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg tror nu mere man skal satse på MDMA i forbindelse med psykoterapi.

Ann Shulgin har haft mange succesfulde behandlinger med MDMA... personligt tror jeg der ville være stor potentiale med det i forbindelse med f.eks. parterapi.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]