Tusind tak for din vinkel fra den danske scene

De store for-chromede systemer, som de meget bekymrende fængsels-væsener i usa, hvor man i nogle tilfælde har hele lokal-samfund der står og falder på om et fængsel har indsatte, har uden tvivl så enorm økonomisk betydning at det er ødelæggene for justits og reel retfærdighed.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at en hel del lov-givere dér, med vilje, holder sig fra at debattere en mere fornuftig lov-udvikling, for netop at undgå at risikere økonomiske forandringer og måske stor arbejdsløshed for den gruppe der er blevet afhængige af at fængslerne har indsatte.
Den afhængighed af kriminalitet ka' på ingen måde være nogen god ting. Når penge står over retfærdighed eller anstændighed eller sågar simpel fornuft.
Anyway, her i danmark går vi jo stadig rundt og tror at vores eget system er mange meter bedre, og sålænge man ikke har private fængsler og privat politi er det måske heller ikke helt ved siden af på lige dette område. Endnu ihvertfald.
Men din observation viser tydeligvis at vi bestemt ikke selv ka' sige os fri, her i landet, fra også at ligge under for vane-tænkning og en problematisk adfærd på området. Måske ikke så udpræget som i usa, endnu, men bestemt heller ikke helt frit fra det.
En legalisering af narko har jo ikke kun konsekvenser for brugere, men også for de systemer der er er opbygget omkring det som mod-foranstaltninger.
Og hvad vil det gøre, eller betyde, for folk der identificerer deres livs-formål med bekæmpelse af narko? En legalisering vil jo feje hele meningen med livet væk under disse personer. Ikke kun deres mulige job, som behandler, konsulent, eller betjent osv, men også selve ideen de har stået for i måske lang tid.
En betjent eller behandler der måske har brugt mange år af sit liv på at bekæmpe narko, for så pludselig bare at se det blive gjort lovligt, vil jo næppe ku' undgå at føle at år er blevet spildt på noget meningsløst. Og det tror jeg uden tvivl ka' være med, i kraftig grad, til at farve sådanne personer's modstand mod legalisering (eller mod forandring i virkeligheden) så den ikke kun bygger på rationelle overvejelser men i lige så stor grad på emotionelle (som man jo sædvanligvis vil betegne som irrationelle)
Og selvom de fleste personer indenfor disse grupper nok selv vil mene at de har en sober tilgang til emnet, og vægter fornuft frem for personlige følelser, så viser dine erfaringer som du nævner her jo netop at der ligger nogle under-strømme og påvirker dem. Det ka' godt være de ikke er bevidste om det, eller kun er det i begrænset omfang, men det ku' godt ligne, for mig ihvertfald, et klassisk eksempel på 'erhvervs-skade'.
Og med det mener jeg at enhver person der beskæftiger sig med et bestemt emne over længere tid, ikke ka' sige sig fri fra at begynde at opbygge særlige tanke-mønstre der hænger Uløseligt sammen med hvad emnet nu er.
Meteorologer ser feks ikke himlen, eller sky-dannelser, på samme måde som ikke-meteorologer. De tænker, måske uden selv at være fuldt bevidste om det, over ting som de har lært gennem deres job.
Folk i policen ser mistænkte over alt. Læger ser symptomer over alt. Fotografer ser motiver over alt. Narko-bekæmpere ser narko over alt. Osv osv osv.
Og selvom det ikke direkte er det samme som en økonomisk afhængighed af forbuddet, som den man ka' se i usa omkring job og industrier opbygget omkring fængsler, så bli'r det alligevel en klemme eller lås omkring forbuddet. Forbuddet, eller den statiske situation, har skabt, over tid, nogle rammer som disse personer's liv Uundgåeligt vil ha' formet sig omkring, og vil være knyttet fast til. Og som vi nok alle selv kender til, så bryder man ikke sådan bare sine rammer. Og slet ikke rammer der er skabt over længere tid.
Deres beskæftigelse med narko, som noget der ska' standses, vil dermed være med til at farve deres tankegang på bestemte måder, og skabe modstand mod forandringer der går imod deres 'naturlige' måder at se tingene på.
Formentlig også selvom de måske er vel-menene, og selv føler de har stor respekt for narko-brugere, så vil det alligevel sidde så ind-groet i deres ryg-rad at narko er noget Uønsket, som dermed gi'r dem et handicap når de ska' debattere reelt rationelle løsninger. De vil, bevidst eller Ubevidst, falde i deres sædvanlige gænger og sædvanlige anskuelser og ende op i de typiske 'skytte-grave' vi kender fra de fleste debat-områder. De vil ha' svært ved at omstille sig til en tankegang hvor det er op til personen selv om narko er en acceptabel ting at bruge eller ej, fordi det er så ned-groet i dem at narko er noget forkert.
Den 'mur' tror jeg bestemt ikke vi ka' sige os fri fra at ha' i danmark, selvom vi måske ikke har den økonomiske 'mur' som de har i usa (som dermed gør det endnu sværere for amerikanerne at opnå reelle forandringer)
Folk i disse erhverv stirrer sig blinde på forbuddet fordi de har været vant til det så længe at de har svært ved at se det som andet end noget selv-givent naturligt. Dermed virker en legalisering som noget der automatisk er mere forkert, end de rationelle argumenter egentlig lægger op til.
Uanset om det er meget eller kun lidt udbredt her i landet, den mulige 'erhvervs-skade' effekt som jeg taler om her, så synes jeg dine panel-debat erfaringer du nævner her tyder på at det ihvertfald kan være en med-virkende faktor også her i landet til at fastholde en irrationel, og ikke-produktiv, status-quo forbuds-situation.
Jeg ved ikke om du synes jeg over-fortolker på din erfaring, eller om du selv ser nogle af de effekter som jeg nævner og teoretiserer lidt over her, blandt de professionelle og øvrige du har været i forbindelse med, men foruden folk's økonomiske afhængighed af job's i forbuds-sektoren, som det der ka' motivere dem til at ha' bestemte meninger om emnet, så er den vinkel der vedrører folk's opbyggede eller erhvervs-farvede vane-tænkning indenfor deres virke, bestemt også meget interessant synes jeg.
Well, hvis vi ska' gøre os håb om at 'vække dem' (fra deres afhængighed af forbuddet), så er en større forståelse for deres reaktions-mønstre, og vores egne også for den sag's skyld, jo næppe en dårlig ting
EDIT: opera-browseren's indbyggede stave-kontrol er altså genial. Det var bare lige en side-bemærkning