Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey Folkens her inde på Psy.

Jeg vil lige vise lidt billeder af mit comming-to-be moder / clon skab.

Vil lige advare, Tråden er REN copy/paste da jeg ikke orker at redigere i den, men samtidig gerne vil dele mit arbejde. håber på jeres forståelse og at det derfor er ok :)

Jeg Anvender:

kobbertråd som "skelet" samt "afstivere"
Masser af Gaffatape
Mylar som afdækning

Og til lys:
200w CFL Vege med ekstern ballast - Bloom kommer helt sikkert også en gang xD

Btw, tag jer ikke af malertapen, denne bliver kun brugt foreløbig for at holde ting på plads.
OBS: på de billeder hvor der ses malertape på ståltrådende skal det lige tilføjes at de kun blev brugt pga jeg var løbet tør for gaffa den pågældende dag hvor billederne blev taget.

Update:

Malertapen på skelettet er blevet fjernet og rigtig Gaffatape er blevet tilføjet i stedent.

Update #2:

Jeg har lavet en Alpha version, derfor også bruget af malertape.

grunden til jeg ikke har "færdiggjort" mit lille mini-skab er at jeg har prøvet mig lidt frem med forskellige løsninger. Jeg har fundet den løsning jeg mener passer bedst og ved også hvordan jeg har tænkt mig at udforme ventilations delen i "skabet".
Ventilationen må dog vente, da jeg ingen blæsere har der, efter min mening, er "egnet" til dette formål (Læs, mangler pc blæsere). Derfor bliver ventilationen først lavet når jeg har været et tur forbi SHG :)

Update #3 - Final update !

Jeg er blevet færdig med skabet. Jeg har valgt at bruge en lille bordblæser, i stedent for pc blæsere, Til ventilation. Tænkte jeg ikke gad give 100 kr. for en blæser når bordblæseren er lige så god og den kun koster 35 kr. - og så havde jeg den jo til at stå, så jeg kunne i samme omgang blive færdig med skabet helt.

Enjoy !

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så lige et billede af min vejstation. Der fulgte desværre kun 1 sensor med, så denne er monteret i mit skab ved topskuddenes højde.
btw, føleren kan måle både luftfugtighed og temperatur og så kan man sætte både en temperatur og luftfugtigheds alarm på vejrstationen, har sat min ved 26.5 grader :)
sys sku det var billigt for 200 dask hos ALDI, så derfor jeg lige lod den komme med :D

Billede

Update:

Her ses så at jeg har skiftet alt malertapen ud med rigtig gaffa :) - Intet holder så godt som en god gang gaffa !

Billede
Billede

Update #2:

Her ses så processen jeg har været igennem for at beklæde mit "skab" med Mylar.

Jeg lagde bare "skabet" ned på siden og pakkede det derefter ind i Mylar.

Som Bund har jeg anvendt sort plastik som jeg har klippet ud af en gammel sort plastikpose jeg havde til at ligge.

Billede
Billede
Billede
Billede

Her ses lige et billede med min "låge" monteret og hængt op. - ja, den er også lavet af sort plastik, og hvis nogen skulle undre sig så er den enda fra selv samme plastikpose som bunden er lavet af. :)

Billede

Her ses det så tændt. ALT lys i min lejlighed er slukket, så det kan vidst godt hævdes at Mylar, ihvertfald det jeg har fået fat i, ikke er 100% lystæt, og jeg derfor skal ud og have fat i noget pandaplast til at ligge udenom.

Billede

Ledningen som i ser blafre VIL blive monteret fast til skelettet så snart jeg laver den færdige version som skal tages i brug :)

Billede

Update #3

Her ses blæseren, jeg har valgt at bruge 4, MEGET KRAFTIGE, elastiker til at montere den med. blæseren larmer stort set ikke, på trods af de vibrationer den laver !

Billede

Her ses blæseren så bagfra, ikke noget specielt.

Billede

Her ses så det færdige skab, har brugt en lap Mylar som "låg". nede i hjørnerne er der påsat velcro for at kunne lukke "ordenligt"

Billede

Højre Side.

Billede

Venstre side.

Billede

Venstre side med lyset i lejligheden slukket og lyset inde i skabet tændt. - NEJ, der er IKKE lys i blæseren, Mylaren opfører sig lidt som solfilm og derfor ser det sådan ud.

Billede

højre side med lyset i lejligheden slukket og lyset inde i skabet tændt.

Billede

Og sådan ser det færdige produkt så ud indvendigt.

Billede

Der vil blive monteret noget pandaplast for at afskærme alt den lys der trænger igennem Mylaren, dog poster jeg ikke proceduren og resultatet da arbejdet er identisk med det jeg har lavet med Mylaren.

Jeg håber i har nydt "forestillingen" og måske selv har fået lidt inspiration til hvordan sådan et "skab" KAN laves, samt blod på tanden til SELV at lave sådan et "skab", hvis i altså ikke allerede har et selvfølgelig ;)

hej hej :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ser rigtig fint ud!
Smukt lille letvægts klonskab! Du kan jo sagtens :D

Dog skal du lige være obs på at få lystætnet det helt. Nu tænker jeg ikke på det gennemsigtige mylar, men på blæserhullet og din "låge".

Medlem

Ventilations hullet bliver, sammen med resten, tætnet med det pandaplast jeg tager ud og henter. det er ihvertfald planen ^^

men jeg tror ikke jeg vil kunne lukke lågen 100%, med mindre jeg kører en stribe velcro hele vejen ned. ^^ vi må se, finder en løsning :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Velcro vil være en god idé. For du har ikke lyst til at have et så fint bygget "telt" (må jeg godt kalde det et telt?:D) hvor der så stadig slipper lys ind der kan forstyrre dine planter =)
Bare sørg for der ikke kan komme lys ind igennem ved ventilationshullet især. Det er sgu ofte et problem hos folk.

Medlem

Altså i princippet er det jo ligegyldigt om det er lystæt eller ej hvad angår planterne, da den alligevel ville køre fra 6-24 og der sover jeg for det meste xD

men ja, nu må vi se, jeg tænker lige over det.

BTW, hos silvan havde de sku heller ikke det lorte pandaplast. suk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nah, for det kan sgu sagtens ske du en nat har noget lys tændt. At du skal på toilettet. Skal brække dig efter en fest eller whatever:D
lystæt all the way!

Man skal aldrig antage. Man skal lave en holdbar løsning fra starten af!

Medlem

Ariaji skrev:
Nah, for det kan sgu sagtens ske du en nat har noget lys tændt. At du skal på toilettet. Skal brække dig efter en fest eller whatever:D
lystæt all the way!

Man skal aldrig antage. Man skal lave en holdbar løsning fra starten af!

Altså udover at den her diskussion faktisk er ret så åndsvag, da jeg giver dig ret, så vil jeg påstå at det ikke er nødvendig in my case.

Jeg har ikke toilet direkte ind til min stue, og jeg tænder ikke lyset for at kunne finde rundt i den, så i min situation ville det faktisk være unødvendigt.

med det sagt, så gør jeg det fordi det er god skik at gøre ting færdige på en ordenlig maner efter min mening. også selvom det er unødvendigt.

så det vil blive gjort, det kan du bide dig sikker på :D

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Hvis det er et gro-skab er det vel ret ligemeget om der kommer lidt lys? Det er vel for lille til fornuftig blomstring.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

D'oh.
Du har selvfølgelig ret :roll:
Til vegge er lysforstyrrelser sgu da helt ligegyldigt.
Har da for helvede selv haft kloner stående ovenpå mit eget telt uden afskærmning og det virker jo helt fint...

Medlem

Nu spørger jeg lige fordi i forvirre mig :P

Men når lysforstyrrelser er ligegyldige til vege, betyder det så de ikke kan få stress af at få lys i tide og utide ? - for det må jeg indrømme at det troede jeg virkelig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nah, ikke mens de vegger.
Normalt giver lysforstyrrelser stressede planter med tendens til hermafrodittering, men det er kun gældende ved blomstrende planter. Så det er intet problem i dit tilfælde.

Medlem

åh, jamen det lyder jo dejligt :) - men nu bliver det gjort tæt alligevel fordi den trods alt står i samme rum som hvor jeg sover. ^^

Har været så heldig og kun fået hunner i mit blomstrings skab indtil videre hvor jeg bare har kørt 12/12. har holdt temperaturen effektivt under 26 og sørget for de havde hvad de havde brug for. måske jeg bare har været heldig ? hehe. desvære vil de fleste nok blive slagtet før de når at blomstre færdig i forbindelse med mit begyndte grow. nu må vi se :)

Moderator
Brugeravatar

@Ariaji
Jeg troede ligesom Ra2Fa også at lysforstyrelser kan have betydning for veggetationsperioden mht. stress, tænker umiddelbart det kan give noget stress hvis cyklusen brydes, selvom det jo også sker udendørs, men nu er udeplanter jo også ofte vandt til lidt flere tæsk. :) Anyhow, har du noget dokumentation på at det ikke skaber forhøjet hermatendens at have uafbrudte mørkeperioder i vegge? Du skal ikke lede alt for længe efter dokumentation, men hvis du havde noget liggende ville jeg gerne se det.

Sorry for OT (Fjollet forkortelse i øvrig, kunne lige så godt stå for 'On Topic'). Ser ellers rigtig fint ud, selvom at hvis det viser sig at det ville kunne betyde noget med afbrudt mørkeperiode, så får du nok lidt svært ved at lystætne hullet om ventilationen, tænker jeg.

... Og forresten ved jeg godt man kan vegge 24/0, men tror alligevel der kan være en betydelig forskel, hvis de er vandt til et fast mønster, lige pluselig at få afbrudt deres mørkeperiode.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du har i hvert fald ret i at udendørsplanter kan tåle en del mere lys i mørkeperioder end indeplanter...

Jeg har ikke lige noget dokumentation for det på stående fod, udover hvad jeg husker at have læst rundt om på internettet, samt mine egne erfaringer.
Selv har jeg nemlig kloner stående på toppen af mit telt uden nogen form for afskærmning. De klarer sig fint med 18/6 og vokser i bedste velgående efter de har fået rødder. Og ingen hermafroditter når de endelig skal i blomst i teltet.

Det her er min egent teori, så bær over med mig, men jeg tænker lidt at planter i 18/6 jo endnu ikke er i blomst, så mere lys i mørketimerne vil ikke forvirre dem. De skal jo bare vokse og ikke tænke på at blomstre. Mere lys for dem end 18/6 betyder jo bare at dagene endnu ikke er blevet kortere og så skal de jo heller ikke blomstre.
Når de er i 12/12 og i fuld sving med at blomstre, så vil det dog stresse planterne hvis de bliver udsat for mere end deres 12 timers lys, i mørkeperioden. Så begynder de at tænke "satans, nu begynder dagene at blive længere, så skal vi skynde os at få nogle frø produceret så vi er klar til næste sæson" og begynder så at danne mandlige blomster så de kan bestøve sig selv.
Det er min egen teori så den er nok hullet som en si, men jeg synes nu det lyder meget logisk umiddelbart.

Det er i hvert fald en forklaring jeg synes der holder stik, når jeg nu selv har fået det til at virke herhjemme.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]