Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Besvimet
Junior medlem

Hey allesammen

Det er godt nok et stykke tid siden det skete, men jeg tænkte jeg lige ville prøve at finde et svar på det alligevel.
Jeg var sammen med nogen venner en dag, og vi fyrede ellers stille og roligt op i pindende.
Det skal siges at jeg har røget i lang tid.
Men efter 3 joints ca. fik jeg det pludselig utroligt underligt og jeg mistede bevistheden i få sekunder. Jeg tænkte bare jeg måtte ind at ligge mig på sofaen lidt.
På vej til sofaen besvimer jeg så en gang til (falder faktisk og slår hovedet lige ind i en stol, det skulle have set meget komisk ud :D )
Men jeg ligger mig ned i 10 minutter og efter det var det som om intet var sket, og jeg rejste mig og tændte op i den næste joint.

Er der nogen der har en forklaring på hvad fanden der er sket?

På forhånd tak!

Titel: Re: Besvimet
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du har nok fået et mildt nikotinchok grundet dårligt ristet tobak.
Lyder bare som om du har suget lidt for meget og at det lige skulle ud af systemet igen:)

Medlem

Havde du det halvdårligt på nogen måde?
Tunnelsyn, lysende prikker?. opkastfornemmelser, svedetur??

Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg har oplevet at besvime en gang før. Eller nærmere et kort black out. Ned på knæ og hurtigt op igen. Underlig fornemmelse. Hvad det skyldes aner jeg ikke. Jeg var også en meget, meget uerfaren ryger den gang. Måske er det bare cannabissen der er stærkere end hvad din tolerance er.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det kan være nikotinforgiftning som Ariaji siger, eller det kan skyldes lavt blodsukker. Var det længe siden du havde spist da det skete?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg hælder ikke til forslaget om nikotinforgiftning - selvfølgelig uden at kunne sige det med sikkerhed!
Det er jo immervæk kun joints han har røget, hvor man virkelig skal ryge en gedigen tyrepik på pinden, for at komme i nærheden af svimmelhed pga. nikotin.
Jeg ryger ikke selv smøger og har aldrig været i nærheden af nikotin-OD, selvom der er blevet puffet lystigt og gentagne gange i en tobaksstærk joint. Selv i mine famøse bongtider, så har jeg da været svimmel - bevares!, men aldrig været i nærheden af at besvime.

Jeg vil hellere satse på at det var været mangel på blodsukker eller f.eks at have stået op og stenet big time i nogle minutter uden at have bevæget sig (eller blot bevæget fødderne). Det er jo også kendt for at kunne forårsage black-outs.

Jeg har selv, for et lille halvt års tid siden, prøvet at besvime for en kort stund. Det var weekend og jeg havde tømt supermarkedet for alskens lækkerier til et planlagt, gedigent ædeflip.
Jeg røg og åd og røg og åd og åd og åd. Mens jeg lå på min sofa og følte mig virkelig skidt tilpas, pga. fråder i en mængde som min krop slet ikke er vant til, skulle jeg ud og pisse.
Jeg rejste mig op i en hastighed som jeg plejer, men på vej ud på lokummet kunne jeg mærke at jeg blev svimmel. Da jeg havde fået pjorten i hånden begyndte det at sortne og prikke for øjnene og jeg var heldigvis endnu ved tilstrækkelig bevidsthed, til at kunne sætte mig ned uden først at skvatte.
Da jeg få sekunder efter(tror jeg - det føltes sådan) vågnede op, havde jeg selvfølgelig pisset på mig selv, men undgået at have slået mig. Spørg om ikke jeg var glad for ikke at have banket baghovedet ned i karmen, kummen, terrazoen eller whatever!!!
Hvorfor jeg besvimede ved jeg ikke. Det plejer jeg aldrig at gøre. Men jeg tror at mit system har været på overarbejde med al den mad/slik/snacks/frugt som den skulle nedbryde, så der ikke har været tilstrækkelig med tilgængeligt blod til at kunne klare motorikken oppe i hjernen. Så vidt jeg husker brækkede jeg mig efterfølgende(som det er sket flere gange når fråderen ikke indstilles i tide i en kæmpe skævert) og var kampklar igen. Bord dæk dig! :D

Jeg vil mene, at der kan være mange årsager til at besvime, hvor et nikotinshock dog ikke lyder så plausibelt i min dagbog, når trådstarter kun havde puffet joints - også selvom tobakken evt. ikke har været ristet - også selvom trådstarter ikke er tobaksryger...

Just my 2 cents ;)

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg har også besvimet en gang, for omkring 5 år siden. Jeg havde stået udenfor indgangen til et kollegie-kompleks, og delt en troldmand med en anden. jeg var ikke vandt til at ryge, men havde da prøvet det 10-20 gange. Da vi havde røget, gik vi ind gennem indgangs partiet, og jeg begyndte at føle mig fjern. Da vi kom ind på gangen (15m til værelset) begyndte mit synsfelt at indsnævres i periferien og det blev en smule diffust. Som vi skrider frem bliver synfeltet mindre endnu, og der begynder at dannes farvede pixels/flimmer, som fylder det hele da vi træder ind på værelset. Jeg besvimer lige inden for døren, banker hoveder ned i et bord, og vågner med det samme.

meget sær oplevelse. aldrig prøvet før eller siden. Jeg havde så vidt jeg husker spist ordenligt, og havde været stående et stykke tid før rygningen.
Jeg har ikke noget godt bud på hvad årsagen har været.

Junior medlem

Chas skrev:
Havde du det halvdårligt på nogen måde?
Tunnelsyn, lysende prikker?. opkastfornemmelser, svedetur??

Jeg så lysende prikker for øjnene, men det var så bare det.

Drupe skrev:
Men jeg tror at mit system har været på overarbejde med al den mad/slik/snacks/frugt som den skulle nedbryde, så der ikke har været tilstrækkelig med tilgængeligt blod til at kunne klare motorikken oppe i hjernen.

Det er sjovt du siger det, for jeg havde selv tømt super markedet for slik, chips og cola.
Kan huske vi fik grinern på for da det skete var min ven igang med at hælde cola i munden på mig fordi han mente jeg manglede sukker xD

Men tak for svarene i hvert fald, det er nok lidt svært at finde ud af helt præcist hvad der skete. Har svært ved at tro det har været nikotinchok, men hvem ved.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Det kan også være hash der er optyndet med giftige stoffer, som har været hårde for din krop. Det skulle ikke undre mig, eftersom der er så meget giftigt hash på markedet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Det med at besvime efter en joint når man ikke normalt ryger nikotin har jeg også prøvet en enkelt gang og det er præcis på samme måde som der er blevet beskrevet. Dengang troede jeg det var en god niko-skævert jeg havde fået på.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hør nu her, det er meget usandsynligt at nogen skulle besvime af nikotin i en joint, for lidt/meget sukker eller hvad der ellers bliver nævnt.

Nikotin og lavt blodsukker ville begge medføre kvalme og svimmelhed, men der skal virkelig meget til før man besvimer af det.

Som jeg har skrevet i en lignende tråd, så får cannabis blodtrykket til at falde. Når det sker pludseligt vil der komme for lidt blod til hjernen, og man vil blive svimmel og evt. besvime kortvarigt. Det er det samme der sker når man rejser sig hurtigt fra at have ligget ned, en del mennesker har fået hjernerystelse på den regning, når de er stået op om natten for at pisse og så besvimet face first i badeværelsesgulvet. Jeg vil gætte på at man er i risikozonen hvis man er skæv samtidig med at man rejser sig hurtigt op fra at have siddet/ligget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ifølge henrik Ringdom der sker der ikke noget blodtrykfald efter indtagelse af cannabis.
Men til gengæld øges iltforbruget betydeligt.

Henrik Ringdom skrev:
Pulsforøgelsen indtræder umiddelbart efter indtagelsen af hashen, hvor frekvensen kan stige til 180 slag i minuttet. Dette beskrives som hjertebanken, og kan være ganske ubehageligt. Der indtræder ikke noget blodtryksfald, men hjertets iltforbrug øges ganske betydeligt. Personer med dårligt hjerte betinget af åreforkalkning i kranspulsåren, må derfor stærkt frarådes at bruge cannabis.

http://www.sst.dk/publ/Publ2000/rus_bio ... .htm#70999

Medlem

Kopieret fra min SRP-opgave:

"Undersøgelser har vist, at det for uerfarne brugere giver et forhøjet blodtryk. For (mis)brugere, som har indtaget meget THC, ændrer effekten sig i stedet til at sænke blodtrykket. Dette skyldes den virkning THC har på arteriernes glatte muskler. THC’en får dem til at slappe af, hvilket gør at deres diameter forøges. Dette medfører et lavere blodtryk som kroppen prøver at modvirke ved at hjertet begynder at slå hurtigere. Udvidelsen af arteriernes diameter, også kaldet vasodilation, kan ses ved at personen, som har indtaget cannabis får røde øjne, hvilket skyldes udvidelse af blodkar i øjets bindehinde. Effekterne af de udvidede blodkar kan have stor betydning for personer, som har haft problemer med deres hjerte tidligere. Højre doser THC kan også have den virkning, at kroppen kan have svært ved at indstille blodtrykket ved en hurtig bevægelse til opretstående fra liggende eller siddende position. Dette kaldes postural hypertension, og kan i værste fald medføre, at den pågældene person besvimer"

Dette er skrevet efter læsning af "The science of marijuana", som er et ret anerkendt internationalt. Kunne sagtens være at du var blevet udsat for postrual hypertension. Der stod ikke nogen direkte forklaring på det med erfarne/uerfarne brugere, så det er nok ikke helt dokumenteret, men som sagt peger forsøgsresultater i den retning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Henrik Rindom skal steppe sit game op, det er da en gang ævl at hjertet pludselig skulle forbruge mere ilt end normalt. THC er vasodilaterende, hvilket bl.a. ses på blodårerne i øjet på brugere. Kroppen kompensere ved at øge pulsen.

Tjek eksempelvis:

Citat:
Marihuana inhalation was accompanied by increased heart rate and decreased intraocular and blood pressure in 18 subjects with heterogenous glaucomas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7053160

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja okay, jeg kan godt se logikken i det du siger. Det lyder faktisk ulogisk sådan som H. Ringdom forklarer det når man læser det igen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er desværre en del faktuelle fejl i Rusmidlernes Biologi... Uden en videre forklaring er det i hvert fald meget usandsynligt at hjertet pludselig skulle øge sit iltforbrug.

Medlem

Nej iltforbruget øges naturligvis ikke, men pulsen kan jo godt stige alligevel. Alle har vel prøvet hjertebanken uden man er forpustet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, jeg har heller ikke sagt andet? Jeg siger bare at hjerterytmen øges for at kompensere for det lavere blodtryk. Der er selvfølgelig mange andre måde hjerterytmen og blodtrykket kan reguleres på, men jeg kan ikke se at det er relevant her.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]