Kan vi ikke snart få stoppet alle de latterlige, meningsløse, ubrugelige topics om narko-syntese? Dextrose har tidligere oprettet et topic om det samme, men det lader ikke til slå ordentligt igennem og jeg er snart ved få ondt i hovedet af at læse det ene topic efter det andet, hvor bundretarderede fjolser igen og igen stiller spørgsmål om hvordan de kan lave narko eller ekstrahere dit og dat fra tabletter eller skamcuttet pulver.
For det første... hvis du har den kemiske viden til overhovedet at udføre en syntese, så behøver du heller ikke spørge om hvordan du gør på et offentligt board. Derfor - lad vær med at opret topics som "Hvordan ka jeg lave Xtasy hjemme i min kælder!?"
For det andet... hvis du ikke ved hvordan man fremstiller et stof og er for doven til at bruge få sekunder ved at søge på google eller anden søgemaskine først, så er du højst tænkeligt heller ikke kompentent nok til at omgås og arbejde med ætsende/sprængfarlige/giftige kemikalier. Derfor - når du absolut ingen viden har om kemi, så lad dog for helvede vær med at tro du kan stå og udføre indviklede og/eller farlige synteser.
For det tredje... de fleste kemikalier, reaktanter, udgangstoffer mm. til de fleste stofsynteser - for ikke at nævne stoffet selv(!) - er ulovlige. Derfor - lad vær med at tro du overhovedet kan anskaffe nogle af de krævede kemikalier og lad vær med at spørg om hvor de fås.
For det fjerde (selv om jeg ikke ønske at skulle lyde som moderator eller admin)... topics hvor der diskuteres køb/salg/anskaffelse af ulovlige stoffer/reagenser/kemikalier er imod regelsættet (som er nævnt på forsiden). Derfor... hvis dit topic drejer sig om en eller flere af disse, spar din energi og få svar på dit/dine spørgsmål et andet sted, f.eks. ved at søge på google eller mange af de utallige sider der gang på gang bliver henvist til (erowid, lyceum osv.)
Og til sidst... selv om dette board godt nok omhandler rusmidler af forskellig art og alkymistens hjørne specifikt omhandler kemi mm., så brug din sunde fornuft først og tænk over om du selv gider sidde og læse i en forum-sektion, hvor der bliver diskuteret noget så omfangsrigt og bredt som kemi - men hvor man kun finder spørgsmål om hvordan man kan anvende kemi til at gøre sit coke mere rent, fremstille amfetamin eller omdanne sin mors hårlak til LSD. Det ødelægger den grundlæggende interesse og selv om der ind i mellem bliver stillet gode interessante spørgsmål, så er størstedelen af sektionen fyldt med dumme og uinteressante spørgsmål, som ingen gider læse. Til sidst stopper folk pr. automatik med at gå ind og læse i en sådan sektion (hvilket efterhånden er tilfældet hos mig selv) og så ødelægges også de seriøse og interessante diskussioner, fordi der ikke er nogen der læser dem.
Jeg ved der er mange herinde der har en bred og omfattende viden om kemi, som forhåbentligt vil kommentere eller besvare topics eller spørgsmål, hvis de det på den ene eller anden måde har en vis interesse, relevans, eller potentiale til at være informerende, uddybende osv. Eller sagt på en anden måde, man vil altid gerne bidrage, hvis det kan give andre ny viden og indsigt eller hjælpe til at forstå, så et emne med kød på vil i alle henseender være til gavn, ikke mindst for ham der spørger, men også for dem der læser med eller dem der f.eks. skal forklare noget kompliceret eller abstrakt ved at formulere sig på en pædagoisk og forståelig måde, så både ham der spørger og evt. andre der læser med, så let som muligt får en besvarelse eller forklaring.
Hvis jeg f.eks. opretter et topic og stiller et spørgsmål som folk synes er interessant, så er det gavnligt på flere punkter. Det er gavnligt for mig, fordi jeg får besvaret mit spørgsmål. Det kan også være gavnligt for ham der besvarer spørgsmålet fordi han bliver udfordret til at få en dybere forståelse for det tilspurgte emne, for at kunne formulere et så letforståeligt, korrekt og præcist svar som muligt. Det er gavnligt for sektionen generelt fordi der kommer mere aktivitet - både for folk med spørgsmål og svar. Det er gavnligt for evt. medlæsere, der får besvaret et lignende spørgsmål og/eller måske samtidig opnår fornyet eller dybere forståelse. Og endelig er det gavnligt for nysgerrige, måske "grønne" medlæsere, der får vækket en interesse og derigennem senere kan bidrage med svar eller spørgsmål der lægger op til diskussioner af forskellig karakter.
Jeg mener selv, at der ikke er nogen dumme spørgsmål, så længe den der spørger gør det fordi han/hun søger et kvalificeret svar eller forklaring. Hvadenten det omhandler hvad den kemiske formel for vand er eller noget abstrakt kemisk kvanteteori, så er alle spørgsmål lige gode så længe man kan hjælpe spørgeren så han/hun får et svar eller en forklaring, der kan føre til noget konstruktivt. Nu er jeg ikke dommer for, hvad der for den enkelte kan føre til noget konstruktivt, men jeg tror godt de fleste kan følge mig, så længe vi bare fastslår at spørgsmål som "Hvordan laver jeg kæxx mayn?!" ikke ummidelbart falder inde for den kategori. Det meste handler jo for fanden bare om at bruge sin sunde fornuft og spørge sig selv: "Hvad kan jeg bruge det her til?" og "hvad kan andre bruge det her til?". For min skyld må folk gerne ville vide hvordan man laver amf eller MDMA, så længe folk bare benytter sig af alternativerne først, f.eks. en simpel søgning på google eller en af de andre mange hjemmesider, hvor man kan finde informationer i den genre. Folk må være lige så hjernedøde som de vil, men behøver de også skilte med det?
Hvis man spørger fordi man synes kemi el. lign. besidder en vis interesse, uden at man har det helt store kendskab, findes der et utal af bøger der gennem illustrationer og gode forklaringer kan være lærerige at læse, uanset hvilket niveau man er på. Mange bøger der anvendes til den gymnasielle undervisning i kemi på C og B-niveau (hed det da jeg gik i gymnasiet) giver en solid forståelse af de vigtigste kemiske grundprincipper, og kan købes hos boghandlere for få hundrede kroner. Bøger på højere niveauer er meget varierende i omfang og forståelighed samt behandlingen af forskellige områder (da bogen oftest omhandler et specifikt område inde for kemien), i det dét som regel forudsættes at man har et vist grundlæggende bekendtskab med almene kemiske principper og teorier. De fleste bøger i den genre koster normalt også en del mere, men bør læses, hvis man vil forstå eller kende til et særligt område på et mere detaljeret og teoretisk niveau. De er dog overhovedet ikke nødvendige, hvis man bare gerne vil danne sig et forholdsvis nuanceret billede af den grundlæggende kemi.
Dextrose har tidligere lagt op til at folk skulle poste nogle flere topics om teoretisk kemi på forskellige planer, så skulle folk ikke snart droppe al snakken om narkosyntese der på ingen måder omhandler noget teoretisk eller praktisk, men kun har til formål at hjælpe folk med at begå dumheder eller komme til skade fordi de tror syntesekemi er det samme som at bage småkager. Der er trods alt en grund til at man ikke bruger dyrt glasudstyr/instrumenter, beskyttelsesbriller, handsker og stinkskab i hjemkundskab (og nej en køkkenvægt og grydelapper tæller ikke).
Jeg vil meget nødigt få det til at se ud som en løftet pegefinger med en bedrevidende indstilling, men kemikalier er altså ikke legetøj. Man udsætter sig selv og andre for alvorlige risici når man forsøger at udføre eller lave noget, som man hverken er kompentent eller på nogen måde forsvarligt kvalificeret til at lave. Selv om man på en eller anden vis kommer i besiddelse af kemikalier eller reagenser til en syntese, så er det på alle måder ualmindeligt uforsvarligt overhovedet at forsøge, så længe man ikke besidder et stærkt og dybdegående teoretisk og praktisk kendkab til kemi, og endnu vigtigere, har de påkrævede omgivelser med vigtige sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
I tilfældet af, at man rent faktisk på alle måder er kvalificeret og ansvarligt samt relativt sikkert kan udføre en syntese, synes jeg personligt det er spild af tid og potentiale at syntetisere ulovligt narko og samtidig spille hasard med sine fremtidsplaner.
Så please folkens... spænd lige hjelmen.
|