Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: syringe
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
hej jeg vil gerne høre lidt om div. erfaringer med disse syringe (kanyle fyldt med sporeprint, formoder jeg) hvis jeg antager korrekt at en syrringe er en kanyle klar til at fylde i kagerne så de kan kultivere, ved ikke præcis hvor mange ml denne kanyle indeholder, men ville være sørgeligt hvis jeg kun kan lave 3 kager ud af disse 10 ml. da priser på denne kanyle er temmelig høj, personligt ville jeg osse hellere bruge et print så jeg i princippet kan lave 50 kanyler ud af væsken.

så mine spørgsmål lyder på, kan jeg tage spore-væsken fra kanylen og putte det i destilliseret vand? og på den måde få mere væske så jeg kan lave flere kager? eller er der nogle af jer gutter derude der kender en metode til at gøre dette

hvor mange ml. skal man putte i en kage, umiddelbart ville jeg sige 3 ml efter hva jeg har læst, men er dette korrekt?

og er der sådan et max, hvor mange ml/cl få ud af et print, eller den angivende syrringe.

kom endelig med rettelser hvis jeg tager fejl, og takker for svar og kritik på forhånd, :peace:

Titel: Re: syringe
Dedikeret medlem

Mange af de erfarne growere på shroomery.org sværger til 1ml pr. glas, men det er jo svært at sige noget om hvor mange sporer 1ml indeholder. Det kan jo være ret forskelligt fra forhandler til forhandler.
Men ja, hvis du kan få fat i bare et enkelt sporeprint kan du jo lave mange, mange syringes ud af sådan et. Der i hvert fald mindst én side hvor folk udveksler spore prints ganske gratis (svampevelgørenhed :wink: ).

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
waggafnipsen skrev:
kan jeg tage spore-væsken fra kanylen og putte det i destilliseret vand? og på den måde få mere væske så jeg kan lave flere kager? eller er der nogle af jer gutter derude der kender en metode til at gøre dett

Lav et glas med en opløsning af 96% vand (gerne demineraliseret fra matas) og 4% honning (gerne så klar honning som muligt, sirup er også fint) og kog det et stykke tid så både glas og indhold er fri for kontaminationer.
Hæld sporerne/sporevæsken ned i det (i et rent/sterilt miljø så der ikke kommer andet med) og sæt det ved ca 27-29 grader.
Efter ca 1-2 uger burde væsken være parat - du kan se det på at der gerne skulle være dannet mycelium nede i væsken.
Myceliet skal ligge sig i bunden af glasset og se klart ud (når glasset får lov at stå stille så vandet ikke er i bevægelse) og hvis hele væsken ender med at se uklar ud er der kommet kontaminationer i det.
Tjek fx http://www.thenook.org/archives/5.html ud - der ligger alt det bedst info (overskueligt opdelt) og det du leder efter er "Liquid Culture"-delen som der er et link til i oversigten jeg lige linkede til.
Det er simpelt og let, det du skal fokusere på er renhed og ordentlig kogning af glas og sukkervand så det er så sterilt som muligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
jeg ville ikke råde dig til at blande din syring op med vand, fordi min erfaring er at der ikke er særlig mange spore i de syrings man køber. men der i mod synes jeg du skal gøre ligsom lamerfyren forslå, at lave en flydende kultur først og så bruge den til at sprøjte i dine kager, fordi der er til rigtig mange syrings i en flydende kulter, og så har sporene også fået et lille forspring.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
4x0,5ml=2ml per kage er i hvert fald rigeligt.

Du skal kun bruge en lillebitte dråbe sporeopløsning til at starte den flydende kultur med så brug endelig ikke det hele. Og ryst sprøjten som om du tog en spiller inden du stikker den i hullet, pas på du ikke stikker dig på nålen i øvrigt. Du skal i øvrigt også ryste den godt når/inden du inokulerer kagerne.

Der er desuden et par guides til flydende kultur i Samlet viden tråden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Flydende kulturer er en skæg ting. Jeg lavede for nyligt et useriøst af slagsen, da jeg skulle teste en ny trykkoger. Jeg gjorde det ikke særlig sterilt(tørrede området af med lidt spejlrens, og kom sporer i i ly af trykkogeren) men det ser nu meget godt ud! (Beklager det dårlige fokus)
Billede
Billede

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Dine billedlinks virkede ikke, så tillod mig at rette dem :)

Billede

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]