Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 jul 2025 20:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: sen vinter..
Medlem
Brugeravatar

hej psy.

det er kommet mig for øre at vinter vidst først slutter engang i marts eller først i april.. ved ikk eom der er hold i det, men hvis der er hvad gør os outdoor grower så :S
for jeg tror ikk planten har fanden godt af at komme ud i sneen selv hvis den har står 1 måned i vege inden for

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Venter med at plante ud til der ikke længere er nattefrost?

Medlem
Brugeravatar

tænkte jeg også på.. men vil det ikk "skade" deres cyklus ?

Moderator
Brugeravatar

Nope, men alt efter hvilket lys du har indendørs, kan de strække sig lidt, så kan godt være du skal bruge noget stærkere gro-lys, end du havde regnet med.

Medlem
Brugeravatar

ja okay ;)

men nu måå vi se hvor galt det bliver ;)
og håbe på man kan fejre en god høst til efterår :D :cheers:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Når jeg gror udendørs plejer jeg at forspire dem indendørs og så sætte dem ud omkring d. 1. maj.
Tidligere ville nok heller ikke være et problem og hvis man vil kan man jo bare starte den vegetative fase indendørs og så sætte dem ud i maj når det er ok.
Jeg har også hørt om andre der sætter deres planter ud i april, men det kommer nok an på hvordan vejret generelt er.
Global opvarmning skal nok hjælpe på det, så om 10-20 år kan vi måske sætte dem ud i marts. :wink:

Medlem

1 maj-(sdag).
Dagen hvor man seneste har sået sin majs nu om stunder er man ordentlig landmand, men for 20-30 år siden var det en sikker dato for der ikke længere er nattefrost i dk..
Majs må absolut ikke få frost... (økologisk venter man gerne 14 dage efter alm majssåning som sikkerhed da de er mere følsomme)
Det bliver varmere som de alle snakker om, og det kan godt mærkes idet landmænd gerne har majs i jorden omkring påske såfremt den lander i midt i april. I år falder påske lige lovlig tidligt, så i år bliver det et skøn for hvordan vejret har været de sidste 14 dage..
I nordspanien passer hamp til udendørs tomat, i danmark kigger man efter majs. (dvs jeg gør)
Sidste år havede jeg majs i jorden ved påske, jeg tabte måske 2-3 % til lokal rimfrost, men ingen hamp gik til da jeg også forspirer dem ca 1½ måned...
Havde tænkt at lave en tråd der opfordrer folk til at plante ud i år, på nogenlunde samme tid som jeg sår majsen, så kan det ikke gå helt galt for folk..
Fordi det er skide koldt i dk lige nu er helt normalt.
Det er et fænomen, der er forbundet med variationer i den atmosfæriske cirkulation i det nordatlantiske område. Meteorologer kalder fænomenet den negative fase af den nordatlantiske oscillation eller blot "temperaturvippen".

Medlem

Chas, med andre ord, temperaturen svinger og for tiden er vi i et lavpunkt ?

Men det her irriterer mig, havde nemlig planlagt allerede at have nogle planter ude slut februar, hvilket jo ikke er helt muligt nu ^^

Pisser mig faktisk af, fordi jeg nu står med en del mødre hvor jeg ville tage cloner til godt 30-40 planter, og dem har jeg da alt andet end plads til... møg også

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jep, ud med dem når nattefosten er så godt som forsvundet. Og med det vejr vi har pt, så sker det da nok først engang i slut april/start maj.

Medlem

Hmm, oh well, jeg må prøve, måske jeg er ekstremt heldig og mine planter overlever :D

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Det lyder godt nok trist med den vinter. Jeg forspirede allerede i starten af marts og plantede ud omkring den tyvende sidste år. Det var også lige lovligt tidligt, men de blev meget store og flotte, og jeg fik kæmpe høst.,

Medlem

Ra2Fa skrev:
Chas, med andre ord, temperaturen svinger og for tiden er vi i et lavpunkt ?

Men det her irriterer mig, havde nemlig planlagt allerede at have nogle planter ude slut februar, hvilket jo ikke er helt muligt nu ^^

Pisser mig faktisk af, fordi jeg nu står med en del mødre hvor jeg ville tage cloner til godt 30-40 planter, og dem har jeg da alt andet end plads til... møg også

Ja, sådan kan det også skrives :wink:

Med hensyn til pladsmangel misser jeg noget??
Er det kloner du ikke har plads til?
Eller mødrene der bliver for store inden foråret??

Kloner har man plads til (vil jeg mene :roll: )

Mødre kan holdes i ave med bonzaiteknikker..
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=31919

Lav lysvolumen og lave varmeomgivelser vil jeg råde dig til...

Eller missede jeg helt??

Medlem

Hey Chas.

Jeg kender godt Bonzai Teknikkerne, men ønsker ikke at anvende den pga den stress faktor man udsætter dem for. så hellere lade dem vokse store og så tage en god protion cloner så de bliver små igen.
og nej det er ikke mødrene der fylder men Clonerne. hehe. ja man kan altid have plads til dem, men for tiden står mine mødre inde i mit vege skab og jeg overvejer kraftigt at lave et lille skab/telt KUN til cloner ^^

Er blevet i tvivl om om jeg burde bruge mine mødre til min indørs grow og clonerne udelukkende til udendørs. eller om jeg skulle beholde mødrene og bruge cloner til både inde og ude.

Nu må vi se, vi lever jo trods alt i Danmark hvor vejret er uforudsigeligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Det er sku lidt af noget lort med alt dette vintervejr. Koldeste Januar måned længe, men ny varme rekord globalt set.

Jeg regner nu med at starte op inde for med nogle lamper. Jeg regner med at sætte det i gang i midten af marts, slutning af marts. Jo længere til i vegetabilsk fase jo bedre.

Så må vi jo bare håbe på af fru forår kan komme i gang med lidt magi og varme..

Medlem

@Ra2Fa
Ja uforudsigeligt -
Men trods alt "husker" vejret næsten 2 måneder tilbage, så en udplanting før april tror jeg ikke er en god idé, men lokalt kan det nok lade sig gøre, evt ved hjælp af små plastik drivhuse til den første måned bruge man ikke selve drivhuset, som du siger er vejret jo uforudsigeligt..

Vi skriver den 11 feb - tager du 20-25 kloner nu, og lader mødrene blomstre inde, så burde du have 10-15 nye, godt nok mindre mødre, klar med omkring 30-40 kloner omkring midt/slut marts. Det er om ca en måned og da vejret husker 2 gør det vel ikke noget de får 14 dage - en måned ekstra inde??
De skal lige have lov at slå rod også, så mon ikke det vil passe? Det så ca midt/slut april..

Der jo også det forhold at bor man tæt ved vandet(havet) kan man plante det lidt tidligere, inde i landet bør man vente lidt da temparaturen sagtens kan komme ned på frost selv i april måned. Har hørt langeland og lolland skulle være de dele af landet, hvor man sår tidligst?? efterfulgt af samsø??

Ps: du skriver du kunne tænke dig at så ud slut febuar? Har du tænkt over at dagslys perioden i slut febuar er ca 11/13?? Det mindre en 12/12??
Det kommer ca 18 martsved jævndøgn?? Sætter du en klon ud der er vant til +14/10 bliver den sat i blomstringstid som den så skal revegge igen 3-4 uger efter, så tror jeg vi snakker major stres i planterne i forhold til bonzaiteknikker.. Hørt om monstercropping??
(lidt nede)
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]