Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Newbie
Junior medlem

Jeg er MEGET ny udi interessen for psykoaktive stoffer og vil gerne vide hvilke stoffer I vil anbefale. Jeg vil gerne i første omgang have en god oplevelse og vil gerne om muligt sættes i kontakt med nogen som virkelig ved hvad det drejer sig om, har en del erfaring og eventuelt kan træde til som tripsitters.
Jeg har ikke venner der deler min interesse.
Jeg vil virkelig gerne prøve noget som man virkelig kan LÆRE noget af.
Det første de fleste så vidt jeg har forstået prøver, er Salvia Divinorum men det virker på mig som om det eneste der sker er, at man hallucinerer- that´s it and nothing more!!!
Jeg vil gerne have et brugbart tip/trip
Please help!!!

Titel: Re: Newbie
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
For det første vil jeg fraråde at tage psykoaktive stoffer... ...men hvis du nu har tænkt dig at gøre det alligevel så... ;)

Hvor gammel er du?
Hvad mener du med at man hallucinerer? For det er sgu ikke bare hallucinering.
Hvad mener du med brugbart trip, og hvad vil du gerne lære?

Junior medlem

Alder: 32
Hallucinering: Se syner/ Opleve at man befinder sig i en anden verden.
Brugbart trip. Et hvor man lærer noget
Hvad jeg vil lære: Noget om mig selv, andre og livet generelt.

Med hensyn til dit råd omkring psykoaktive stoffer: Hvad kan du alternativt anbefale???

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Jeg vil nu ikke mene at de fleste prøver salvia d. som det første, nok nærmere svampe. Salvia kan virkelig tage røven på en og minutter kan følese som evigheder når det først er gået galt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg vil nu også mene at et svampe kan være at foretrække frem for Salvia, da det som sagt nemt kan tage en forkert drejning. Ikke at svampe ikke kan det, men en mild dosis er trods alt nemmere at styre, hvis det er.

Ud fra egen erfaring, synes jeg at det var utrolig lærerigt og en god hjælp at læse en masse trip rapporter om substansen. Selvfølgelig er det også et must, at læse generelt om den givne substans, inden man giver sig i kast med den.

Du kan læse en masse trip rapporter om folks oplevelser med svampe i psychedelias trip sektion.
http://www.psychedelia.dk/forum/viewforum.php?f=54

Du kan finde flere på Erowid.
http://www.erowid.org/experiences/subs/ ... ooms.shtml

Medlem
Brugeravatar

Mit råd ang. ikke at tage psykoaktive stoffer, var mere sådan, ordensmæssigt. Derfor " ;) " .

Du skal huske på at psykoaktive, men især psykedeliske, ikke blot er syner/føle man er et andet sted. Det er det også, men hvad vigtigere er, kan man få følelser, ens egen krop kan føles ekstremt fremmed, man kan begynde at tro at alle har ondt på sinde osv. osv. og disse tanker kan være meget indvaderende, altså du kan ikke sige "nej", for jo mere du siger nej, desto være bliver det som regel. Det er en selvforstærkende effekt, hvor det pludseligt kan føle en smule ubehageligt... denne ubehag opfanger man så, og man tænker... urgh, det er ubehageligt. Idét du tænker at det er ubehageligt, bliver det blot mere ubehageligt. Og grundet den meget indvaderende effekt, kan du oftest ikke 'bare lige' tænke på noget andet, lidt ligesom at sige "Lad være med at tænke på en elefant", og forvente at du rent faktisk ikke tænker på en elefant. Og som nævnt før, tid kan føles meeeeget langsom, og jo mere opmærksom man er på dette, desto langsommere føles det. På samme måde kan det også føles bedre og bedre, det er blot vigtigt at pointere, at man kan føle sig noget så grusomt ude af kontrol og i helt ekstrem panik. Jeg har personligt ikke trippet i lang tid, efter nogle gange med temmelig dårlige angstfyldte oplevelser.

Når det så er sagt, er lave doser af eksempelvis svampe ikke så forfærdeligt svære at håndtere, også selvom det går galt. Jeg vil helt klart foreslå dig at du prøver en relativt lav dosis svampe ud, det er rimelig harmløst i mine øjne, hvis man altså har hovedet skruet nogenlunde ordentlig på. Omkring 1g tørret spids nøgenhat er sikkert meget passende. Ikke så vildt at du er i stor fare for total panik, ikke så stor en dose at skulle du være meget følsom overfor psilocybin, at du får en enorm dose, og samtidig ikke så svagt at du stadig står uden nogen konkret idé om hvad en psykedelisk oplevelse er for noget.

Til det med at lære... svampe kan give en ufattelig store åbenbaringer, som for mange ikke kommer sååå kraftigt til udtryk i deres hverdag bagefter, som de måske havde forventet før og under selve trippet, men det kan give en nogle spøjse perspektiver at se ting i. Det vigtigste og største svampe har vist mig, er hvordan alt hvad vi ved, sagtens kan være løgn, 'virkelighed' kan være falsk og alt mellem himmel og jord er muligt. Svampe har åbnet mig på på mange måder. Hvad jeg mener svampe har svært ved at lære folk, er hvordan vi skal leve vores liv. Hvis du forventer at svampe er en løsning på et problem, bliver du nok skuffet. Svampene stiller flere spørgsmål end de giver egentlige svar. Man kan vel sige, at mange ting, som før føltes sikre og rigtige, bliver sat på en stor prøve. Hvis du ønsker at de liv skal beriges, gøres 'større' og mere åbent, især overfor andre synspunkter og verdensbilleder, kulturer mm. så er svampene nok en ganske god idé. Hvis du ønsker at blive et mere lykkeligt menneske... Så synes jeg du skal søge ad andre veje... giv de fattige mad og tøj, søg kærlighed, fællesskab, identitet og livsmål.

En tripsitter lyder som en meget fornuftig idé, prøv at find en som på mange måder er samme sted i deres liv som dig, men vigtist af alt, en som du er tryg ved at skulle sitte og som rent ved hvordan han/hun bør forholde sig. Det er min bedste erfaring.

Senest rettet af Bærnelin 25 feb 2010 01:47, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

@Bærnelin- Tak for dit meget uddybende, ærlige og ikke mindst brugbare svar.
Måske tager jeg på trip-måske ikke.
Lige nu er jeg ved overvejelsen om det kan være noget for mig eller ej, men vil under ingen omstændigheder bare løbe hovedløst ind til tingene da jeg har stor respekt for det.
Jeg er med andre ord ikke typen der bare stopper et tilfældigt trækpapir i kæften til et rave uden at vide hvad det er for noget.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Jeg er som de andre også på svampene. Mit eget jomfrutrip var på 1,5g Cubensis svampe. Der får du et indblik i det ændrede tankemønster, men forvent dig ikke det vilde visuelle trip. Ved den dosis burde du stadig have nogenlunde kontakt til den "rigtige" verden, og det er usandsynligt du kommer ud på dybt vand, hvis du ellers er psykisk sund og rask.

Svampene er heller ikke så "eksotiske" og svære at opspore, de vokser sågar herhjemme.

Hvis du overvejer sagen grundigt, og virkelig er interesseret i et indblik i den psykedeliske verden, er sådan et svampetrip et godt bud. Bare få styr på set og setting (http://psychedelia.dk/wiki/Set_og_setting) :)

MVH

Medlem
Brugeravatar

Ja, set og setting er key! Mine dårlige trips stammer helt sikkert fra både dårligt set og dårlige settings. Jeg vil også gerne sige, at min post ikke var for at afskrække, og du virker også som en som tager risikoerne seriøst, hvilket er meget dejligt at høre fra folk som ikke har prøvet det før, for en gangs skyld! :)

Personligt mener jeg, et eller andet sted, at alle mennesker (med undtagelse er folk som er særligt udsat for langvarige psykiske men) burde have en psykedelisk rejse, mindst én gang i deres liv. Det kan være en så utrolig interessant og livssynsændrende oplevelse, at nærmest ingen burde være foruden. Min hovedpointe lå mere i hvad du forventede af et trip, og den mulige skuffelse du vil kunne få og samtidig uforventede overraskelse. Jeg vil selv sige at jeg er både skuffet, og glædeligt overrasket. Skuffet fordi jeg forventede at det kunne give svar, og hjælpe med at skabe en mere klar retning i mit liv, hjælpe til at give mening i mit liv... det gjorde det så ikke, ikke for mig i hvert fald. Jeg har måtte indse, at svaret nok er mere simpelt, hvad angår lykke og accept af at der ikke nødvendigvis er nogen mening. Til gengæld har mine oplevelser, være så forbløffende og utrolige, at jeg aldrig vil være foruden.

Men som sagt, mener jeg at det - desværre - er nødvendigt, umiddelbart at give udtryk for en holdning om at det er bedst helt at lade være, men hvis man nu gør det så... Altså Harm Reduction strategien. Især på en hjemmeside som psykedelia.dk, er det en god idé at komme fra den indgangsvinkel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]