Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey...

Jeg vil starte med at sige, at jeg er ny bruger her på siden, men har kendt og fulgt siden i nogle år.
Siden jeg nu skal starte på mit eget grow (Er nybegynder) har jeg et par spørgsmål, som jeg håber jeg kan få besvaret...

De frø jeg har bl.a. har købt er den autoblomstrende "Easy Bud" fra RQ...
Mit spørgsmål hertil er så: Skal jeg dyrke den på samme måde som Loweryder'en, med 18/6 hele vejen, både i vegge & blomst?
Jeg bruger en 400w HPS (evt. 125w CFL 6400k til første par uger for at spare strøm, eller burde jeg bare bruge min HPS til hele forløbet ved en autoblomstrende plante?)

Derudover vil jeg høre om her er nogen erfaring med Advanced Nutrients gødning?

Så kort sagt er mine spørgsmål pt:
1) Skal "Easy Bud" dyrkes som lowryder?
2) Kan det svare sig at bruge en CFL i de første uger, ved autoblomstrende planter? (når jeg har en 400w HPS? skal lige siges at jeg ingen MH lampe har :(
3) Er her nogen med erfaring med AN gødning?

Håber at nogen kan svare på mine spørgsmål.
På forhånd, tak :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

1) Ja - det er det mest optimale. Men hvis du nu vil køre andre sorter så tager de sgu ikke skade af 12/12.

2) Ja, det kan altid svare sig.

3) Ja, hvorfor?

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarende Ariaji ;)

Med hensyn til Advanced Nutrients i forbindelse med jordgrow... Giver du så dine planter de mængder gødning der står anvist bagpå?

For eksempelvis står anvist at der i vegge skal tilsættes både Micro, grow og bloom i disse doseringer:
Micro 2mL/L
Grow 2mL/L
Bloom 0,40mL/L

Det er over 4mL gødning per L vand, og synes jeg lyder lidt vildt (Ved godt at jeg med forgødet jord, ca. kan vente med at gøde til efter de første 3 uger, og skal starte blidt ud)

Bare for at komme med et lille eksempel mere, så står der at i at den skal ha' disse doser i sidste periode af blomst inden flush ugen:
Micro 5mL/L
Grow 5mL/L
Bloom 5mL/L
Det er jo 15mL gødning per liter vand!!!! Er det ikk alt for vildt? (har jo set folk der snakker om ca 1mL per Liter vand, men det er måske normalt at følge AN's doseringsanvisninger til skunk dyrkning?

Medlem
Brugeravatar

Smoke'N'Fly skrev:
Med hensyn til Advanced Nutrients i forbindelse med jordgrow... Giver du så dine planter de mængder gødning der står anvist bagpå?

For eksempelvis står anvist at der i vegge skal tilsættes både Micro, grow og bloom i disse doseringer:
Micro 2mL/L
Grow 2mL/L
Bloom 0,40mL/L

Det er over 4mL gødning per L vand, og synes jeg lyder lidt vildt (Ved godt at jeg med forgødet jord, ca. kan vente med at gøde til efter de første 3 uger, og skal starte blidt ud)

Bare for at komme med et lille eksempel mere, så står der at i at den skal ha' disse doser i sidste periode af blomst inden flush ugen:
Micro 5mL/L
Grow 5mL/L
Bloom 5mL/L
Det er jo 15mL gødning per liter vand!!!! Er det ikk alt for vildt? (har jo set folk der snakker om ca 1mL per Liter vand, men det er måske normalt at følge AN's doseringsanvisninger til skunk dyrkning?

Er der ikk nogen med Advanced Nutrients erfaring, som kan fortælle mig om jeg kan følge disse anvisninger til mit skunkgrow? (Eller er de anvisninger udelukkende til blomster ?)
:tnx:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Smoke'N'Fly skrev:
Tak for svarende Ariaji ;)

Micro 2mL/L
Grow 2mL/L
Bloom 0,40mL/L

Micro 5mL/L
Grow 5mL/L
Bloom 5mL/L

Nu så jeg ikke lige hvad type gødning du bruger, men hvis du er ovre i advanced nutrients, så vil jeg da foreslå at du benytter dig af simple istedetfor? det lidt nemmere at finde rundt i. ;)

Iøvrigt kan jeg hilse at sige at hvis det er GHE du er ude i, så er det skema der fulgte med beregnet på at doserne passer per TI (10) liter vand, og ikk EN (1). Måske er det derfor at du er forvirret?

Dertil skal siges at på MIT skema, er der beregnings-doser for BÅDE jord OG hydro, og tallene der variere meget, så VÆR NU SIKKER på at du kigger på det rigtige skema, og at du både læser og forstår tabellen.

Alternativt kan du jo skrive til sælger/produktudbyder, og høre nærmere. :)

Medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:
Nu så jeg ikke lige hvad type gødning du bruger, men hvis du er ovre i advanced nutrients, så vil jeg da foreslå at du benytter dig af simple istedetfor? det lidt nemmere at finde rundt i. ;)

Iøvrigt kan jeg hilse at sige at hvis det er GHE du er ude i, så er det skema der fulgte med beregnet på at doserne passer per TI (10) liter vand, og ikk EN (1). Måske er det derfor at du er forvirret?

Dertil skal siges at på MIT skema, er der beregnings-doser for BÅDE jord OG hydro, og tallene der variere meget, så VÆR NU SIKKER på at du kigger på det rigtige skema, og at du både læser og forstår tabellen.

Alternativt kan du jo skrive til sælger/produktudbyder, og høre nærmere. :)

Tak for svaret G.

Ja, jeg har også selv fundet ud af at det måske ikk var så simpelt gødning jeg har købt... ;)
Undrer mig bare over at forhandleren henviste mig til det, når jeg havde fortalt ham at jeg var noob, og var på udkig efter det nødvendige til gødning + evt en anbefalet fremmer... så han foreslog mig disse:

Advanced Nutrients - Micro (NPK= 5-0-1) Basics 1/3
Advanced Nutrients - Grow (NPK= 2-1-6) Basics 2/3
Advanced Nutrients - Bloom (NPK= 0-5-4) Basics 3/3
Advanced Nutrients - Hammerhead (NPK= 0,9,18) Blomsterfremmer

Da jeg nu ligger inde med alt den gødning, og har læst meget på nettet omkring AN, i håb om selv at kunne finde et svar vedr. dosering, har jeg også fundet ud af at AN skulle være en god gødning, så ønsker selvfølgelig at bruge det, nu når jeg har købt det ;)

Har checket igen med doseringerne Maximum, men de står angivet i mL/L, og så også i tsp/gal, som jeg bare tror er en anden doserings enhed.
Jeg tror værdierne er ens for hydro og jord, egentlig står det så det er til at forstå, jeg er bare lidt skeptisk over at blande 15mL gødning per liter vand i sidste blomster fase, UDEN jeg har hørt fra andre, at det altså er sådan man gør med AN.

Jeg kan godt selv se nu, at jeg burde ha' købt f.eks. BioBizz, det vil jeg også gøre, hvis ingen kan hjælpe mig med at bruge AN.

Jeg ved at Ariaji har erfaring med AN, så vil meget gerne høre, hvordan han f.eks. doserer AN til jordgrow.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Uden at være 100% sikker, tror jeg godt jeg kan afliv spørgsmålet vedr. om doseringerne er de samme for hydro og jord - svaret er NEJ!

kan ikk forklare hvorfor, men alle de hydro skemaer jeg har set, bruger altid væsentligt højere tal end ved jord. Og jeg mener gangske bestemt at forklaringen ligger i at planterne har bedre mulighed for at optage næring i hydro, end i jord.. den mere specifikke og tekniske forklaring må du selv læse dig frem til, men er hvertfal 99% sikker på at de 2 typer af grows bruger forskellige mængder af gødning og ikk den samme mængde.

Bedste bud på hurtig løsning:

skriv til producenten.. hjemmesiden står bag på flasken ;)

Medlem

MaximumG skrev:
kan ikk forklare hvorfor, men alle de hydro skemaer jeg har set, bruger altid væsentligt højere tal end ved jord. Og jeg mener gangske bestemt at forklaringen ligger i at planterne har bedre mulighed for at optage næring i hydro, end i jord.. den mere specifikke og tekniske forklaring må du selv læse dig frem til, men er hvertfal 99% sikker på at de 2 typer af grows bruger forskellige mængder af gødning og ikk den samme mængde..

Det kan jeg med et link.
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 23&t=23695
Og NEJ blandingsforholdet af gødning er ikke det samme i hydro og jord.

Den sætning du skriver:

Citat:
Ja, jeg har også selv fundet ud af at det måske ikk var så simpelt gødning jeg har købt...
Undrer mig bare over at forhandleren henviste mig til det, når jeg havde fortalt ham at jeg var noob, og var på udkig efter det nødvendige til gødning + evt en anbefalet fremmer... så han foreslog mig disse:

For mig er det lucas formel for blanding af gødning til hydroponianlæg
1 del micro - 2 dele grow - 3 dele bloom.
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 23&t=13472
Står derinde et sted..

Hvad jeg tror det i sidste ende er galt med dig og forståelsen er simpelthen ordet advanced der "skræmmer" dig.
Intet sted kan jeg finde den "vildt" meget dyrere end andre gødningsprodukter, det eneste der faldt mig i øjnene var den sætning du skriver som jeg citerer dig for.

Hvad jeg tror:

Det er en serie specielt beregnet til hydro. Man kan sagtens bruges til jord, bare med et andet blandingsforhold..

Han har ikke vidst at gødning til hydro anlæg skal blandes i et andet forhold end til jord.
ISÆR hvis du bruger gødet jord.
Der risikerer du overgødning hvis du hælder op, hydrostyle.

Når du så kom i butikken og siger du er noob inden for gødning, har han sagt- jamen så anbefaler jeg dig selvfølgelig AN -
For når folk ikke ved helt hvad de går efter bliver sælgeren gerne påduttende for: 1. at sælge dig noget. Og 2. Noget som han gerne sjældent sælger til den "vidende". 3. Det får ham til at virke "bedre vidende".

Da jeg ikke kunne finde AN voldsomt meget dyrere end f.eks GHE og andre produkter, og nogen gange billigere, tvivler jeg stærk på at den er så avanceret igen.

Bland i efter et skema til jordforhold, og hold så øje med tegn på planten der passer med det hvide skema med røde fremhævelser i det første link.

Rød indikerer det manglede stof i planten.

I hydro anlæg har planten lidt svære ved at optage visse næringssalte fra vandet pga rodsystemet skal overvinde de kræfter vandet holder på næringen.
Ved en halvsvag syre på 5.6- 6-4 giver "rent" vand lettere slip på disse salte.
Men ved for lav PH blokerer syren for optagelsen af næringssaltet til planten.

Nu må vi se om der kommer en tråd- Er det her overgødning?? :hm:

Medlem
Brugeravatar

Først og fremmest vil jeg sige tak for jeres tid på at besvare mine spørgsmål :D

Med hensyn til dette:
Chas skrev:
Den sætning du skriver:

Ja, jeg har også selv fundet ud af at det måske ikk var så simpelt gødning jeg har købt...

For mig er det lucas formel for blanding af gødning til hydroponianlæg
1 del micro - 2 dele grow - 3 dele bloom. nu.

Her tror jeg at du har misforsået det med jeg skrev Basics 1/3, Basics 2/3 og Basics 3/3 var bare tilfældig rækkefølge, var bare for at angive at de er en del af et sæt på 3 slags. Med AN skal man give ALLE 3 slags under hele forløbet... kan lige citere fra skemaet bagpå:

Cuttings /seedlings: Grow 1,00 mL/L , Micro 1,00 mL/L , Bloom 1,00 mL/L (half strength in week 1)
Vegetative: Grow 2,00 mL/L , Micro 2,00 mL/L , Bloom 0,40 mL/L
Flowering (mild): Grow 1,82 mL/L , Micro 1,82 mL/L , Bloom 1,82 mL/L
Flowering: Grow 2,27 mL/L , Micro 2,27 mL/L , Bloom 2,27 mL/L
Flowering: Grow 2,70 mL/L , Micro 2,70 mL/L , Bloom 2,70 mL/L
Flowering: Grow 3,33 mL/L , Micro 3,33 mL/L , Bloom 3,33 mL/L
Flowering: Grow 4,17 mL/L , Micro 4,17 mL/L , Bloom 4,17 mL/L
Flowering (aggressive) Grow 5,00 mL/L , Micro 5,00 mL/L , Bloom 5,00 mL/L

(Jeg er opmærksom på at dette ikke gælder hvis det er forgødet jord, og er også obs på at jeg skal flushe, men nu har jeg bare citeret direkte fra skemaet, så i kan se hvad der står...)

Men når jeg så kigger på f.eks. biobizz, så er det egentlig også meget gødning de anviser til, at man skal bruge. Jeg fandt det skema her:
http://www.u-grow.com/support/biobizz-growschedule.pdf
Her kan man også se at de anbefaler 4 mL/L af hver slags.

Så måske skal jeg ikke blive så skræmt, af AN's anvisning til sidste blomster fase:
Flowering (aggressive) Grow 5,00 mL/L , Micro 5,00 mL/L , Bloom 5,00 mL/L

Men her kunne det virkelig være dejligt, hvis der var nogen som havde prøvet AN til sit jordgrow, der kunne fortælle hvordan han evt. har brugt det.

Mange tak for de gode svar og link til skemaer, som jeg har fået indtil nu.

Medlem

Yep misset med flere mil...

Men ja.
Ærligt aner jeg ikke en fis om kunstig næring, da jeg selv blander biologisk. Men skal jeg sammenligne med noget så har jeg vanskligheder ved at holde de nedre blade på planten sidst i dens levetid. Det med lucas formel var noget jeg bare vidste men bruger det ikke selv heller, det lignede bare så godt....
Godt nok er mine 1.40 m planter i 15 liters, men omplantingen fra den lille 1/4 liter potte til 15 liters, der har jeg med tiden fundet ud af at mit gødeforhold skal næsten fordobles i jorden i forhold til hvis den ikke skal té sig og smide bladene til sidst. Også kan du selv regne ud hvordan den tér sig den første uge - 14 dages tid...
Hen mod slutningen 2-4 uger før høst får den til sidst vand der har været soaked med brændenælder, mælkebøtter, eller (nu ved vintertid) godt fortyndet grisepis. (Dét er fame hidsig gødning) som et suplement til den nu godt brugte gødning der var i jorden.
Flusher GRANDE den sidste 1½ uge før planlagt høst.

Så jeg tror heller ikke du skal være bange for at komme til at give den for meget, bare du følger det bagpå.
Med tiden som du får erfaring, kan det være du finder ud af at de evt skal have noget mindre til start, og voldsomt meget mere til slut, eller det hele omvendt, men det finder du jo ud af ved de små fejl man laver...

Held og lykke...

Medlem
Brugeravatar

Tak for de vise ord Chas...

Nu var jeg heldig at for et par dage siden skaffede jeg en pose organisk gødet jord af en kammerat, med hønselort og hele svineriet :D

Tror ikke jeg vil gøde i den jord, før de viser tegn på mangel, og så evt. bare give den hammerhead blomsterfremmer (0-9-18) når den tid kommer... Lyder det som en god idé?

Fik i øvrigt bygget mit growskab/telt igår, så nu står mine potter godt og behageligt :) Jeg plantede størstedelen i mandags, så glæder mig til der sker noget ;)

Kan da i øvrigt lige lave en tråd omkring mit noob grow, med billeder osv. hvis i er interesseret i at følge det... :whogives:

Medlem

:stop: Lige et vakst spørgsmål? Sår du frø i hønseblandingen? (Så har du ikke søgt nok om hamp herinde, nemt og være bagklog hva´???)
Hvis ja, så det kvikt ind nu og få pillet dem op, da hønsgødningen ellers kan "svitse" den hvide spire der kommer ud af frøet!!!!! (det kun de virkelig helt hardcore spirer der ellers overlever og de somregel hanner -dårlig erfaring-...)
Er spiren fremme, evt helt oppe så uanset skyld dem i postevand, og plant dem i helt alm havejord eller lign. Så og priklemuld har jeg godt om.. Bare lige indtil de har "klonstørrelse", ca 6-10cm høje, så kan du komme dem i hønseblanding. Og i mandags -bumbum det 4 dage siden.....

HERUT, PIST, PØJ, VÆK med dig, ind og gør det NU.... Det forbedrer chancen VOLDSOMT.

Og læs så resten bagefter:

Hvem er ikke nysgerrig på godt og ondt..
Lav du bare din egen billedtråd..

Om det en god ide med hammerhead blomsterfremmer aner jeg virkelig ikke..
Jeg har jo ingen tal på nældevandet eller fra grisene, og desuden gøder jeg som sagt kun når planten faktisk er fuldvoksen, da de har ok fart på, og må ærllig indrømme jeg ikke viger meget fra, hvad jeg normalt har gjort de sidste mange år.
Men ellers jo, de fleste snakker om at en stor P og K værdi er godt for blomsterudviklingen i gødeforholdet.

Men husk alt efter om hvor kraftig blanding du fik fingre i dér, så kan planterne té sig med overgødningssymptomer til start.
Ikke noget du som sådan skal være bange for. Er den alt for hidsig så du ser deform bladvækst og skud, så flush lige engang med ca dobbelt antal liter af potten. Det sænker EC nivauet og neutralisere PH´en en smule i jorden, så takker planterne dig med kæmpegrene.

Medlem
Brugeravatar

Chas skrev:
HERUT, PIST, PØJ, VÆK med dig, ind og gør det NU.... Det forbedrer chancen VOLDSOMT.

Shit!! Jamen jeg har ikke noget alm. pottemuld lige nu, kan først anskaffes i morgen.... Er du helt sikker på at det er galt hvis jord kun er gødet med LIDT høselort?

For ved min kammerat brugte det selv, og såede frø i det... Han fik de sygeste resultater ud af det, tror ikke han hverken har haft problemet eller kendt til det...

Har også nogle 4x4cm grodans... har sået i 2 af disse for at eksperimentere med grodans, så her er ingen skade sket...

Jeg vil virkelig gerne ha mere respons på det her inden jeg evt. planter dem om i nyt jord, fordi jeg jo har haft en kammerat med succesfuld grow med samme jord.

Chas skrev:
Hvem er ikke nysgerrig på godt og ondt..
Lav du bare din egen billedtråd...

Hvor nederen!!! Jeg var igang med at lave den tråd med billeder og tekst, havde siddet og arbejdet over en time, så da jeg trykkede "Vis Prøve", crashede siden, og kunne ikke gå tilbage og kopiere.... LOL!!

Magter ikke at fortsætte nu, poster nok tråden i morgen så ;)

Nu er jeg pisse bekymret for mine tøser...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Advanced Nutrients GMB serie kan sagtens bruges til jord, brug halvdelen af den dosering som der står på flasken (hydro) og sørg for at opretholde den korrekte pH.

Medlem

OK ro på så. Har du nogen i grodan skal det nok lykkedes med stor sikkerhed.
Og har din makker kunne så frø i blandingen kan du også.
Det mere hvis du laver blandinger med meget møg i, at det går galt..
Dvs bare du vandede jorden godt, og ja hvordan skal man jeg sige det.???
Er der lidt for meget møg i så mangler der nok et frø eller 2??
Er der FOR meget kan du se det spiren. Hvis den kommer op. Men igen, har din makker kunnet burde du også kunne.!

Det bare for mange år siden da jeg selv fandt ud at hønsemøg var rigtig god gødning.
Jeg såede og såede, langt over 50 frø i "ren" hønsemøg. Dvs jord fra hønsehuset og så direkte i det.
Der gik som sagt lidt over 50 frø til før en klog mor spurgte? Gror der overhoved noget som helst i det hønsehus??
Og niks, det var først da jeg flushede og kom ca 40 % nye skyllede leca kugler og ca 50% alm plantemuld og nye frø i jorden at der kom noget op... så det SKAL være ok fortyndet.
Så når du skriver LIDT, og frø kan spire i det, er det ikke ren hønsemøgsjord. (derfor kender din makker nok heller ikke til det)

Min blanding hedder:
ca 40 % markmuld (majsmark) ca 40 % regnskyllet rockwool og leca(ca20% af hver)5-10 % hønsejord, 5 % alm. havekompost og nogle skovle moseagtig jord + lidt fra mødingen, og så ellers alm jordmuld på gefyllen til cementblanderen er fuld.

Så kan du med en god sort drive nogen kraftige planter frem.
Billede
Hun er kun 15 uger gammel fra frø, men alligevel 126cm høj, uden 15 liters potten. (burde nok mere være en 40 liters men så tror jeg de fylder for alvor...)
Temp. 25-max 32 sommer/dag.
Temp. min 16 til 22 vinter/nat
Fugtighed ca 40-60%

Lidt mere om hønsemøg og hvordan man kan.
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 17&t=30815

Så bare rolig det skal nok gå uanset. Nok bare mig der kom til at tænke "hårdt" tilbage i tiden med mine startuheld i hønsemøg...

Medlem
Brugeravatar

zionboy skrev:
Advanced Nutrients GMB serie kan sagtens bruges til jord, brug halvdelen af den dosering som der står på flasken (hydro) og sørg for at opretholde den korrekte pH.

Mange tak for svaret... Bestemt noget viden jeg kan bruge, tak.

Medlem
Brugeravatar

Chas skrev:
OK ro på så. Har du nogen i grodan skal det nok lykkedes med stor sikkerhed.
Og har din makker kunne så frø i blandingen kan du også.
Det mere hvis du laver blandinger med meget møg i, at det går galt..
Dvs bare du vandede jorden godt, og ja hvordan skal man jeg sige det.???
Er der lidt for meget møg i så mangler der nok et frø eller 2??
Er der FOR meget kan du se det spiren. Hvis den kommer op. Men igen, har din makker kunnet burde du også kunne.!

Det bare for mange år siden da jeg selv fandt ud at hønsemøg var rigtig god gødning.
Jeg såede og såede, langt over 50 frø i "ren" hønsemøg. Dvs jord fra hønsehuset og så direkte i det.
Der gik som sagt lidt over 50 frø til før en klog mor spurgte? Gror der overhoved noget som helst i det hønsehus??
Og niks, det var først da jeg flushede og kom ca 40 % nye skyllede leca kugler og ca 50% alm plantemuld og nye frø i jorden at der kom noget op... så det SKAL være ok fortyndet.
Så når du skriver LIDT, og frø kan spire i det, er det ikke ren hønsemøgsjord. (derfor kender din makker nok heller ikke til det)

Min blanding hedder:
ca 40 % markmuld (majsmark) ca 40 % regnskyllet rockwool og leca(ca20% af hver)5-10 % hønsejord, 5 % alm. havekompost og nogle skovle moseagtig jord + lidt fra mødingen, og så ellers alm jordmuld på gefyllen til cementblanderen er fuld.

Så kan du med en god sort drive nogen kraftige planter frem.
Billede
Hun er kun 15 uger gammel fra frø, men alligevel 126cm høj, uden 15 liters potten. (burde nok mere være en 40 liters men så tror jeg de fylder for alvor...)
Temp. 25-max 32 sommer/dag.
Temp. min 16 til 22 vinter/nat
Fugtighed ca 40-60%

Lidt mere om hønsemøg og hvordan man kan.
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 17&t=30815

Så bare rolig det skal nok gå uanset. Nok bare mig der kom til at tænke "hårdt" tilbage i tiden med mine startuheld i hønsemøg...

Først og fremmest skal du ha' mange tak for din advarsel, hvis ikke du havde advaret mig, havde jeg stadig stået uvidende omkring dette med hønsemøg...

Jeg har fået snakket med min kammerat, og jeg havde faktisk glemt at hans grow var udelukkende kloner, men da jeg så spurgte ham hvad han gjorde, sagde han at han havde ladet dem slå rødder i neutralt jord... :o Hvorfor han ikke lige havde sagt det da han gav mig posen, ved jeg ikke :( Han vidste godt at jeg ville hjem og bruge den jord med det samme, og at jeg er nybegynder... Ikk sikkert han lige havde tænkt over det... Men ja, hvad har man psychedelia til :D

Nu har jeg lige fået anskaffet mig 50L All mix jordblanding, og fået plantet alle sammen om, og skyllet den ca 1½ cm lange kim rod, som den var blevet på de fleste... De så ellers fine ud, håber ikk der er nogen skade sket.

Da jeg har plantet et frø i grodan for over en uge siden, var det meningen at jeg ville ha' den som en slags forgænger, hvor jeg kunne lære nogen småting på den, som kunne gavne mig ved de andre som er 1 uge ældre. Jeg undrede mig over at jeg ingen rod kunne se i bunden, efter der var gået over en uge, så jeg prøvede forsigtigt at sprække den ældste grodan op: Resultat: en meget lille plante med første bladsæt... Det kunne se ud til at roden har haft svært ved at spire ned gennem grodan mediet, så den har nærmest buet og roden vendte nærmest op, fik den plantet i noget all mix, og da jeg havde en mere plantet i grodan, ville jeg checke om den også havde problemer med at gro igennem, det var dog ingen problem her, efter 3-4 dage i grodan, havde den næsten spiret igennem bunden, og der var også bladsæt på som ved min "forgænger". Så nu er alt plantet om i potter med all mix jord.

Så må vi se om jeg får brug for hønseblandingen senere.

Men endnu en gang tak Chas... Du er mine tøsers redningsmand <3

Medlem

Ikke for hurtig med takken... Ikke for at skræmme dig på nogen måde..
Var nogen af spirene mørkerøde? lidt dybere end farven her? så du kort sagt på skideren..
Var de hvide (hvidere) så du rigtig godt på vej.
Der i mellem (lidt mørkere) ca 50 /50
Det er næringsstoffer fra hønsemøget og syre/base forholdet til det i jorden der farver spiren..
Men derfra kan jeg ikke garantere om de kommer op???? Det har også noget med spiringsprocenten i frøet der spiller ind.. Eller hvor meget energi kimen har til rådighed.
Har selv oplevet nogle der spirede til ca 5 cm for derefter bare og gå i stå. Og ja de var blankhvide, men kom aldrig ud af frøskallen. Der burde være nok til 5-7 cm spire i et frø, og ekstra energi til at flække frøet helt og derefter folde kimbladene ud i lyset.

Der er højst sandsyndligt ikke sket det store hvis de er så lange.. Det et godt tegn på de ikke er ristet af jorden. Bortset har de fået farve???
Men som sagt, kommer det helt an på hvor kraftig man laver den blanding.
Med All-mixet skal nok lykkedes for dig, tror ikke nogen har kunne kvajet sig med det. ( lidt dyrt måske :roll: men det virker )

Den historie med grodan og buet op????? Den er ny, selv her psy. Det lyder godt nok mærkeligt at spiren ikke kunne gå gennem grodanmediet?
Var det knastørt eller? Nej spiren burde alligevel kun penetrere grodan???? Wierd, den kan jeg ikke forklare??
(måske frøet i sig selv er problemet, men der er jeg så usikker så det kommer i parantes)

-Husk at skylle grodanblokke før der sås eller sætter stiklinger i, de er en smule basisk når man køber dem, så soak dem i postevand eller PH 5.5-6.0 vand nogle timer før brug. Så går det hele noget bedre.. Ikke krisevigtigt men det hjælper rigtig godt til sund vækst og kvikkere rodslag.
(Noget halvanvanceret om hvor næringsoptagelsen og Ph-værdi ligger i forhold til plantens næringsoptagelse. - længere historie -.. Søg på psy :wink: )

Held og lykke..

Medlem
Brugeravatar

Chas skrev:
Var nogen af spirene mørkerøde? lidt dybere end farven her? så du kort sagt på skideren..
Var de hvide (hvidere) så du rigtig godt på vej.
Der i mellem (lidt mørkere) ca 50 /50
Det er næringsstoffer fra hønsemøget og syre/base forholdet til det i jorden der farver spiren..
Men derfra kan jeg ikke garantere om de kommer op???? Det har også noget med spiringsprocenten i frøet der spiller ind.. Eller hvor meget energi kimen har til rådighed.
Har selv oplevet nogle der spirede til ca 5 cm for derefter bare og gå i stå. Og ja de var blankhvide, men kom aldrig ud af frøskallen. Der burde være nok til 5-7 cm spire i et frø, og ekstra energi til at flække frøet helt og derefter folde kimbladene ud i lyset.

Heldigvis var de alle knaldhvide, udvover lidt jord forneden som var svært at skylle af.

Chas skrev:
Den historie med grodan og buet op????? Den er ny, selv her psy. Det lyder godt nok mærkeligt at spiren ikke kunne gå gennem grodanmediet?
Var det knastørt eller? Nej spiren burde alligevel kun penetrere grodan???? Wierd, den kan jeg ikke forklare??
(måske frøet i sig selv er problemet, men der er jeg så usikker så det kommer i parantes)

Tror at det skyldes frøet, for frøet var 1 ud af 40 skunkmix frø, der er jo ingen garanti for hvor gode og potente de er.
Det andet frø som uden problemer groede i grodan, var et feminized special kush #1 fra RQ.

Tror bare at det var mit skunkmix frø der er mærkeligt.

Chas skrev:
Husk at skylle grodanblokke før der sås eller sætter stiklinger i, de er en smule basisk når man køber dem, så soak dem i postevand eller PH 5.5-6.0 vand nogle timer før brug. Så går det hele noget bedre.. Ikke krisevigtigt men det hjælper rigtig godt til sund vækst og kvikkere rodslag

Tak for tippet, har meget begrænset kendskab til grodan blokke.

Medlem

Perfekt jorden du ikke kunne få af spiren er sikkert fordi spiren laver udskydere, de forankrer planten til jorden/mediet og er med til at løfte kimbladene op af jorden. Det også dem der står for hovedforsyningen af vand og ilt til planten.
De har det godt lyder det som, så har hønsejorden ikke været for krads.
Du kan evt plante om igen, når de bliver lidt større, så nogen kommer hønsejorden, så kan du se forskellen.

Men ellers så der kun at sige held og grolykke..

:joint:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]