weeerneeer skrev:
Prometheus skrev:
weeerneeer skrev:
Det undre mig er bare, hvorfor er rødefluesvampe ulovlige, hvis alkohol ikke er!? Det brugte vikingerne jo - det var også tradition..?! Er der nogle der gider svare mig på det?
Halvdårligt eksempel, idet rød fluesvamp /
Amanita muscaria ikke er ulovligt.
Haha ja det er sgu da også rigtigt, der var jeg vidst lidt for hurtig..
Spiffeh: Nej der er måske ikke nogen endegyldig dokumentation for hvorvidt vikingerne har brugt det eller ej - men come on, mennesket har altid brugt euforiserende substanser af alle arter.. så, mon ikke at vikingerne har brugt røde fluesvampe... I hvilken sammenhæng de så har brugt dem er en helt anden diskussion.

Ja mennesket har altid brugt euforiserende substanser... Det betyder altså ikke, at vikingerne havde noget særligt forhold til rød fluesvamp
Man kan selvfølgelig ikke udelukke at der har været stammer eller grupperinger som har brugt dem, man kan heller ikke udelukke at der har været nogen, som har prøvet psilocybinsvampe.
Men man kan godt udelukke, at det har haft nogen særlig indflydelse eller været en del af nogen særlig tradition. Det bliver ikke nævnt i de tekster, vi har idag. - og hele grundlaget for teorien, stammer netop fra samerne...