Psyklonen skrev:
Hej Shamb, kører du efter noget bestemt program. Overvejer lidt om jeg skal prøve til med noget træning, der er rettet mere mod hypertrofi end styrke på et tidspunkt, men jeg leder efter noget, der er simpelt nok til at jeg gider at lave det.
Jeg har slet ikke samme imponerende fysik endnu som shamb, men jeg har opnået mere fremgang med min træning end nogensinde før, ved at køre følgende program:
2 split, hvor jeg den ene dag træner mave, triceps, bryst og skulder. Den anden dag træner jeg ben, ryg, lænd og biceps. Jeg plejer at køre basisøvelser til hver muskel, og kombinerer det med nogle isolations muskler i dem som jeg føler godt kan tåle lidt ekstra tæsk. Desuden så varierer jeg mellem 5, 10 og 15 gentagelser, for at få noget progression, så musklerne bliver ved med at vokse, og det er der, hele hemmeligheden ligger. Efter jeg er begyndt på det, har jeg gået sindssygt meget frem. Jeg plejer at køre 2 uger med 15 x 3, 2 uger med 10 x 3 og til sidst 2 uger med 5 x 5. Hvis du har holdt træningen godt ved lige, og været til træning mindst 4 gange hver eneste uge, så skal du herefter holde en uges pause, og så starte cyklussen forfra. Hvis du har slacket lidt, som jeg ihvertfald tit kommer til, så kan du bare fortsætte uden pausen. Jeg laver følgende øvelser:
Dag 1: Bænkpres, Military Press, Skrå Bænkpres, Fly's eller skrå fly's, dips eller skullcrusher, Lateral raises og til sidst nogle mave øvelser. Desuden er det også en god ide engang imellem at bruge håndvægte i stedet for en stang.
Dag 2: Dødløft (Konge øvelse! Den er dog ikke let at udføre korrekt, men det burde ikke være svært at finde nogen til at hjælpe dig. Det vigtigste er at lænden er strakt hele tiden, samt at du løfter med lænden, og ikke særligt meget med benene, da det er en lændeøvelse), Pulldown/Pullups (igen god idé at variere dine greb), En ro øvelse (fx barbell row, eller dumbbell row), en biceps øvelse, og til sidst squat eller benpres. Eventuelt kan du også komme en øvelse til bagskulderen på, her laver jeg selv denne:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Del ... Raise.htmlMed de øvelser, skulle du gerne komme de fleste muskler i kroppen igennem, og have nogenlunde samme belastning overalt på kroppen. Eventuelt kan du kigge
http://www.getbig.dk/biblio.php igennem for alternative øvelser. Det vigtigste er at du træner bryst/triceps/mave/skulder sammen og ryg/biceps/ben/lænd sammen, samt at du kører perioder med mange og få gentagelser.