Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 19:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tænker tit over frihed, og om hvor individuelt det egentligt er. Jeg læste en bog for leden, hvor to personer snakker om hvad frihed er. Den ene siger at frihed er retten til at sige nej, men den anden mener at frihed er når man kan sige ja.

Jeg må ærligt indrømme at jeg er ret enig i den sidste: Frihed, retten til at sige ja!

Hvad siger i?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Jeg ville mere mene, at frihed, er rettigheden til at afvise en mulig. Hvilket eliminerer enhver mulighed for et diktatur. Hvis, at man har rettigheden til at sige nej, er der ingen mulighed for at blive tvunget til noget man ikke har lyst til, hvilket frihed, i min mening er.

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Gider du ikke vaske mine blankpolerede boller? - Nej tak. Friheden er her at sige nej tak.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Cordillera de los Andes
jeg ville også ønske at jeg kunne sige nej til visse regler i det her samfund.

det handler ikke så meget for mig om muligheden for at sige ja, men mere muligheden for at sige nej, i takt med at det her tryghedsdiktatur sælger ud af den personlige frihed for at opnå en (falsk) tryghed for gennemsnitsborgeren.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For mig betyder det friheden til ikke at leve efter andre menneskers normer, og selv definere hvad der er rigtig og forkert for mig. Forummet taget i betragtning er et nærliggende eksempel friheden til selv at bestemme over sin egen krop og hvad man putter i den.

Der er nok ligeså mange definitioner af frihed som der er mennesker, og hvornår en kinesisk fabriksarbejder føler sig fri er uden tvivl milevidt fra hvornår jeg gør det. Det er altså først og fremmest individuelt og relativt i forhold til den position folk befinder sig i. Frihed for én, kan sagtens være fængsel for en anden.

Jeg synes det er meget simplificeret at stille det op som et spørgsmål om at kunne sige endten ja eller nej, og jeg forstår faktisk slet ikke hvad det ska betyde? :)

Citat:
det handler ikke så meget for mig om muligheden for at sige ja, men mere muligheden for at sige nej, i takt med at det her tryghedsdiktatur sælger ud af den personlige frihed for at opnå en (falsk) tryghed for gennemsnitsborgeren.

Lidt et politisk sidespor!, men jeg er meget enig. Vi får solgt en definition af frihed som om det er friheden fra terrorangreb og anden ondskab, når "vi" i virkeligheden betaler med vores egen frihed og resultatet bliver i sidste ende et tab af det vi skulle forestille at beskytte.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er en sommerfugl.
Frihed må vel være at man selv kan vælge om man siger ja eller nej?

Ellers er jeg enig i at det er fuldstændigt individuelt, og det vil nok ikke ændre sig :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Prøv at læse Locke og Nozick for en beskrivelse af en "negativt friheds-begreb" (hvor "frihed" defineres som "fravær af tvang" eller "fravær af brud på ens rettigheder").
Det negative friheds-begreb svarer meget til dét Arthur Spooner beskriver i første indlæg som "retten til at sige nej".

Prøv at læse antologien "The Liberty Reader" (redigeret af David Miller, udgivet på Edinburgh University Press 2006) for forskellige tekster der kritiserer det negative friheds-begreb og prøver at "udvide" det til et "positivt friheds-begreb" (hvor "frihed" ikke defineres som "fravær af brud på rettigheder" eller "fravær af tvang" men som en POSITIV tilstedeværelse af betingelser eller muligheder - f.ex. "muligheden for at udfolde sine medfødte muligheder" eller "muligheden for at leve et godt og meningsfuldt liv").
En klassisk artikel er Charles Taylor's "What's Wrong with Negative Liberty" (som findes i "The Liberty Reader", og vistnok også kan findes gratis på nettet på Google-books eller sådan et sted).
Det positive friheds-begreb minder meget om Arthur Spooners beskrivelse af "frihed som retten til at sige "ja"".

Prøv at læse Sartre for en radikal beskrivelse af personlig frihed og anti-determinisme. Og læs de fleste andre tænkere for en kritik af den radikale frihed og anti-determinisme :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
I øvrigt bør dette emne ligge i "Psykedelisk Filosofi", da diskussionen af hvad "frihed" er (som abstrakt begreb) i høj grad er filosofisk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Så er det heldigt, at du er moderator Zarathustra ;)

Frihed er vel subjektivt..
Retten til at mene, sige og handle som du vil, må være mit bud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Interresant emne med mange meninger.

Vi vil aldrig kunnet blive enige om hvad "frihed" egentlig er.

Jeg føler mig fri når jeg kan være mig selv, gå ind i min egen verden og fokuserer på det der har størst betydning i mit liv. Det at man har begrænsninger her i livet når det kommer til valg har i mine øjne ikke så meget at gøre med frihed, mere om hvordan vi som mennesker lever sammen under samme himmel.

Desværre tror jeg mange mennesker i nutidens morderne samfund glemmer hvad egentlig frihed er for dem og hvad der betyder mest.

Junior medlem

Hmmm... Lidt ordgejl her.. Hvis man nu siger at frihed er at "ingen skal bestemme over mit liv/handle", "presse deres normer ned over mig", "frihed til at gøre hvad jeg vil" osv. Så tænker jeg lidt: Hvad så hvis man bruger sin frihed på en måde, så det går ud over andres frihed? Så kan man umiddelbart indvende, at det skal selvfølgelig ikke være muligt (omend vi jo, teoretisk set begrænser folks frihed, eller gør vi?). Uanset, så lad os sige at vi dog fratager folk friheden til at begrænse andres frihed. Men hvor går grænsen mellem hvornår en handling begrænser andres frihed (i et samfund, that is)?

Må man selv bestemme om man kører i bil påvirket? Man er jo til fare for andre, er det ikke en begrænsning for andre.
Må man selv bestemme hvor hurtigt man kører? Samme som ovenstående, også selvom vi begrænser os til at snakke om motorvejsstrækninger.
Må man selv bestemme om man vil have et skydevåben? Same same
Må man selv bestemme om man beruser sig? Nogle substanser har måske højere grad af tendens til at gøre folk voldelige og dermed går det udover andres frihed (til ikke at få nogen på hovedet).
Går det udover ens frihed hvis man søger job og skal fremvise en straffeattest? Også selvom arbejdsgiveren kan se ting på attesten som slet ikke relaterer sig til jobbet. Kan man tale om at krænke friheden til privatliv?

Mine eksempler er måske pivdårlige, og jeg går ud fra de fleste har en holdning til hver af dem. Men håber lidt de illustrerer min pointe, nemlig at grænsen mellem hvornår en handling begrænser andres frihed og hvornår f.eks. et statsindgreb mod samme handling er en krænkelse af individets frihed. Nogle politikere mener f.eks. at de går ind for at øge individets frihed, men det er vel, grundet ovenstående indvending, ikke så skide entydigt hvad der ligger i det? Omend det lyder utrolig flot...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Frihed er at gøre hvad man har lyst til, hvad man inderligt føler for,
frihed er når intet står i vejen for dine mål, og når der enlig gør kan du sagtens håndtere dem.

Vi er aldrig fysisk 100 % frie, der vil altid kunne komme en politimand og anholde mig når
jeg gør noget jeg finder befriende, men psykisk kan vi vælge at være frie, vi er vores
egen mentale slave, og det gælder om at befri sig selv.

Frihed er hvad vi selv gør det til.

Jeg sammenlinger ikke med en POW's men med en normal dansker.
Vi er jo frie, når vi kigger på så mange andre lande ja så er vi.

Er der nogen herinde der mener at de ikke er frie ? og hvorfor ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Spurgte min far om dette spørgsmål her i dag, og fik et ret så godt svar, som jeg faktisk er meget enig i. :-)
Han sagde;
Citat:
Frihed, er retten til at gøre hvad man vil, under ansvar for andre. Frihed er ikke retten til at have lov til at gøre hvad det passer en, det er tværtimod misbrug af friheden.

Jeg kunne faktisk ikke have sagt det bedre selv. :o

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Medlem

Jeg synes, at frihed er retten til selv at vælge. Frihed er at være dig selv uden andre blander sig. Frihed er nok mest det du selv gør det til.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: BONBONLAND
Frihed er nok hvad man selv gør den til, det kan andre ikke bestemme. Mig personligt, så må det blive uden et job. Jeg følte min frihed var taget fra mig, hver dag jeg skulle på arbejde.. Den samme rytme osv... Og alt det for og få tag over hovedet og brød på bordet, bar for og overleve i det hele taget ? No way, det blev for meget og følte jeg var slave af systemet. Født til og arbejde, for så og dø udbrændt.

Sagde mit job op som jeg havde haft i 5 år. Ingen chef, ingen mødetider. Jeg kan mere eller mindre passe mig selv. Det er frihed for mig.

Men vi er allesammen lige så forskellige i vores holdninger, som vores fingeraftryk.

Ligesom ordet "Lykke" kan heller ikke defineres på en bestemt måde, men utallige.

Medlem

Retten til at være dum

Medlem
Brugeravatar

100% frihed eksistere ikke.

Dels er i bundet af fysiske love, som i at vi ikke kan flyve, nogen ikke kan gå, nogen ikke kan styre deres egne krop osv.Men selv hvis man tager det fra fordi det som sådan er utopisk frihed og ikke realistisk frihed, vil vi stadig ikke være frie.
I vores samfund vil der altid være begrænsninger og man vil ikke kunne gøre alt man har lyst til, jeg er i hvert fald til stillet over for valg, hvor jeg må vælge fra i stedet for at vælge til.
Derudover kommer andres mennesker gøre og lade også ind og påvirker mit liv, det kan være mennesker med ændre friheds idealer end mig selv, og det er typisk disse som er mest belastende. Eller mere præcis fremmed mennesker som enten ikke forstår eller respektere dit friheds syn. I hvert fald føler jeg mig generelt mere fri og tilpas med mine venner end med fremme, fordi i nogenlunde forstår hinandens værdier.
Selv hvis man bruger den mere "tøsede" definition og siger at man skal havde frihed under ansvar eller frihed er ok så længe man ikke krænker andre. Men så bliver meget kunst sgu pludselig stoppet. F.eks. rock, metal, hip hop (her tanker jeg både på hip hoppens street art og rap), eller folk som udstiller lort på dåse, gul fisk i blænder eller laver Auschwitz ud af guldtænder tyskerne tog fra jøderne under anden verdens krig, eller udstille lig. Det støder uden tvivl nogens følelser.

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/01/25/152836.htm
http://www.berlingske.dk/kultur/haervae ... i-blendere
http://blog.politiken.dk/engelbreth/201 ... risk-lort/
http://politiken.dk/kultur/article497126.ece

Endvidere kan retten til at lege med stoffer, medføre stor ulykke for pårørende.

Så længe vi ikke kan være fri for hinanden, kan vi ikke have frihed. Der er enten nogen som vil bemyndige vores frihed eller vi kommer til at krænke bemyndige andres frihed. Mental frihed giver jeg ikke meget kredit, når man ikke har den fysiske frihed (her tænkes ikke på at gå imod natur love, men f.eks. fængsel).
Så længe du har retten til at sige nej, mister jeg min ret til at sige ja, det er en ond spiral som jeg ikke ser en løsning på.

Personligt mener jeg folk burde tage en slapper blande sig uden om hvordan andre folk skal leve, så længe det ikke påvirker dem direkte, så ville vi sgu leve lykkeligere, vi har for travlt med at blande sig i ting som ikke ved kommer os og vi ikke skal blande os i.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ægte frihed er når man er fri for ideer om hvordan verden bør være. Er man ikke forudindtaget er der ikke noget problem, uanset hvilken konkret situation man befinder sig i.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Lige et spørgsmål af interesse, ikke kritik, yeti: Tror du det er menneskeligt muligt? Nu ved jeg du er ret interesseret i zen-buddhisme, der har en idé om no-mind og en spontan-fri tilgang til virkeligheden som resultat af dette. Måske er det muligt i sådan en kontekst. Men som vesterlænding og med en stærk individ-tanke og følelse, tror du så det er muligt ikke at have en form for for-dom om virkeligheden?

Jeg tænker at frihed så vil bestå mere i at være bevidste om sine for-domme om virkeligheden og handle med dem ud fra sin egen intuition i en given situation. Her ikke ment som en rent driftsdreven intuition, der blot spiller på et blindt begær, men en intuition skabt af indsigt i højere sfærer end blot den driftsdrevne krop.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil sige frihed er at drikke sig fuld og slås. Men indse at vi lever i et stort fængsel, vi er afhængige af hinanden.

Og retter lige mig selv i at tilføje, jeg syntes Yeti har fat i noget det ikke er synonym kastning...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]