Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Jeg står overfor at skulle syntetisere phenethylamin (altså ikke "en phenethylamin" men phenylethylamin/PEA :P ), og er interesseret i at høre om forskellige, relativt simple, synteseruter.

Jeg har overvejet om en reduktiv aminering af phenylacetaldehyd ikke ville være en mulighed. Jeg forestiller mig noget i stil med følgende:
Billede
Er der nogen problemer i dette?

Jeg er specielt interesseret i synteseruter der bruger relativt almindelige reagenser :)

Edit: Links eller henvisninger til relevant litteratur om emnet modtages også med kyshånd :)

Admin
Brugeravatar

Jeps, ovenstående er som udgangspunkt en god måde at lave aminer på. Man bruger for det meste NaCNBH[sub]3[/sub] som reduktionsmiddel og tilsætter ammoniak som NH[sub]4[/sub]Cl for at undgå at sku til at kondensere ammoniak på gasform eller noget andet nasty.
Men da det er en aldehyd, kan der godt være risiko for sidereaktioner, så måske skal du ud i noget katalytisk hydrogenering med nikkel eller sådan noget. Tjekker lige op på det en anden dag. Tror godt man kan få udmærket udbytte med NaCNBH[sub]3[/sub]
Gider ikke lige finde en forskrift for dig. Det burde ikke være så svært at finde :)

-Jimmy Carter

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Brug endelig ikke nikkel, det er skidesvært at fjerne fuldstændigt efterfølgende, og selv små mængder kan give ubehagelige/farlige reaktioner i folk med overfølsomhed/allergi.
Og husk, at PEA er ulovligt, og du lige har postet på psy, at du har tænkt dig at syntetisere det.

Dedikeret medlem

noname skrev:
Og husk, at PEA er ulovligt, og du lige har postet på psy, at du har tænkt dig at syntetisere det.

Du har sgu ret - jeg havde ellers søgt listerne igennem for "phenethylamin", men det var ikke faldet mig ind at den stod som "phenylethylamin". Damn - det var lidt af en showstopper.

Dedikeret medlem

N-methyl-phenethylamin er til gengæld lovlig, ikke sandt? Da den jo hverken (såvidt jeg kan se) er en ether eller en ester af et ulovligt stof.

Jeg har ikke til sinds at lavet et ulovligt stof, men skal bare syntetisere en phenethylamin til et projekt - hvilken phenethylamin er lidt underordnet, selvom PEA selvfølgelig ville være fedest.

Tak for de gode svar i øvrigt :)

Admin
Brugeravatar

Dit projekt lyder lidt sketchy, hvis du selv skal finde ud af, hvordan du vil gøre det?
At "opfinde" en syntese mht. reagenser, temperatur, atmosfære osv. er ikke helt trivielt. Måske sku du bare spørge din vejleder, om han ikke kan grave en forskrift op for dig? :)
Lignende simple stoffer har garanteret været syntetiseret før, hvor forskriften blev udgivet. I har garanteret adgang til sådan nogle arkiver på dit uddannelsessted.

-Jimmy Carter

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Tror ikke N-methyl-PEA er lovligt da det jo er et "simpelt derivat, men hvis det er til et skoleprojekt, mon så ikke i har en tilladelse? En ellers oplagt rute ville være, at lave beta-nitrostyren med benzaldehyd og nitromethan, og efterfølgende reducere til PEA med LAH, H2/Pd eller NiCl2/NaBH4. Ruterne er beskrevet rigtig mange steder i litteraturen.

Noname>> det kommer da an på hvilken for af nickel man bruger, nikkel i NiCl2/NaBH4 reduktionen er da ret simpel at fjerne

Moderator
Brugeravatar

Haremis skrev:
Noname>> det kommer da an på hvilken for af nickel man bruger, nikkel i NiCl2/NaBH4 reduktionen er da ret simpel at fjerne

Hvis du har en supereffektiv måde at fjerne ppm-mængder af nikkel, så tror jeg du kan tjene kassen ved at kontakte nogle forskellige medicinalfirmaer. Mig bekendt er det et en af grundene til, at de nærmest aldrig bruger det i large scale produktioner, på trods af, at det er anvendeligt i en helt masse synteser.

Medlem

Man kan da f.eks kompleksbinde nikkelionerne med diethylentriamin :wink: EDTA virker sikkert også, men det har jeg ingen erfaring med

Edit: Grunden til man ikke anvender det i større skala er nok kroner og øre skal du se

Dedikeret medlem

Citat:
Måske sku du bare spørge din vejleder, om han ikke kan grave en forskrift op for dig? :)
Lignende simple stoffer har garanteret været syntetiseret før, hvor forskriften blev udgivet. I har garanteret adgang til sådan nogle arkiver på dit uddannelsessted.

Det kan man da håbe. Jeg er heldigvis ret tidligt ude, så det hele er kun på "brainstorm"-niveau indtil videre. Men jeg må nok tilstå, at jeg føler at jeg står lidt alene med projektet, men det problem har jeg sgu så ofte været i når jeg har sat niveauet lidt højere end det blev forventet fra lærernes side af (jeg går på sidste år af en gymnasial uddannelse). Men det er en helt anden historie :wink: .

Anyway; Jeg har støvet følgende op i Fundamentals of Organic Chemistry 5ed (af John McMurry):
Billede
Jeg er dog lidt i tvivl om hvad Ca[sup]t[/sup] betyder - catalyst eventuelt?

Moderator
Brugeravatar

Mig bekendt er nikkel et ikke urimeligt dyrt, slet ikke sammenlignet med feks palladium og lignende metaller og slet ikke, hvis der er tale om lavprocents katalysatorer. Hvad angår metoder til fjernelse af nikkelioner ved kompleksdannelse, så har jeg ingen erfaring med de pågældende teknikker, jeg refererer blot en professor i organisk kemi, der siger, at det er utroligt svært at fjerne de sidste rester af nikkel ved synteser, og derfor bruger man det ikke til farmaceutisk large scale produktion.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Culpepers skrev:
Citat:

Jeg er ret sikker på at det er Calcium, hvad t'et står for ved jeg ikke.

Dedikeret medlem

Jeg ved godt at Ca er elementet Calcium :D . Jeg ville vide hvordan Ca[sup]t[/sup] skal forstås.

Medlem

noname>> der er jo ingen grund til at bruge tid og penge på dyre kompleksdannere, når man han klare sig med hydridreduktioner, eller metaller i syre - de fleste hydrider som LAH og NaBH4 er jo så billige så man nærmest får dem kastet i nakken..

Culpepers>> der menes catalyst, ellers giver det ingen mening

Moderator
Brugeravatar

Ja for denne reaktion, men nikkel bruges jo også til en hel del anden og væsentlig mere interessant kemi end reduktioner. Og fair nok, NaBH4 er til at arbejde med, men LAH er virkelig ikke noget man skal lege med, hvis ikke det er et velassorteret laboratorium han har med at gøre, og en god del erfaring er heller ikke af vejen. Det er et ubehageligt stof... Men det er jo lige meget i dette tilfælde, da der jo er tale om et skoleprojekt, og trådstarter derfor har en kyndig lærer til at guide ham ;)

Medlem

Ja det er sandt, men det er stadig ikke umuligt at fjerne - gik bare ud fra du tænke på nikkel i reduktionssammenhæng, da du nævner metalkatalysatorer som palladium ect.
Ja man skal ikke ha hovedet under armen når man arbejder med LAH, men har man hovedet med sig er det ikke så slemt igen.. har dog set uheldige brande og eksplosioner, da et par gutter prøvede at quenche LAH direkte med vand. Men det er nok heller ikke noget man får lov at lege med i gymnasiet, så ja det er ligemeget i denne sammenhæng

Admin
Brugeravatar

Culpepers skrev:
Citat:
Måske sku du bare spørge din vejleder, om han ikke kan grave en forskrift op for dig? :)

Det kan man da håbe. Jeg er heldigvis ret tidligt ude, så det hele er kun på "brainstorm"-niveau indtil videre. Men jeg må nok tilstå, at jeg føler at jeg står lidt alene med projektet, men det problem har jeg sgu så ofte været i når jeg har sat niveauet lidt højere end det blev forventet fra lærernes side af (jeg går på sidste år af en gymnasial uddannelse). Men det er en helt anden historie :wink: .

Anyway; Jeg har støvet følgende op i Fundamentals of Organic Chemistry 5ed (af John McMurry):
Billede

Som haremis siger, er det en katalysator. F.eks. nikkel, som jeg snakkede om i min første post. Ovenstående er en slags katalytisk hydrogenering :)

Givet det er gymnasieniveau (og I nok har begrænsninger på hvilke reagenser I kan bruge), sku du måske sigte efter reduktiv aminering i to trin. Først dannelse af iminen med den givne amin og aldehydet/ketonen, dernæst reduktion med NaBH[sub]4[/sub]. Fordelen ved NaCNBH[sub]3[/sub] er bare, at den kan gøres one-pot :)

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Citat:
Som haremis siger, er det en katalysator. F.eks. nikkel, som jeg snakkede om i min første post. Ovenstående er en slags katalytisk hydrogenering

Alright - jeg takker mange gange :)

Hvilken almindeligt tilgængelig katalysator vil i anbefale, hvis nikkel helst skal undgås?

Citat:
Givet det er gymnasieniveau (og I nok har begrænsninger på hvilke reagenser I kan bruge), sku du måske sigte efter reduktiv aminering i to trin. Først dannelse af iminen med den givne amin og aldehydet/ketonen, dernæst reduktion

Ah.. Noget i stil med følgende?
Billede

Senest rettet af Culpepers 25 nov 2010 18:16, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Altså du kan fint bruge en nikkel-katalysator, hvis det kun er til et skoleprojekt, og det alligevel ikke skal indtages.

Dedikeret medlem

Det skal det ikke, så det ender jeg sikkert også med at gøre. Jeg ville dog foretrække at syntesen bliver så "elegant" som muligt, og at jeg får oprenset produktet ordentligt :) .

Edit: Ser for øvrigt at jeg har skrevet noget vrøvl på reaktionsskemaet ovenfor - jeg får det lige rettet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]