Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 00:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Nu kan jeg simpelthen ikke holde det inde længere, jeg bliver nød til at få det ud! Jeg troede jeg kunne tackle det selv. Men det er svært, Hjælp!

Jeg er en gut på 23 der har røget en del hash. Men inden for det sidste 1½ har jeg røget max 4-5 gange, intet røget inden for det sidste halve år. Jeg har taget diverse stoffer, men ikke misbrug. Deriblandt cubensis op til 5 gange. (skriver dette for at måske kan have indflydelse på nedenstående)

Jeg lider i tvangstanker, og det er ved at gå mig ret meget på nerverne. Generelt er jeg en lykkelig person, jeg har mine venner, familie. Jeg hygger mig rigtig meget. Men nogle dage har jeg svært ved at styre mine tanker!

Det værste for mig er når tingene begynder at køre sit eget spin oppe i hovedet på mig. Når en tanke først sidder fast i hovedet på, er den svær at få ud igen.

Eks; Hvis en af mine venner f.ek.s kommer med en nedladende kommentar til mig, smiler jeg og griner jeg i situationen. Men efterfølgende når jeg så tænker over episoden, begynder tvangstankerne stille og roligt og bygge op. Specielt om natten har jeg svært ved at slappe af. Tankerne omkring denne person bliver vildere og vildere, og jeg opbygger en vrede hvor jeg til sidst tænker tanker som, ham her skal jeg bare smaske en på lampen, han er KUN ude på at håne mig, hvad fanden bilder han sig ind! Men så tænker tingene igennem efterfølgende, kan jeg godt se han kun mente det for sjov og jeg bare skal komme videre, MEN DET SKER BARE IKKE! Tankerne kommer igen, og igen, og jo mere jeg prøver at slippe dem og komme videre, lykkes det ikke!

Hvorfor KAN JEG DOG IKKE BARE GRINE AF SITUATIONEN OG KOMME VIDERE, UDEN DET HER TANKESPIND DER KØRER OP I EN VREDE?

Ydermere lider jer jeg også paranoid omkring mennesker som jeg umiddelbart stoler på! Hvis jeg f.eks. fortæller noget privat eller hemmelig til en person, så FORTRDER JEG DET STRAKT sekundet efter, og allerede begynder tankerne at køre på, Nu siger han det til alle, OG YDERMERE kører tankerne VIDERE i at jeg begynder at opfinde undskyldninger hvis nu folk spørger omkring det private som jeg sagde til min kammerat, Hvorfor jeg sagde det osv.!

Hvodan kan jeg LÆRE AT VÆRE MERE LIGEGLAD MED HVAD FOLK TÆNKER, OG KOMME VIDERE ISTEDET FOR AT DVALE I SAMME TANKER, OP FIND SCENRAIER OSV. HJÆLP!

JEG prøver at meditere nogle gange og slappe af, tælle til 10. Men ja det er svært. Er der noget der ved hvad fanden der foregår ope i hovedet påmig?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
hey.
Jeg kan ikke sige hvad der er galt med dig, men du har ret i at det lyder som tvangstanker, og måske mild social angst?
Jeg kan find relatere til det du skriver med at sove. Jeg har selv social angst og kan ligge timer i sengen og tænke over min interaktion med andre mennesker. Hvorfor sagde vedkommende x, skulle jeg have sagt y osv. Dog ikke med den vrede du beskriver.
Du skriver at "Men nogle dage har jeg svært ved at styre mine tanker". For mig har det hjulpet at simpelthen overgive mig og lade tankerne køre deres game. Det bliver en labyrint, som man ikke kan tænke sig ud af. Prøver at acceptere alt jeg har indeni som en del af mig, istedet for at løbe fra det. Når jeg gør det, mister tankerne også deres magt over mig og så sover jeg som regel. Det lyder utroligt banalt og det er det også.
Du mediterer, hvordan går det med det? For mig har det været et værktøj til at finde ud af hvad der foregår inde i mig og hvorfor tankerne nogle gange får overtaget. Når jeg mediterer kommer tankerne altid snigende når min bevisthed/koncentration daler, når jeg er bevidst igen bliver tankerne usynlige og så er stilheden tilbage.

Jeg har ikke megen viden om tvangstanker. Syntes du skal gå til lægen med det så kan i snakke om du skal henvises til psykolog, have medicin eller hvad du skal.
Håber du kunne bruge det,

Mvh

Medlem
Brugeravatar

En anden god ting var at komme til læge og forklare din situration, eller i rusmiddelcenter hvor de tager godt hånd om en, hvor de dosere dosere det korekre medicim, samt mp de give øre akupunktur som skulle hjælpe imod tankemylder, så det ville da være et forsøg værd.

Junior medlem

HH; Jeg prøver at meditere men jeg kender ikke nogle goder metoder til det! - De tanker der kører i hoveddet på har jeg svært ved at overgive mig til, da det er meget ubehalige!

Jeg ville være meget interreseret i at finde ud af om der er nogen der har prøver noget lignende omkring tvangstanker?

Læge/Psykolog er lige pt, IKKE muligt at benytte grundet diverse personlige ting der gør det umuligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
”Læge/Psykolog er lige pt, IKKE muligt at benytte grundet diverse personlige ting der gør det umuligt.”

Jeg har svært ved forestille mig hvilke ting der skulle gøre et læge besøg umuligt? Har du snakket med nogle om de her ting? Det i sig selv kan hjælpe og måske kan du få vedkommende til at følge dig til lægen? Husk at du ikke er tvunget til at modtage den hjælp lægen tilbyder og han/hun har tavshedspligt.
Det er ikke fedt at være slave af sine tanker og det skal du altså have løst og tage alvorligt!

”Jeg prøver at meditere men jeg kender ikke nogle goder metoder til det! - De tanker der kører i hoveddet på har jeg svært ved at overgive mig til, da det er meget ubehalige!”

Husk at du er ikke er dine tanker. De er konstruktioner af dit sind.
Sæt dig eller læg dig godt til rette. Sæt evt et ur på 10 minutter. Sluk telefon, fjernsyn, computeren og sørg for at du ikke bliver forstyrret.
Giv dig tid til at mærke dit sind. Er det kaotisk roligt eller midt imellem? Mærk og føl tankerne uden at køre med på dem. Sid stille og observer hvad der sker inde i dig. Når du kun mærker og føler kan du finde en platform hvor du kan observere fra. Når en tanke dukker op kan du mærke og føle den og sende den venligt væk.
Du kan fokusere på dit åndedræt. Mærk og føl hvordan dit bryst trækker sig op og ned. Du kan fokusere på den kraft din krop trykker mod sengen, gulvet, stolen. Du kan fokusere på en følelse du får af en du elsker, uden direkte at tænke på vedkommende. Du kan sågar be en bøn for alt levende. Der er mange muligheder.
Husk at meditation ikke behøver at have nogle religiøse, spirituelle eller filosofiske formål. Det er faktisk nemmest uden noget af dette. Se det som et værktøj til at træne din koncentration og din bevidsthed. Det er en process, øvelse gør mester.

Google tvangstanker og se om andre har lignende oplevelser. men søg nu hjælp først og fremmest!

Mvh

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej cub3nsis,
tak fordi du deler dine problemer med os. Jeg kender godt til noget af det du skriver, og døjede selv en del med tvangstanker da jeg var yngre. De opstår når man ikke vil have dem. De opstår fordi man bliver bange for at "lavinen" kører og at man ikke kan standse dem. De opstår ganske enkelt fordi du bliver bange for dem, og prøver at kontrollere dem! Derfor skal du give slip på dem, og tillade dem at være i dit sind, uden at lade dig hidse op af dem. Rum dem og fortæl dig selv at det er ok, at de larmer lidt. Efter et stykke tid holder de op, fordi du ikke giver dem mere "mad" dvs. din angst for dem. Du kan evt. fremskynde hele processen med at kollapse dine tvangstanker, ved at "forstærke dem på en selvironisk måde: Ja, jeg er pisse bange for at min ven vil dolke mig i ryggen og fortælle mine hemmeligheder ud til hele verden.. ha ha! " osv. Det vil gøre at du kan grine af dine tanker når de opstår, istedet for at du bliver bange for dem.

Det er slet ikke ualmindeligt at have tvangstanker. De fleste skjuler det bare godt, så du skal ikke være så bange for at du er sindsyg.

Jeg synes det er synd, at folk er så hurtige til at råde til at bruge medicin mod angst og tvangstanker. Medicin sløver følelsen af angst, men man kommer kun psykisk stærkere ud af angst, ved at gå igennem den.

Håber det gav lidt mening for dig.

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
I stedet for at tænke:

Citat:
"forstærke dem på en selvironisk måde: Ja, jeg er pisse bange for at min ven vil dolke mig i ryggen og fortælle mine hemmeligheder ud til hele verden.. ha ha! "

Kunne du måske pille dine tvangstanker fra hinanden og finde beviser for og imod, hvor rationelle de er.
Synes du f.eks. at det er reelt, at din ven vil dolke dig i ryggen når i nu er venner?
Er der noget, der taler for, at han skulle dolke dig i ryggen?

Junior medlem

Hej alle sammen, tak for de gode råd alle sammen! Specielt "Tanker er konstrueret af dit sind" det er lidt betryggende at vide at tankerne nødvendigvis ikke er sådan jeg føler og har det.

Fanny, jeg vil prøve at give slip på dem, lade dem kører i mti hovedet, istedet for hele tiden "okay 1.2.3 STOP" 2min efter kommer de igen. "okay, 1.2.3 STOP! og sådan kører møllen.

Jeg tænker måske også for tit over hvad folk tænker om mig, og det kan også få tankerne til at rulle. Hvis jeg f.eks. siger noget til en person (f.eks. joker med en) Kan efterfølgende kører tankerne over i, Åh nej hvorfor sagde jeg også det. Jeg håber ikke personen tog det på den forkerte måde, og skal nærmest have bekræftet af personen selv at det hele er "okay bare rolig"

Generelt er jeg en meget social person, så ovenstående tanker kommer ofte, men kan få mig til at tænke over om jeg skal opføre mig på en anden måde. Men alligevel ender konklusionen med nej, sku nej. Jeg er den jeg er og sådan er det bare. Så må de lide mig eller lade vær!

Jeg synes også medicin er lige i overkanten, tankerne "kommer og går". Måske er det stadig efterdønninger af mit 2-3 årige hashmisbrug, hvor jeg egentlig var fucking ligeglad med ALT og ALLE og ikke gad en skid for hvad folk tænkte om mig. Men jeg nu lever i den rigtig verden? At tvangstankerne ha været sat i dvale mens jeg røg, og kommer efter jeg stoppede for 1½ år siden?

Dedikeret medlem

Fanny skrev:
Jeg kender godt til noget af det du skriver, og døjede selv en del med tvangstanker da jeg var yngre. De opstår når man ikke vil have dem. De opstår fordi man bliver bange for at "lavinen" kører og at man ikke kan standse dem. De opstår ganske enkelt fordi du bliver bange for dem, og prøver at kontrollere dem! Derfor skal du give slip på dem, og tillade dem at være i dit sind, uden at lade dig hidse op af dem. Rum dem og fortæl dig selv at det er ok, at de larmer lidt. Efter et stykke tid holder de op, fordi du ikke giver dem mere "mad" dvs. din angst for dem.

Det er simpelthen så sandt som det er skrevet :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Norge
Jeg kan også godt kjenne meg igjen i det Fanny og Cubensis skriver. Da jeg var 17 år hadde jeg min første opplevelse på LSD. Det endte med en badtrip.

I tiden etter(kansje ca 1år) slet jeg med de tvangstanker som beskrives. Angst for angsten som jeg vil kalle det. Eller rettere sagt et posttreaumatisk-sjokk. Jeg var redd/bange for at jeg hadde ødelagt mitt hode og var blitt gal. Konstant analyserte jeg mine tanker og mine handlinger. Det førte så til at jeg kom i en mild(men også til tider heftig)depresjon.

Jeg hadde aldri tidligere i mitt liv tenkt over at jeg hadde et sinn, at jeg var en person som gikk rundt på jorden og at mine handlinger førte til andres handlinger. Følesen av mitt eget hoved. Uh, det er meget hårdt at forklare.

Min kur for det var en LSD-trip til, for å finne ut av at det er slik. Dette er dog ikke noe jeg vil anbefale for andre. Men min kur for posttraumatisk-sjokk var å utsette meg for den samme hendelse som gidde meg det, for så å finne ut av at det var helt normalt.

I eftertiden lærte jeg meg å gi slipp på mine tanker og flyte med i virkeligheten. Jeg er idag meget takknemmelig for at jeg har opplevd det at føle mitt sind var ute på tur. Jeg tror det i eftertiden har gjort meg sterkere.

Med dette reply mener jeg _ikke_ å si at man skal bruke LSD for å komme over sine tvangstanker. Men heller det at man ikke skal være redd for sine tanker.

Det er helt vanlig at man har en hard periode psykisk i slutten av teenagertiden-begynnelsen av 20årene.

Håper dere kan forstå min norsk:-)

Mvh
Jens

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Norge
If it leaves you cold and lives you wondering why, dont turn around, face it.

Husker intet av hva det band het, men det sitat hjalp meg også meget til å forstå.

Cubensis: Jeg tror ikke du skal være bange, tvert imot, vær modig. Dette går nok bra:-)

Culpepers skrev:
Fanny skrev:
Jeg kender godt til noget af det du skriver, og døjede selv en del med tvangstanker da jeg var yngre. De opstår når man ikke vil have dem. De opstår fordi man bliver bange for at "lavinen" kører og at man ikke kan standse dem. De opstår ganske enkelt fordi du bliver bange for dem, og prøver at kontrollere dem! Derfor skal du give slip på dem, og tillade dem at være i dit sind, uden at lade dig hidse op af dem. Rum dem og fortæl dig selv at det er ok, at de larmer lidt. Efter et stykke tid holder de op, fordi du ikke giver dem mere "mad" dvs. din angst for dem.

Det er simpelthen så sandt som det er skrevet :)

+1

Site Admin
Brugeravatar

Sterling skrev:
Min kur for det var en LSD-trip til, for å finne ut av at det er slik. Dette er dog ikke noe jeg vil anbefale for andre. Men min kur for posttraumatisk-sjokk var å utsette meg for den samme hendelse som gidde meg det, for så å finne ut av at det var helt normalt.

I eftertiden lærte jeg meg å gi slipp på mine tanker og flyte med i virkeligheten. Jeg er idag meget takknemmelig for at jeg har opplevd det at føle mitt sind var ute på tur. Jeg tror det i eftertiden har gjort meg sterkere.

Med dette reply mener jeg _ikke_ å si at man skal bruke LSD for å komme over sine tvangstanker. Men heller det at man ikke skal være redd for sine tanker.

Det skal du ikke være bange for at anbefale. Jeg har spist både svampe og LSD i den tid jeg gik igennem min process med at forstå hvilken mekanisme der lå bag angsten.

De psykedeliske stoffer sætter gang i sindets processer på godt og ondt. Hvis du bremser energien op på trippet, fordi det bliver for stærkt for dig, kan du ende i tvangstanker og angst, fordi noget i dig har åbnet op for en udvikling/erkendelsesprocess som du kæmper imod. Dette kan blive pinefuldt hvis du ikke på en eller anden måde "kommer op på hesten igen", enten gennem at tage et nyt trip når du har sundet dig lidt, eller ved anden form for bevidstheds udvidelse (f.eks. meditation eller anden terapi).

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
+2 Super godt svar Fanny :)

Junior medlem

Jeg har ikke læst hele tråden, gider ikke, men kan fortælle dig at disse tanker udelukkende er en del af et tankemønster,
du er ikke syg,
du har ikke nogen diagnose du kan kalde dig selv,
du har simpelthen startet en måde at tænke på, du skal afslutte.

Denne her manifastation er forholdsvis nem, heldige dig!!

Afslutningen ligger i erkendelsen af at det hele består kun i tanker.

Junior medlem

Hey m8.
Det du beskriver kan lyde en del som noget der kan hænge sammen med ADHD, og/eller Asberger-syndrom.

Disse to sygdomme gør at hjernen ikke kan opfatte en joke, og derfor som du gør, tager det meget personligt.
Evt. få taget en test, og se hvad der sker, da kan aldrig skade jo :)
Ved dette da min søster lige har fået konstateret begge sygdomme, og derfor har vi som familie fået afvide at vi ikke må sige ting som, "du er så tyk", selvom det bare er i sjov, da hendes hjerne simpelthen ikke opfatter ironien, eller joken.

Håber det kan hjælpe dig lidt :)

Har ikke læst andres svar, så ved ikke om det er blevet postet før..

Held og lykke! :)

Site Admin
Brugeravatar

mbN skrev:
Hey m8.
Det du beskriver kan lyde en del som noget der kan hænge sammen med ADHD, og/eller Asberger-syndrom.

Disse to sygdomme gør at hjernen ikke kan opfatte en joke, og derfor som du gør, tager det meget personligt.

Diagnoser som ADHD og Asperger er eksploderet de seneste år. Det kan enten være, at det er ved at blive en folkesygdom, måske pga. pesticider i vores mad, eller anden påvirkning fra fremmede kemiske stoffer, eller også er der bare nogen som er lidt for flittige med kuglepennen og receptblokken, for at løse alverdens psykiske problemer med medicin.

Jeg tror mere på at man med bevidsthed kan udvikle sin psyke, så man lærer at omgås sin angst og følelser på en konstruktiv måde. Vi har alle forskellige sindelag og temperament, men det kan der arbejdes på, hvis man er indstillet på at forstå sig selv.

Hilsen Fanny

Junior medlem

Fanny skrev:
mbN skrev:
Hey m8.

Diagnoser som ADHD og Asperger er eksploderet de seneste år. Det kan enten være, at det er ved at blive en folkesygdom, måske pga. pesticider i vores mad, eller anden påvirkning fra fremmede kemiske stoffer, eller også er der bare nogen som er lidt for flittige med kuglepennen og receptblokken, for at løse alverdens psykiske problemer med medicin.

Jeg tror mere på at man med bevidsthed kan udvikle sin psyke, så man lærer at omgås sin angst og følelser på en konstruktiv måde. Vi har alle forskellige sindelag og temperament, men det kan der arbejdes på, hvis man er indstillet på at forstå sig selv.

Hilsen Fanny

Ja, man kan arbejde med sine problemer osv. Det vil jeg give dig ret i, men havde du mødt min søster ville du forstå.
Min søster har fra barn af altid været "sær" der har altid været "noget" med hende, og har voldet RIGTIG mange problemer i vores familie.
Derud over har hun også fået en hash-psykose, og viser netop EKSTREM angst for nogen der engang tæskede hende.

OG ja, selvfølgelig kan man fake ting, men da jeg selv mener jeg er rigtig god til at læse folk, samt at manipulere med dem, er jeg overbevidst om at det er en rimelig korrekt diagnose. Hun KAN virkelig ikke styre de.

Selvom min egen holdning altid har været, som du selv siger, at man kan sgu udvikle sin psyke, og arbejde med tingene, uden fancy medicin og daignoser fra de forskellige hjernevridere, og kvaksalver.
Jeg har personligt ALDRIG spist en pille mod hovedpine, har altid nægtet hospitalsbesøg, indtil jeg selv kunne mærke, okay, det her skal jeg have noget hjælp med. <-- Dette er også grunden til jeg har en arm, der er vokset forkert samme.

Men i hvert fald, så hel og lykke til OP, og håber du finder ud af det!
Dog kender jeg godt selv det med at man kan ligge og tænke på alt muligt uden man vil, men som regel, så prøver jeg at fokusere på en tanke, tænke den godt og grundigt igennem, og så forsvinder de for det meste.
- Det skal lige siges at jeg intet fejler, så tror sgu at "tvangstanker" til en vids grad er helt normale!

Junior medlem

Kan nikke meget genkendende til det du beskriver cunb3nsis.
følelsen af at stor bære nag og samtidig have sygt svært ved at gebærde sig i sociale sammehæng.
følelsen dagen efter en druktur/blæser (eller arbejds/skoledag for den sags skyld) hvor du genspiller dig aftenen igen og igen og igen og... (Og igen)
sig til når du finder ud af hvorfor vores tanker æder os, peace.

Medlem

Har det oftest på samme måde.. tror det er noget social angst af en art..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]