Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Hola,

Jeg har været i gang med at fermentere noget halm, så myceliet (p. cubensis) fra mit growkit kunne få noget nyt at leve af. Jeg læste at halmen skulle have ca. 3 timer ved 75 grader (efter at have vasket det i sæbevand og skyllet det igen), men fordi jeg var lidt uopmærksom kom vandet og halmen op at koge i ca. 20 min - gør det noget eller skal jeg starte forfra med en ny portion halm?

Har søgt rundt omkring herinde, men kunne ikke finde noget specifikt svar..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Du mener vel pasteurisere... Mit bedste bud er, at det formentligt ikke gør noget, hvis blot du giver den lidt ekstra mycelie. Om ikke andet kan du prøve det af, og så skrive resultatet herinde ;)

Medlem
Brugeravatar

Hm, ja, det er nok det jeg mener, så vidt jeg lige kan læse foregår fermentering ved lavere temperaturer i længere tid?

Medlem

Er ikke så meget inde i svampedyrkning, men går ud fra, at du koger halmen for at gøre det sterilt?!
Umiddelbart kan jeg ikke se et problem i, at det har været oppe at koge, tværtimod.
Fermentering er en helt anden snak (fra denstoredanske.dk): "fermentering, forgæring, gæring, de processer, hvorunder levende celler, især mikroorganismer, frigør kemisk energi fra sukkerarter eller andre organiske molekyler under iltfri (anaerobe) eller næsten iltfri betingelser."

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Biologen skrev:
Er ikke så meget inde i svampedyrkning, men går ud fra, at du koger halmen for at gøre det sterilt?!
Umiddelbart kan jeg ikke se et problem i, at det har været oppe at koge, tværtimod.

Ideen med kun at pasteurisere er, at vildgær og lignende "infektioner", der ikke påvirker det gode mycelie ikke bliver dræbt og derfor beskytter halmen indtil det er helt koloniseret af mycelie. Risikoen for ødelæggende kontamineringer er derfor mindre. Så teoretisk set er en pasteurisering bedre end en kogning, men en kogning kræver formentligt blot, at du er mere påpasselig med at undgå eksterne kontamineringer indtil halmen er fuldt koloniseret.

Medlem
Brugeravatar

@Biologen: Jeg forstår ikke du siger, fermentering er en helt anden snak, på andre sider (f.eks. http://www.easy-lab.dk/vejledninger/%C3%B8stershat.htm snakker de om fermentering (i forstanden forgæring) af halmen under anaerobe betingelser (=under vand) i.fb. med svampedyrkning..

Anyways, tak for svar begge to, nu begynder teorien også så småt at give mening, så må vi se om myceliet når at få overtaget inden der kommer ubudne gæster.

Medlem

Jordboer skrev:
@Biologen: Jeg forstår ikke du siger, fermentering er en helt anden snak, på andre sider (f.eks. http://www.easy-lab.dk/vejledninger/%C3%B8stershat.htm snakker de om fermentering (i forstanden forgæring) af halmen under anaerobe betingelser (=under vand) i.fb. med svampedyrkning..

Pasteurisering har til formål at dræbe nogle uønskede mikroorganismer ved forhøjet temperatur i længere tid. Fermentering er som sagt en forgæringsproces, hvor der ikke er ilt til stede, men hvor mikroorganismerne i stedet får lov at vokse.

At begge dele foregår under vand, er ikke ensbetydende med, at de to ting har noget med hinanden at gøre.

Medlem
Brugeravatar

Got it, tak for uddybningen.

Medlem
Brugeravatar

mener at en fermentering under anerobe forhold har til formål af "frigøre" ligninen fra cellulosen og dermed øge koloniseringshastigheden for den ønskede svamp

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Jordboer skrev:
men fordi jeg var lidt uopmærksom kom vandet og halmen op at koge i ca. 20 min - gør det noget eller skal jeg starte forfra med en ny portion halm?

Har søgt rundt omkring herinde, men kunne ikke finde noget specifikt svar..

Det gør intet, bare klø på mester :peace:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

weeerneeer skrev:
Det gør intet, bare klø på mester :peace:

Det gjorde jeg også - den har stået og hygget sig på et varmt badeværelse, og en måned senere ser det sådan ud:

Billede

Jeg undrer mig bare lidt over, hvorfor den ikke er begyndt at pinne endnu.. og at det lugter lidt muggent når man stikker næsen ned til det..? Frygter at jeg dyrker mug i stedet for cubensis :stupid:

Dedikeret medlem

Det ligner godt nok Cubensismycelie. Er du sikker på, det ikke bare er det du kan lugte? Myceliet lugter jo lidt spøjst i sig selv (men ikke overvældende kraftigt).

Medlem
Brugeravatar

Culpepers skrev:
Det ligner godt nok Cubensismycelie. Er du sikker på, det ikke bare er det du kan lugte? Myceliet lugter jo lidt spøjst i sig selv (men ikke overvældende kraftigt).

Jeg tror måske, det er vandet og posen, som er begyndt at lugte jordslået. Efter jeg havde bakken oppe (som netop havde den der spøjse svampelugt) og skiftede vandet, lugter det nogenlunde ok igen.

Junior medlem

Jeg er ked af at genoplive en så gammel tråd, men jeg bliver nød til at spørge hvordan det gik med dyrkningen sådan her.
For resten virker en pasteurisering i 3 timer ved 76 grader som alt for lang tid. Ved mælke pasteurisering er 15 sekunder ved 76 grader rigeligt til at dræbe det der skal dræbes. Jeg ville føle mig rigelig sikker ved at pasteurisere i blot en time.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lorte øen
En time kan sagtens gøre det.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er ked af at genoplive en så gammel tråd, men jeg bliver nød til at spørge hvordan det gik med dyrkningen sådan her.

Resultatet var ikke så imponerende, jeg mener der dukkede 2-3 svampe op og det var så det. Det ville måske have hjulpet at presse halmen hårdere og nok også et lag casing. Jeg må have gjort et eller andet galt, for da en af mine venner efterfølgende dyrkede videre med halm og et smuldret growkit gav det et fint udbytte. Hvis jeg skulle prøve igen, ville jeg nok prøve at gøre det i en straw log a la http://www.preterhuman.net/texts/drugs/ ... 26705.html.

men jeg har ikke prøvet at dyrke mere siden da jeg stadig har rigeligt med svampe til naturtrips og sommeren er på vej :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]